Červen 2017 na Veterán.auto.cz: Malé bavoráky s motory vzadu

Červen 2017 na Veterán.auto.cz: Malé bavoráky s motory vzadu

V šestém měsíci letopočtu 2017 jsme se na serveru Veterán.auto.cz věnovali poválečné historii menších aut od BMW, ale i velkým vozům Bugatti a Cadillac.

BMW 600 představovalo větší alternativu k licenční Isettě. Stejně jako ona mělo jedny dveře v přídi. Ty doplňovaly další na pravém boku, vlevo žádné nebyly. „Srdcem“ se stal vzadu umístěný plochý motocyklový vzduchem chlazený dvouválec 0,59 l/14 kW. Novinkou byla polovlečená zadní náprava, kterou Mnichov poté používal mnoho let. Alex von Falkenhausen učil šestistovku jezdit i rallye, obchodně ale příliš úspěšná nebyla, od srpna 1957 do listopadu 1959 se neprodalo ani 35 tisíc aut. Roztříštěnost výrobního programu na minivozy a drahé velké šesti- a osmiválcové modely včetně sportovních aut dovedla „modrobílou“ automobilku koncem 50. let málem k bankrotu.

Jedním ze zachránců se stala řada 700. Stále měla v zádi umístěný motocyklový dvouválcový boxer, tentokrát o objemu takřka 0,7 l, ale dostala úhledné Michelottiho karoserie, takže už šlo o „normální auto“, nikoli „bublinu“. Ledvinky na přídi jí ovšem stále scházely. Kupé doplnila dvoudveřová „limuzína“ a kabriolet, později i modely LS s prodlouženým rozvorem, kterým však otevřená verze scházela. Karoserie už byla vždy samonosná. Sedmistovky uspěly zejména v závodech do vrchu a na okruzích, byly z nich odvozeny i ultralehké spidery GT a RS s rámovými podvozky, které dobývaly další vavříny.

Bugatti 46, „malý Royale“, byl podstatně úspěšnější než obří typ 41, kterých vzniklo jen šest. Zrodilo se jich více než 400. Poháněl jej řadový osmiválec 5,36 l s tříventilovým rozvodem OHC. „Šestačtyřicítku“ si oblíbil sám Ettore Bugatti, verze S měla vyšší výkon motoru díky přeplňování, typická pro tuto řadu byla i převodovka u zadní nápravy (transaxle). Nástupnický Type 50 dostal menší pětilitr (4,97 l) OHC, ale také s kompresorem. Závodní verze startovaly na Mille Miglia a v Le Mans. Šasi obou modelů „oblékali“ věhlasní karosáři, z molsheimské továrny vyjíždělo kompletních vozů naprosté minimum.

Obřími Cadillacy modelového roku 1957 se s postem šéfdesignéra General Motors rozloučil legendární Harley Earl. Pod kapotou kompletního výrobního programu vrčel vidlicový osmiválec OHV objemu 5,97 l. Řada zahrnovala série 60, 62, 75, výkonnější modely se jmenovaly Eldorado a vrcholem byl superluxusní Brougham série 70, ve své době dražší než britský aristokrat se dvěma R. Vozy vyznávaly ještě poměrně baculaté tvary, k radikální změně došlo až o dva roky později, kdy také velikost ploutví dosáhla svého vrcholu. Modely 1957 měřily zhruba 5,4-5,7 m podle provedení, dodávaly se v nepřeberném množství variant.

BMW 600 (1957–1959): Isetta pro čtyři

Čtyřmístné vozítko BMW 600 vycházelo z dvoumístné Isetty, mělo ale silnější motocyklový motor a zadní sedadla přístupná dveřmi na pravé straně. Po skončení druhé světové války nastaly pro automobilku BMW těžké časy. Továrna v Eisenachu patřila do východní zóny a mnichovský závod byl téměř zničen bombardováním. Výroba osobních automobilů zde proto byla obnovena až v roce 1952 šestiválcovým modelem 501 (o dva...

Celý článek: BMW 600 (1957–1959): Isetta pro čtyři

 [600×330]

BMW 700 (1959–1965): Konec těžkých časů

Malé vozy BMW 700 poháněné motocyklovým dvouválcem se vyráběly v podobě dvoudveřových sedanů, kupé a kabrioletů. Uplatnily se i v motoristickém sportu. Orientace bavorské automobilky na dvouválcová minivozítka Isetta a BMW 600 a luxusní šestiválcové a osmiválcové modely 501 a 502 se koncem padesátých let ukazovala jako nepříliš šťastná. Chybělo vozidlo střední velikosti, které by zaujalo širokou motoristickou...

Celý článek: BMW 700 (1959–1965): Konec těžkých časů

 [600×379]

Bugatti typ 46 a 50: „La Petite Royale“

Bugatti typ 46 byl velký luxusní vůz vycházející z ještě většího 41 Royale a poháněný osmiválcem 5,4 litru. Typ 50 měl stejnou konstrukci a pětilitrový osmiválec DOHC. Téměř současně s nástupem světové hospodářské krize, kterou spustil v říjnu 1929 pád akcií na americké burze, představil geniální konstruktér Ettore Bugatti (1881–1947) v alsaském Molsheimu menší verzi legendárního modelu Royale. Ettore Bugatti, zvaný „Patron“ původně...

Celý článek: Bugatti typ 46 a 50: „La Petite Royale“

 [600×304]

Cadillac 1957: Loučení Harleyho Earla

Posledními vozy Cadillac, které navrhl Harley Earl, byly modely ročníku 1957 poháněné motory V8 365. Vozy série 60, 62, 75 a Eldorado měly podobné tvary s velkými zadními ploutvemi. Harley Earl (1893–1969), rodák z Hollywoodu nazývaný da Vincim Detroitu, byl od roku 1927 šéfem designu u koncernu General Motors. Stvořil první koncept Buick Y-Job (1939) a je považován za průkopníka křidélek (nebo chcete-li ploutví) na zadních...

Celý článek: Cadillac 1957: Loučení Harleyho Earla

 [600×262]

Psali jsme: Květen 2017 na Veterán.auto.cz - Letící A a trojcípá hvězda

Spolupracujeme s TipCars.com
České letectví slaví 100 let. A letí stále výš České letectví slaví 100 let. A letí stále výš

Česká letecká výroba slaví letos sto let. A i po století…

Spojené státy oznámily odchod z Rady OSN pro lidská práva Spojené státy oznámily odchod z Rady OSN pro lidská práva

Spojené státy dnes oficiálně oznámily, že odcházejí z…

Rusko se brání, uvalí reciproční cla na dovoz z USA Rusko se brání, uvalí reciproční cla na dovoz z USA

V reakci na celní poplatky, které Spojené státy stanovily…

O vládě bude jasno až po setkání Zemana s Pochem, tvrdí Filip O vládě bude jasno až po setkání Zemana s Pochem, tvrdí Filip

Premiér Andrej Babiš (ANO) podle předsedy komunistů…

 
Zdroj: archiv, Veterán.auto.cz

Štítky BMW Bugatti Cadillac

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít

Po internetu už před časem kolovalo několik špionážních…

 





 
Ležatý šestiválec není jen výsadou Porsche. Byl to pionýr automobilismu i motorkář

Ležatý šestiválec není jen výsadou Porsche. Byl to pionýr automobilismu i motorkář

Včera

Specifický zvuk, přirozené vyvážení a výhoda nízkého těžiště. To je jen několik předností ležatého motoru.




Blesk.cz

Postřelil šest lidí v centru města a je stále na útěku. Dva Švédové zemřeli

Postřelil šest lidí v centru města a je stále na…

Z centra města se ozvala střelba, zatím neznámý pachatel, který měl podle prvních zpráv postřelit čtyři lidi, se…

Slavící Klaus: Nový účes, gratulace „ztracené“ Miss 1994 a koňak od „strejdy“ Zemana

Slavící Klaus: Nový účes, gratulace „ztracené“ Miss…

Bývalý prezident Václav Klaus dnes slaví 77. narozeniny, oslavy si přichystal však již na pondělí. Zhruba stovku…

 

iSport.cz

Rusko – Egypt 3:1. Salahův gól nestačil, domácí jsou blízko postupu

Rusko – Egypt 3:1. Salahův gól nestačil, domácí jsou…

Fotbalisté Ruska porazili v druhém utkání na domácím MS Egypt 3:1 a jsou blízko postupu. Pokud ve středu…

Konkurence pro Čecha! Arsenal ulovil jedničku Leverkusenu

Konkurence pro Čecha! Arsenal ulovil jedničku Leverkusenu

Český fotbalový brankář Petr Čech má v Arsenalu nového konkurenta. Londýnský klub z Leverkusen přivedl Bernda…

 

Reflex.cz

Madonna s embryem a spermiemi. Muzeum zpřístupnilo obrazy autora slavného Výkřiku Edvarda Muncha

Madonna s embryem a spermiemi. Muzeum zpřístupnilo…

Edvard Munch (1866–1944) je považován za jednoho z nejvýznamnějších expresionistů. Jeho obraz Výkřik se v roce…

Hlas Stephena Hawkinga putuje k černé díře. Dorazí za 3500 světelných let

Hlas Stephena Hawkinga putuje k černé díře. Dorazí…

Známý syntetický hlas fyzika Stephena Hawkinga, který kvůli nevyléčitelné chorobě přišel o hlas, byl v pátek…