Červen 2017 na Veterán.auto.cz: Malé bavoráky s motory vzadu

Červen 2017 na Veterán.auto.cz: Malé bavoráky s motory vzadu

V šestém měsíci letopočtu 2017 jsme se na serveru Veterán.auto.cz věnovali poválečné historii menších aut od BMW, ale i velkým vozům Bugatti a Cadillac.

BMW 600 představovalo větší alternativu k licenční Isettě. Stejně jako ona mělo jedny dveře v přídi. Ty doplňovaly další na pravém boku, vlevo žádné nebyly. „Srdcem“ se stal vzadu umístěný plochý motocyklový vzduchem chlazený dvouválec 0,59 l/14 kW. Novinkou byla polovlečená zadní náprava, kterou Mnichov poté používal mnoho let. Alex von Falkenhausen učil šestistovku jezdit i rallye, obchodně ale příliš úspěšná nebyla, od srpna 1957 do listopadu 1959 se neprodalo ani 35 tisíc aut. Roztříštěnost výrobního programu na minivozy a drahé velké šesti- a osmiválcové modely včetně sportovních aut dovedla „modrobílou“ automobilku koncem 50. let málem k bankrotu.

Jedním ze zachránců se stala řada 700. Stále měla v zádi umístěný motocyklový dvouválcový boxer, tentokrát o objemu takřka 0,7 l, ale dostala úhledné Michelottiho karoserie, takže už šlo o „normální auto“, nikoli „bublinu“. Ledvinky na přídi jí ovšem stále scházely. Kupé doplnila dvoudveřová „limuzína“ a kabriolet, později i modely LS s prodlouženým rozvorem, kterým však otevřená verze scházela. Karoserie už byla vždy samonosná. Sedmistovky uspěly zejména v závodech do vrchu a na okruzích, byly z nich odvozeny i ultralehké spidery GT a RS s rámovými podvozky, které dobývaly další vavříny.

Bugatti 46, „malý Royale“, byl podstatně úspěšnější než obří typ 41, kterých vzniklo jen šest. Zrodilo se jich více než 400. Poháněl jej řadový osmiválec 5,36 l s tříventilovým rozvodem OHC. „Šestačtyřicítku“ si oblíbil sám Ettore Bugatti, verze S měla vyšší výkon motoru díky přeplňování, typická pro tuto řadu byla i převodovka u zadní nápravy (transaxle). Nástupnický Type 50 dostal menší pětilitr (4,97 l) OHC, ale také s kompresorem. Závodní verze startovaly na Mille Miglia a v Le Mans. Šasi obou modelů „oblékali“ věhlasní karosáři, z molsheimské továrny vyjíždělo kompletních vozů naprosté minimum.

Obřími Cadillacy modelového roku 1957 se s postem šéfdesignéra General Motors rozloučil legendární Harley Earl. Pod kapotou kompletního výrobního programu vrčel vidlicový osmiválec OHV objemu 5,97 l. Řada zahrnovala série 60, 62, 75, výkonnější modely se jmenovaly Eldorado a vrcholem byl superluxusní Brougham série 70, ve své době dražší než britský aristokrat se dvěma R. Vozy vyznávaly ještě poměrně baculaté tvary, k radikální změně došlo až o dva roky později, kdy také velikost ploutví dosáhla svého vrcholu. Modely 1957 měřily zhruba 5,4-5,7 m podle provedení, dodávaly se v nepřeberném množství variant.

BMW 600 (1957–1959): Isetta pro čtyři

Čtyřmístné vozítko BMW 600 vycházelo z dvoumístné Isetty, mělo ale silnější motocyklový motor a zadní sedadla přístupná dveřmi na pravé straně. Po skončení druhé světové války nastaly pro automobilku BMW těžké časy. Továrna v Eisenachu patřila do východní zóny a mnichovský závod byl téměř zničen bombardováním. Výroba osobních automobilů zde proto byla obnovena až v roce 1952 šestiválcovým modelem 501 (o dva...

Celý článek: BMW 600 (1957–1959): Isetta pro čtyři

 [600×330]

BMW 700 (1959–1965): Konec těžkých časů

Malé vozy BMW 700 poháněné motocyklovým dvouválcem se vyráběly v podobě dvoudveřových sedanů, kupé a kabrioletů. Uplatnily se i v motoristickém sportu. Orientace bavorské automobilky na dvouválcová minivozítka Isetta a BMW 600 a luxusní šestiválcové a osmiválcové modely 501 a 502 se koncem padesátých let ukazovala jako nepříliš šťastná. Chybělo vozidlo střední velikosti, které by zaujalo širokou motoristickou...

Celý článek: BMW 700 (1959–1965): Konec těžkých časů

 [600×379]

Bugatti typ 46 a 50: „La Petite Royale“

Bugatti typ 46 byl velký luxusní vůz vycházející z ještě většího 41 Royale a poháněný osmiválcem 5,4 litru. Typ 50 měl stejnou konstrukci a pětilitrový osmiválec DOHC. Téměř současně s nástupem světové hospodářské krize, kterou spustil v říjnu 1929 pád akcií na americké burze, představil geniální konstruktér Ettore Bugatti (1881–1947) v alsaském Molsheimu menší verzi legendárního modelu Royale. Ettore Bugatti, zvaný „Patron“ původně...

Celý článek: Bugatti typ 46 a 50: „La Petite Royale“

 [600×304]

Cadillac 1957: Loučení Harleyho Earla

Posledními vozy Cadillac, které navrhl Harley Earl, byly modely ročníku 1957 poháněné motory V8 365. Vozy série 60, 62, 75 a Eldorado měly podobné tvary s velkými zadními ploutvemi. Harley Earl (1893–1969), rodák z Hollywoodu nazývaný da Vincim Detroitu, byl od roku 1927 šéfem designu u koncernu General Motors. Stvořil první koncept Buick Y-Job (1939) a je považován za průkopníka křidélek (nebo chcete-li ploutví) na zadních...

Celý článek: Cadillac 1957: Loučení Harleyho Earla

 [600×262]

Psali jsme: Květen 2017 na Veterán.auto.cz - Letící A a trojcípá hvězda

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína zavede celostátní systém kontroly financí místních vlád Čína zavede celostátní systém kontroly financí místních vlád

Čína začala budovat celostátní systém kontroly příjmů a…

Philip Morris navýšil v Česku zisk i tržby, prosadily se cigarety bez kouře Philip Morris navýšil v Česku zisk i tržby, prosadily se cigarety bez kouře

Společnosti Philip Morris ČR, která je předním výrobcem a…

Stuchlík: Jdi rozdávat koblihy, naučí tě to, vyzval mne Babiš. Měl pravdu Stuchlík: Jdi rozdávat koblihy, naučí tě to, vyzval mne Babiš. Měl pravdu

Alespoň kousek manažera by v sobě měl mít každý, kdo se…

Spoluzakladatelé Instagramu Systrom a Krieger opouští vedení společnosti Spoluzakladatelé Instagramu Systrom a Krieger opouští vedení společnosti

Spoluzakladatelé sociální sítě na sdílení fotek Instagram…

 
Zdroj: archiv, Veterán.auto.cz

Štítky BMW Bugatti Cadillac

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru

BMW řady 3 se v nové generaci G20 připomíná. Od…

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu,…

 





 
Škoda nechala nahlédnout do interiéru Kodiaqu RS. Rychlé SUV zaujme sedačkami

Škoda nechala nahlédnout do interiéru Kodiaqu RS. Rychlé SUV zaujme sedačkami

Dnes 08:53

Odhalování vrcholné verze Kodiaqu pokračuje. Naposledy mladoboleslavská automobilka nechala nahlédnout do jeho interiéru.




Blesk.cz

Vlašské a lískové ořechy nenechte veverkám! Vyrobte si domácí oříškové máslo!

Vlašské a lískové ořechy nenechte veverkám! Vyrobte…

Vlašské a lískové ořechy patří od nepaměti k nejčastějším potravinám na našem jídelníčku. Ořechy v sobě mají…

Miroslav Koubek (64) doplatil na velkorysost vůči kamarádovi! Exekutoři mu sebrali auto! Co na to Ombudsman Blesku?

Miroslav Koubek (64) doplatil na velkorysost vůči…

Životní cestu dvou Miroslavů – Koubka (64) a Vaitha (48), dobrých kamarádů, přeťal loni v listopadu zásah…

 

iSport.cz

Drsňáci v NHL: Na rváče Vegas si od Vánoc netroufli. Kdo jde do přesily?

Drsňáci v NHL: Na rváče Vegas si od Vánoc netroufli.…

Sem tam shodí rukavice, sem tam rozdají pár hitů a vyrazí pár zubů, nebo vypustí několik štiplavých poznámek…

Vrba: Výstraha před Spartou? Pro mě ne. Hráče z gólů obviňovat budu

Vrba: Výstraha před Spartou? Pro mě ne. Hráče z gólů…

V Jablonci museli spolknout hořkou pilulku. Vysoká porážka 0:3 s výborně hrajícím severočeským celkem je pro…

 

Reflex.cz

Nejkrvavější válečný střet v dějinách USA? Opomíjená másko-argonská bitva před koncem první světové války

Nejkrvavější válečný střet v dějinách USA? Opomíjená…

První světová válka už se chýlila ke konci, přesto ještě přišla bitva, která zůstala nejkrvavější v dějinách…

Do kostarických národních parků za největšími predátory Ameriky

Do kostarických národních parků za největšími…

Víte, které zvíře je největším predátorem amerického kontinentu? Puma americká – silná, hbitá šelma schopná…