Birmingham: TVR Tuscan 2 a Sagaris

Birmingham: TVR Tuscan 2 a Sagaris

 
 

Firma TVR je jeden z mála výrobců klasických sportovních vozů, která dodnes vyvíjí a vyrábí vlastní řadu motorů. Ty jsou také srdcem všech civilních i závodních TVR.

TVR Tuscan 2
Druhá generace kupé Tuscan je pro TVR velmi důležitou změnou ve výrobním programu. Nejpopulárnější TVR posledních několika let, bylo na trhu od roku 2000 a vzhledem k možnostem malé firmy dosáhlo obdivuhodné popularity (vyrobeno 2500 ks). Každý automobil je ručně vyráběn na základě požadavků konkrétního zákazníka; každý motor opouští továrnu s iniciálami pracovníka, který jej vyrobil. Tato exkluzivita šla u posledního provedení ještě dále, když z dílen TVR pochází řada komponent od podvozkových skupin, až po převodovku nebo přístrojovou desku. To není vzhledem k počtu vyrobených vozů příliš běžné. TVR prohlašuje, že nikdo jiný na světě nenabízí obdobné ručně vyráběné automobily za tak nízké ceny, jako TVR.

Tuscan 2 je v nabídce jako Targa, Cabriolet a nejsilnější verze S. Ceny od necelých 40 tisíc liber.

TVR Sagaris
První kusy řady Sagaris se představily živě v Birminghamu, první dodávky nového modelu mají být k dispozici v červenci. Model má základ v řadě T350 (řadový šestiválec 3,6l), ale v tomto provedení bylo přijato ještě méně kompromisů mezi sportovními vlastnostmi automobilu pro vytrvalostní závody a GT pro běžný provoz. Pečlivě řešená aerodynamika je součástí základních tvarů karosérie. Extrémnějšímu nasazení odpovídá i snížená světlá výška (o 1 palec-25,4 mm) snižující výšku těžiště vozidla, rozšířený rozchod (+5 cm) a třikrát tužší pružiny než u T350. Sagaris je poháněn řadovým 24ventilovým šestiválcem 4.0 l z Tuscanu S. Ten má výkon 294 kW při 7000 ot./min a rychlost 60 mil/h tak řidič vidí na tachometru za méně než 4 sekundy po rozjezdu. Počítá se s civilní i závodní verzí, které by obě měly přijít do výroby během letošního roku a v roce 2005 pak absolvovat pohár vozů GT.

Cena Sagarisu začíná na necelých 50 tisících liber.

Motory TVR

Řadové šestiválce nejsou dnes příliš populární volbou konstruktérů automobilů, protože relativně dlouhý motor vyžaduje mnoho místa v motorovém prostoru a dlouhou kapotu, která již dnes příliš nezapadá do cab-forward designu, moderních velkosériových vozů. Na řadové šestiválce nedá dopustit BMW, jejichž dlouhá kapota jaksi patří ke genům firemního designu; zajímavá je příčná zástavba řadového šestiválce ve Volvech S80 a XC90.

Pro klasické sportovní automobily je vpředu podélně uložený motor, na něj navazující převodové ústrojí a pohon zadních kol ideálním uspořádáním, které léta aplikuje i TVR. Vedle šestiválce (Speed Six), se na mnoha závodech vozů GT (mj. v Sebringu, Le Mans a Monze) ukazují dvanáctiválcová TVR (Speed Twelve) a vyrábí se také vidlicový osmiválec (Speed Eight).

Celohliníkový šestiválec TVR má čtyřventilový rozvod, poháněný od klikového hřídele řetězem. Podobně jako V12 a V8 je i šestiválec vybaven odděleným mazáním se suchou klikovou skříní, zajišťujícím jednak bezpečnou dodávku oleje i v těch nejnáročnějších jízdních situacích a na druhou stranu to dovoluje motor umístit níže a tak snížit výšku těžiště vozu. Aby bylo možno dosáhnou sportovně nízké kapoty, je celý motor uložen skloněný pod úhlem 15°.

Osmiválec Speed Eight je pozoruhodný svou vyspělou konstrukcí, která využívá řadu řešení převzatých z motorů F1. TVR uvádí ve svých materiálech, že na rozdíl od běžné praxe, kdy se ze standardních motorů vyvíjí sportovní varianty, postupovali v TVR opačně, když pro Cerberu odvodili osmiválec ze závodního motoru. Dvě řady válců celohliníkového agregátu svírají úhel 75°, systém mazání dodává vyšší tlak oleje pro motor a nižší pro mazání klikové hřídele. Podle údajů TVR disponuje firemní osmiválec vyšším kroutícím momentem, než jakýkoliv jiný atmosférický motor ekvivalentní velikosti a hmotnosti. Zejména hmotnost 121 kg je velmi příznivá, neboť motor je tak lehčí než motory V8 z F1 nebo F3000. Ostatně s těmito motory sdílí TVR řadu komponent.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Vlaďka Erbová s mladým milencem v posteli: Snaží se kopírovat Jágra?

Vlaďka Erbová s mladým milencem v posteli: Snaží se…

Modelka Vlaďka Erbová (35) ukončila vztah s fotbalistou Tomášem Řepkou a skočila rovnýma nohama do vztahu…

Pro neplatiče alimentů domácí vězení, navrhuje Tejc. Marksová chce zapojit stát

Pro neplatiče alimentů domácí vězení, navrhuje Tejc.…

Zcela překopat systém výživného chce ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD). A další změny…

 

iSport.cz

Kristýna Plíšková poprvé na WTA v semifinále, postupuje i Allertová

Kristýna Plíšková poprvé na WTA v semifinále,…

Tenistka Kristýna Plíšková ve svém prvním čtvrtfinále na WTA Tour porazila na turnaji v Taškentu 6:3, 6:4 Rusku…

Spartě nabízejí i Granta, Křetínský ale bude bojovat o Trpišovského

Spartě nabízejí i Granta, Křetínský ale bude bojovat…

Sparta hledá nového trenéra! Tahle zpráva se rychle rozšířila fotbalovým prostředím a na Letné tak už podle…

 

Reflex.cz

Poprsím i pozadím proti lži a nenávisti. Hrdinka erotických komiksů Druuna je zpátky!

Poprsím i pozadím proti lži a nenávisti. Hrdinka…

Radostná událost nastala pro milovníky klasických a erotických, případně klasických erotických komiksů.…

Nová Škoda Kodiaq bude stát od 677.900 korun

Nová Škoda Kodiaq bude stát od 677.900 korun

Asi nejdůležitější zpráva letošního pařížského autosalonu přišla hned ve čtvrtek ráno. Škoda Kodiaq se prodává…