Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

01 RALLY OF TURKEY - hodnocení jezdců

Michal Hochman
Diskuze (0)
První ročník náročné Turecké rally nabídl zajímavou podívanou s překvapivými výkony jezdů z druhé vlny.

27. Února - 02. Března 2003

3. FIA World Rally Championship for Drivers & Co-drivers

3. FIA World Rally Championship for Manufacturers

2. FIA Junior World Rally Championship for Drivers (Super 1600)

25. vítězství Carlose Sainze v MS

První ročník náročné Turecké rally nabídl zajímavou podívanou s překvapivými výkony jezdů z druhé vlny. Historicky prvním vítězem se stal C. Sainz, který tak dostihl v počtu vítězství Colina McRaeho a shodně mají oba na kontě celkem 25 vítězství. Vítězství C. Sainze bylo o to překvapivější, že tým Citroën nemá mnoho zkušeností ze šotolinových soutěží typu Safari, nebo Akropolis.

Na start Turecké rally se postavilo celkem 58 jezdců a rally dokončilo 26 posádek. Celková délka tratě byla 1193,85 km z toho bylo 18. RZ o celkové délce 337,88 km. (Podle posledních zpráv těsně před začátkem rally byla trať upravena a došlo k jejímu zkrácení). Nezaznamenal jsem žádné výrazné stížnosti na průběh soutěže a tak se Turecká rally s největší pravděpodobností definitivně zabydlí v seriálu MS. Favoriti soutěže pohořely a pořadí na předních místech přineslo překvapení. Přes vítězství C. Sainze nejvíce překvapilo třetí místo F. Duvala a páté místo G. Panizziho, který snad definitivně sundal nálepku asfaltového specialisty.

Bez zajímavosti není ani bodovací systém, který notně oživil bojovnost ve startovní poli. V podstatě je to i skvělá zpráva pro diváky, protože ti vidí jezdce, kteří by již dávno odstoupili ze soutěže, jet až do cíle soutěže.

1. (19) CARLOS SAINZ / Marc Marti

Historicky první vítěz Turecké rally. Vítězstvím dosáhl svého 25. vítězství ve své závodnické kariéře. Rally začal na sedmém místě po druhé RZ se posunul na třetí příčku průběžného pořadí ale pak se propadá na sedmou pozici. Jeho výkon graduje a v první etapě je na druhém místě za H. Rovanperou. Ve druhé etapě útočí a snižuje postupně náskok H. Rovanpery na necelých +22,8 vteřiny. Pod jeho náporem se H. Rovanpera dopouští jezdeckých chyb a s poškozeným vozem se propadá startovním polem. Od desáté RZ se ujímá C. Sainz vedení v průběžném pořadí, na kterém se drží až do konce soutěže. Na jedné RZ sice trochu "omlátí vůz", časová ztráta je téměř minimální a nemá zásadní vliv na vývoj soutěže. Ve třetí etapě si drží své vedoucí postavení a udržuje náskok na druhého R. Burnse. V klidu a v pohodě si dojel pro své první vítězství u nového zaměstnavatele. V cíli září úsměvy. Celkem vyhrál tři RZ (RZ 8-10-13) z osmnácti RZ. Svým vítězstvím tak prokázal svou schopnost zajet na jakémkoliv povrch a s jakýmkoliv vozem.

2. (2) RICHARD BURNS / Robert Reid

Rally začal superspeciálkou na třetím místě, pak se popadá startovní polem až na dvanácté místo průběžného pořadí, aby na konci první etapy byl na šestém místě. Od čtvrté RZ tedy stoupá vzhůru. Druhý den agresivní jízdou začíná útočit na přední příčky. V přímém souboji poráží G. Panizziho a stahuje náskok F. Duvala na +0,9 vteřiny. Po desáté RZ se propracoval na druhé místo průběžného pořadí. Ztráta na vedoucího C. Sainze je poměrně velká +56,3 vteřiny. Musí ještě definitivně odrazit atak F. Duvala v boji o druhé místo. To se mu zcela daří a své postavení si udrží až do konce soutěže. Vedoucím týmu je nabádán, aby jel "opatrně" tedy aby udržel svou druhou pozici. Podle mého názoru se R. Burns cítí v novém bodovacím systému jako ryba ve vodě. Jede jako chytrá Horákyně. Nejprve si vybuduje pozici, kterou si pak bez zbytečného rizika udrží do konce soutěže. Jeho taktika slaví úspěch a vyhoupla ho do čela průběžného pořadí MS rally.

3. (5) FRANCOIS DUVAL / Stéphane Prévot

Zázrak nebo co! Po překvapivém vítězství C. Sainze je třetí místo F. Duvala malou senzací Turecké rally. Před soutěží vyměnil spolujezdce a na jeho výkonu to bylo znát! Rally začal na devátém místě, během dvou RZ se posunul na třetí místo průběžného pořadí. Stejně jako většina jezdců nedokázal zachytil raketový nástup A. Schwarze a propadá se na páté místo. Skvěle mu vychází pátá RZ, kterou zajel třetím nejrychlejším časem a posouvá se na druhé místo se ztrátou +15,8 na vedoucího H. Rovanperu. V přímém souboji v šesté RZ prohrává s pozdějším vítězem rally C. Sainzem a první etapu končí na skvělém třetím místě. V průběhu druhé etapy prohrává přímý souboj s T. Mäkinenem a padá o jednu příčku dolů. Další souboj s R. Burnsem sice prohrál, ale po problémech T. Mäkinena se posouvá zpět na třetí místo, které si udrží do konce soutěže. Pokouší se ještě atakovat R. Burnse. Atak se nezdařil a F. Duval se soustředil na udržení třetího místa. Dokonale tak zastoupil M. Märtina a boduje pro tým Ford. Výměna spolujezdce se tedy vyplatila.

4. (17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

Po Švédské rally si C. McRae stěžoval na svého spolujezdce, roztržku se však podařilo urovnat. Rally začal na čtvrtém místě, po jezdeckých chybách se propadal startovním polem na sedmou příčku průběžného pořadí na které končí první etapu. Ve druhé etapě bojuje a posouvá se startovním polem vzhůru. Nicméně na třetí příčku F. Duvala ztrácí +30,7 vteřiny a navíc musí ještě odrazit útok pátého G. Panizziho. Na počátku třetí etapy se pokouší o útok na třetí místo, ale F. Duval komplikace nepřipouští. C. McRae si tak do cíle udržel svou čtvrtou pozici, která ho vynesla na druhé místo průběžného pořadí za svého rivala R. Burnse. Navíc C. McRaemu zůstal v ruce "Černý Petr" a je jediným jezdcem týmu Citroën, který ještě v letošním ročníku nevyhrál. Na druhou stranu má ještě před sebou jedenáct soutěží MS.

5. (3) GILLES PANIZZI / Hervé Panizzi

G. Panizzi snad definitivně ze sebe sňal nálepku asfaltového specialisty. Připomeňme si, že již v loňském roce se na šotolinových soutěží G. Panizzimu dařilo. Na Kypru dojel desátý, v Novém Zélandu sedmý a v Rally Safari získal bod za šesté místo. Tureckou rally začal na desátém místě a postupně se propracoval dopředu na čtvrtou pozici, když dokázal využít potenciál vozu. Po dravé jízdě T. Mäkinena se propadl na páté místo a neodolal ani náporu R. Burnse a propadá se na šesté místo průběžného pořadí s minimálním náskokem na sedmého C. McRaeho +10,6 vteřiny. V přímém souboji prohrává s C. McRaem, ale po odstoupení H. Rovanpery a technických potížích T. Makinena se vrací na páté místo průběžného pořadí. Protože nebyl týmem angažován nebodoval pro tým a do hodnocení jezdců si tak připsal čtyři body.

6. (4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

To je klasika. Pravděpodobně okopíroval styl P. Solberga a rally začíná ze čtvrtého místa. Pak následují potíže s řazením a propadá se na dvanáctou pozici. Začíná tak stíhací jízda o body. Po deváté RZ je na desátém místě a ve dvanácté se posouvá dokonce na sedmou pozici za T. Gardemeistera. Jeho ztráta je však minimální a ve třetí etapě se přehnal přes T. Gardemeistera, kterého v RZ porazil dokonce o necelých 34 vteřin. Propracoval se tak na šestou pozici za pátého G. Panizziho, se ztrátou +49,1. Svou šestou příčku si udržel až do konce rally.

7. (15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

Po boku D. Auriola vyrostl a patří mezi jezdce, kteří se rychle zorientovali v novém bodovacím systému. Na svém kontě má již tři body a kromě Monte Carla kde měl technické problémy v následujících dvou soutěží dokázal bodovat. Ve Švédsku prohrál přímý souboj se S. Loebem, v Turecku s M. Märtinem. Přes všechny potíže se prozatím proti loňskému ročníku zjevně polepšil (nejlepší umístění v roce 2002 dosáhl v Argentině pátým místem a šestým v Austrálii). Tureckou rally začal na konci první desítky. Druhou etapu se posouvá na deváté místo, ale po skvělé 12 RZ kdy zajel čtvrtý nejrychlejší čas je na senzačním šestém místě průběžného pořadí. Druhou etapu tedy končí na šestém místě s minimálním náskokem +14,6 vteřiny před M. Märtinem. Ve třetí etapě prohrál sice souboj s finišujícím M. Märtinem ale prokázal robustnost vozů Škoda vhodných na tento typ závodu a podle papírových předpokladů bodoval.

8. (8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

Soutěž začal na sedmém místě. Po čtvrté RZ byl dokonce na čtvrtém místě se ztrátou 13,2 vteřiny na vedoucího H. Rovanperu. První etapu končí na čtvrtém místě s nepatrnou ztrátou na F. Duvala (+1,9). Ve druhé etapě v osmé RZ poráží v přímém souboji F. Duvala a posouvá se na třetí místo s náskokem +3,1 před F. Duvalem. V desáté RZ však T. Mäkinena po jezdecké chybě provázejí technické problémy s poškozenou přední částí vozu a propadá se až na pátou pozici. Technické problémy převládají, T. Mäkinen navíc proráží pneumatiku, ztrácí a propadá se až na osmou pozici. Třetí etapu si udržuje svou pozici. Ztráta na sedmého T. Gardemeistera je přes dvě minuty (+2:29,2) a náskok před devátým F. Loixem je +3:52,3 minuty. Rally dokončil na osmém místě a do hodnocení týmů tak připisuje dva body, do hodnocení jezdců jeden bod.

Umístění dalších jezdců

1. AUTOMOBILES CITROËN TOTAL (15 BODŮ)

Nasadil tři vozy do soutěže. Po třech soutěžích vede nad týmovým rivalem Peugeot 2:1. Vítězství v Turecké rally je především nečekané, protože tým má minimální zkušenosti s tímto typem soutěže (šotolina hrubého zrna). Každopádně se vyplatila akvizice C. Sainze a C. McRaeho, který podtrh úspěch týmu Citroën čtvrtým místem. Zklamání ze soutěže si tak odnesl S. Loeb, ale to je nováčkovská daň. Po třech soutěžích je tým Citroën zatím jediným týmem s tzv. double z Monte Carla a v průběžném pořadí má před týmem Peugeot náskok devíti bodů. Jednou z výhod týmu je velká vyrovnanost jezdců. Předpokládat se dá snaha C. McRaeho vyrovnat se svým spolujezdcům a vyhrát alespoň jednu soutěž letošního seriálu. Tým si dal před soutěží za úkol vyhrát alespoň tři soutěže v letošním roce.

(-) (18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena

Rally začal až v druhé desítce startovního pole na šestnáctém místě. Po třetí RZ je na devátém místě. Pak přichází šokující zpráva. Ve čtvrté RZ končí S. Loeb rally protože mu došel benzín. Fatální chyba má prozaické vysvětlení. S. Loeb na přejezdu před čtvrtou RZ bloudil a než našel správnou cestu, došel mu na čtvrté RZ benzín. Spolujezdec D. Elena byl pro jistotu od S. Loeba vzdálen několik metrů. Není divu, za správnost itineráře mohou sice oba, ale za správnost odpovídá spolujezdec, tedy navigátor. Možná že si tak S. Loeb vybral nováčkovskou daň. Spekulativně se tak může jevit výměna spolujezdce.

3. FORD MOTOR COMPANY LTD (10 BODŮ)

Ford nasadil do soutěže tři vozy, v cíli měl dva vozy v překvapivém pořadí. Třetí byl F. Duval a šestý M. Märtin, který se zaskvěl skvělým finišem. Šťastnou ruku měl šéf týmu M. Wilson, když si pro tým vybral po odchodu hvězdné dvojce C. Sainz a C. McRae mladíky M. Märtina a překvapivě F. Duvala, který dostal překvapivě přednost před M. Higginsem. Jak se zdá další šťastnou volbou byla výměna spolujezdce F. Duvala, kterou chtěl M. Wilson prosadit před začátkem letošní sezóny. F. Duval se tak odměnil za důvěru třetím místem na "bedně"! Po druhé soutěž nedokončil M. Hirvonen a jeho nejlepším umístění je jedenácté místo na Švédské rally. Tým Ford tak prozatím patří k příjemným překvapením úvodních soutěží letošního Šampionátu.

(-) (6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

Rally začal na třináctém místě. Po druhé RZ byl jedenáctý a ve třetí RZ se propadl na patnácté místo. Konečná byla pro něj čtvrtá RZ, kdy havaroval a ze soutěže odstoupil.

2. PEUGEOT TOTAL (9 BODŮ)

Nasadil do soutěže tři vozy. Kromě H. Rovanpery startoval v týmu i G. Panizzi a J. Pykälistö. V soutěži byl tovární tým Peugeot favoritem. Technické problémy s posilovačem řízení u M. Grönholma a potíže se vzpěrou u H. Rovanpery udělali ze soutěže drama se šťastným koncem pro tým. Bodovou ztrátu tak skvělou jízdou zachránil druhým místem R. Burns a v posledním ataku vybojoval bod pro tým osmou příčkou znechucený M. Grönholm. Šestý G. Panizzi pro tým nemohl bodovat.

(9) (1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

První RZ, kterou M. Grönholm vyhrál, se po technických problémech propadá startovním polem a po páté RZ je až osmnáctý. Přirozeně je naštvaný a podle svých slov nechápe co se děje s vozem. Je naštvaný na bodovací systém, který ho nutí pokračovat v soutěži. V průběhu rally se vzpamatoval a posouvá se dopředu. Rally končí na devátém místě a zhledem k tomu, že neboduje G. Panizzi přináší bod to týmové pokladnice.

(-) (3) HARRI ROVANPERÄ / Risto Pietilainen

Smutný hrdina Turecké rally. Od počátku rally se drží na druhém místě a po odstoupení vedoucího P. Solberga se těší z první pozice. První den soutěže tak končí jako lídr průběžného pořadí. Pod náporem ataku S. Sainze se dopouští jezdecké chyby při které poškodil vůz a propadá se startovním polem na desáté místo. Dým z motoru na RZ znamená stop v dalším průběhu rally.

4. ŠKODA MOTORSPORT (3 BODY)

V letošním ročníku dokonale tým Škoda využívá bodový systém. Výhodou je bodový zisk alespoň jednoho z jezdců. Po angažování D. Auriola jako by T. Gardemeister zářil. Daří se mu bodovat a s trochou nadsázky se dá říct, že dokáže bojovat s předními jezdci ať se S. Loebem ve Švédsku, tak s M. Märtinem v Turecku. Možná že je to blízkost startu nového továrního vozu Škoda Fabia WRC o kterém se tak v poslední době mluví, nebo vytvoření pohody v týmu angažováním D. Auriola. Každopádně tovární tým Škoda dokázal ve všech třech odjetých závodech bodovat a vybudoval si nepatrný náskok tří bodů na tým Hyundai.

(-) (14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

Francouzský jezdec si tentokráte vybral smůlu. Rally začal z šestnáctého místa, pak se propracoval na jedenáctou pozici a jistil tak záda desátému T. Gardemeisterovi. Po první etapě si držel jedenácté místo s náskokem 1:37,0 minuty před dvanáctým M. Märtinem. Po přejezdu z šesté RZ však přichází nepříjemná zpráva, že D. Auriol má technické problémy s motorem. Bohužel, potíže s motorem potvrdily a D. Auriol ze soutěže odstoupil. Jeho působení v týmu tak připomíná sezónu v roce 2001 u týmu Peugeot, kdy většinu soutěží nedokončil pro technické potíže. Navzdory jeho "stáří" přinesl do týmu zkušenosti a je platným členem týmu Škoda. Do hodnocení týmu přinesl prozatím jeden bod za osmé místo v Monte Carlu.

5. 555 SUBARU WORD RALLY TEAM (2 BODY)

Po neúspěchu v Monte Carlu a skvělému druhému místu T. Mäkinena ve Švédské rally tovární tým Subaru zase bodově paběrkoval. Po problémech P. Solberga tak vydřel dva body T. Mäkinen za sedmé místo. V Monte Carlu sice vůz Subaru prokázal svůj potenciál, ale jak se zdá přetrvávají technické problémy z loňské sezóny.

(-) (7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

Jeden s favoritů soutěže P. Solberg ukončil svoje účinkování ve čtvrté RZ, kdy jej zastavil definitivně poškozený podvozek vozu. V prvních kilometrech soutěže začal P. Solberg pěkně zostra. Po první RZ superspeciálce byl na druhém místě, ale po druhé RZ šel do vedení průběžného pořadí. Ve třetí RZ měl před týmovým kolegou T. Mäkinenem náskok +9,3 vteřiny. Oba však dělají chybu a pro P. Solberga to znamená konečnou T. Mäkinen pokračuje dál v soutěži. Ze tří soutěží dokončil P. Solberg pouze jednu a to švédskou rally ve které bral tři body za šesté místo.

6. Hyundai Castrol World Rally Team (nebodoval)

V letošní sezóně tovární tým Hyundai sužují technické problémy a přesto že se daří jezdcům jet na bodovaných pozicích, často je musí kvůli technickým problémům opustit v samotném závěru rally. Tým nasazuje do soutěže jako většina týmů dva soutěžní vozy.

10. (11) FREDDY LOIX / Sven Smeets

Začíná soutěž na třináctém místě. Postupně se dostává dopředu a na konci prvního dne je na devátém místě se ztrátou +6,5 vteřiny za osmým A. Schwarzem a má náskok na desátého T. Gardemeistera +7,3 vteřiny. V průběhu druhé etapy se posouvá na osmé místo a o desetinky zvyšuje náskok před T. Gardemeisterem na +7,8. V desáté RZ prohrává souboj s T. Garedemeisterem a padá na deváté místo se ztrátou +21,6 vteřiny. V sedmnácté RZ podléhá náporu, kdy dělá na RZ hodiny, M. Grönholma a soutěž končí na desátém místě bez bodového efektu.

(-) (10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer

Soutěž začíná na dvanáctém místě ale po třetí RZ je již pátý. Šok si připravil pro spolujezdce A. Schwarz na čtvrté RZ, kdy zajel druhý nejrychlejší čas a to ho katapultovalo na druhé místo průběžného pořadí. V následující RZ kdy začal mít technické problémy s výfukem, se propadl na sedmé místo na kterém také končí první etapu. V sedmé RZ však poškodil vůz a je nucen ze soutěže odstoupit.

FIA WORLD CHAMPIONSHIPS (provisional standings after 3 of 14 rounds):

FIA World Rally Championship for Drivers:





1. Burns (GB) 18


2. C. McRae (GB) 17


3. Sainz (E) 16


4. Martin (EE) 13


5. Loeb (F) 12


6. Grönholm (FIN) 10


7. Mäkinen (FIN) 9


8. Duval (B) 8


9. Panizzi (F) 4


10. Solberg (N) 3 + Robert (F) 3


12. Gardemeister (FIN) 3


13. Schwarz (D) 1


FIA World Rally Championship for Manufacturers:





1. Citroen 39


2. Peugeot 31


3. Ford 25


4. Subaru 13


5. Škoda 6


6. Hyundai 3


Čtvrtým závodem sezóny 2003 je Propecia Rally New Zealand 09. - 13.04. 2003

Michal Hochman
Diskuze (0)