Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červenci 2013: Audi, BMW a Nissan v čele svých segmentů

Aleš Dragoun
Diskuze (53)
Dacia si se Sanderem udržuje stabilní formu, Rapidu se v červenci prodalo poprvé přes tisícovku kusů. Škoda vedoucí pozice neobhájila pouze v kategorii terénních vozů.

Dacia Sandero druhé generace napravuje to, co první řada nezvládla: dostala se mezi malými vozy do nejvyšších pater. Rumunský hatchback s francouzskými kořeny tedy konečně české zákazníky zaujal. Lodgy bohužel svou minulou pozici mezi MPV nezopakovalo, převalili se přes něj konkurenti s dvojitým šípem a lvem ve znaku. Taktéž Yeti alespoň v červenci mezi terénními auty dokraloval. Chystá se modernizace a „sněžného muže“ převálcovali soupeři v čele s Nissanem Qashqai. Ve vyšší střední stále pokračuje souboj Audi a BMW, tentokrát byly úspěšnější čtyři kruhy.

Přelom poloviny roku rovněž znamená zásadní obrat: všechny sledované třídy si polepšily! Nezapomínejme ale, že loňský červenec byl ve znamení komplikací se spuštěním nového registru.

Minivozy

Bratislavské Citigo nedokáže mezi nejmenšími novými auty českého trhu ohrozit nikdo. Italská Panda dosáhla alespoň trojciferného počtu přírůstků. Diblík s okřídleným šípem bez problémů okupuje polovinu trhu, byť červencový podíl této hranice jen těsně nedosáhl. K žádnému dalšímu překvapení nedošlo, za „medvídkem“ se seřadili staří známí: Volkswagen up! a Citroën C1. Pouze pátá příčka je jiná než minule: místo Ayga na ní trůní Kia Picanto. Jenže ta dosáhla pouze na 14 registrací a také oproti loňsku spadla o 53 %. Ostatní členové Top 5 mají ve srovnání s červnem 2012 vysoké nárůsty přesahující 65 % a končící u takřka dvojnásobku. Up! od Volkswagenu je ještě lepší, ale ten svou kariéru před rokem teprve začínal. Od počátku letošního roku mají miniauta ztrátu už jen necelých 6 %.

Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 7/2013 1-7/2013 7/2013 1-7/2013
- Třída minivozů
1. Škoda CITIGO 302 1928 49,4% 50,6%
2. Fiat PANDA 111 284 18,2% 7,5%
3. Volkswagen UP 50 283 8,2% 7,4%
4. Citroën C1 37 312 6,1% 8,2%
5. Kia PICANTO 14 131 2,3% 3,4%
- - 97 870 15,9% 22,8%
- - 611 3808 100,0% 100,0%

Malé vozy

Třída o něco větších aut zaznamenala měsíční nárůst 3,4 %, což vypadá velmi pozitivně. Fabia se lehce přehoupla přes 750 nových aut. Kde jsou ty časy, kdy suverénně vládla absolutnímu modelovému žebříčku? Teď je dokonce až třetí, překonal ji i větší a mladší sourozenec Rapid. Přesto jí mezi malými vozy pochopitelně patří suverénní zlato, před rokem na tom byla navíc ještě hůře! Druhým nejúspěšnějším modelem se stal Hyundai i20. Dacia Sandero vyšplhala až na bronz, který je pro ni (zatím) maximem. V červenci 2012 se prodalo jen 67 aut předchozí generace... Na přítomnost Seatu Ibiza jsme si již zvykli, navíc má nárůst 128 %. Na Sandero s výkonem +336 % to sice nestačí, ale i tak se Seatu podařilo pokořit Fiestu, která spadla až na pětku.

Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 7/2013 1-7/2013 7/2013 1-7/2013
- Třída malých vozů
1. Škoda FABIA 753 6183 28,2% 33,3%
2. Hyundai i20 328 2213 12,3% 11,9%
3. Dacia SANDERO 292 965 10,9% 5,2%
4. Seat IBIZA 267 1064 10,0% 5,7%
5. Ford FIESTA 233 1833 8,7% 9,9%
- - 801 6335 30,0% 34,1%
- - 2674 18593 100,0% 100,0%

Nižší střední třída

V suverénně nejprodávanější třídě českého trhu dělilo první dva zástupce Škody jen 220 exemplářů. Úspěšnější byla pochopitelně Octavia, ale Rapid jí začíná pěkně šlapat na paty. Na příchod druhé karosářské varianty Spaceback si musíme ještě počkat, podobu už však známe. Oba středoevropští Jihokorejci se museli sklonit před Golfem (422 nových aut). Hyundai i30 si jich připsal 366, Cee'd od Kie ještě o šedesát méně. Peugeot 308, který mezi lídry pronikl minule, musíme protentokrát oželet, patří mu až šestka.

Červencový odbyt nižší střední dosáhl 5.238 kusů, celkový lehce překročil 33 tisíc vozů. Nižší střední se tak dostala o 3 % do plusu, což je velmi pozitivní. Kromě ní jsou na tom tak dobře jen MPV. Propad Octavie se zmírnil na 21 procent. Z aktuální Top 5 se zase v tomto ohledu nejlépe daří evropskému bestselleru z Wolfsburgu, ve srovnání se sedmým měsícem loňského roku má skoro dvojnásobné počty, od ledna pak o 29 % více.

Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 7/2013 1-7/2013 7/2013 1-7/2013
- Nižší střední třída
1. Škoda OCTAVIA 1279 9489 24,4% 28,7%
2. Škoda RAPID 1059 4476 20,2% 13,6%
3. Volkswagen GOLF 422 2739 8,1% 8,3%
4. Hyundai i30 366 2771 7,0% 8,4%
5. Kia CEE´D 306 1783 5,8% 5,4%
- - 1806 11769 34,5% 35,6%
- - 5238 33027 100,0% 100,0%

Střední třída

Příznivci Fordu rozhodně nemohou být spokojeni, Mondeo v současné první pětce vozů střední velikosti postrádáme. Jeho místo zaujala Mazda 6, což se dalo očekávat. Nejméně cenná virtuální medaile patří trojkovému BMW, lepší byla jen tradiční česko-německá dvojka, tedy Superb s Passatem. Hyundai i40 si díky pádu největšího čistě osobního evropského Fordu (pomineme-li minivany a osobní verze dodávek) polepšil na čtyřku. Zmíněná Mazda 6 třetí generace je totiž pátá a ještě se stala „skokanem“. Dotáhne to ještě výš? Uvidíme! Za sedm měsíců si trh stále pohoršil o 14,5 %, spadl z 8,4 tisíce exemplářů na 7,2 tisíce. B Minusy mají ale jen první dva konkurenti: Superb (-23 %) a Passat, ten se však poroučel dolů o vcelku mírných necelých 5 %.

Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 7/2013 1-7/2013 7/2013 1-7/2013
- Střední třída
1. Škoda SUPERB 323 2138 29,2% 29,6%
2. Volkswagen PASSAT 200 1540 18,1% 21,3%
3. BMW 3 107 556 9,7% 7,7%
4. Hyundai i40 97 545 8,8% 7,5%
5. Mazda 6 70 251 6,3% 3,5%
- - 310 2195 28,0% 30,4%
- - 1107 7225 100,0% 100,0%

Vyšší střední

Zajímavé věci se děly i o kategorii výše. Za prvé: vyhrálo Audi A6 před pětkovým BMW a skóre 72:71. Pochopitelně, do registrací čtyř kruhů se počítá i Allroad, u BMW zase verze Gran Tursimo. Náskok nedávno modernizovaného soka z Mnichova v celkovém pořadí se tak ztenčil na rovných 80 aut. Je to stále hodně, ale až srpen napoví, zda již může být pro letošní rok rozhodnuto. Bavorská automobilka však bodovala hned se dvěma modely – kromě řady 5 se mezi nejúspěšnější protlačila i řada 6 ve všech třech karosářských verzích. Mercedes zde tedy má jen E-Klasse a do plného počtu nám zbývá ještě tradiční účastník: Volva sérií 70 a 80.

Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 7/2013 1-7/2013 7/2013 1-7/2013
- Vyšší střední třída
1. Audi A6 72 375 32,4% 26,7%
2. BMW 5 71 455 32,0% 32,4%
3. Mercedes-Benz E 34 162 15,3% 11,5%
4. Volvo S80/V70/XC70 18 159 8,1% 11,3%
5. BMW 6 12 52 5,4% 3,7%
- - 15 202 6,8% 14,4%
- - 222 1405 100,0% 100,0%

Luxusní vozy

Prodeje luxusních limuzín narostly o 37,5 %. Blýská se na lepší časy? Doufejme. Žebříček opanoval Mercedes-Benz S, který čeká střídání stráží. Je možné, že se už na českých registračních značkách v červenci první kusy generace W222 objevily. Výstavní premiéru i začátek prodeje má však ještě před sebou, i když ceny už nějakou dobu známe. „Esku“ nedokázalo sekundovat ani sedmičkové BMW, které prohrálo 7:9. Jinak je pohled na žebříček i nadále tristní: Lexusu LS stačila k pomyslnému bronzu jen tři nová auta, Audi A8 má dvě a Panamera jediný přírůstek. Více modelů nebodovalo, ale na to už jsme si zvykli, v pořadí jich bývá ještě méně.

Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 7/2013 1-7/2013 7/2013 1-7/2013
- Luxusní třída
1. Mercedes-Benz S 9 18 40,9% 15,0%
2. BMW 7 7 45 31,8% 37,5%
3. Lexus LS 3 16 13,6% 13,3%
4. Audi A8 2 24 9,1% 20,0%
5. Porsche PANAMERA 1 9 4,5% 7,5%
- - 0 8 0,0% 6,7%
- - 22 120 100,0% 100,0%

Terénní vozy

Dění mezi terénními vozy by se dalo nazvat „Velkou červencovou revolucí“. Yeti nevyhrál, ba co víc, je až čtvrtý! Čekání na stále ještě neodhalený modernizovaný model je příliš dlouhé, klienti dali tentokrát přednost konkurenci od Nissanu, VW a Dacie. Pouze vítězný Qashqai ostatním odskočil, druhý Tiguan od páté Kie Sportage dělí jen desítka kusů. Mimochodem: předchozí přemožitel Yetiho, Hyundai ix35, se do Top 5 tentokrát ani nedostal. Asi málokdo by čekal na čele pořadí velkých teréňáků americký Jeep Grand Cherokee. Leč, stalo se. Začínají se rozmáhat i malé crossovery: Nissanu Juke patří celková třináctka, Chevrolet Trax je patnáctý, Peugeot 2008 obsadil dvacítku. Pikapy, které se neztratí mimo asfalt, našly svého favorita ve Toyotě Hilux.

Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 7/2013 1-7/2013 7/2013 1-7/2013
- Třída terénních vozů
1. Nissan QASHQAI 200 1003 9,5% 6,8%
2. Volkswagen TIGUAN 155 992 7,4% 6,7%
3. Dacia DUSTER 151 901 7,2% 6,1%
4. Škoda YETI 149 1771 7,1% 12,0%
5. Kia SPORTAGE 145 1000 6,9% 6,8%
- - 1296 9113 61,8% 61,7%
- - 2096 14780 100,0% 100,0%

MPV

Roomster MPV zdaleka nedokraloval, jak by se mohlo zdát. Nošovický Hyundai ix20 má sice stále od ledna náskok 98 registrací, v měsíčních bojích jej ale extravagantní škodovka poráží. Letitý excentrik s okřídleným šípem by se mohl obejít i bez užitkových verzí, kterých si klienti koupili 16. Jinak lítá bitva skončila jasným poměrem 372:307. Daří se i Fordu B-Max. „Nafouklé cinquecento“ Fiat 500L vypadlo, stejně jako levná Dacia Lodgy. Místo nich se na trojku a čtyřku vklínili dva zástupci středních MPV a shodou okolností oba z Francie. Citroën C4 Picasso má za sebou částečnou výměnu, odcházející řadě se však dařilo i na konci kariéry. V srpnu už ale na webu dovozce najdeme jen ceník dlouhé verze Grand. Podobně jako nižší střední třída, i MPV se od začátku letopočtu vrátila do kladných hodnot, polepšila si (o 2,9 %).

Registrace nových automobilů na českém trhu v červenci 2013
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 7/2013 1-7/2013 7/2013 1-7/2013
- Třída MPV
1. Škoda ROOMSTER 388 2040 21,1% 17,7%
2. Hyundai ix20 307 2138 16,7% 18,6%
3. Citroën C4 PICASSO 120 550 6,5% 4,8%
4. Peugeot 3008 104 376 5,7% 3,3%
5. Ford B-MAX 99 818 5,4% 7,1%
- - 819 5602 44,6% 48,6%
- - 1837 11524 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (53)
11. 8. 2013 14:53
Re: Zajímavé
Je to výhoda nejenom v tom, že člověk nemusí déle čekat na pumpě, popř. tankovat z druhé strany, než má stojan, ale třeba nemusí nesmyslně obcházet zadek auta, když sám sedí vlevo. Hlava mi nebere, jak umístění nádrže u M6 může někomu připadat jako nevýhoda...

Já si to pochvaluji při každém tankování. Jenom jednou jsem musel čekat, a to když jsem potřeboval kvůli měření spotřeby na konkrétní stojan, vždy volný. A hle byla tam ženská se starým hatchbackem a tahala hadici přes celé auto, jenom aby nemusela čekat jinde....

Jinak výsledek pro M6 výborný, i když zdaleka ne na úrovni jejího potenciálu. Uvidíme jak dál. Já dříve potkal jednu 3G M6 na 2000 ujetých km, nyní se situace trochu zlepšila, a podaří se mi za tu dobu potkat občas i dvě :-)
Avatar - rohYpnol
9. 8. 2013 13:44
Re: Konec starých (dobrých) časů
a dál? Víc argumentů nemáš? Gratuluji, úplně jsi mě rozsekal >:D >:D >:-[]
9. 8. 2013 11:10
Re: Zajímavé
Přesně. Taky mám auto s víčkem nádrže na straně u řidiče a je to u pump spíš výhoda, že jezdím k volnějším stojanům. Takže ať to hlavně nezavádí nikdo další, jak nás takových bude většina, stane se z toho nevýhoda... ;-)
9. 8. 2013 11:07
Re: otazka na redakciu
Buď debatu na SDA (ale to bych řešil tam).
Nebo tady napsat aspoň 10 modelů zveřejnit tady aspoň v těch kategoriích, kde řekněme 6.-10. místo znamená víc než 50 prodaných aut (typicky kategorie B a C).
Avatar - Katikakus
9. 8. 2013 06:07
Re: Konec starých (dobrých) časů
Tve argumentacni schopnosti me neprestavaji fascinovat... >:-[]