Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brožura sporťáku odrazovala od kouření už před desítkami let. O zdraví nešlo, důvod je úsměvný

Stanislav Kolman
Diskuze (3)
S kampaní varující na zdraví neprospěšné kouření se setkáváme stále častěji, není to však jen trend moderní doby. Důkladná upozornění tu byla už dříve, třeba v prospektech výrobců aut.

Začalo to varovnými nápisy Ministerstva zdravotnictví na krabičkách cigaret, ze kterých jsou nyní odstrašující obrázky, které vás mají od tabákových výrobků odradit. Nejinak je tomu po celém světě. Vzpomeňme třeba Formuli 1, kde jsou reklamy na tabák striktně zakázané, byť dříve byly nedílnou a ikonickou součástí sportu.

Kampaně proti kouření jsou fenoménem posledních let zejména kvůli zdraví těch, kteří si nějakou tu cigaretku pravidelně dopřávají. Avšak varovná upozornění tu byla mnohem dříve, navíc na místech, kde byste je nečekali. Bavíme se o brožuře sportovního automobilu Bricklin, která je stará více než 40 let.

V tomto případě ale o zdraví tak úplně nejde. Autoři mysleli spíše na bezpečnost posádky, jak uvádí následující řádky z prospektu: „Bricklin již ve standardu přichází s bohatým příslušenstvím. Kromě zapalovače. Nemyslíme si, že kouření za volantem je bezpečné. Nechceme, aby vám rozpálená cigareta přistála v klíně a vy s naším krásným autem najeli do stromu,“ vysvětlují řádky z oficiálních materiálů výrobce.

Pravdou je, že bezpečnost byla pro automobily amerického podnikatele Malcolma Bricklina stěžejním tématem. Měly mohutné nárazníky se speciálními deformačními zónami a vyspělejší boční výztuhy. Nepřekvapí, že kromě zapalovače v autě chyběl taktéž popelník.

Jediným vyráběným modelem byl sporťák Bricklin SV-1, tvořený v letech 1974 a 1975 v Kanadě. Na první pohled to byl skvostný kousek, kterému nechyběly ani elektricky ovládané výklopné dveře. Dvoumístné kupé vážilo 1.570 kilogramů a poháněl jej osmiválec AMC. Z klidu na stovku auto zrychlovalo osm a půl sekundy a pokračovat mohlo až na 196 km/h. Tabulková data uvádí spotřebu 14,9 litru.

Jak se ale krátce po opuštění výrobních linek ukázalo, vůz byl poruchový a neoslnil ani jízdními vlastnostmi. Problémem byly třeba zmiňované dveře, kvůli kterým se majitel často nemohl dostat do auta, v horším případě z něj. Pro nezájem automobilka prodávala vozy za cenu nepokrývající náklady a s 2.854 vyrobenými kusy skončila.

Stanislav Kolman
Diskuze (3)
Avatar - N6600
18. 9. 2017 07:35
Re: "důvod je úsměvný"....?
Nehovoriac o tom, ze ked ma clovek v aute kozene sedacky, tak z nich ten nasiaknuty smrad neide na 100% vycistit a auto smrdi ako popolnik.
17. 9. 2017 16:29
"důvod je úsměvný"....?
To mohol napísať len človek, čo za volantom hulí jednu od druhej. Naopak, ten dôvod má hlavu a pätu.
Avatar - JiRkA997CZ
17. 9. 2017 12:44
Kouření
Ono je to i dost nebezpečný díky samotnýmu kouři. V autoškole jsem jel za slunného dne a vjel do lesa, takže jsem moc dobře neviděl, v tu chvíli navíc učitel autoškoly vydechl kouř z elektronky a já neviděl už vůbec nic. Pak se divil proč jsem hnedka stáhnul okna až dolů. Btw první kampaň proti kouření ze zdravotních důvodů vedl Adolf Hitler. Sranda je, že ještě po válce byla Amerika plná reklam na zdraví prospěšné kouření...