Česká premiéra silnějšího tříválce a jeho rodiště

Česká premiéra silnějšího tříválce a jeho rodiště

 
 

Denní produkce nového tříválce 1.2 HTP dosáhla plánovaných 1.200 jednotek a tak již zcela nahradila OHV agregát. V komplexu automobilky vznikla motorárna, produkující nejen motory, ale i k nim určené převodovky MQ200...

Denní produkce nového tříválce 1.2 HTP dosáhla plánovaných 1.200 jednotek a tak již zcela nahradila archaický OHV agregát. V komplexu automobilky vznikla motorárna, produkující zčásti na starých linkách, ale hlavně v čerstvě dostavěné hale M6 nejen motory, ale i k nim určené převodovky MQ200.

Cca 3.000 zaměstnanců ve třech směnách vyrábějí po dávkách, určených momentální potřebou, střídavě obě verze moderní jednotky. Charakteristická je flexibilita, daná stálými kontrolami efektivity, výkonným řízením a pokročilými výrobními postupy, plně kompatibilními s ostatními závody celého koncernu. Nový provoz je tak schopen reagovat na operativní změny v řádu týdnů, i pokrývat momentální výpadky ve výrobě v jiných závodech. Zároveň skýtá dostatečnou kapacitní rezervu pro případné téměř zdvojnásobení produkce v budoucnosti.

Automobilka při té příležitosti pozvala novináře k prohlídce nových prostor. Po krátké teoretické části jsme projeli celým, k nepoznání změněným komplexem bývalých AZNP, až k moderní kompletovně motorů. Uvnitř na nás dýchlo 21. století, v jediném obřím stánku 1.200 lidí zároveň hrubě i jemně obrábí, montuje i zkouší –přesto se dá v hale konverzovat nezvýšeným hlasem a především je všude chirurgicky čisto. Šéf nové výrobny ing. Vacek, který nás prováděl, se také pochlubil, že s rezervou plní hygienické normy i nejpřísnější kvalitativní měřítka. Není divu, boleslavští mají s hliníkovými motory nepřeberné zkušenosti, protože v roce 1962 začali jako první v Evropě s jejich tlakovým odléváním a dodnes jsou na špičce v oboru. Díky tomu dodávají nový tříválec i ostatním koncernovým značkám, přičemž slabší verze nového agregátu vzniká výhradně zde, zatímco na výrobě dražší varianty participují i závody ve španělském Pratu a argentinské Cordobě.

Nový low-end v katalogu koncernových motorů jsme měli možnost prohlédnout i osahat opravdu důkladně. Obě jeho verze mají shodný blok motoru, liší se hlavou a rozvody. 54koňové provedení je ortodoxní OHC s jednou vačkovou hřídelí a dvěma ventily na válec, silnější varianta má obojího dvojnásobek. Agregát je moderní celohliníkové konstrukce, navržené metodou CAD/CAM. Díky tříválcové koncepci a optimálnímu objemu na válec – 400 ccm – je lehký, kompaktní a účinný. Aplikováno bylo tzv. příčné chlazení optimalizovanými horizontálními kanály v bloku motoru. Rozvod a olejové čerpadlo jsou poháněny dvěma samostatnými řetězy, vibrace eliminuje ještě vyvažovací hřídel s ozubeným kolem.

Druhou polovinu dne jsme strávili praktickými zkouškami Fabií s novými motory, přičemž u silnější varianty se jednalo o premiéru, takže jsme prověřili budoucí bestseller českého trhu, Fabii Combi Classic 1.2 HTP, kterého se brzy dočkáte ve formě minitestu. Využili jsme také příležitost přímo porovnat vlastnosti obou výkonových variant, takže na závěr několik postřehů: Silnější verzi lze identifikovat dle červeného „P“ na štítku. Od levnější varianty se odlišuje citelným nárůstem výkonu v horní polovině otáček, naopak do jejího dosažení má subjektivně síly méně. V rámci svých možností je tedy vhodnější pro dálkové cesty, ve vyšších rychlostech má totiž výrazně více chuti do života. Díky jedné rotující hřídeli navíc se chová kultivovaněji, na rozdíl od „dvouventilu“ nezná vibrace a je libozvučnější. Přesto nám byla sympatičtější skromnější verze, která sice při volnoběžných otáčkách znatelně třese celým autem a dává svou existenci akusticky poznat, má ovšem podstatně lineárnější průběh kroutícího momentu a více umí nespěchavou jízdu, typicky v městských a příměstských aglomeracích. Spodní hranice použitelných otáček leží níže a dokud ručka otáčkoměru nemine číslici „3“, tak ochota ke spolupráci a elasticita je díky menším setrvačným hmotám a kratšímu stálému převodu podstatně lepší. Výkonově není disponována k dálničním letům, ale ve městě a na klikatých okreskách se cítí skvěle. Spotřeba méně kolísá se změnami jízdního stylu a vyšla nám při svižném svezení po lesnatých silničkách cca o 0,3 litru/100 km nižší, než v případě červeného „P“, konkrétně 7,6 l/100 km. Slabší provedení preferuje i citelný rozdíl v pořizovací ceně. Jedná se o dva charakterově odlišné agregáty, 40 kW doporučujeme pod kapotu druhého rodinného vozu na nákupy a návštěvy, případně na víkend kousek od města, 47 kW se jeví jako ideální volba do rodinného auta méně majetných motoristů, protože dokáže uspokojivým tempem dovézt i plně naložený vůz na velkou dovolenou k moři.

Nakonec cenová tabulka, do které jsme zahrnuli i ceny nového Tdíčka PD o obsahu 1.4 a výkonu 55 kW.

Ceny hatchbacků:
 
Fabia Junior 1,2 40 kW – 259.900,-
Fabia Classic 1,2 40 kW – 279.900,-
Fabia Classic 1,2 47 kW – 294.900,-
Fabia Classic 1,4 TDI 55 kW – 376.900,-
Fabia Comfort 1,2 40 kW – 316.900,-
Fabia Comfort 1,2 47 kW – 331.900,-
Fabia Comfort 1,4 TDI 55 kW – 413.900,-
Fabia Elegance 1,2 47 kW – 399.900,-
Fabia Elegance 1,4 TDI 55 kW – 481.900,-

Fabia Combi se dodává výhradně se silnějším tříválcem:

Classic 1,2 47 kW – 304.900,- Classic 1,4 TDI 55 kW – 386.900,- Comfort 1,2 47 kW – 341.900,- Comfort 1,4 TDI 55 kW – 423.900,- Elegance 1,2 47 kW – 441.900,- Elegance 1,4 TDI 55 kW – 491.900,-

Fabia Sedan také nebude dodávána se slabším agregátem:

Classic 1,2 47 kW – 309.900,- Classic 1,4 TDI 55 kW – 391.900,- Comfort 1,2 47 kW – 346.900,- Comfort 1,4 TDI 55 kW – 428.900,- Elegance 1,2 47 kW – 414.900,- Elegance 1,4 TDI 55 kW – 496.900,-

Spolupracujeme s TipCars.com
Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard

Plzeňskou strojírenskou skupinu Škoda Transportation…

Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu

Rušná londýnská stanice metra Oxford Circus je…

 

Štítky Fabia

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu…

 





 
Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Včera

Ježdění v zimě má svá specifika. Kromě přezutí vozidla na zimní pneumatiky bychom neměli zapomenout ani na některé další části automobilu.




Blesk.cz

Zášť v rodině Wabiho Daňka (†70) napravila až smrt! Stihl se zpěvák usmířit s dcerou?

Zášť v rodině Wabiho Daňka (†70) napravila až smrt!…

Léta mezi nimi panovaly napjaté vztahy, nakonec se ale Wabi Daněk (†70) stihl před smrtí smířit s dcerou…

Snad proto, že jsi na zámku... Podívejte se na zámek, kde se natáčeli »Básníci«!

Snad proto, že jsi na zámku... Podívejte se na…

Snad proto, že jsi na zámku... Tak začíná básnička, na niž Pavel Kříž ve filmu Jak básníkům chutná život balí…

 

iSport.cz

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by gól dal, řekl

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by…

Nesmazatelně se zařadil mezi významné osobnosti historie Bohemians 1905. Josef Jindřišek odehrál proti Liberci…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o nejkrvavější útok na egyptské civilisty

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o…

Dnešní útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 155 lidí a zranění…

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě nejezdit na dovolenou

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě…

Bezpečnost je určitě jednou z nejdůležitějších podmínek, pokud jde o výběr místa, kde si chce člověk odpočinout…