Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bosch: první plastová škrtící klapka

Ondřej Láník
Diskuze (16)
Německý dodavatel automobilových komponentů zavedl do sériové výroby model škrtící klapky vyrobený z plastu. Výhody: o 25 % nižší hmotnost, levnější výroba, přesnější ovládání při malých otevřeních škrtící klapky, snazší přizpůsobení různým motorům...

Bosch, německý dodavatel automobilových komponentů, zavedl do sériové výroby model škrtící klapky vyrobený z plastu. Mezi výhody patří o 25 % nižší hmotnost, levnější výroba, přesnější ovládání při malých otevřeních škrtící klapky, snazší přizpůsobení skupiny různým motorům a lepší vlastnosti při nehodě. Posledně jmenovaná výhoda vyplývá z chování plastů při nárazovém zatížení, při kterém se díl rozpadne na několik malých částí.

U vozidel vybavených elektronickým pedálem plynu je modul škrtící klapky jedním z hlavních akčních členů k ovládání motoru. Škrtící klapka nastavuje množství nasávaného vzduchu a tím také aktuální podávaný výkon motoru. Řídící jednotka motoru vypočte z polohy (a rychlosti stlačení) pedálu plynu požadované otevření škrtící klapky, okamžik zážehu a vstřikované množství paliva. Na škrtící klapce je snímač polohy - úhlu natočení škrtící klapky, který dává řídící jednotce aktuální informace o natočení klapky a umožňuje přesné natáčení.

Plastová škrtící klapka je výhodnější při volnoběhu, kdy se do motoru dostává jen minimum nasávaného vzduchu i paliva, protože dokáže přesněji regulovat malé dávky nasávaného vzduchu. Vzhledem k nízké teplotní vodivosti plastu odpadá nutnost vést chlazení přes modul škrtící klapky a díl je tak jednodušší.

Ondřej Láník
Diskuze (16)