Česká premiéra silnějšího tříválce a jeho rodiště

Česká premiéra silnějšího tříválce a jeho rodiště

 
 

Denní produkce nového tříválce 1.2 HTP dosáhla plánovaných 1.200 jednotek a tak již zcela nahradila OHV agregát. V komplexu automobilky vznikla motorárna, produkující nejen motory, ale i k nim určené převodovky MQ200...

Denní produkce nového tříválce 1.2 HTP dosáhla plánovaných 1.200 jednotek a tak již zcela nahradila archaický OHV agregát. V komplexu automobilky vznikla motorárna, produkující zčásti na starých linkách, ale hlavně v čerstvě dostavěné hale M6 nejen motory, ale i k nim určené převodovky MQ200.

Cca 3.000 zaměstnanců ve třech směnách vyrábějí po dávkách, určených momentální potřebou, střídavě obě verze moderní jednotky. Charakteristická je flexibilita, daná stálými kontrolami efektivity, výkonným řízením a pokročilými výrobními postupy, plně kompatibilními s ostatními závody celého koncernu. Nový provoz je tak schopen reagovat na operativní změny v řádu týdnů, i pokrývat momentální výpadky ve výrobě v jiných závodech. Zároveň skýtá dostatečnou kapacitní rezervu pro případné téměř zdvojnásobení produkce v budoucnosti.

Automobilka při té příležitosti pozvala novináře k prohlídce nových prostor. Po krátké teoretické části jsme projeli celým, k nepoznání změněným komplexem bývalých AZNP, až k moderní kompletovně motorů. Uvnitř na nás dýchlo 21. století, v jediném obřím stánku 1.200 lidí zároveň hrubě i jemně obrábí, montuje i zkouší –přesto se dá v hale konverzovat nezvýšeným hlasem a především je všude chirurgicky čisto. Šéf nové výrobny ing. Vacek, který nás prováděl, se také pochlubil, že s rezervou plní hygienické normy i nejpřísnější kvalitativní měřítka. Není divu, boleslavští mají s hliníkovými motory nepřeberné zkušenosti, protože v roce 1962 začali jako první v Evropě s jejich tlakovým odléváním a dodnes jsou na špičce v oboru. Díky tomu dodávají nový tříválec i ostatním koncernovým značkám, přičemž slabší verze nového agregátu vzniká výhradně zde, zatímco na výrobě dražší varianty participují i závody ve španělském Pratu a argentinské Cordobě.

Nový low-end v katalogu koncernových motorů jsme měli možnost prohlédnout i osahat opravdu důkladně. Obě jeho verze mají shodný blok motoru, liší se hlavou a rozvody. 54koňové provedení je ortodoxní OHC s jednou vačkovou hřídelí a dvěma ventily na válec, silnější varianta má obojího dvojnásobek. Agregát je moderní celohliníkové konstrukce, navržené metodou CAD/CAM. Díky tříválcové koncepci a optimálnímu objemu na válec – 400 ccm – je lehký, kompaktní a účinný. Aplikováno bylo tzv. příčné chlazení optimalizovanými horizontálními kanály v bloku motoru. Rozvod a olejové čerpadlo jsou poháněny dvěma samostatnými řetězy, vibrace eliminuje ještě vyvažovací hřídel s ozubeným kolem.

Druhou polovinu dne jsme strávili praktickými zkouškami Fabií s novými motory, přičemž u silnější varianty se jednalo o premiéru, takže jsme prověřili budoucí bestseller českého trhu, Fabii Combi Classic 1.2 HTP, kterého se brzy dočkáte ve formě minitestu. Využili jsme také příležitost přímo porovnat vlastnosti obou výkonových variant, takže na závěr několik postřehů: Silnější verzi lze identifikovat dle červeného „P“ na štítku. Od levnější varianty se odlišuje citelným nárůstem výkonu v horní polovině otáček, naopak do jejího dosažení má subjektivně síly méně. V rámci svých možností je tedy vhodnější pro dálkové cesty, ve vyšších rychlostech má totiž výrazně více chuti do života. Díky jedné rotující hřídeli navíc se chová kultivovaněji, na rozdíl od „dvouventilu“ nezná vibrace a je libozvučnější. Přesto nám byla sympatičtější skromnější verze, která sice při volnoběžných otáčkách znatelně třese celým autem a dává svou existenci akusticky poznat, má ovšem podstatně lineárnější průběh kroutícího momentu a více umí nespěchavou jízdu, typicky v městských a příměstských aglomeracích. Spodní hranice použitelných otáček leží níže a dokud ručka otáčkoměru nemine číslici „3“, tak ochota ke spolupráci a elasticita je díky menším setrvačným hmotám a kratšímu stálému převodu podstatně lepší. Výkonově není disponována k dálničním letům, ale ve městě a na klikatých okreskách se cítí skvěle. Spotřeba méně kolísá se změnami jízdního stylu a vyšla nám při svižném svezení po lesnatých silničkách cca o 0,3 litru/100 km nižší, než v případě červeného „P“, konkrétně 7,6 l/100 km. Slabší provedení preferuje i citelný rozdíl v pořizovací ceně. Jedná se o dva charakterově odlišné agregáty, 40 kW doporučujeme pod kapotu druhého rodinného vozu na nákupy a návštěvy, případně na víkend kousek od města, 47 kW se jeví jako ideální volba do rodinného auta méně majetných motoristů, protože dokáže uspokojivým tempem dovézt i plně naložený vůz na velkou dovolenou k moři.

Nakonec cenová tabulka, do které jsme zahrnuli i ceny nového Tdíčka PD o obsahu 1.4 a výkonu 55 kW.

Ceny hatchbacků:
 
Fabia Junior 1,2 40 kW – 259.900,-
Fabia Classic 1,2 40 kW – 279.900,-
Fabia Classic 1,2 47 kW – 294.900,-
Fabia Classic 1,4 TDI 55 kW – 376.900,-
Fabia Comfort 1,2 40 kW – 316.900,-
Fabia Comfort 1,2 47 kW – 331.900,-
Fabia Comfort 1,4 TDI 55 kW – 413.900,-
Fabia Elegance 1,2 47 kW – 399.900,-
Fabia Elegance 1,4 TDI 55 kW – 481.900,-

Fabia Combi se dodává výhradně se silnějším tříválcem:

Classic 1,2 47 kW – 304.900,- Classic 1,4 TDI 55 kW – 386.900,- Comfort 1,2 47 kW – 341.900,- Comfort 1,4 TDI 55 kW – 423.900,- Elegance 1,2 47 kW – 441.900,- Elegance 1,4 TDI 55 kW – 491.900,-

Fabia Sedan také nebude dodávána se slabším agregátem:

Classic 1,2 47 kW – 309.900,- Classic 1,4 TDI 55 kW – 391.900,- Comfort 1,2 47 kW – 346.900,- Comfort 1,4 TDI 55 kW – 428.900,- Elegance 1,2 47 kW – 414.900,- Elegance 1,4 TDI 55 kW – 496.900,-

Spolupracujeme s TipCars.com
ČSSD je nechutně vydírána. Musí trvat na odchodu Babiše, říká hejtman Bernard ČSSD je nechutně vydírána. Musí trvat na odchodu Babiše, říká hejtman Bernard

Plzeňský hejtman Josef Bernard patří mezi politiky…

Glosa Jany Havligerové: Marné volání opozice Glosa Jany Havligerové: Marné volání opozice

Parlamentní opoziční pětka vyzvala předsedu ČSSD Hamáčka,…

Česká letiště odbavila rekordní počet cestujících Česká letiště odbavila rekordní počet cestujících

Letecká sezona od července do září byla v Česku rekordní,…

 

Štítky Fabia

 

Přidat názorDiskuse: Česká premiéra silnějšího tříválce a jeho rodiště







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je? Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je?

Nová studie odhaluje ty nejméně a nejvíce bezpečné…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 





 
BMW X3 xDrive30i a X4 xDrive30i - Hezčí není lepší!

TEST: BMW X3 xDrive30i a X4 xDrive30i - Hezčí není lepší!

Dnes 12:51

Modely X3 a X4 k sobě mají po technické stránce velmi blízko. Jen krátce po sobě se v redakci zastavily dokonce se stejnou pohonnou jednotkou.




Blesk.cz

Chudák Vondráčková: Po rozpadu manželství a ostudě s filmem přišla další rána!

Chudák Vondráčková: Po rozpadu manželství a ostudě s…

Jako kdyby katastrof, dopadajících na blonďatou hlavu sympatické zpěvačky Lucie Vondráčkové (38), nebylo dost.…

Svatba Andreje Babiše s Monikou: Na Čapím hnízdě ukázal celou rodinu... i dceru Adrianu

Svatba Andreje Babiše s Monikou: Na Čapím hnízdě…

Záhadná žena, která se na veřejnosti neukazuje? Ani ne. Dceru Adrianu Bobekovou (39) totiž premiér Andrej Babiš…

 

iSport.cz

Birner z osobních důvodů skončil ve Fribourgu a vrací se do Liberce

Birner z osobních důvodů skončil ve Fribourgu a…

Hokejový útočník Michal Birner se z osobních důvodů dohodl na předčasném ukončení smlouvy s Fribourgem a bude…

Pod Hapalem končím, řekl Weiss. Za své chování to doma schytává

Pod Hapalem končím, řekl Weiss. Za své chování to…

Když prohrát s Českem, tak i s průšvihem na krku. Slovenský záložník Vladimír Weiss mladší se znovu dostal pod…

 

Reflex.cz

Život v rakvi: Podívejte se, jak vypadá opravdu drsné bydlení v Hongkongu

Život v rakvi: Podívejte se, jak vypadá opravdu…

Území Hongkongu patří k nejhustěji zabydleným oblastem světa. Na malé rozloze zde žije přes 7 milionů lidí.…

Demoliční četa ve sněmovně: Shodit vládu je snadné. Těžší je, co potom dál

Demoliční četa ve sněmovně: Shodit vládu je snadné.…

V pátek bude Poslanecká sněmovna hlasovat o vyslovení nedůvěry menšinové vládě Andreje Babiše. Vše nasvědčuje…