Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Abt TT-limited II - oslava vítězství

Miroslav Kudělka
Abt Sportsline je největším světovým úpravcem vozů koncernu VW a v roce 2002 v jejich dílnách připravované vozy Abt-Audi TT-R zvítězily v šampionátu DTM. Na počest tohoto vítězství postavil Abt pro fanoušky Audi model Abt TT-limited II.

Firma Abt Sportsline sídlí v německém Kemtenu a úspěch v seriálu DTM byl v dosavadní historii firmy tím největším, jakého dosáhla. Taková příležitost si vyžádala náležitou odezvu a ta přišla velice záhy. Abt TT-limited II vychází ze stejnojmenného modelu pouze zde přibyla římská číslice II.

Největší změny se proti předchozímu modelu dotkly vzhledové stránky vozu. Zatímco první verze se opticky odlišovala pouze zajímavou červenou barvou, nová verze přejímá od svého závodního vzoru také aerodynamické prvky. Přídi dominuje maska chladiče s logem úpravce, aby byl původ tohoto plnokrevníka jasný na první pohled. Na spodní hranu sériového spoileru Abt implantoval další menší spoiler, který dodává této partii agresivnější nádech a navíc vylepšuje aerodynamiku na přední nápravě. Větší podíl práce na aerodynamice je vidět na zádi vozu, kde je použit spoiler jehož tvar je přímo odvozený ze závodního speciálu, který nejlepším možným způsobem zvyšuje přítlak zádě (u tohoto modelu tolik diskutovaný). Společnou myšlenku s vozem pro DTM má také difuzor pod zadním nárazníkem. Jeho vzhled má již sice poněkud dál k závodnímu kusu, ale jeho materiál - uhlíkový kompozit, je na zcela nejvyšší úrovni. Velmi vkusně jsou do něj zakomponovány čtyři kruhové koncovky nového zadního dílu tlumiče výfuku, který je celý vyroben z nerezivějící oceli. Na poutavém vzhledu se nemalou měrou podílí také nová kola designu SP1 o rozměrech 8,5x19 vybavena víčky upozorňujícími na vítězství v DTM. Spíše optický, než funkční význam má změna systému stěračů ze dvou na jeden, běžně používaný na silničních závodních vozech.

Veškeré vzhledové úpravy by zřejmě příliš nenadchly, kdyby technika vozu nenabízela jejich reálné opodstatnění. Zde má Abt také co nabídnout. Osvědčený a oblíbený motor Audi 1,8 Turbo, který pohání standardní verzi modelu TT, má výkon 165 kW (225 k) a točivý moment 280 Nm v širokém rozmezí 2200-5500 ot/min. Po relativně nenáročném zásahu techniků firmy Abt se díky přeprogramované řídící jednotce, optimalizovanému průtoku sání a, již zmíněnému, novému koncovému tlumiči výfuku podařilo zvýšit výkon motoru o 30 kW na 195 kW (265 k) při stejných otáčkách 5900 ot/min. Točivý moment narostl ještě výrazněji, jeho hodnota je 360 Nm při 3800 ot/min. Přenos výkonu na vozovku je svěřen sériovému převodovému ústrojí quattro s mechanickou pětistupňovou převodovkou. Také podvozek prošel výraznějším vývojem a výsledkem byla instalace výškově nastavitelného odpružení Abt. Sportovní brzdový systém pracuje s rudě lakovanými třmeny. Výše zmíněná kola z lehké slitiny mají, mimo nesporné estetické hodnoty, vliv také na rozšíření rozchodu kol, čímž přispívají ke zlepšení jízdní stability. Obuty jsou na všech poháněných kolech stejnými pneumatikami Continental 235/35 ZR 19. Všechny zmíněné úpravy se podepsaly na vylepšení dynamických vlastností, zrychlení z 0-100 trvá 5,9 sekundy, což je zlepšení asi o 0,5 sekundy a maximální rychlost stoupla na 250 km/h.

Sportovnímu exteriéru se mírně přizpůsobil i, již tak dostatečně sportovní interiér, který je vyveden v černé s červenými detaily jako kožený volant a zadní strana kůží čalouněných skořepinových sedaček, které navíc nesou logo TT-limited II. Z dalších detailů stojí za zmínku hliníkové madlo řadící páky a koberce s vyšitým logem Abt.

V tomto provedení je čtyřválcový Abt TT-limited II zajímavou alternativou nově příchozímu šestiválci Audi TT 3.2 quattro, který ve všech výkonových parametrech překonává. Pouze ty dva válce navíc mu chybí, což ale nemusí být právě na závadu, když tento nedostatek může mít za následek zase lepší vyvážení vozu. Cena vozu Abt TT-limited II byla stanovena na 49 500 Euro, což je v přepočtu zajímavých 1,5 mil. korun.

Miroslav Kudělka