Vláda schválila vznik komise pro zpřísnění dovozu ojetin
Jejím cílem bude najít způsob, jak omezit dovoz ojetých aut, aniž by České republice hrozil postih od Evropské komise. Jednou z možností je zpřísnit kontroly ve Stanicích technické kontroly, dalšími jsou pak zatížení vozidel ekologickými poplatky či změna zásad při pojištění vozidel.
Po vstupu do Evropské unie bylo nutné zrušit všechna omezení dovozu ojetin. V současnosti EK tlačí na další zmírnění postupu při dovozu ojetých vozidel do nových členských států. Její snahou je dosáhnout zrušení pravidelné technické prohlídky před registrací, pokud má vozidlo ze země původu prohlídku ještě platnou. Evropská komise již zahájila řízení s Polskem a Slovenskem, které se pokusily dovozy ojetých vozů omezit.
Další cestou, již by budoucí komise měla zvážit, je možnost likvidace vraků za pomoci případného dotačního programu. Třetí oblastí je zpřísnění dohledu nad stanicemi technické kontroly.
"Zdá se, že po dvou letech nečinnosti, kdy Českou republiku zaplavily desetitisíce až statisíce vysloužilých vraků na úrovni odpadu, si začíná vláda uvědomovat, že je potřeba s tímto neblahým trendem něco dělat,“ uvedl předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý. "Bylo by dobré, pokud by případně komise přizvala k jednání i nestátní organizace, typu našeho sdružení, hájící zájmy veřejnosti v této věci. Máme spoustu nápadů, co by bylo možné dělat, a rádi je budeme oficiálně prezentovat," dodal.
Ministra dopravy Aleše Řebíčka ve čtvrtek kvůli problémům s dovozem ojetin ve sněmovně interpeloval sociálnědemokratický poslanec Břetislav Petr. Připomněl, že novela z roku 2006 zrušila omezení dovozu aut starších osmi let a autobusů nebo nákladních aut starších pěti let. Podle něj je dovoz ojetých vozů starších deseti let pouze jiným druhem dovozu odpadu. "Uvědomme si, že za ojetinu, kterou majitel prodá výhodně do ČR, by musel v domovské zemi zaplatit značnou sumu za jejich ekologickou likvidaci," tvrdí poslanec Petr.
Řebíček také informoval, že ministerstvo připravuje zřízení dopravního úřadu, který by měl centralizovat některé činnosti, které již dříve převzaly kraje. Ministerstvo dopravy by pak podle něj mělo nástroj na to, aby mohlo dohlížet na činnost obecních úřadů, které ojetiny registrují.
Podle údajů ministerstva dopravy se do Česka loni dovezlo 212.000 ojetých osobních automobilů, nových aut bylo registrováno 132.000.