Česká premiéra silnějšího tříválce a jeho rodiště

Česká premiéra silnějšího tříválce a jeho rodiště

 
 

Denní produkce nového tříválce 1.2 HTP dosáhla plánovaných 1.200 jednotek a tak již zcela nahradila OHV agregát. V komplexu automobilky vznikla motorárna, produkující nejen motory, ale i k nim určené převodovky MQ200...

Denní produkce nového tříválce 1.2 HTP dosáhla plánovaných 1.200 jednotek a tak již zcela nahradila archaický OHV agregát. V komplexu automobilky vznikla motorárna, produkující zčásti na starých linkách, ale hlavně v čerstvě dostavěné hale M6 nejen motory, ale i k nim určené převodovky MQ200.

Cca 3.000 zaměstnanců ve třech směnách vyrábějí po dávkách, určených momentální potřebou, střídavě obě verze moderní jednotky. Charakteristická je flexibilita, daná stálými kontrolami efektivity, výkonným řízením a pokročilými výrobními postupy, plně kompatibilními s ostatními závody celého koncernu. Nový provoz je tak schopen reagovat na operativní změny v řádu týdnů, i pokrývat momentální výpadky ve výrobě v jiných závodech. Zároveň skýtá dostatečnou kapacitní rezervu pro případné téměř zdvojnásobení produkce v budoucnosti.

Automobilka při té příležitosti pozvala novináře k prohlídce nových prostor. Po krátké teoretické části jsme projeli celým, k nepoznání změněným komplexem bývalých AZNP, až k moderní kompletovně motorů. Uvnitř na nás dýchlo 21. století, v jediném obřím stánku 1.200 lidí zároveň hrubě i jemně obrábí, montuje i zkouší –přesto se dá v hale konverzovat nezvýšeným hlasem a především je všude chirurgicky čisto. Šéf nové výrobny ing. Vacek, který nás prováděl, se také pochlubil, že s rezervou plní hygienické normy i nejpřísnější kvalitativní měřítka. Není divu, boleslavští mají s hliníkovými motory nepřeberné zkušenosti, protože v roce 1962 začali jako první v Evropě s jejich tlakovým odléváním a dodnes jsou na špičce v oboru. Díky tomu dodávají nový tříválec i ostatním koncernovým značkám, přičemž slabší verze nového agregátu vzniká výhradně zde, zatímco na výrobě dražší varianty participují i závody ve španělském Pratu a argentinské Cordobě.

Nový low-end v katalogu koncernových motorů jsme měli možnost prohlédnout i osahat opravdu důkladně. Obě jeho verze mají shodný blok motoru, liší se hlavou a rozvody. 54koňové provedení je ortodoxní OHC s jednou vačkovou hřídelí a dvěma ventily na válec, silnější varianta má obojího dvojnásobek. Agregát je moderní celohliníkové konstrukce, navržené metodou CAD/CAM. Díky tříválcové koncepci a optimálnímu objemu na válec – 400 ccm – je lehký, kompaktní a účinný. Aplikováno bylo tzv. příčné chlazení optimalizovanými horizontálními kanály v bloku motoru. Rozvod a olejové čerpadlo jsou poháněny dvěma samostatnými řetězy, vibrace eliminuje ještě vyvažovací hřídel s ozubeným kolem.

Druhou polovinu dne jsme strávili praktickými zkouškami Fabií s novými motory, přičemž u silnější varianty se jednalo o premiéru, takže jsme prověřili budoucí bestseller českého trhu, Fabii Combi Classic 1.2 HTP, kterého se brzy dočkáte ve formě minitestu. Využili jsme také příležitost přímo porovnat vlastnosti obou výkonových variant, takže na závěr několik postřehů: Silnější verzi lze identifikovat dle červeného „P“ na štítku. Od levnější varianty se odlišuje citelným nárůstem výkonu v horní polovině otáček, naopak do jejího dosažení má subjektivně síly méně. V rámci svých možností je tedy vhodnější pro dálkové cesty, ve vyšších rychlostech má totiž výrazně více chuti do života. Díky jedné rotující hřídeli navíc se chová kultivovaněji, na rozdíl od „dvouventilu“ nezná vibrace a je libozvučnější. Přesto nám byla sympatičtější skromnější verze, která sice při volnoběžných otáčkách znatelně třese celým autem a dává svou existenci akusticky poznat, má ovšem podstatně lineárnější průběh kroutícího momentu a více umí nespěchavou jízdu, typicky v městských a příměstských aglomeracích. Spodní hranice použitelných otáček leží níže a dokud ručka otáčkoměru nemine číslici „3“, tak ochota ke spolupráci a elasticita je díky menším setrvačným hmotám a kratšímu stálému převodu podstatně lepší. Výkonově není disponována k dálničním letům, ale ve městě a na klikatých okreskách se cítí skvěle. Spotřeba méně kolísá se změnami jízdního stylu a vyšla nám při svižném svezení po lesnatých silničkách cca o 0,3 litru/100 km nižší, než v případě červeného „P“, konkrétně 7,6 l/100 km. Slabší provedení preferuje i citelný rozdíl v pořizovací ceně. Jedná se o dva charakterově odlišné agregáty, 40 kW doporučujeme pod kapotu druhého rodinného vozu na nákupy a návštěvy, případně na víkend kousek od města, 47 kW se jeví jako ideální volba do rodinného auta méně majetných motoristů, protože dokáže uspokojivým tempem dovézt i plně naložený vůz na velkou dovolenou k moři.

Nakonec cenová tabulka, do které jsme zahrnuli i ceny nového Tdíčka PD o obsahu 1.4 a výkonu 55 kW.

Ceny hatchbacků:
 
Fabia Junior 1,2 40 kW – 259.900,-
Fabia Classic 1,2 40 kW – 279.900,-
Fabia Classic 1,2 47 kW – 294.900,-
Fabia Classic 1,4 TDI 55 kW – 376.900,-
Fabia Comfort 1,2 40 kW – 316.900,-
Fabia Comfort 1,2 47 kW – 331.900,-
Fabia Comfort 1,4 TDI 55 kW – 413.900,-
Fabia Elegance 1,2 47 kW – 399.900,-
Fabia Elegance 1,4 TDI 55 kW – 481.900,-

Fabia Combi se dodává výhradně se silnějším tříválcem:

Classic 1,2 47 kW – 304.900,- Classic 1,4 TDI 55 kW – 386.900,- Comfort 1,2 47 kW – 341.900,- Comfort 1,4 TDI 55 kW – 423.900,- Elegance 1,2 47 kW – 441.900,- Elegance 1,4 TDI 55 kW – 491.900,-

Fabia Sedan také nebude dodávána se slabším agregátem:

Classic 1,2 47 kW – 309.900,- Classic 1,4 TDI 55 kW – 391.900,- Comfort 1,2 47 kW – 346.900,- Comfort 1,4 TDI 55 kW – 428.900,- Elegance 1,2 47 kW – 414.900,- Elegance 1,4 TDI 55 kW – 496.900,-

Spolupracujeme s TipCars.com
V německé armádě sloužilo 24 islamistů od roku 2011 V německé armádě sloužilo 24 islamistů od roku 2011

V řadách německé armády sloužilo od roku 2011 24…

Fiala: Jsme krok od oživení vlivu stalinistů Fiala: Jsme krok od oživení vlivu stalinistů

Česko je krok od první polokomunistické vlády od roku…

INFOGRAFIKA: Nevydařené obchody CEFC. Prohlédněte si, kde všude už se Číňanům zadrhl byznys INFOGRAFIKA: Nevydařené obchody CEFC. Prohlédněte si, kde všude už se Číňanům zadrhl byznys

Mělo to být ambiciózní investiční tažení, místo zisků ale…

Kyjev dočasně zavřel metro kvůli bombové hrozbě, ta byla ale falešná Kyjev dočasně zavřel metro kvůli bombové hrozbě, ta byla ale falešná

Dopravní podnik v Kyjevě dnes odpoledne na několik…

 

Štítky Fabia

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 





 
Porsche staví repliku svého úplně prvního exempláře modelu 356 No.1

Porsche staví repliku svého úplně prvního exempláře modelu 356 No.1

Dnes 17:13

První roadster, který nese jméno Porsche a označení 356, se sice dochoval do současnosti, ale byl mnohokrát upravován. Nyní se dočkal repliky v původní podobě.




Blesk.cz

Po telefonu dejte pozor na „ano“, má váhu podpisu na smlouvě. Na nápravu máte 14 dní

Po telefonu dejte pozor na „ano“, má váhu podpisu na…

ČTÚ řeší stížnosti zákazníků na praktiky telefonních operátorů, kteří volají vytipovaným zákazníkům, naslibují…

Vyrazte s dětmi na Ratolest Fest: Spousta zábavy na břehu Vltavy

Vyrazte s dětmi na Ratolest Fest: Spousta zábavy na…

Každé dítě má nějaký talent. Že ale nevíte, jak ho poznat? Pak rozhodně vyrazte na Ratolest Fest! Už pátý ročník…

 

iSport.cz

Liga mistrů ONLINE: Real Madrid - Liverpool. V Kyjevě zavřeli část metra

Liga mistrů ONLINE: Real Madrid - Liverpool. V…

Vrchol klubové sezony je tady! Ve finále Ligy mistrů se fotbalisté Realu Madrid pokusí o zápis do historie…

Šmicer: Salah mi vyrazil dech. Setkání s Kloppem? Byl jako kamarád z dětství

Šmicer: Salah mi vyrazil dech. Setkání s Kloppem?…

Před 13 lety s liverpoolskými kumpány uhranul svět. Ve finále Ligy mistrů prohrávali po půli s AC Milán 0:3. Pak…

 

Reflex.cz

Láska „Bureše“ a „Falmera“ aneb Komunisté jako partaj plná paradoxů

Láska „Bureše“ a „Falmera“ aneb Komunisté jako…

Komunistická strana Čech a Moravy je partaj plná paradoxů. Má mimořádně vysoký průměrný věk členstva, ale to…

Znásilnění z nedbalosti: Švédsko přijímá nový zákon

Znásilnění z nedbalosti: Švédsko přijímá nový zákon

Švédští poslanci schválili zákon, podle kterého je sex bez explicitního souhlasu znásilněním. K odsouzení…