Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (120 kW) - Více výkonu, méně hluku

Aleš Jungmann
Diskuze (143)
Pod kapotu dostupného sedanu se dostal nový silný turbodiesel. Kam se s ním Cruze posunul?

Emisní norma Euro 5 si vynutila generační obměnu motorizací pod kapotou Chevroletu Cruze. Turbodiesel 2,0 VCDi se nyní nabízí v jediné výkonové variantě 120 kW, nahrazující dřívější verze (92 a 110 kW). Zároveň dostal šestistupňovou manuální převodovku místo pětistupňové.

Nový agregát využívá vstřikovačů pracujících s tlakem 1800 bar, tedy o 200 barů vyšším než dosud. Zároveň se snížil kompresní poměr a to ze 17,5:1 na 16,5:1, motor byl také osazen modernějším, menším turbodmychadlem zajišťujícím rychlejší a plynulejší nástup síly. Výsledkem je diametrálně lepší projev pohonné jednotky. Na palubě je nyní výrazně tišeji, chod motoru je zbaven dřívějších výrazných vibrací, ba co víc, mírně klesla také kombinovaná spotřeba paliva.

O stupeň lepší

chevrolet testy nizsistredni chevrolet testy nizsistredni Významnou změnou je i zástavba šestistupňové převodovky. Ta nabízí velmi těžký poslední stupeň, při tuzemském dálničním maximu točí agregát pouze 1.950 min-1. Spotřeba se v tomto případě ustálila na sedmi litrech nafty na 100 km. Zpomalení na 100 km/h znamená pokles otáček na 1.500 min-1, klesne i odběr paliva a to na 5,1 litru nafty na 100 ujetých kilometrů. Průměrná spotřeba se během testu pohybovala kolem 6,5 litru, ve městě počítejte s odběrem zhruba o litr vyšším.

Zatímco zrychlení 8,5 sekundy je jen o dvě desetinky horší než v případě dieselové Octavie RS, nejvyšší rychlost zaostává výrazně. Cruze 2,0 VCDi dosahuje při standardním měření nejvyšší rychlosti jen 205 km/h, Octavia RS s velmi podobně silným dieselem pak sviští rychlostí 226 km/h. Vysvětlení je možno hledat právě v nadprůměrně těžkém (0,62, stálý převod 3,35) posledním stupni, kdy při testu maximální rychlosti vůz vyšší hodnoty zřejmě zkrátka nestihne dosáhnout. Na dálnici totiž nemá Cruze s překročením hranice 200 km/h výraznější potíže.

chevrolet testy nizsistredni chevrolet testy nizsistredni  

Zajímavostí je, že hned tři poslední převodové stupně (tedy čtyřka až šestka) jsou do rychla (tedy jsou nižší než 1). Těžké převody jsou dobré pro snižování spotřeby, avšak při popojíždění po městě je žádoucí nechat si daný převodový stupeň zařazený o něco déle; máme na mysli zejména situaci v koloně, která se rozjede na nějakých 20 km/h. Lepší je v tu chvíli neřadit a zůstat při zařazené jedničce.

Svou roli samozřejmě hraje i naladění agregátu, který se nyní sice může pyšnit menším turboefektem než předchozí verze, stále by však reakce na sešlápnutí plynu mohla být rychlejší. Zvláště patrné je to zejména pod 1.800 min-1, kde si řidič na výraznější akceleraci musí zkrátka nějaký čas počkat.

Interiér a jízda

Velmi nás potěšily jízdní vlastnosti vozu. Cruze je i na sedmnáctipalcových kolech příjemně komfortní a zároveň snese i rychlejší jízdu po dálnici bez náznaků nejistoty a to i ve vysokých německých rychlostech. Co je však neméně důležité je fakt, že s rostoucí rychlostí nikterak výrazně nevzrůstá hluk na palubě. Odskakováním na nerovnostech Cruze naštěstí netrpí.

Vůz v zatáčkách sice kvůli těžkému dvoulitru vpředu nemá nikterak sportovní ambice, svižnější jízdu však neodmítne a když už se řidič přiblíží limitům podvozku, chová se Cruze předvídatelně a nezáludně. Pochválit je třeba i řízení. Oproti hatchbacku se zdálo být o něco méně citlivé, stále je však díky svému neuměle působícímu odporu a nepřeposilovanosti na špičce dané třídy.

Uvnitř Chevroletu Cruze se nám líbí použitý, na dotek příjemný tkaninový dekor, kterým jsou potaženy plasty ve výši volantu. Ten je kombinován s lesklým stříbrným obložením. Celkově velmi dobrý dojem z interiéru završuje masivní, leč krátká kůží potažená řadička a taktéž kožený, velmi dobře se držící multifunkční volant.

chevrolet testy nizsistredni chevrolet testy nizsistredni  

Při delší jízdě nám však vadily tuhé bočnice sedáků, které se ne a ne podřídit tvaru pozadí nikterak nadměrně prostorově výrazného testéra. Časem by se tvrdá pěna zřejmě podvolila, majitel si však bude muset sedadlo řidiče poctivě osedět. Jinak byla ergonomie posazu i tlačítek bez připomínek. Ti, kdo mají ve zvyku (například při jízdě s tempomatem) pokrčovat pravou nohu, si však budou nechtěně měnit teplotu ve voze svým kolenem – dochází zde totiž ke kontaktu s výrazně tvarovaným otočným ovladačem.

Závěr

Zákazníky pošilhávající po čtyřdveřovém Cruze může těšit nejen silnější agregát s příjemnějším projevem a šestistupňovou převodovkou, ale také velké snížení ceny.

Když jsme totiž minulý rok testovali Cruze 2,0 VCDi, stála základní vznětová verze s 92 kW ve výbavě Base 384.900,- Kč. Dnes za podobné peníze dostanete modernizovaný diesel se 120 kW a to ve třetí výbavě v řadě; LT+. A to je jednoznačné plus.

První cena vozu282.900,-Kč (LS, 1.6 16V 91 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací391.400,-Kč (LT+, 2,0 VCDi 120 kW)
Základní cena testovaného vozu439.200,-Kč (LTZ, 2,0 VCDi 120 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků473.000,-Kč (LTZ, 2,0 VCDi 120 kW)

Plusy

  • Kultivovaný projev
  • Originální design interiéru i exteriéru
  • Dobré jízdní vlastnosti a komfort
  • Rozměry interiéru
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava

Minusy

  • Turboefekt
  • Jen 6letá záruka na neprorezivění karoserie
  • Nedostupnost luxusnějších prvků výbavy (xenonové světlomety, apod.)
  • Sedák s příliš tuhými bočnicemi

Aleš Jungmann
Diskuze (143)
Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (120 kW)
Cena základní sestavy 439 200 Kč
Výbava základní sestavy ABS s rozdělovačem brzdných sil EBD a systém elektronické kontroly stability ESC, přední, boční a okenní airbagy, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, dělené sklopné zadní sedadlo 60/40, denní svícení, výškově a podélně nastavitelný volant, automatická klimatizace se vzduchovým filtrem, senzor kvality vzduchu, dešťový senzor, přední mlhové světlomety, rádio s měničem na 6 CD + USB, dodatečné 2 reproduktory vzadu, kola z lehkých slitin 7Jx17; pneumatiky 215/50 R17, schránka na brýle na straně řidiče, tempomat, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmavováním, zadní parkovací senzor, úchyty ISOFIX na krajních zadních sedadlech, dětská pojistka, střešní anténa, plnohodnotná rezerva, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, čalounění látkové tmavé Flat, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, imobilizér, vstup AUX pro připojení externího MP3 přehrávače ve středové konzole, tónovaná skla, vnější kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, palubní počítač, úložná schránka spolujezdce osvětlená, úložná schránka na palubní desce uzavíratelná, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, loketní opěrka řidiče posuvná, s úložným prostorem a vstupem AUX. Kč
Cena testované sestavy 473 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+11.500,-Kč), navigace (+22.300,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 4.2 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1427 / 534
Rozměr pneu: 225/50 R17
Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (120 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4597
b) šířka (mm): 1788
c) výška (mm): 1477
d) rozvor (mm): 2658
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
1. 3. 2012 09:30
Jízda po dálnici
Včera jsem cruze trošičku prohnal po dálnici ,mám najeto cca 8000 km a jsem s ním moc spokojenej.Rychlost 200km/hod.není problém,auto drží na silnici i když je mokro.Za 400t.Kč moc dobrý vozítko.
Avatar - 3_diamanty
29. 2. 2012 08:09
tak toto je bomba roka
s tym motorom to nema chybu :yes:

cruze je kral :yes:
Avatar - Aštar Šeran
19. 12. 2011 19:41
Re: GTI JE CHOROBNÝ Z-M-R-D
>:D :yes:
30. 11. 2011 13:26
Re: škoda - auto pre naivných
Popravdě, kdybych musel výbírat mezi cruze a octavií, ani chvilku bych neváhal, zachoval se racionálně a zvolil cruze. Ty bys přes všechna proti sáhl po octavii, zřejmě kvůli domnělé vyšší prestiži. Že bys tím kompenzoval něco základního, třeba vzdělání? Samozřejmě neznám tebou dosažený stupeň vzdělání, ale věř, že nebude vyšší než můj

11. 10. 2011 18:18
Re: Chevy dospívá
z cinskej trznice musi byt potom aj Insignia a Astra, kedze oba modely zdielaju tento tvar palubovky, ktora mimochodom ma zaklad v palubovke Chevroletu Corvette...