Česká premiéra silnějšího tříválce a jeho rodiště

Česká premiéra silnějšího tříválce a jeho rodiště

 
 

Denní produkce nového tříválce 1.2 HTP dosáhla plánovaných 1.200 jednotek a tak již zcela nahradila OHV agregát. V komplexu automobilky vznikla motorárna, produkující nejen motory, ale i k nim určené převodovky MQ200...

Denní produkce nového tříválce 1.2 HTP dosáhla plánovaných 1.200 jednotek a tak již zcela nahradila archaický OHV agregát. V komplexu automobilky vznikla motorárna, produkující zčásti na starých linkách, ale hlavně v čerstvě dostavěné hale M6 nejen motory, ale i k nim určené převodovky MQ200.

Cca 3.000 zaměstnanců ve třech směnách vyrábějí po dávkách, určených momentální potřebou, střídavě obě verze moderní jednotky. Charakteristická je flexibilita, daná stálými kontrolami efektivity, výkonným řízením a pokročilými výrobními postupy, plně kompatibilními s ostatními závody celého koncernu. Nový provoz je tak schopen reagovat na operativní změny v řádu týdnů, i pokrývat momentální výpadky ve výrobě v jiných závodech. Zároveň skýtá dostatečnou kapacitní rezervu pro případné téměř zdvojnásobení produkce v budoucnosti.

Automobilka při té příležitosti pozvala novináře k prohlídce nových prostor. Po krátké teoretické části jsme projeli celým, k nepoznání změněným komplexem bývalých AZNP, až k moderní kompletovně motorů. Uvnitř na nás dýchlo 21. století, v jediném obřím stánku 1.200 lidí zároveň hrubě i jemně obrábí, montuje i zkouší –přesto se dá v hale konverzovat nezvýšeným hlasem a především je všude chirurgicky čisto. Šéf nové výrobny ing. Vacek, který nás prováděl, se také pochlubil, že s rezervou plní hygienické normy i nejpřísnější kvalitativní měřítka. Není divu, boleslavští mají s hliníkovými motory nepřeberné zkušenosti, protože v roce 1962 začali jako první v Evropě s jejich tlakovým odléváním a dodnes jsou na špičce v oboru. Díky tomu dodávají nový tříválec i ostatním koncernovým značkám, přičemž slabší verze nového agregátu vzniká výhradně zde, zatímco na výrobě dražší varianty participují i závody ve španělském Pratu a argentinské Cordobě.

Nový low-end v katalogu koncernových motorů jsme měli možnost prohlédnout i osahat opravdu důkladně. Obě jeho verze mají shodný blok motoru, liší se hlavou a rozvody. 54koňové provedení je ortodoxní OHC s jednou vačkovou hřídelí a dvěma ventily na válec, silnější varianta má obojího dvojnásobek. Agregát je moderní celohliníkové konstrukce, navržené metodou CAD/CAM. Díky tříválcové koncepci a optimálnímu objemu na válec – 400 ccm – je lehký, kompaktní a účinný. Aplikováno bylo tzv. příčné chlazení optimalizovanými horizontálními kanály v bloku motoru. Rozvod a olejové čerpadlo jsou poháněny dvěma samostatnými řetězy, vibrace eliminuje ještě vyvažovací hřídel s ozubeným kolem.

Druhou polovinu dne jsme strávili praktickými zkouškami Fabií s novými motory, přičemž u silnější varianty se jednalo o premiéru, takže jsme prověřili budoucí bestseller českého trhu, Fabii Combi Classic 1.2 HTP, kterého se brzy dočkáte ve formě minitestu. Využili jsme také příležitost přímo porovnat vlastnosti obou výkonových variant, takže na závěr několik postřehů: Silnější verzi lze identifikovat dle červeného „P“ na štítku. Od levnější varianty se odlišuje citelným nárůstem výkonu v horní polovině otáček, naopak do jejího dosažení má subjektivně síly méně. V rámci svých možností je tedy vhodnější pro dálkové cesty, ve vyšších rychlostech má totiž výrazně více chuti do života. Díky jedné rotující hřídeli navíc se chová kultivovaněji, na rozdíl od „dvouventilu“ nezná vibrace a je libozvučnější. Přesto nám byla sympatičtější skromnější verze, která sice při volnoběžných otáčkách znatelně třese celým autem a dává svou existenci akusticky poznat, má ovšem podstatně lineárnější průběh kroutícího momentu a více umí nespěchavou jízdu, typicky v městských a příměstských aglomeracích. Spodní hranice použitelných otáček leží níže a dokud ručka otáčkoměru nemine číslici „3“, tak ochota ke spolupráci a elasticita je díky menším setrvačným hmotám a kratšímu stálému převodu podstatně lepší. Výkonově není disponována k dálničním letům, ale ve městě a na klikatých okreskách se cítí skvěle. Spotřeba méně kolísá se změnami jízdního stylu a vyšla nám při svižném svezení po lesnatých silničkách cca o 0,3 litru/100 km nižší, než v případě červeného „P“, konkrétně 7,6 l/100 km. Slabší provedení preferuje i citelný rozdíl v pořizovací ceně. Jedná se o dva charakterově odlišné agregáty, 40 kW doporučujeme pod kapotu druhého rodinného vozu na nákupy a návštěvy, případně na víkend kousek od města, 47 kW se jeví jako ideální volba do rodinného auta méně majetných motoristů, protože dokáže uspokojivým tempem dovézt i plně naložený vůz na velkou dovolenou k moři.

Nakonec cenová tabulka, do které jsme zahrnuli i ceny nového Tdíčka PD o obsahu 1.4 a výkonu 55 kW.

Ceny hatchbacků:
 
Fabia Junior 1,2 40 kW – 259.900,-
Fabia Classic 1,2 40 kW – 279.900,-
Fabia Classic 1,2 47 kW – 294.900,-
Fabia Classic 1,4 TDI 55 kW – 376.900,-
Fabia Comfort 1,2 40 kW – 316.900,-
Fabia Comfort 1,2 47 kW – 331.900,-
Fabia Comfort 1,4 TDI 55 kW – 413.900,-
Fabia Elegance 1,2 47 kW – 399.900,-
Fabia Elegance 1,4 TDI 55 kW – 481.900,-

Fabia Combi se dodává výhradně se silnějším tříválcem:

Classic 1,2 47 kW – 304.900,- Classic 1,4 TDI 55 kW – 386.900,- Comfort 1,2 47 kW – 341.900,- Comfort 1,4 TDI 55 kW – 423.900,- Elegance 1,2 47 kW – 441.900,- Elegance 1,4 TDI 55 kW – 491.900,-

Fabia Sedan také nebude dodávána se slabším agregátem:

Classic 1,2 47 kW – 309.900,- Classic 1,4 TDI 55 kW – 391.900,- Comfort 1,2 47 kW – 346.900,- Comfort 1,4 TDI 55 kW – 428.900,- Elegance 1,2 47 kW – 414.900,- Elegance 1,4 TDI 55 kW – 496.900,-

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 

Štítky Fabia

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni podali 20 tisíc přihlášek

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni…

Zájem Slováků o studium na vysoké škole v ČR neklesá. Ačkoli se v důsledku demografického vývoje snížil celkový…

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…