Automobilky volají po sjednocení homologací v EU a USA
Cíl některých automobilek zní velice jednoduše: sjednotit homologační procedury v Evropě a USA tak, aby se při vývozu či dovozu nemusely automobily upravovat podle toho, kde se aktuálně prodávají.
Velkou roli ve všem hrají výrobní náklady. Automobilky musí vynakládat nemalé peníze pro to, aby se jejich modely mohly kvůli různým předpisům prodávat i za oceánem. Sjednocení předpisů by mohlo dle analytiků ročně ušetřit miliony dolarů, které by šlo investovat do dalšího vývoje. Vzhledem k tomu, že se v rámci světových značek zavádějí modulární platformy, které vozy sdílejí bez ohledu na to, zda se prodávají v Evropě či USA, připadají dvojí předpisy při nejmenším zbytečné.
Velký zájem na sjednocení předpisů má koncern General Motors, Toyota a Volkswagen. Podle nich se normy v některých případech liší jen minimálně, ostatní jsou si více či méně rovnocenné. Pokud však budou chtít automobilky dokázat, že jejich vozy vyhovují jak evropským, tak americkým předpisům, budou muset najednou zvážit více faktorů. Nejsou to jen výsledky nárazových testů, ale také průzkum charakteru dopravy, rychlostní limity či vývoj počasí v různých oblastech. Čili faktory, které mohou mít vliv na vznik dopravních nehod.
Podobná iniciativa již přitom byla vyvíjena v 90. letech. Americká agentura pro bezpečnost silničního provozu však tehdy návrh smetla ze stolu s opodstatněním, že evropské nárazové zkoušky nekladou dostatečný důraz na bezpečnost cestujících na zadních sedadlech. Od té doby už ale technologie značně pokročily, což dokládají právě nejnovější výsledky zkoušek Euro NCAP.