Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bluetooth OBD II: Víme, jak si jednoduše natáhnout data z auta do počítače!

Matouš Jelínek
Diskuze (6)
Už třináct let musí být všechna vozidla prodávaná na evropském trhu vybavena diagnostickou zásuvkou. Krabičkou za pár stovek z ní můžete vyčíst, jak na tom vaše auto je.

Jak jsme vyzkoušeli před dvěma roky, už s kabelem OBD za pár korun zvládnete s dostatečnými znalostmi diagnostiku vozidla svépomocí. K načtení dat musíte ale mít speciální program a také je třeba obrnit se trpělivostí – propojit auto s počítačem není taková hračka, jak by se mohlo zdát.

Od letošního roku je přitom obzvláště důležité vědět, jaké chyby vaše řídicí jednotka hlásí. Paměť závad se nově kontroluje na měření emisí – a jak víme z vašich ohlasů, bývá to častým problémem. Chybová paměť je místo, kam vůz zapíše případné závady nebo neshodu v datech, jež do řídicí jednotky přicházejí. Rozhodně přitom neplatí, že by všechny poruchy automaticky rozsvítily kontrolku závady motoru. I třeba nefunkční žhavicí svíčka, kterou v každodenním provozu ani nemusíte zaznamenat, vás pošle z měření emisí domů bez potvrzení o absolvování.

I pro laiky však existuje řešení, jak si jednoduše prověřit stav auta. Tím je přípojka rozhraní bluetooth, kterou dnes koupíte od dvou stovek, a mobil s patřičnou aplikací. Na první pohled to vypadá snadno. Mobilní zařízení jsou připravená pro bezdrátovou komunikaci, navíc existuje spousta jednoduchých aplikací vhodných i pro laiky. Hned na začátek totiž musíme zdůraznit, že s pokročilejšími funkcemi řídicí jednotky by se neměl zabývat nikdo jiný než profesionál. Jak na základní kontrolu?

1. Najděte diagnostickou zásuvku

Podle mezinárodních standardů musí být zásuvka OBD umístěna nejdále 50 cm od volantu. Ve většině případů ji najdete v oblasti otvírání kapoty nebo pojistkové skříňky. Jsou ale i výjimky umístěné třeba ve středové konzole. Nám se při hledání docela osvědčila aplikace WhereOBD – i když i v ní jsme narazili na chyby.

2. Párujeme

Při nákupu testeru nejprve ověřte kompatibilitu s konkrétním zařízením – některá levnější například mají potíže s připojením k vozidlům koncernu VW.

Po vložení do zásuvky zapněte zapalování. Na mobilu nebo tabletu spusťte bluetooth a vyhledejte zařízení. Párování je hračka, u našeho kolíku za čtyři stovky proběhlo hned – kód byl 1234. Jen jsme nejprve museli autu zakázat připojovat se k handsfree – mobil automaticky preferoval už dříve známé zařízení.

3. Vyčtení informací

Aplikací pro diagnostiku a zjištění dat z řídicí jednotky jsou desítky, ne-li stovky. Je přitom jedno, jakou platformu konkrétně využíváte. My jsme vyzkoušeli hned několik bezplatných prográmků. Zcela spokojeni jsme však nebyli, byť se nám podařilo načíst některé údaje i paměť závad. Nakonec jsme proto za 89 korun pořídili program Torque Pro. V této cenové hladině je však k dispozici více možností. Když už investujete do diagnostické jednotky, pořiďte si i odpovídající program.

Je to radost – zjistíte kompletní paletu dat, která verze zdarma neposkytnou. Řídicí jednotka prozradí i několik desítek informací o aktuálních funkcích vozu. Aplikace ale samozřejmě nabídne i načtení zmíněné paměti závad, měření zrychlení nebo zápis trasy s rychlostmi. Nadšený řidič snad ani nemůže chtít více!

Chytře

Chcete se dozvědět, co se právě děje s vaším autem? Tedy třeba zjistit, jak jezdíte, mít přehled o tom, kde se právě nachází nebo kde bylo? Vyzkoušeli jsme nový produkt Chytré auto od T-Mobile, který by měl odpovědět nejen na tyto otázky. I on se zapojuje do diagnostické zásuvky a využívá informace z řídicí jednotky. Jenže kromě toho má v sobě kartu SIM a senzor GPS. Pomocí speciální aplikace pro mobily si díky tomu můžete zjistit, kde se auto právě nachází, ale i najít minulé trasy včetně informací o maximální a průměrné rychlosti, nejvyšších otáčkách či chybách

v jízdním stylu. Auto také kontroluje paměť závad, dokáže i upozornit na to, jestli do něho někdo nenarazil, neodtahuje ho nebo nekrade.

Pokud vůz někomu půjčujete, můžete také vozidlu stanovit maximální povolenou rychlost nebo oblast, po jejímž opuštění vás upozorní. Zařízení jsme týden testovali a musíme říct, že vše funguje bez potíží. Třeba ve firemním voze nebo u auta, které půjčujete začínajícímu řidiči, půjde o vítaného pomocníka. Jediná výtka míří k faktu, že ne u všech vozů lze krabičku zapojit tak, aby nepřekážela. A co za to? Základní cena je 2599 Kč, přičemž za měsíční tarif platný po celé EU dáte dalších 75 korun. Až do Vánoc ale společnost zařízení nabízí se speciální slevou – vyjde jen na 1449 Kč.


Jen pomocník

Pokud byste se rozhodli na základě hlášení o závadě pustit do oprav, zadržte! Ne vždy se dá spolehnout jen na načtení chybových hlášení. Uvedeme jeden příklad za všechny – třeba u vozů s motorem 1.2 HTP se může objevit hlášení o nesprávném podtlaku sání. „Pokud by se někdo rozhodl místo

dalšího hledání problému jen vyměnit senzor, může způsobit motoru smrt,“ upozornili jsme před dvěma roky. Konkrétně toto hlášení totiž nemá většinou nic společného se sáním, ale s přeskočeným rozvodovým řetězem. Vždy je tak nutné hledání závady doplnit paralelním měřením, zkušeností a dalším úsudkem. Radíme všem, kteří by si mysleli, že se jen s pomocí počítače a kabelu stanou přes noc automechaniky. Důrazně varujeme také před jakýmikoliv zásahy do softwaru řídicí jednotky. Na internetu se sice dají stáhnout různé programy na zvýšení výkonu nebo aktualizaci softwaru, jejich použití však může mít fatální důsledky nejen pro motor, ale i samotnou řídicí jednotku. A existují i další možnosti, jak si jedním kliknutím hezky zavařit. Někoho by třeba mohlo napadnout, že si sám spustí vynucenou servisní regeneraci filtru pevných částic. Jenže už neví, že se to musí dělat na nehořlavém povrchu, a tak si doma na zahradě auto zapálí. A co testy akčních členů, které také diagnostika nabízí? Ani to bychom nedoporučovali. I zde může dojít k situaci, kdy se prvek nenastaví zpět do správné polohy a nebudete moci nastartovat.

Matouš Jelínek
Diskuze (6)
1. 9. 2019 14:13
OBD II
Dá se s touto diagnostikou a programem na Andrioid Car Scanner resetovat servisní interval na výměnu motorového oleje?
18. 5. 2019 20:52
Autodiagnostika OBD
Zdravím, pořídil jsem si také diagnostiku obd, přišla i s cd na kterém po spuštění vyskočil, Vir. Krabička je mi k ho v...nu? Jsem totální laik a nevím jak se to má udělat správně, pls poradil by někdo? Díky
12. 12. 2016 09:54
Re: 24hodin EOBD
V jednom autě to mám zapojeno na stálo (spíš na něj pravidelně zapomínám, kde je). Jde o bluetooth 4.0 a dongle se umí sám uspat (to ovšem neumí každý), takže to nemá na odběr z aku v podstatě žádný vliv.
12. 12. 2016 08:37
Re: 1234
...jen idiot by si dal takovy kod na svuj kufr! >:D

Ja vim, je to OT, ale co uz do diskuse pod reklamou...
12. 12. 2016 06:33
Re: 24hodin EOBD
Mam dojem, ze sem ji tam jednou nechal a nic se nestalo.