Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilky volají po sjednocení homologací v EU a USA

Jan Mička
Diskuze (10)
Některá evropská vozidla se prodávají u nás i za oceánem. Proč tedy provádět dvojí homologace?

Cíl některých automobilek zní velice jednoduše: sjednotit homologační procedury v Evropě a USA tak, aby se při vývozu či dovozu nemusely automobily upravovat podle toho, kde se aktuálně prodávají.

Velkou roli ve všem hrají výrobní náklady. Automobilky musí vynakládat nemalé peníze pro to, aby se jejich modely mohly kvůli různým předpisům prodávat i za oceánem. Sjednocení předpisů by mohlo dle analytiků ročně ušetřit miliony dolarů, které by šlo investovat do dalšího vývoje. Vzhledem k tomu, že se v rámci světových značek zavádějí modulární platformy, které vozy sdílejí bez ohledu na to, zda se prodávají v Evropě či USA, připadají dvojí předpisy při nejmenším zbytečné.

Velký zájem na sjednocení předpisů má koncern General Motors, Toyota a Volkswagen. Podle nich se normy v některých případech liší jen minimálně, ostatní jsou si více či méně rovnocenné. Pokud však budou chtít automobilky dokázat, že jejich vozy vyhovují jak evropským, tak americkým předpisům, budou muset najednou zvážit více faktorů. Nejsou to jen výsledky nárazových testů, ale také průzkum charakteru dopravy, rychlostní limity či vývoj počasí v různých oblastech. Čili faktory, které mohou mít vliv na vznik dopravních nehod.

Podobná iniciativa již přitom byla vyvíjena v 90. letech. Americká agentura pro bezpečnost silničního provozu však tehdy návrh smetla ze stolu s opodstatněním, že evropské nárazové zkoušky nekladou dostatečný důraz na bezpečnost cestujících na zadních sedadlech. Od té doby už ale technologie značně pokročily, což dokládají právě nejnovější výsledky zkoušek Euro NCAP.

Jan Mička
Diskuze (10)
20. 12. 2013 17:25
Re: Nevidim na tom nic zlozite
Ano ved to som napisal, ze sa zoberie ta prisnejsia norma, v podstate vsetky normy su obmedzenia.
Tie odrazky su malickost, v takychto rovnocennych pripadoch sa dohodnut stylom jeden ustupok tebe jeden mne...
Jazdenie po inej strane cesty je velky zasah do navykov, infrastruktury, potreba obrovskych investicii na prestavbu ciest, to sa neda porovnat s tymto.
Sucasne americke auta nemaju takmer nic odlisne od europskych, mam tu v USA auto a poviem ti keby, ze ho zoberiem a pouzivam v EU tak nikto nic nespozna.
Jediny rozdiel co vidim ja, je ze mi chybaju smerovky na bokoch auta.
Je to ovela viac politicky problem ako realny.
20. 12. 2013 11:34
Re: Nevidim na tom nic zlozite
V takovém případě evropská více omezuje. Ale to přeci neznamená, že představuje lepší řešení. Co když jedna norma bude chtít bílé odrazky, druhá žluté odrazky? :-) I strukturou se to liší. Jak to chápu, v USA mají jeden všezahrnující předpis.

Samozřejmě, že se stačí jen dohodnout. Ale je to pomalu jako harmonizovat v EU, na které straně silnice se bude jezdit. Už vidím, jak se s Brity "jen dohodneš." >:-[] Vem si, jak dlouho v USA přechází na jednotky SI.

Pokud jde o emisní normy, liší se stát od státu. Euro6 diesely zhruba odpovídají předpisům platným v Californii (což jsou ty nejpřísnější v rámci USA). Ale formulace je dost odlišná. Navíc na harmonizaci měření emisí se pracuje nezávisle (viz WLTP).
19. 12. 2013 22:08
Re: Nevidim na tom nic zlozite
No v konecnom dosledku je to o prisnosti. Napriklad take zadne smerove svetla. V USA su povolene aj cervene aj oranzove. Aj ked cervene postupne vymieraju. V tomto je benevolentnejsie USA, takze podla novej spolocnej normy by museli byt smerovky len oranzove.
Su to naozaj len detaily a stacilo by sa dohodnut.
Asi najvacsi problem by bol s emisnymi normami dieselov, ktore su v USA prisnejsie, resp rovnake ako pre benzin, co keby sa prebralo v EU tak by mohlo sposobit predrazenie dieselovych motorov.
19. 12. 2013 20:28
Re: Nevidim na tom nic zlozite
To není jen o přísnosti. K některým věcem máme rozdílný přístup. Třeba v předpisech okolo osvětlení/ označení se lišíme. A ochota udělat kompromis nebude velká.
19. 12. 2013 18:55
Nevidim na tom nic zlozite
zoberie sa vzdy najprisnejsia norma z US a EU a spravi spolocna. Aplikovatelne to bude len na novo vyrobene auta a je vystarane. Platnost sa da o take 4 roky aby sa automobilky stihli prisposobit.