Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vláda schválila zvýšení rychlostního limitu na silnicích na 110 km/h

David Bureš
Diskuze (104)
V budoucnu by se stodesítkou mohlo legálně jezdit například na silnici mezi Pardubicemi a Hradcem Králové či na plzeňském přivaděči k dálnici D5.

Z vybraných silnic první třídy by se v budoucnu mohly stát rychlostní silnice. Nejvýraznějším dopadem této změny bude zvýšení maximální povolené rychlosti na těchto úsecích ze současných 90 km/h na 110 km/h. Návrh novely zákona, která s touto změnou počítá, schválila tento týden vláda.

Nyní návrh novely zákona o pozemních komunikacích zamíří do parlamentu, kde ho budou muset schválit poslanci. Upravený zákon by mohl začít platit v roce 2016.

Kompletní seznam silnic 1. třídy, ze kterých by se mohly stát v budoucnu rychlostní silnice, najdete v tabulce pod článkem. Mezi silnicemi jsou přivaděče k dálnici D5 u Plzně, silnice I/37 spojující Pardubice s Hradcem Králové nebo vybrané úseky silnice I/11 u Ostravy. Typicky se jedná o moderní čtyřproudé silnice s mimoúrovňovými křižovatkami a středovým pruhem oddělujícím oba směry. Později by se ale rychlost mohla zvýšit i na dalších silnicích 1. třídy, a to na bezpečných úsecích bez křižovatek.

Se zvýšením povolené rychlosti na vybraných silnicích 1. třídy souhlasí i policie. „Na komunikacích, které jsou směrově oddělené, mají de facto veškeré prvky dálnice, nepovažujeme zrychlení na 110 km/h za nebezpečné,“ řekl České televizi ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Současně se z většiny dnešních rychlostních silnic stanou dálnice. Tímto krokem se tuzemská dálniční síť rozšíří o zhruba 300 kilometrů. Povolená stotřicítka se na těchto úsecích nezmění. Místo rychlostní silnice se tyto úseky budou nazývat dálnice druhé třídy.

Díky nové koncepci se zvýrazní rozdíly mezi dálnicemi a rychlostními silnicemi. Dnes jsou tyto dva druhy silnic prakticky shodné – na obou se může jezdit maximálně 130 km/h, mají nejméně dva pruhy v každém směru a jsou shodně zpoplatněné.

Na rychlostních silnicích dle nového pojetí bude povolena jen stodesítka, stát pak ušetří na jejich výstavbě. Už se totiž nebude jednat o tak velkoryse pojaté silnice. „Nové“ rychlostní silnice budou věrněji kopírovat terén a zaberou méně prostoru.

O změně vybraných silnic první třídy v rychlostní silnice se hovoří již několik let. Loni už návrh na tuto změnu schválila Nečasova vláda, kvůli jejímu pádu ale už novela nestačila projít parlamentem. Nový návrh zákona se proti tomu z loňského roku prakticky nezměnil.

Ministerstvem vybrané úseky, kde bude povolena rychlost 110 km/h
I/7 Chomutov - Křimov
I/11 Ostrava - Šenov
I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)
I/13 Karlovy Vary - Ostrov
I/13 Most - Bílina
I/13 Bílina - Teplice
I/14 Liberec - Kunratice
I/20 Nová Hospoda (R4) - Písek
I/20 Plzeň, přivaděč k D5
I/23 Brno, Pražská radiála
I/26 Plzeň, přivaděče k D5
I/27 Plzeň - Sukova - Dobřany
I/34 České Budějovice - Lišov
I/35 Liberec - Bílý Kostel
I/35 Olomouc - Křelov
I/37 Hradec Králové - Pardubice
I/38 Jihlava, přivaděč k D1
I/43 Brno, Svitavská radiála
I/44 Postřelmov, obchvat
I/48 Nový Jičín - Příbor
I/48 Český Těšín, obchvat
I/50 Brno, Olomoucká radiála
I/56 Prodloužená Místecká
I/57 Semetín - Jablůnka

David Bureš
Diskuze (104)
Avatar - peV
18. 11. 2014 09:08
Re: Výstavba dálnic po česku
Ano, přesně jak říkáš-na našich silnicích je to jak na divokém západě, přesto si nemyslím, že jsme národ opic a vadí mi taková střelba do vlastních řad. Možná, že až si začneme sami sebe vážit, začneme se i zajímat o to, jak to tady vypadá. Ale to je asi na jinou diskusi.
Mimochodem, když vezmem všechny dodávky, služebáky a VAG group, máš tak velkou část vozového parku, že se samozřejmě vždy nějaký idiot najde :-) Přidej ještě mladý v olítanejch žihadlech, kloboukáře a ženy a seš na 60% aut v ČR. Navíc těch, co jedou slušně si nevšimneš.
Trochu optimismu čeče...
Avatar - rohYpnol
16. 11. 2014 17:14
Re: NJ-Příbor a další
...dokud nenaprší, pak začne aquaplaningová soutěž kdo vyletí z kola ven.
16. 11. 2014 12:02
Re: NJ-Příbor a další
Problém IMHO nebyl v chybějících svodidlech, ale v příliš úzkých pruzích ... srovnej třeba s úsekem NJ-Bělotín, tam se jede celkem v pohodě.
16. 11. 2014 11:53
Re: NJ-Příbor a další
Olomouc-Vyskov a Olomouc-Mohelnice mi přijdou postavené v tom samém stylu ... šířka prhů, nájezdy... akorát s tím rozdílem, že do Mohelnice nejsou žádná převýšení a zatáčky, takže je to přehledné ... a že tam jezdí méně aut, takže ve výsledku se tam jede o hodně lépe.
Avatar - rohYpnol
16. 11. 2014 11:04
Re: podle okolí
Typický ignorant.

Víš jaký je rozdíl mezi kultivovaným uvažováním a barbarem tvého typu? Kultivovaný člověk je ochotný respektovat pravidla a svým zdravým úsudkem se pohybuje v mezích pravidel. Barbar ignorant ví všechno nejíp a pravidla pro něho nic neznamenají.

Ty se klidně rozsekej o lípu vedle silnice, bude na světě opět o něco bezpečněji. Ale pravidla mají chránit především ty ostatní, tedy nás. Ono když pojedeš v noci 200, tak taky může být na cestě např. spadlý cyklista, chodec ... A to už není tvůj problém, ale problém těch druhých.

Nejsi nic než sobec :-!