Český trh v únoru 2013: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery
Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2012 klesly o značných 22,7 %, z 1.803 na 1.393 kusů (-410).
Yeti získal v aktuálním pořadí další prvenství za 224 exemplářů a podíl 16,1 %. Druhý Volkswagen Tiguan má 150 aut, ale ještě se mu podařilo překročit desetiprocentní podíl na trhu (10,8 %). Třetí místo obsadil Hyundai ix35 (138, 9,9 %). Čtvrtá je pak Kia Sportage, která si připsala 110 aut (7,9 %). Nejlepší pětku zavírá „kočovník“ Nissan Qashqai (106 kusů, 7,6 %).
V meziročním srovnání premiantů tabulky se Yeti zhoršil o 116 registrací (-34,1 %). Tiguan hlásí nárůst 10,3 % (+14). Loni v únoru si jich Češi koupili 136. V tomto trendu bohužel nepokračuje ix35, který si pohoršil o 39 kusů (-22 %). Pozitivní znaménko vykazuje jeho sourozenec z Jižní Koreje, tedy Kia Sportage (+11,1 % a +11 exemplářů). Před rokem se tudíž prodalo 138 vozů. Qashqai spadl o značných 60,9 % (-165 jednotek z 271, před rokem byl druhý za Yetim).
O nejvíce kusů ze všech se zvedla Mazda CX-5 (+50), ale ta se v únoru 2012 objevila ve statistikách poprvé. Druhá je v tomto přehledu Honda CR-V (+21). Připomeňme dále Tiguan a Range Rover Evoque (+13), za nimi následují Kia Sportage a BMW X1 (+10). Na procenta má ve zveřejňované první třicítce nejvyšší číslo znovu CX-5 (+1000 %, z 5 na 55). Tato statistika pokračuje nedůležitými modely typu Land Roveru Freelander (+133,3 %), či Nissanu X-Trail (+100 %). Nejlepším z výše zmíněných je pak čtvrtý Evoque (+61,9 %).
Nejhlubší meziroční propad co do procent zaznamenala z Top 30 jiná Mazda, výprodejová CX-7 (-68,8 %), ale ta už se nevyrábí. Za ní jsou Ford Kuga (-63,2 %), Mitsubishi ASX s -62,5 % a Nissan Qashqai. Největší kusovou ztrátu má právě posledně jmenovaný japonsko-britský kříženec před Yetim a Dacií Duster (-79, jinak o 44,6 % méně).
Celkový objem trhu v této třídě se meziročně snížil o 11,8 %, klesl konkrétně ze 3.468 na 3.058 vozů (-410).
Pořadí po dvou měsících vévodí Yeti (446 registrací, podíl 14,6 %). Dále je zatím doslova nabito. Druhý je totiž Qashqai (288, 9,4 %), třetí Hyundai ix35 ztrácí jen osm kusů (280, 9,2 %) a Volkswagen Tiguan dalších šest (274, 9 %). Pátou pozici drží Kia Sportage (221, 7,2 %). Pokud bude mít Mazda CX-5 další silný měsíc, může se ještě vrátit zpět, zatím je šestá s 204 kusy.
Yeti od začátku roku ztratil 193 aut (-30,2 %). Ani Qashqai se však nemůže svými -36,8 % nijak pyšnit, údaj -168 kusů je jen o málo optimističtější. Hyundai ix35 má o 38 exemplářů méně (-11,9 %), což je oproti prvním dvěma soupeřům docela slušné. Jenže, Tiguan oproti loňsku získal, a to slibných 6,2 % a 16 vozů. Sportage je na tom lépe ještě výrazněji (+13,9 %), vybralo si jej o 27 lidí více.
Procentním skokanem je kromě statistické perličky v podobě Mazdy CX-5 (+3.980 %) Range Rover Evoque (+94,3 %, 68 aut místo 35). Na třetím místě této statistiky se drží Honda CR-V (+ 47,4 %, +45). Alespoň trochu slušný vzestup vykazuje i Subaru Forester (o 29,2 % více). Honda prošla generační výměnou nedávno, „lesník“ právě nyní. Na kusy vede jasně CX-5 (+199), ale důvod je jasný: loňský vstup na trh. CR-V je zde stříbrné (+45), Evoque bronzový (+33).
Největší procentní pád si připisuje Citroën C-Crosser (-92,3 %) před Oplem Antara (-77,8 %) a Infiniti EX (-75 %), ti jsou však nezajímaví a v aktuálním pořadí chybí. Suzuki Grand Vitara má -61,5 %, Mitsubishi ASX -60,6 % a Mazda CX-7 -59,4 %. O největší počet aut se dolů odporoučel Yeti, jeho čísla jsme již ovšem zmiňovali výše. To samé platí o Nissanu Qashqai. Bronzový je v nelichotivém přehledu Duster (-154, jinak -44,8 %), ASX patří čtvrtá příčka s -60.
Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byla v únoru Škoda Yeti (152 kusů, podíl 67,9 %). Hyundai ix35 měl 108 naftových vozů (78,3 %). U Tiguanu TDI činily menších 66,7 % (konkrétně rovných 100 aut). Nissan Qashqai dosáhl celkem 64 registrací dCi (60,4 %) a Sportage měla 57 CRDi (51,8 %). Sedm Dacií Duster pro změnu spalovalo alternativní LPG, patnáct dalších pak bioethanol E85.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v únoru 2013 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
- | Období | 2/2013 | 1-2/2013 | 2/2013 | 1-2/2013 | |
1. | Škoda YETI | 224 | 446 | 16,1% | 14,6% | |
2. | Volkswagen TIGUAN | 150 | 274 | 10,8% | 9,0% | |
3. | Hyundai ix35 | 138 | 280 | 9,9% | 9,2% | |
4. | Kia SPORTAGE | 110 | 221 | 7,9% | 7,2% | |
5. | Nissan QASHQAI | 106 | 288 | 7,6% | 9,4% | |
6. | Dacia DUSTER | 98 | 190 | 7,0% | 6,2% | |
7. | Honda CR-V | 66 | 140 | 4,7% | 4,6% | |
8. | Mazda CX-5 | 55 | 204 | 3,9% | 6,7% | |
9. | BMW X3 | 34 | 66 | 2,4% | 2,2% | |
9. | RANGE ROVER EVOQUE | 34 | 68 | 2,4% | 2,2% | |
11. | BMW X1 | 32 | 59 | 2,3% | 1,9% | |
12. | Toyota RAV4 | 31 | 65 | 2,2% | 2,1% | |
12. | Volvo XC60 | 31 | 84 | 2,2% | 2,7% | |
14. | Subaru FORESTER | 29 | 62 | 2,1% | 2,0% | |
15. | Ford KUGA | 25 | 85 | 1,8% | 2,8% | |
16. | Hyundai SANTA FE | 23 | 51 | 1,7% | 1,7% | |
17. | Audi Q3 | 21 | 66 | 1,5% | 2,2% | |
17. | Audi Q5 | 21 | 38 | 1,5% | 1,2% | |
19. | Citroën C4 AIRCROSS | 19 | 51 | 1,4% | 1,7% | |
20. | Kia SORENTO | 18 | 40 | 1,3% | 1,3% | |
20. | Mitsubishi ASX | 18 | 39 | 1,3% | 1,3% | |
20. | Mitsubishi OUTLANDER | 18 | 42 | 1,3% | 1,4% | |
23. | Fiat FREEMONT | 17 | 42 | 1,2% | 1,4% | |
24. | Mercedes-Benz GLK | 14 | 26 | 1,0% | 0,9% | |
25. | Nissan X-TRAIL | 12 | 19 | 0,9% | 0,6% | |
26. | Lada NIVA | 11 | 17 | 0,8% | 0,6% | |
27. | Chevrolet CAPTIVA | 9 | 25 | 0,6% | 0,8% | |
28. | Land Rover FREELANDER | 7 | 12 | 0,5% | 0,4% | |
28. | Renault KOLEOS | 7 | 19 | 0,5% | 0,6% | |
30. | Mazda CX-7 | 5 | 13 | 0,4% | 0,4% | |
30. | Suzuki GRAND VITARA | 5 | 10 | 0,4% | 0,3% | |
- | Ostatní modely | 5 | 16 | 0,4% | 0,5% | |
- | CELKEM | 1393 | 3058 | 100,0% | 100,0% |
Malé crossovery
Únorový trh trh malých crossoverů překvapivě získal: 8 % a 11 kusů. Opel Mokka se objevil na třetím místě žebříčku. Minisegmentu vládne stále SX4 před Jukem. Sedici je čtvrtý a Countryman pátý. Oproti druhému měsíci roku 2012 si pohoršil poslední Soul (radikálních -95,5 % a -21). Prodal se jediný, z nabídky importéra zmizel, ale na svět už se klube nástupce. Nissan Juke spadl o 12,5 %, respektive pět aut. Nejvíce procent získalo SX4, jehož nástupce už také známe (+34,9 % a +22 jednotek). Následuje jej dvojče od Fiatu (+33,3 %, +2). Mini Countryman má +16,7 a jednotkový přírůstek.
Za celý rok je pořadí na prvních třech místech prakticky stejné, jen „šestnáctka“ od Fiatu si prohodila místo s tentokrát čtvrtou Mokkou. Malá třída je od ledna v záporných hodnotách: -23,6 %, neboť ztratila 95 registrací. Sedici se jako jediný zvedl o 9 aut (+90 %). Soul coby propadák hlásí o 94,3 % méně (-33). Nissanu Juke se nedaří, spadl ze 139 na 76 vozů (-45,3 %, -63). Countryman má o dvě jednotky méně (-15,4 %). SX4 ztratilo pouhých 10,7 %, ale také -22 kusů z 206.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v únoru 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 2/2013 | 1-2/2013 | 2/2013 | 1-2/2013 | |
1. | Suzuki SX4 | 85 | 184 | 57,4% | 59,7% |
2. | Nissan JUKE | 35 | 76 | 23,6% | 24,7% |
3. | Opel MOKKA | 12 | 16 | 8,1% | 5,2% |
4. | Fiat SEDICI | 8 | 19 | 5,4% | 6,2% |
5. | Mini COUNTRYMAN | 7 | 11 | 4,7% | 3,6% |
6. | Kia SOUL | 1 | 2 | 0,7% | 0,6% |
CELKEM | - | 148 | 308 | 100,0% | 100,0% |