Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Carroll Shelby, tvůrce Cobry, zemřel v 89 letech

David Bureš
Diskuze (27)
Slavný americký konstruktér se dlouhou dobu potýkal se zdravotními potížemi.

Carroll Shelby, známý především díky osmiválcovému sporťáku Shelby Cobra, zemřel ve čtvrtek 10. května 2012 ve věku 89 let. Příčina úmrtí nebyla zveřejněna, Shelbyho však dlouhodobě trápily zdravotní potíže. Již od dětství měl srdeční problémy, několik let žil s transplantovaným srdcem.

Už na dráhu konstruktéra se dal Shelby kvůli svým potížím se srdcem. Ty totiž způsobily předčasný konec jeho úspěšné závodní kariéry. Za volantem Astonu Martin DBR1 v roce 1959 s kolegou Royem Salvadorim dokonce zvítězil v závodě 24 hodin v Le Mans.

Jako konstruktér se Shelby poprvé proslavil v šedesátých letech, kdy se rozhodl umístit pod kapotu lehkého britského sporťáku AC Ace typický americký motor, small block V8 z dílny Fordu. Tak vznikl AC Cobra, známý také jako Shelby Cobra.

Poté následovalo kupé Shelby Daytona, postavené na základech AC Cobry. Od Fordu Mustang byly odvozeny modely Shelby GT350 a Shelby GT500. Shelby se rovněž podílel na vývoji Fordu GT40 pro Le Mans.

V osmdesátých letech začíná Shelby spolupracovat s koncernem Chrysler. Tam se totiž přesunul i Lee Iacocca, dřívější šéf Fordu, který Shelbymu v minulosti doporučil, aby upravil Ford Mustang.

Z této doby pochází například Dodge Daytona Shelby nebo Shelby GLHS. Shelby také spolupracoval na vývoji první generace Dodge Viper, a to jako konzultant v oblasti výkonů.

Na konci devadesátých let se Shelby rozhodl postavit vlastní automobil, kterým byl Shelby Series 1 poháněný čtyřlitrovým osmiválcem z dílny Oldsmobile. Vzniklo zhruba 250 exemplářů tohoto roadsteru.

V posledních letech se Shelby vrátil zpět k úpravám vozům Ford. Na scénu se tak opět vrátil Shelby GT500.

Smrt Shelbyho by neměla mít vliv na společnost Carroll Shelby International, která bude pokračovat v práci podle jeho odkazu.

Carroll Shelby se narodil 11. ledna 1923 ve východním Texasu do rodiny poštovního úředníka. Během války sloužil jako letec. Jako svůj největší úspěch považoval založení Nadace Carrolla Shelbyho. Ta poskytovala lékařskou pomoc potřebným.

David Bureš
Diskuze (27)
Avatar - PeterLuk
14. 5. 2012 21:08
Re: prapodivná vyjádření úcty
Myslíš mňa? Ja som to pochopil. A ide tu snáď o to ako sa správne píše meno Carolla Shelbyho či R.I.P.? Tu nejde o formu, ale o jadru príspevku. Som si vedomý že som sa pomýlil, ale každý chápe čo som mal na mysli.

Chudák Shelby sa musí obracať v hrobe, niekto sa tu háda kvôli tomu, ako sa správne píše Shelbyho meno. Toto miesto slúži, podobne ako cintorín na uctenie pamiatky zosnulého, takže v diskusí, ako sa správne píše R.I.P., ako sa správne píše meno Caroll Shelby a pod. už prosím nepokračujte.

Shelby, odpočívaj v pokoji.
Avatar - Barrichello
14. 5. 2012 09:25
Re: legenda
Jo, shelby byl frajer, naprostá legenda, navíc srdcař a člověk který dokonale rozuměl tomu co dělal. :yes:
Avatar - El_Scorpio
13. 5. 2012 22:04
Re: prapodivná vyjádření úcty
Requiescat... a už sa neposer. :no:
13. 5. 2012 17:24
Re: legenda
Nejsem si jist, zda je vůbec ještě možné, aby se ještě někdy zrodila legenda formátu Carrolla Shelbyho. přece jen je automobilismus již příliš rozvinutý, příliš svázán všemožnými předpisy. Totéž platí o motorsportu. Mimochodem, asi nejzajímavější nekrolog v českém jazyce, který zmiňuje i ne zcela známé kapitoly ze života C. Shelbyho, je zde:
[odkaz]
Třeba některé fandy potěší.
R.I.P, Carroll....
Avatar - El_Scorpio
13. 5. 2012 16:00
Re: prapodivná vyjádření úcty
Neviem čo mali znamenať tvoje narážky, ale boli trápne. Epitaf R.I.P. je latinsky, vznikol dávno predtým než niekto o nejakej angličtine vôbec chyroval... A pokúšať sa tu vyvolávať nejaké roztržky gramatikou to je úbohe :no: :no: :no: Veľmi sa musíš nudiť.