reklama


Česká premiéra silnějšího tříválce a jeho rodiště

Česká premiéra silnějšího tříválce a jeho rodiště

 
 

Denní produkce nového tříválce 1.2 HTP dosáhla plánovaných 1.200 jednotek a tak již zcela nahradila OHV agregát. V komplexu automobilky vznikla motorárna, produkující nejen motory, ale i k nim určené převodovky MQ200...

Denní produkce nového tříválce 1.2 HTP dosáhla plánovaných 1.200 jednotek a tak již zcela nahradila archaický OHV agregát. V komplexu automobilky vznikla motorárna, produkující zčásti na starých linkách, ale hlavně v čerstvě dostavěné hale M6 nejen motory, ale i k nim určené převodovky MQ200.

Cca 3.000 zaměstnanců ve třech směnách vyrábějí po dávkách, určených momentální potřebou, střídavě obě verze moderní jednotky. Charakteristická je flexibilita, daná stálými kontrolami efektivity, výkonným řízením a pokročilými výrobními postupy, plně kompatibilními s ostatními závody celého koncernu. Nový provoz je tak schopen reagovat na operativní změny v řádu týdnů, i pokrývat momentální výpadky ve výrobě v jiných závodech. Zároveň skýtá dostatečnou kapacitní rezervu pro případné téměř zdvojnásobení produkce v budoucnosti.

Automobilka při té příležitosti pozvala novináře k prohlídce nových prostor. Po krátké teoretické části jsme projeli celým, k nepoznání změněným komplexem bývalých AZNP, až k moderní kompletovně motorů. Uvnitř na nás dýchlo 21. století, v jediném obřím stánku 1.200 lidí zároveň hrubě i jemně obrábí, montuje i zkouší –přesto se dá v hale konverzovat nezvýšeným hlasem a především je všude chirurgicky čisto. Šéf nové výrobny ing. Vacek, který nás prováděl, se také pochlubil, že s rezervou plní hygienické normy i nejpřísnější kvalitativní měřítka. Není divu, boleslavští mají s hliníkovými motory nepřeberné zkušenosti, protože v roce 1962 začali jako první v Evropě s jejich tlakovým odléváním a dodnes jsou na špičce v oboru. Díky tomu dodávají nový tříválec i ostatním koncernovým značkám, přičemž slabší verze nového agregátu vzniká výhradně zde, zatímco na výrobě dražší varianty participují i závody ve španělském Pratu a argentinské Cordobě.

Nový low-end v katalogu koncernových motorů jsme měli možnost prohlédnout i osahat opravdu důkladně. Obě jeho verze mají shodný blok motoru, liší se hlavou a rozvody. 54koňové provedení je ortodoxní OHC s jednou vačkovou hřídelí a dvěma ventily na válec, silnější varianta má obojího dvojnásobek. Agregát je moderní celohliníkové konstrukce, navržené metodou CAD/CAM. Díky tříválcové koncepci a optimálnímu objemu na válec – 400 ccm – je lehký, kompaktní a účinný. Aplikováno bylo tzv. příčné chlazení optimalizovanými horizontálními kanály v bloku motoru. Rozvod a olejové čerpadlo jsou poháněny dvěma samostatnými řetězy, vibrace eliminuje ještě vyvažovací hřídel s ozubeným kolem.

Druhou polovinu dne jsme strávili praktickými zkouškami Fabií s novými motory, přičemž u silnější varianty se jednalo o premiéru, takže jsme prověřili budoucí bestseller českého trhu, Fabii Combi Classic 1.2 HTP, kterého se brzy dočkáte ve formě minitestu. Využili jsme také příležitost přímo porovnat vlastnosti obou výkonových variant, takže na závěr několik postřehů: Silnější verzi lze identifikovat dle červeného „P“ na štítku. Od levnější varianty se odlišuje citelným nárůstem výkonu v horní polovině otáček, naopak do jejího dosažení má subjektivně síly méně. V rámci svých možností je tedy vhodnější pro dálkové cesty, ve vyšších rychlostech má totiž výrazně více chuti do života. Díky jedné rotující hřídeli navíc se chová kultivovaněji, na rozdíl od „dvouventilu“ nezná vibrace a je libozvučnější. Přesto nám byla sympatičtější skromnější verze, která sice při volnoběžných otáčkách znatelně třese celým autem a dává svou existenci akusticky poznat, má ovšem podstatně lineárnější průběh kroutícího momentu a více umí nespěchavou jízdu, typicky v městských a příměstských aglomeracích. Spodní hranice použitelných otáček leží níže a dokud ručka otáčkoměru nemine číslici „3“, tak ochota ke spolupráci a elasticita je díky menším setrvačným hmotám a kratšímu stálému převodu podstatně lepší. Výkonově není disponována k dálničním letům, ale ve městě a na klikatých okreskách se cítí skvěle. Spotřeba méně kolísá se změnami jízdního stylu a vyšla nám při svižném svezení po lesnatých silničkách cca o 0,3 litru/100 km nižší, než v případě červeného „P“, konkrétně 7,6 l/100 km. Slabší provedení preferuje i citelný rozdíl v pořizovací ceně. Jedná se o dva charakterově odlišné agregáty, 40 kW doporučujeme pod kapotu druhého rodinného vozu na nákupy a návštěvy, případně na víkend kousek od města, 47 kW se jeví jako ideální volba do rodinného auta méně majetných motoristů, protože dokáže uspokojivým tempem dovézt i plně naložený vůz na velkou dovolenou k moři.

Nakonec cenová tabulka, do které jsme zahrnuli i ceny nového Tdíčka PD o obsahu 1.4 a výkonu 55 kW.

Ceny hatchbacků:
 
Fabia Junior 1,2 40 kW – 259.900,-
Fabia Classic 1,2 40 kW – 279.900,-
Fabia Classic 1,2 47 kW – 294.900,-
Fabia Classic 1,4 TDI 55 kW – 376.900,-
Fabia Comfort 1,2 40 kW – 316.900,-
Fabia Comfort 1,2 47 kW – 331.900,-
Fabia Comfort 1,4 TDI 55 kW – 413.900,-
Fabia Elegance 1,2 47 kW – 399.900,-
Fabia Elegance 1,4 TDI 55 kW – 481.900,-

Fabia Combi se dodává výhradně se silnějším tříválcem:

Classic 1,2 47 kW – 304.900,- Classic 1,4 TDI 55 kW – 386.900,- Comfort 1,2 47 kW – 341.900,- Comfort 1,4 TDI 55 kW – 423.900,- Elegance 1,2 47 kW – 441.900,- Elegance 1,4 TDI 55 kW – 491.900,-

Fabia Sedan také nebude dodávána se slabším agregátem:

Classic 1,2 47 kW – 309.900,- Classic 1,4 TDI 55 kW – 391.900,- Comfort 1,2 47 kW – 346.900,- Comfort 1,4 TDI 55 kW – 428.900,- Elegance 1,2 47 kW – 414.900,- Elegance 1,4 TDI 55 kW – 496.900,-

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Zemědělec Rada protestoval proti Babišovi, přivezl si mrtvé prase Zemědělec Rada protestoval proti Babišovi, přivezl si mrtvé prase

Zemědělec Bohumír Rada dnes před ministerstvem financí a…

Turečtí důstojníci žádají o azyl, bojí se Erdogana Turečtí důstojníci žádají o azyl, bojí se Erdogana

Několik tureckých armádních důstojníků požádalo o azyl v…

Průměrná mzda výrazně vzrostla, nahoru ale půjdou i ceny Průměrná mzda výrazně vzrostla, nahoru ale půjdou i ceny

Průměrná mzda v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně…

Označil oponenty za lůzu a prohrál. Renzi zopakoval chybu Clintonové Označil oponenty za lůzu a prohrál. Renzi zopakoval chybu Clintonové

Je to jako podle kopíráku. Vzpoura voličů v…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 






 
Tatra chce opět stavět osobní auta. Prý už do konce desetiletí...

Tatra chce opět stavět osobní auta. Prý už do konce desetiletí...

Dnes 13:15

Kopřivnická automobilka po letech opět slaví úspěchy, a tak zvažuje návrat mezi osobní auta. Čekejte kombinaci moderní techniky s retro vzhledem.




Blesk.cz

Šok na pódiu: Tereza Černochová začala krvácet během vystoupení

Šok na pódiu: Tereza Černochová začala krvácet během…

Stála na pódiu, zpívala do mikrofonu a najednou krev! Tereza Černochová (33) byla v šoku, když se jí během…

Ježíšku, panáčku, to je ale masakr! Recenze vánoční zombie akce Dead Rising 4

Ježíšku, panáčku, to je ale masakr! Recenze vánoční…

Vánoce jsou časem klidu a pohody. Ne však v coloradském městečku Willamette, ve kterém propukla další zombie…

 

iSport.cz

Kloppa dostalo Csaplárovo pravidlo. Vést 2:0 je nebezpečné, slyšel i Lineker

Kloppa dostalo Csaplárovo pravidlo. Vést 2:0 je…

Tahle stará česká „pravda“ v drtivé většině případů neplatí, ale když už, každý si jí všimne. Teď i Jürgen Klopp…

Holoubek: Návrat k dorostu? Spíš to vidím na ligu. Rád by dál vedl Spartu

Holoubek: Návrat k dorostu? Spíš to vidím na ligu.…

Je mu teprve šestatřicet, ale za dva měsíce toho stihl strašně moc. Změnil hru Sparty, uřídil tým s početnou…

 

Reflex.cz

Apple natočil vánoční reklamu v Česku. Z možných měst si nakonec vybral Žatec

Apple natočil vánoční reklamu v Česku. Z možných…

Apple před dvěma týdny vypustil do světa svoji vánoční reklamu pro posílení značky Frankie’s Holiday. Spot přímo…

Neuvěřitelné: V Ghaně působila přes 10 let falešná americká ambasáda

Neuvěřitelné: V Ghaně působila přes 10 let falešná…

Těžko uvěřitelný příběh o falešné ambasádě, která leta bez povšimnutí čehokoliv nekalého působila v africké…

 
 
reklama