Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český automobilový průmysl čekají kvůli krizi změny a propouštění

redakce AUTO.CZ
Diskuze (20)
České firmy z automobilového průmyslu letos a začátkem příštího roku propustí kvůli světové finanční krizi až 10.000 zaměstnanců a čekají je i další změny.

ČTK to zjistila v Brně na konferenci o vývoji automobilového průmyslu. Současná krize se dle odborníků dotkne víc dodavatelů než přímo automobilek. I ty ale změny pocítí, letos třeba vyrobí zhruba o 20.000 méně vozů než původně plánovaný milion.

Automobilový průmysl byl podle mnohých odborníků jedním z hlavních motorů růstu české ekonomiky. Jeho podíl na českém HDP se podle ekonomů pohybuje kolem 7,5 procenta. Kvůli globální krizi na finančních trzích ale ve velké části světa klesá poptávka po nových vozech. Třeba v Evropě klesl od ledna do září 2008 prodej aut zhruba o 4,4 procenta.

Automobilky a jejich dodavatelé tak často snižují plánovanou výrobu. České firmy si navíc stěžují na nejasný postoj vlády k přijetí eura a silný kurz koruny, který jim krátí zisky. Jen firmy ze SAP letos do srpna tratily na silném kurzu koruny, vysokých cenách energií a dalších neočekávaných výdajích kolem 21 miliard Kč.

Třeba Škoda Auto podle dnes zveřejněných informací snížila za první tři čtvrtletí letošního roku čistý zisk o 24,7 procenta na 8,66 miliardy korun. Tržby klesly o 2,2 procenta na 158,1 miliardy Kč, a to přes patnáctiprocentní růst prodaných vozů. Škoda tento týden kvůli recesi na některých trzích zastavila na několik dní výrobu.

Právě letošní snížení výroby Škody Auto oproti původnímu plánu je podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu ČR Antonína Šípka jedním z důvodů celkového poklesu letos vyrobených vozidel. I Škoda ale vyrobí víc než loni, poznamenal. Navíc výrobu zvýšila i firma TPCA a přes 10.000 aut by už měl letos vyrobit také Hyundai v Nošovicích.

Dle expertů se ale krize víc dotkne dodavatelů než samotných automobilek. Zatím to potvrzují i firmy. Propouštění desítek lidí do konce letošního roku již oznámil třeba výrobce gumových těsnění Saar Gummi Czech (SGC) z Červeného Kostelce. Jihlavský výrobce čerpadel Bosch Diesel letos propustí 425 pracovníků a zeštíhlení plánuje i liberecký výrobce plastových dílů Cadence Innovation, propustí až 300 z 2300 pracovníků. Irský Connaught Electronics v Jiřicích u Humpolce, který zaměstnával 70 lidí, na začátku října zcela ukončil výrobu.

Desítky lidí odejdou také ze skupiny Brano. "Čeká nás rozhodně změna filosofie podnikání. Nebude se podnikat tak bezbřeže za peníze jiných, jak tomu bylo v minulosti. Budeme se muset naučit odkládat peníze na pozdější spotřebu, kdy přijde krize," uvedl dnes Pavel Juříček z BRANO GROUP. Podle něj by se mohlo propouštění v Česku v nejbližší době dotknout dokonce až 20.000 zaměstnanců. To ale SAP nepředpokládá. Podle Šípka se dá příští rok očekávat růst oboru kolem jednoho až dvou procent.

Podle Miroslava Kroupy ze Škoda Auto má ale současná krize i pozitivní stránky - je šancí ke snížení nákladů a zefektivnění výroby.

Problémy v souvislosti s krizí zaznamenávají i slovenské podniky. Přesto tamní představitelé automobilového průmyslu očekávají, že do roku 2010 bude v oboru pracovat až o 30.000 lidí víc než letos. Zatím je to asi 75.000 lidí. Letos odhaduje slovenské sdružení výrobců růst produkce nejméně o pět procent.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (20)
Avatar - WinDiesel
2. 11. 2008 11:32
Re: Někdo propustí, jiný příjme.
Vliv na Jihlavu je tady jasný: pokud by Bosch získal zakázku na 1,2 TDI a 1,6 TDI a pokud by nepřišel o 1,6 HDI, většina těchto věcí by se vyráběla v Jihlavě.
Continental již vyrobil dostatek P-PD na sklad, takže se továrna vbrzku přeorientuje na výrobu piezovstřikovačů pro 1,6 TDI €5 a 1,6 HDI €5, zatímco Trutnov již vyrábí vysokotlaká čerpadla pro Ford a Renault a v únoru zahájí výrobu pro 1,6 TDI, v květnu pak pro 1,6 HDI.
Takže opakuji, na propouštění u Bosche má větší vliv momentálně slabá konkurenceschopnost jeho produktů a v menší míře krize.
Ale je fajn, že to mohou vrcholní manažeři svést na tisíckrát omílanou krizi... :no:
1. 11. 2008 15:11
Re: Někdo propustí, jiný příjme.
Jo mělo by to být,ale asi to už dávno neplatí.Když krachuje malý podnik,nikdo se o to nezajímá,jakmile má problémy velká firma,hned jí nacpou finance(to se nyní děje).
já osobně jsem proti dotacím všem soukromým firmám, i výzkum by si měli platit výhradně sami.Jen tak budou dostatečně motivováni k rychlé inovaci.
Dotovat musíme jen zemědělství,protože to je ovlivněno podminkami,na které člověk má minimální vliv a potravinová soběstačnost je ze strategického
hlediska nejvýznamější.
Avatar - Falco
1. 11. 2008 14:59
Re: Někdo propustí, jiný příjme.
Malé a střední podnikání je páteř každé vyspělé ekonomiky.
1. 11. 2008 14:03
Re: Někdo propustí, jiný příjme.
To bude zřejmě tím že z velkých podniků má stát největší daňový přínos.A vlastně ani neznám firmu která by v okolí investovala,neměla daňové prázdniny a dotace(pozemky prakticky zadarmo+infrastrukura).Velké peníze přitahují další,málé nic.
Avatar - WinDiesel
1. 11. 2008 13:57
Re: Někdo propustí, jiný příjme.
Ty se taky trochu pleteš. Continental VDO nemá žádný vztah k Boschovi kromě toho, že mu přetáhl pár lidí. Vstřikovače bývalého Siemens VDO jsou bez výjimky piezo již od konce roku 1999, kdy si Bosch o piezu mohl nechat pouze zdát.
Jihlava samozřejmě tratí, protož emísto produkce pro 3 motorové verze (1,9 nyní 1,6 TDI Continental, 1,4 nyní 1,2 TDI Delphi a 2,0 stále 2,0 TDI Bosch) vyrábí a bude vyrábět common rail pouze pro 2,0 TDI. Takže si to spočítej. A mimochodem, 1,6 HDI od příštího roku přechází od Bosche ke Continentalu, další rána.
Když se potom dozvíš, že se má u Continentalu v Trutnově vyrábět 2 miliony čerpadel ročně, tak ti ledacos dojde. Není to globální krizí, je to prohra v konkurenčním boji, tak je to prosté.