Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zisky a ztráty v průmyslu: Jak si stojí automobilky?

Diskuze (85)
Některé automobilky v časech ekonomické krize zvyšují zisky, jiné prožívají těžké časy, případně se propadají rovnou do ztráty.

Po zveřejnění hospodářských výsledků za první pololetí letošního roku je zřejmé, že se nejlépe daří koncernu VW Group. Jeho v přepočtu 164 miliard korun zisku (z toho 72 mld. tvoří Audi) se žádná další automobilka nepřibližuje.

Vysoce ziskový je také Hyundai s 90 miliardami nebo koncern Daimler (včetně nákladních vozů), který vykazuje vyšší zisk než BMW Group (vč. značek Mini, Rolls-Royce a motocyklů). V meziročním srovnání si nejvíce polepšila Honda, a to o 168 %. V jejím případě však jde o překonání následků zemětřesení z loňského jara, které je také důvodem třetinového nárůstu prodejů.

Z těch automobilek, které zatím zveřejnily výsledky, jsou ve ztrátě dvě: skupina PSA, která vykazuje stejnou ztrátu, jako byl před rokem její zisk, a SEAT. Bentley se naopak dostal z loňské ztráty -0,43 do zisku 1,44 miliardy Kč. Díky tomu se může tentokrát pochlubit ziskem 288 tisíc korun na jedno prodané auto – o řád lepší číslo než u běžných automobilek.

Přepočet zisku na prodaná auta je zajímavou statistikou. Například Audi zde překonává své hlavní protivníky a stejně tak korejské automobilky jsou před evropskou a japonskou konkurencí. Již zmíněná skupina PSA, sdružující značky Citroën a Peugeot, s každým prodaným autem prodělala téměř 13 tisíc korun.

Hospodářské výsledky automobilek za 1. pololetí 2012
Automobilkačistý zisk [mld. Kč]změnaprodaných kszměnazisk na ks [Kč]
BMW Group66,52-10,0%900 5398,1%73 863
Daimler74,241,6%1 072 4298,4%69 228
Fiat-Chrysler18,67-42,2%2 121 000-*8 802
Ford50,21-50,8%2 805 000-4,0%17 899
Honda53,44166,7%1 987 00033,8%26 894
Hyundai Motor Co.90,7619,5%2 182 76811,5%41 582
Kia41,7710,4%1 390 00012,0%30 049
Nissan38,82-51,0%2 626 00018,1%14 781
PSA-20,75-201,6%1 619 000-10,7%-12 814
Renault19,91-37,3%1 330 000-3,3%14 969
VW Group164,446,7%4 552 00010,3%36 125
- Audi72,8513,2%733 23712,3%99 353
- Bentley1,44-**5 00047,8%288 762
- SEAT-1,0614,3%218 00016,0%-4 880
- Škoda11,379,0%493 0008,4%23 069
- Volkswagen55,733,8%2 400 0009,5%23 219
* data do 1. června 2011 zahrnují jen prodané vozy Fiatu, proto není možné srovnání
** před rokem ztráta

Diskuze (85)
Avatar - Barrichello
6. 8. 2012 09:06
Re: Korejci
problém že že oni žádný investice nevynaložili, to co zaplatili us a kandský vládě šlo z provozního zisku Chrysleru >:D >:D
Avatar - Ham.
5. 8. 2012 16:09
Re: Korejci
Dík za důvěru. ;-)
Avatar - del42sa
5. 8. 2012 15:03
Re: Proč Korejci jedou?
"Jedinou zdravou částí PSA je Dacia, což je smutné."

no tohle mluví za vše >:D :yes:
Avatar - del42sa
5. 8. 2012 15:02
Re: Korejci
jistě ty máš samozřejmě ve všem pravdu ;-)
5. 8. 2012 01:01
Proč Korejci jedou?
Jsou mnohem chytřejší než evropští výrobci. Netáhnou za sebou sešněrování dohodami s odbory. Mají mnohem lepší distribuci dílů při montáži, používají pouze styl "Just In Time", nemusí tedy platit drahé skladování. Sami se snaží mít pod kontrolou co největší část výrobního procesu - snižuje to náklady, nemusí nakupovat za ceny, které diktují mnohdy monopolní dodavatelé dílů nebo celků. Expanzi do Evropy měli prakticky zadarmo - zadarmo dostali obrovské zasíťované pozemky, možná mají i nějaké daňové úlevy. Platy pracovníků jsou u nich zlomkem platů evropských automobilek. Takže jim zbylo dost peněz na efektivní a adresnou reklamu. To i díky tomu, že nesponzorují každou hovadinu jako třeba Škodovka Tour de France, hokej. Náklady extrémní, profit diskutabilní. Jejich auta se snaží tvářit kvalitně, ale jsou ošizené všude, kde to není moc vidět. Třeba v motorovém prostoru ani nedali vrchní barvu. Silná koroze u některých typů taky není zrovna dobrá vizitka.

Co se týká PSA - ten sice vyvíjí, ale samé neprodejné střepy. Jejich designéři i lidi od marketingu jsou úplně mimo mísu. Elegance nikde a ceny vysoké. Stačí si porovnat jejich produkci dnes a třeba před 10 lety. Celá řada Citroen DS je ekonomická sebevražda, ty auta nemají co nabídnout za dané ceny, nenavazují na nic, nemají image, nejsou zajímavá.
Jedinou zdravou částí PSA je Dacia, což je smutné.