Vláda schválila zvýšení rychlostního limitu na silnicích na 110 km/h
Z vybraných silnic první třídy by se v budoucnu mohly stát rychlostní silnice. Nejvýraznějším dopadem této změny bude zvýšení maximální povolené rychlosti na těchto úsecích ze současných 90 km/h na 110 km/h. Návrh novely zákona, která s touto změnou počítá, schválila tento týden vláda.
Nyní návrh novely zákona o pozemních komunikacích zamíří do parlamentu, kde ho budou muset schválit poslanci. Upravený zákon by mohl začít platit v roce 2016.
Kompletní seznam silnic 1. třídy, ze kterých by se mohly stát v budoucnu rychlostní silnice, najdete v tabulce pod článkem. Mezi silnicemi jsou přivaděče k dálnici D5 u Plzně, silnice I/37 spojující Pardubice s Hradcem Králové nebo vybrané úseky silnice I/11 u Ostravy. Typicky se jedná o moderní čtyřproudé silnice s mimoúrovňovými křižovatkami a středovým pruhem oddělujícím oba směry. Později by se ale rychlost mohla zvýšit i na dalších silnicích 1. třídy, a to na bezpečných úsecích bez křižovatek.
Se zvýšením povolené rychlosti na vybraných silnicích 1. třídy souhlasí i policie. „Na komunikacích, které jsou směrově oddělené, mají de facto veškeré prvky dálnice, nepovažujeme zrychlení na 110 km/h za nebezpečné,“ řekl České televizi ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Současně se z většiny dnešních rychlostních silnic stanou dálnice. Tímto krokem se tuzemská dálniční síť rozšíří o zhruba 300 kilometrů. Povolená stotřicítka se na těchto úsecích nezmění. Místo rychlostní silnice se tyto úseky budou nazývat dálnice druhé třídy.
Díky nové koncepci se zvýrazní rozdíly mezi dálnicemi a rychlostními silnicemi. Dnes jsou tyto dva druhy silnic prakticky shodné – na obou se může jezdit maximálně 130 km/h, mají nejméně dva pruhy v každém směru a jsou shodně zpoplatněné.
Na rychlostních silnicích dle nového pojetí bude povolena jen stodesítka, stát pak ušetří na jejich výstavbě. Už se totiž nebude jednat o tak velkoryse pojaté silnice. „Nové“ rychlostní silnice budou věrněji kopírovat terén a zaberou méně prostoru.
O změně vybraných silnic první třídy v rychlostní silnice se hovoří již několik let. Loni už návrh na tuto změnu schválila Nečasova vláda, kvůli jejímu pádu ale už novela nestačila projít parlamentem. Nový návrh zákona se proti tomu z loňského roku prakticky nezměnil.
Ministerstvem vybrané úseky, kde bude povolena rychlost 110 km/h |
I/7 Chomutov - Křimov |
I/11 Ostrava - Šenov |
I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1) |
I/13 Karlovy Vary - Ostrov |
I/13 Most - Bílina |
I/13 Bílina - Teplice |
I/14 Liberec - Kunratice |
I/20 Nová Hospoda (R4) - Písek |
I/20 Plzeň, přivaděč k D5 |
I/23 Brno, Pražská radiála |
I/26 Plzeň, přivaděče k D5 |
I/27 Plzeň - Sukova - Dobřany |
I/34 České Budějovice - Lišov |
I/35 Liberec - Bílý Kostel |
I/35 Olomouc - Křelov |
I/37 Hradec Králové - Pardubice |
I/38 Jihlava, přivaděč k D1 |
I/43 Brno, Svitavská radiála |
I/44 Postřelmov, obchvat |
I/48 Nový Jičín - Příbor |
I/48 Český Těšín, obchvat |
I/50 Brno, Olomoucká radiála |
I/56 Prodloužená Místecká |
I/57 Semetín - Jablůnka |