Červenec na Veterán.auto.cz: Historické výlety do USA, Itálie, Ruska i Asie

Červenec na Veterán.auto.cz: Historické výlety do USA, Itálie, Ruska i Asie

V červenci na Veterán.auto.cz pokračovala sága Cadillacu Eldorado a podívali jsme se také k Fordu – a to dokonce hned třikrát.

Cadillac Eldorado se vyráběl až do roku 2002 a během nepřetržitého vývoje se dočkal jedenácti hlavních generací a spousty modernizací. Ve druhém díle našeho přehledu jsme se věnovali létům 1957-1960, konkrétně třetí a čtvrté řadě. Baculaté barokní tvary byly nahrazeny štíhlejšími a v nejslavnějším modelovém roce 1959 narostly zadní ploutve na jeden metr. A nejen u Eldorada, nýbrž u všech řad Cadillaců z této sezóny.

Ve stejné době přišel na svět i Ford Galaxie. Evropanům rozhodně není tak známý jako slavnější Thunderbirdy, Mustangy, či třeba GT40, abychom zůstali v USA. Jenže během patnácti let jich vzniklo mnoha podobách skoro 7 milionů kusů. Během tohoto období přišly na svět čtyři generace a pod kapotami se objevily řadové šestiválce i americká klasika: motory V8. Karosářské varianty sahaly od kupé přes kabriolety až po kombi - a auta vždy měla americkou standardní velikost, tedy délku hodně přes pět metrů. Současné MPV Galaxy s ním pochopitelně kromě podobného názvu nemá vůbec nic společného. To Ford Festiva je z úplně jiného soudku. Maličké autíčko z druhé poloviny 80. let vyvinula Mazda, vyráběla ho také jihokorejská Kia a dodnes vzniká v Íránu, nese logo společnosti Saipa.

Italské Ferrari se v počátcích své historie věnovalo stavbě hlavně závodních strojů. Tím byl i typ 340 MM. Otevřené spidery doplnily uzavřené verze. Ano, v karosárně Pininfarina (kde také jinde?) vznikla trojice úhledných kupé. Postupně dostala místo vidlicového dvanáctiválce 4,1 l větší motor s objemem 4,5 litru z monopostu F1 typu 375. Dnes nepředstavitelné! Vozy závodily v Carrera Panamericana, v Le Mans i Spa. Dva ze tří kusů se dochovaly dodnes, oba jezdily v USA, prošly mnoha přestavbami včetně zástavby amerického vidlicového osmiválce. A vrátily se naštěstí do takřka původního stavu. Jeden z nich je nyní v Argentině.

Z USA do Ruska to není daleko, pokud jste geograficky na správném místě. Jenže, výrobce automobilů Moskvič sídlil v samotné metropoli. Jeho brány se definitivně zavřely před jedenácti lety a poslední modely představovala řada 2141/2142 a odvozené užitkové verze. Všechny měly motory v přídi a pohonem předních kol. Jako dárce orgánů, konkrétně karoserie posloužila pro změnu francouzská Simca 1307/1308. Moskviče dobře známe i z našich silnic a Aleko, jak se jmenovalo na Západě, se u nás prodávalo též. Jenže, moskevská továrna nebyla schopna v devadesátých letech zareagovat na politické i společenské změny, kvalita vozů rapidně klesala a nakonec jí zlomila vaz.

Cadillac Eldorado (1957–1960) - Luxus bez hranic

Koncem padesátých let vrcholila v Americe móda velkých vozů s ploutvemi na zádi a Cadillac Eldorado mezi nimi obzvláště vynikal. Na tomto místě si připomeneme třetí a čtvrtou generaci z let 1957 až 1960. O generacích se dá hovořit jen s rezervou, neboť většinou šlo jen o změny designu přídě a zádě. K těm ostatně docházelo každoročně. Do modelového ročníku 1957 vstoupilo Eldorado...

Celý článek: Cadillac Eldorado (1957–1960) – Luxus bez hranic

Ferrari 340/375 MM Berlinetta Competizione (1953) – Z Mille Miglia do Le Mans

Ferrari se pokusilo v Le Mans 1953 konkurovat Jaguaru a Lancii. Nepovedlo se. Pininfarinova kupé 340/375 MM však mají zajímavé osudy. Na základě roadsteru Ferrari 340 MM vznikla v roce 1953 u Pininfariny tři kupé. Jaký je význam jejich označení: číslo představuje zaokrouhlený objem jednoho válce, poslední dvě písmena značí slavný italský závod Mille Miglia. Historie trojice půvabných...

Celý článek: Ferrari 340/375 MM Berlinetta Competizione (1953) – Z Mille Miglia do Le Mans

Ford Galaxie – návštěva z kosmu (1. část)

Velké modely Ford Galaxie se vyráběly v letech 1959 až 1974. Ve čtyřech generacích vzniklo neuvěřitelných 6 895 312 vozů. Druhá polovina padesátých let byla ve znamení úspěchů amerických vozů s modrým oválem na přídi. V roce 1955, kdy se začaly vyrábět sportovní Thunderbird a rodinný Fairlane, získal Henry Ford II prestižní ocenění časopisu Time jako Marketing Man of the Year...

Celý článek: Ford Galaxie – návštěva z kosmu (1. část)

Ford Galaxie – návštěva z kosmu (2. část)

Ve třetí generaci se Galaxie rozloučila s listovými péry vzadu. Čtvrtá používala podvozek s delším rozvorem. Nástupcem se stal model LTD. V letech 1959–61 používal Ford název Galaxie pro špičkové modely kategorie full-size, tedy velkých rodinných vozů. V roce 1962 bylo ke jménu Galaxie přidáno číselné označení 500 a 500/XL, kde XL znamenalo nejvyšší úroveň výbavy. S příchodem...

Celý článek: Ford Galaxie – návštěva z kosmu (2. část)

Mazda 121, Ford Festiva, Kia Pride a Saipa Pride – Pyšně a na dlouhá léta

V žebříčcích nejprodávanějších modelů naší planety se běžně objevuje auto, které většina Čechů nezná a mnozí čtenáři se na něj ptají: íránská Saipa Pride. Odkud se tento vůz vzal a proč o něm vlastně píšeme na Veterán.auto.cz? Inu, nebývá zvykem, abychom se věnovali něčemu z aktuální produkce, jenže do veteránského věku jeho původní verzi moc nechybí, objevila se už před sedmadvaceti...

Celý článek: Mazda 121, Ford Festiva, Kia Pride a Saipa Pride – Pyšně a na dlouhá léta

Moskvič 2141 (1986-2002) - Labutí píseň s francouzskými kořeny

Moskvič 2141 byl prvním vozem značky s pohonem předních kol. A stal se také tím úplně posledním, v roce 2002 se výrobní linky nadobro zastavily. Moskevská automobilka proslula svými robustními, spolehlivými a levnými vozy i v západních zemích a v dálkových maratonech. V šedesátých a na začátku sedmdesátých let minulého věku slavily značné úspěchy, vesměs však šlo o automobily...

Celý článek: Moskvič 2141 (1986-2002) - Labutí píseň s francouzskými kořeny

Spolupracujeme s TipCars.com
Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 





 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

 

iSport.cz

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní žlutý dres, tvrdí Froome

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní…

Stačí, aby žlutý trikot udržel ještě dvě etapy a může slavit zisk hattriku. Chris Froome od začátku letošního…

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé půli, trefil se Šural

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé…

Fotbalisté Sparty remizovali v generálce na start nové sezony s Arnhemem 1:1. Pátý tým uplynulé sezony…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…