Čínská auta obsahují azbest, varuje Austrálie
Jde o kusy prodané v Austrálii. Použití karcinogenního azbestu je nejen zde zakázáno.
Podle Komise pro spotřebitele a hospodářskou soutěž (ACCC - Australian Competition and Consumer Commission) bylo takto znehodnoceno na 23 tisíc aut. Těsnění motoru a výfuku je u nich vyrobeno právě z tohoto materiálu.
Oba producenti dostali zákaz dalšího prodeje a dosavadní majitelé byli upozorněni, že nesmí provádět žádné domácí opravy. Jinak dle ACCC neznamená jeho použití žádné další bezprostřední riziko (kromě možné tvorby nádorů, samozřejmě). Budou taktéž staženy náhradní díly. Značkové servisy se chystají z rozhodnutí místního importéra Ateco Automotive na výměnu částí, proběhne tedy svolávací akce. V první fázi dostanou vlastníci varovné samolepky do doby, než bude dostatek správných těsnění k dispozici. Popisovaný zásadní problém se týká malých sedanů a hatchbacků Chery J3, respektive SUV J11, v případě Great Wall jde o pickupy sérií SA a V, případně SUV řady X.
Mluvčí automobilky Great Wall Shang Yugui sdělil: „Rozhodnutí nebude mít velký vliv na náš export a další zahraniční rozvojové plány.“ Měl pochopitelně na mysli expanzi do Evropy i USA. Jak se azbest do vozů dostal, je nejasné. Podle oficiálního vyjádření Chery došlo k chybě. Její tiskový mluvčí Huang Huaqiong prohlásil „Byla použita šarže dílů, která se u exportních verzí neměla objevit.“ Znamená to tedy, že na domácím trhu Chery běžně taková auta prodává? Nejspíš ano. Australský úřad pro veřejné záležitosti oponoval: „Problém ale postihuje většinu vozidel, které k nám oba čínští výrobci dovezli.“
Automobilka Great Wall začala exportovat své výrobky na pátý kontinent před třemi lety, Chery jej následoval loni. V rozmezí let 2010-2011 prodaly obě společnosti dohromady u protinožců více než 17 tisíc nových aut (Great Wall skoro 15,4 tisíce, Chery jen něco málo přes 1.800).