Český trh v 1. čtvrtletí 2012: Vzestupy a pády
Vítězem v procentuálním nárůstu počtu registrovaných auto na českém trhu je po 1. čtvrtletí Ford Ka. Nejmenší z Fordů dosahuje ve srovnání s loňským rokem víc než 16krát vyššího výsledku. Tomu se nedokáže vyrovnat žádný další model.
Desetinásobně a víc vzrostly registrace ještě u dvou modelů: Hyundai Genesis (ten se před rokem teprve začínal prodávat) a Jeep Grand Cherokee, který se sice už před rokem prodával v nové generaci, turbodiesel ale doplnil nabídku až v létě. A znaky CRD na zádi nese 86 % letos prodaných Grand Cherokee.
Výrazný růst předvádí modely, které nedávno prodělaly generační obměnu. Platí to pro Porsche 911, BMW řady 1, Audi A6 nebo Kiu Picanto. Radost svým dovozcům dělají i novinky jako VW Beetle, faceliftovaný Jeep Compass nebo Lancia Ypsilon – ty z loňské nuly vyskočily na 26, resp. 17, resp. 11 ks.
Razantního navýšení registrací dosahují ale i starší modely. A nejde jen o auta s nízkým počtem registrací, kde je relativně snadné dosáhnout velkých skoků. Nissan Qashqai už letos stihl téměř vyrovnat výsledek za celý loňský rok. 832 kusů znamená pozici dvojky mezi SUV, hned za Škodou Yeti.
Procentuálně stejný nárůst (+350 %) vykazuje Toyota Aygo, z jejich 180 ks se ale 98 prodalo v lednu v rámci výprodeje předfaceliftového modelu. Honda Accord je na pětinásobku loňských čísel (z 20 kusů se ale polovina prodala v březnu), Chevrolet Captiva dokonce téměř na sedminásobku.
Český trh v 1. čtvrtletí 2012: vzestupy a pády (nejlepších 15) | |||
Období | 1 - 3 / 2012 | 1 - 3 / 2011 | změna |
Typ | Ks | Ks | % |
Ford KA | 70 | 4 | 1650,0% |
Hyundai GENESIS | 37 | 3 | 1133,3% |
Jeep GRAND CHEROKEE | 44 | 4 | 1000,0% |
Honda CR-Z | 14 | 2 | 600,0% |
Porsche 911 | 7 | 1 | 600,0% |
Chevrolet CAPTIVA | 66 | 10 | 560,0% |
BMW 1 | 125 | 20 | 525,0% |
Honda ACCORD | 20 | 4 | 400,0% |
Toyota AYGO | 180 | 40 | 350,0% |
Nissan QASHQAI | 834 | 187 | 346,0% |
Peugeot 807 | 10 | 3 | 233,3% |
Audi A6 | 215 | 66 | 225,8% |
Peugeot ION | 3 | 1 | 200,0% |
Citroën DS3 | 14 | 5 | 180,0% |
Kia PICANTO | 185 | 68 | 172,1% |
Na opačném konci tabulky než Ford Ka najdeme Audi A3. Důvod je jasný: po devíti letech se představila nová generace, a tak zákazníci už čekají na její příchod. Úplně stejný příběh se odehrává i u Hondy Civic. Japonský kompakt se sice v nové generaci prodává už měsíc, výsledky to ale zatím příliš neovlivnilo. Každopádně Honda už má objednávky na víc než 100 ks nového Civicu. Ty se v registracích objeví během roku.
Generační obměna je důvodem poklesu registrací také u Fordu Focus. Situace je ale přesně opačná – před rokem přišel nový Focus a ten předchozí se vyprodával doslova po stovkách. 788 registrací z loňského března je výsledek, kterého Focus nikdy předtím ani potom nedosáhl.
Letos také klesá odbyt velkých Mercedesů, třídy S a CL. Útlum panuje také u Volva V70/XC70, VW Scirocco nebo Suzuki Alto. Ostatní modely v tabulce dosahují tak nízkých registrací, že výkyvům u jejich výsledků nelze připisovat žádnou výpovědní hodnotu.
Český trh v 1. čtvrtletí 2012: vzestupy a pády (nejhorších 15) | |||
Období | 1 - 3 / 2012 | 1 - 3 / 2011 | změna |
Typ | Ks | Ks | % |
Audi A3 | 23 | 115 | -80,0% |
Mercedes-Benz CL | 2 | 9 | -77,8% |
Alfa Romeo MITO | 1 | 4 | -75,0% |
Lexus LS | 1 | 4 | -75,0% |
Mercedes-Benz SLS | 1 | 4 | -75,0% |
Volvo V70/XC70 | 17 | 62 | -72,6% |
Nissan MURANO | 5 | 17 | -70,6% |
Suzuki ALTO | 13 | 43 | -69,8% |
Nissan GT-R | 1 | 3 | -66,7% |
Volvo S40 | 3 | 9 | -66,7% |
Honda CIVIC | 64 | 172 | -62,8% |
Volkswagen SCIROCCO | 9 | 22 | -59,1% |
Mercedes-Benz S | 12 | 29 | -58,6% |
Volvo C30 | 6 | 14 | -57,1% |
Ford FOCUS | 555 | 1253 | -55,7% |