Český trh v červenci 2013: Audi, BMW a Nissan v čele svých segmentů
Dacia Sandero druhé generace napravuje to, co první řada nezvládla: dostala se mezi malými vozy do nejvyšších pater. Rumunský hatchback s francouzskými kořeny tedy konečně české zákazníky zaujal. Lodgy bohužel svou minulou pozici mezi MPV nezopakovalo, převalili se přes něj konkurenti s dvojitým šípem a lvem ve znaku. Taktéž Yeti alespoň v červenci mezi terénními auty dokraloval. Chystá se modernizace a „sněžného muže“ převálcovali soupeři v čele s Nissanem Qashqai. Ve vyšší střední stále pokračuje souboj Audi a BMW, tentokrát byly úspěšnější čtyři kruhy.
Přelom poloviny roku rovněž znamená zásadní obrat: všechny sledované třídy si polepšily! Nezapomínejme ale, že loňský červenec byl ve znamení komplikací se spuštěním nového registru.
Minivozy
Bratislavské Citigo nedokáže mezi nejmenšími novými auty českého trhu ohrozit nikdo. Italská Panda dosáhla alespoň trojciferného počtu přírůstků. Diblík s okřídleným šípem bez problémů okupuje polovinu trhu, byť červencový podíl této hranice jen těsně nedosáhl. K žádnému dalšímu překvapení nedošlo, za „medvídkem“ se seřadili staří známí: Volkswagen up! a Citroën C1. Pouze pátá příčka je jiná než minule: místo Ayga na ní trůní Kia Picanto. Jenže ta dosáhla pouze na 14 registrací a také oproti loňsku spadla o 53 %. Ostatní členové Top 5 mají ve srovnání s červnem 2012 vysoké nárůsty přesahující 65 % a končící u takřka dvojnásobku. Up! od Volkswagenu je ještě lepší, ale ten svou kariéru před rokem teprve začínal. Od počátku letošního roku mají miniauta ztrátu už jen necelých 6 %.
Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2013 | 1-7/2013 | 7/2013 | 1-7/2013 |
- | Třída minivozů | ||||
1. | Škoda CITIGO | 302 | 1928 | 49,4% | 50,6% |
2. | Fiat PANDA | 111 | 284 | 18,2% | 7,5% |
3. | Volkswagen UP | 50 | 283 | 8,2% | 7,4% |
4. | Citroën C1 | 37 | 312 | 6,1% | 8,2% |
5. | Kia PICANTO | 14 | 131 | 2,3% | 3,4% |
- | - | 97 | 870 | 15,9% | 22,8% |
- | - | 611 | 3808 | 100,0% | 100,0% |
Malé vozy
Třída o něco větších aut zaznamenala měsíční nárůst 3,4 %, což vypadá velmi pozitivně. Fabia se lehce přehoupla přes 750 nových aut. Kde jsou ty časy, kdy suverénně vládla absolutnímu modelovému žebříčku? Teď je dokonce až třetí, překonal ji i větší a mladší sourozenec Rapid. Přesto jí mezi malými vozy pochopitelně patří suverénní zlato, před rokem na tom byla navíc ještě hůře! Druhým nejúspěšnějším modelem se stal Hyundai i20. Dacia Sandero vyšplhala až na bronz, který je pro ni (zatím) maximem. V červenci 2012 se prodalo jen 67 aut předchozí generace... Na přítomnost Seatu Ibiza jsme si již zvykli, navíc má nárůst 128 %. Na Sandero s výkonem +336 % to sice nestačí, ale i tak se Seatu podařilo pokořit Fiestu, která spadla až na pětku.
Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2013 | 1-7/2013 | 7/2013 | 1-7/2013 |
- | Třída malých vozů | ||||
1. | Škoda FABIA | 753 | 6183 | 28,2% | 33,3% |
2. | Hyundai i20 | 328 | 2213 | 12,3% | 11,9% |
3. | Dacia SANDERO | 292 | 965 | 10,9% | 5,2% |
4. | Seat IBIZA | 267 | 1064 | 10,0% | 5,7% |
5. | Ford FIESTA | 233 | 1833 | 8,7% | 9,9% |
- | - | 801 | 6335 | 30,0% | 34,1% |
- | - | 2674 | 18593 | 100,0% | 100,0% |
Nižší střední třída
V suverénně nejprodávanější třídě českého trhu dělilo první dva zástupce Škody jen 220 exemplářů. Úspěšnější byla pochopitelně Octavia, ale Rapid jí začíná pěkně šlapat na paty. Na příchod druhé karosářské varianty Spaceback si musíme ještě počkat, podobu už však známe. Oba středoevropští Jihokorejci se museli sklonit před Golfem (422 nových aut). Hyundai i30 si jich připsal 366, Cee'd od Kie ještě o šedesát méně. Peugeot 308, který mezi lídry pronikl minule, musíme protentokrát oželet, patří mu až šestka.
Červencový odbyt nižší střední dosáhl 5.238 kusů, celkový lehce překročil 33 tisíc vozů. Nižší střední se tak dostala o 3 % do plusu, což je velmi pozitivní. Kromě ní jsou na tom tak dobře jen MPV. Propad Octavie se zmírnil na 21 procent. Z aktuální Top 5 se zase v tomto ohledu nejlépe daří evropskému bestselleru z Wolfsburgu, ve srovnání se sedmým měsícem loňského roku má skoro dvojnásobné počty, od ledna pak o 29 % více.
Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2013 | 1-7/2013 | 7/2013 | 1-7/2013 |
- | Nižší střední třída | ||||
1. | Škoda OCTAVIA | 1279 | 9489 | 24,4% | 28,7% |
2. | Škoda RAPID | 1059 | 4476 | 20,2% | 13,6% |
3. | Volkswagen GOLF | 422 | 2739 | 8,1% | 8,3% |
4. | Hyundai i30 | 366 | 2771 | 7,0% | 8,4% |
5. | Kia CEE´D | 306 | 1783 | 5,8% | 5,4% |
- | - | 1806 | 11769 | 34,5% | 35,6% |
- | - | 5238 | 33027 | 100,0% | 100,0% |
Střední třída
Příznivci Fordu rozhodně nemohou být spokojeni, Mondeo v současné první pětce vozů střední velikosti postrádáme. Jeho místo zaujala Mazda 6, což se dalo očekávat. Nejméně cenná virtuální medaile patří trojkovému BMW, lepší byla jen tradiční česko-německá dvojka, tedy Superb s Passatem. Hyundai i40 si díky pádu největšího čistě osobního evropského Fordu (pomineme-li minivany a osobní verze dodávek) polepšil na čtyřku. Zmíněná Mazda 6 třetí generace je totiž pátá a ještě se stala „skokanem“. Dotáhne to ještě výš? Uvidíme! Za sedm měsíců si trh stále pohoršil o 14,5 %, spadl z 8,4 tisíce exemplářů na 7,2 tisíce. B Minusy mají ale jen první dva konkurenti: Superb (-23 %) a Passat, ten se však poroučel dolů o vcelku mírných necelých 5 %.
Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2013 | 1-7/2013 | 7/2013 | 1-7/2013 |
- | Střední třída | ||||
1. | Škoda SUPERB | 323 | 2138 | 29,2% | 29,6% |
2. | Volkswagen PASSAT | 200 | 1540 | 18,1% | 21,3% |
3. | BMW 3 | 107 | 556 | 9,7% | 7,7% |
4. | Hyundai i40 | 97 | 545 | 8,8% | 7,5% |
5. | Mazda 6 | 70 | 251 | 6,3% | 3,5% |
- | - | 310 | 2195 | 28,0% | 30,4% |
- | - | 1107 | 7225 | 100,0% | 100,0% |
Vyšší střední
Zajímavé věci se děly i o kategorii výše. Za prvé: vyhrálo Audi A6 před pětkovým BMW a skóre 72:71. Pochopitelně, do registrací čtyř kruhů se počítá i Allroad, u BMW zase verze Gran Tursimo. Náskok nedávno modernizovaného soka z Mnichova v celkovém pořadí se tak ztenčil na rovných 80 aut. Je to stále hodně, ale až srpen napoví, zda již může být pro letošní rok rozhodnuto. Bavorská automobilka však bodovala hned se dvěma modely – kromě řady 5 se mezi nejúspěšnější protlačila i řada 6 ve všech třech karosářských verzích. Mercedes zde tedy má jen E-Klasse a do plného počtu nám zbývá ještě tradiční účastník: Volva sérií 70 a 80.
Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2013 | 1-7/2013 | 7/2013 | 1-7/2013 |
- | Vyšší střední třída | ||||
1. | Audi A6 | 72 | 375 | 32,4% | 26,7% |
2. | BMW 5 | 71 | 455 | 32,0% | 32,4% |
3. | Mercedes-Benz E | 34 | 162 | 15,3% | 11,5% |
4. | Volvo S80/V70/XC70 | 18 | 159 | 8,1% | 11,3% |
5. | BMW 6 | 12 | 52 | 5,4% | 3,7% |
- | - | 15 | 202 | 6,8% | 14,4% |
- | - | 222 | 1405 | 100,0% | 100,0% |
Luxusní vozy
Prodeje luxusních limuzín narostly o 37,5 %. Blýská se na lepší časy? Doufejme. Žebříček opanoval Mercedes-Benz S, který čeká střídání stráží. Je možné, že se už na českých registračních značkách v červenci první kusy generace W222 objevily. Výstavní premiéru i začátek prodeje má však ještě před sebou, i když ceny už nějakou dobu známe. „Esku“ nedokázalo sekundovat ani sedmičkové BMW, které prohrálo 7:9. Jinak je pohled na žebříček i nadále tristní: Lexusu LS stačila k pomyslnému bronzu jen tři nová auta, Audi A8 má dvě a Panamera jediný přírůstek. Více modelů nebodovalo, ale na to už jsme si zvykli, v pořadí jich bývá ještě méně.
Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2013 | 1-7/2013 | 7/2013 | 1-7/2013 |
- | Luxusní třída | ||||
1. | Mercedes-Benz S | 9 | 18 | 40,9% | 15,0% |
2. | BMW 7 | 7 | 45 | 31,8% | 37,5% |
3. | Lexus LS | 3 | 16 | 13,6% | 13,3% |
4. | Audi A8 | 2 | 24 | 9,1% | 20,0% |
5. | Porsche PANAMERA | 1 | 9 | 4,5% | 7,5% |
- | - | 0 | 8 | 0,0% | 6,7% |
- | - | 22 | 120 | 100,0% | 100,0% |
Terénní vozy
Dění mezi terénními vozy by se dalo nazvat „Velkou červencovou revolucí“. Yeti nevyhrál, ba co víc, je až čtvrtý! Čekání na stále ještě neodhalený modernizovaný model je příliš dlouhé, klienti dali tentokrát přednost konkurenci od Nissanu, VW a Dacie. Pouze vítězný Qashqai ostatním odskočil, druhý Tiguan od páté Kie Sportage dělí jen desítka kusů. Mimochodem: předchozí přemožitel Yetiho, Hyundai ix35, se do Top 5 tentokrát ani nedostal. Asi málokdo by čekal na čele pořadí velkých teréňáků americký Jeep Grand Cherokee. Leč, stalo se. Začínají se rozmáhat i malé crossovery: Nissanu Juke patří celková třináctka, Chevrolet Trax je patnáctý, Peugeot 2008 obsadil dvacítku. Pikapy, které se neztratí mimo asfalt, našly svého favorita ve Toyotě Hilux.
Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2013 | 1-7/2013 | 7/2013 | 1-7/2013 |
- | Třída terénních vozů | ||||
1. | Nissan QASHQAI | 200 | 1003 | 9,5% | 6,8% |
2. | Volkswagen TIGUAN | 155 | 992 | 7,4% | 6,7% |
3. | Dacia DUSTER | 151 | 901 | 7,2% | 6,1% |
4. | Škoda YETI | 149 | 1771 | 7,1% | 12,0% |
5. | Kia SPORTAGE | 145 | 1000 | 6,9% | 6,8% |
- | - | 1296 | 9113 | 61,8% | 61,7% |
- | - | 2096 | 14780 | 100,0% | 100,0% |
MPV
Roomster MPV zdaleka nedokraloval, jak by se mohlo zdát. Nošovický Hyundai ix20 má sice stále od ledna náskok 98 registrací, v měsíčních bojích jej ale extravagantní škodovka poráží. Letitý excentrik s okřídleným šípem by se mohl obejít i bez užitkových verzí, kterých si klienti koupili 16. Jinak lítá bitva skončila jasným poměrem 372:307. Daří se i Fordu B-Max. „Nafouklé cinquecento“ Fiat 500L vypadlo, stejně jako levná Dacia Lodgy. Místo nich se na trojku a čtyřku vklínili dva zástupci středních MPV a shodou okolností oba z Francie. Citroën C4 Picasso má za sebou částečnou výměnu, odcházející řadě se však dařilo i na konci kariéry. V srpnu už ale na webu dovozce najdeme jen ceník dlouhé verze Grand. Podobně jako nižší střední třída, i MPV se od začátku letopočtu vrátila do kladných hodnot, polepšila si (o 2,9 %).
Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2013 | 1-7/2013 | 7/2013 | 1-7/2013 |
- | Třída MPV | ||||
1. | Škoda ROOMSTER | 388 | 2040 | 21,1% | 17,7% |
2. | Hyundai ix20 | 307 | 2138 | 16,7% | 18,6% |
3. | Citroën C4 PICASSO | 120 | 550 | 6,5% | 4,8% |
4. | Peugeot 3008 | 104 | 376 | 5,7% | 3,3% |
5. | Ford B-MAX | 99 | 818 | 5,4% | 7,1% |
- | - | 819 | 5602 | 44,6% | 48,6% |
- | - | 1837 | 11524 | 100,0% | 100,0% |