Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2013: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Kia Sportage se v únoru vrátila mezi nejlepší, naopak minule úspěšná Mazda CX-5 Top 5 opustila. Jinak pořadí dominují stabilní lídři.

Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2012 klesly o značných 22,7 %, z 1.803 na 1.393 kusů (-410).

Yeti získal v aktuálním pořadí další prvenství za 224 exemplářů a podíl 16,1 %. Druhý Volkswagen Tiguan má 150 aut, ale ještě se mu podařilo překročit desetiprocentní podíl na trhu (10,8 %). Třetí místo obsadil Hyundai ix35 (138, 9,9 %). Čtvrtá je pak Kia Sportage, která si připsala 110 aut (7,9 %). Nejlepší pětku zavírá „kočovník“ Nissan Qashqai (106 kusů, 7,6 %).

V meziročním srovnání premiantů tabulky se Yeti zhoršil o 116 registrací (-34,1 %). Tiguan hlásí nárůst 10,3 % (+14). Loni v únoru si jich Češi koupili 136. V tomto trendu bohužel nepokračuje ix35, který si pohoršil o 39 kusů (-22 %). Pozitivní znaménko vykazuje jeho sourozenec z Jižní Koreje, tedy Kia Sportage (+11,1 % a +11 exemplářů). Před rokem se tudíž prodalo 138 vozů. Qashqai spadl o značných 60,9 % (-165 jednotek z 271, před rokem byl druhý za Yetim).

O nejvíce kusů ze všech se zvedla Mazda CX-5 (+50), ale ta se v únoru 2012 objevila ve statistikách poprvé. Druhá je v tomto přehledu Honda CR-V (+21). Připomeňme dále Tiguan a Range Rover Evoque (+13), za nimi následují Kia Sportage a BMW X1 (+10). Na procenta má ve zveřejňované první třicítce nejvyšší číslo znovu CX-5 (+1000 %, z 5 na 55). Tato statistika pokračuje nedůležitými modely typu Land Roveru Freelander (+133,3 %), či Nissanu X-Trail (+100 %). Nejlepším z výše zmíněných je pak čtvrtý Evoque (+61,9 %).

Nejhlubší meziroční propad co do procent zaznamenala z Top 30 jiná Mazda, výprodejová CX-7 (-68,8 %), ale ta už se nevyrábí. Za ní jsou Ford Kuga (-63,2 %), Mitsubishi ASX s -62,5 % a Nissan Qashqai. Největší kusovou ztrátu má právě posledně jmenovaný japonsko-britský kříženec před Yetim a Dacií Duster (-79, jinak o 44,6 % méně).

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně snížil o 11,8 %, klesl konkrétně ze 3.468 na 3.058 vozů (-410).

Pořadí po dvou měsících vévodí Yeti (446 registrací, podíl 14,6 %). Dále je zatím doslova nabito. Druhý je totiž Qashqai (288, 9,4 %), třetí Hyundai ix35 ztrácí jen osm kusů (280, 9,2 %) a Volkswagen Tiguan dalších šest (274, 9 %). Pátou pozici drží Kia Sportage (221, 7,2 %). Pokud bude mít Mazda CX-5 další silný měsíc, může se ještě vrátit zpět, zatím je šestá s 204 kusy.

Yeti od začátku roku ztratil 193 aut (-30,2 %). Ani Qashqai se však nemůže svými -36,8 % nijak pyšnit, údaj -168 kusů je jen o málo optimističtější. Hyundai ix35 má o 38 exemplářů méně (-11,9 %), což je oproti prvním dvěma soupeřům docela slušné. Jenže, Tiguan oproti loňsku získal, a to slibných 6,2 % a 16 vozů. Sportage je na tom lépe ještě výrazněji (+13,9 %), vybralo si jej o 27 lidí více.

Procentním skokanem je kromě statistické perličky v podobě Mazdy CX-5 (+3.980 %) Range Rover Evoque (+94,3 %, 68 aut místo 35). Na třetím místě této statistiky se drží Honda CR-V (+ 47,4 %, +45). Alespoň trochu slušný vzestup vykazuje i Subaru Forester (o 29,2 % více). Honda prošla generační výměnou nedávno, „lesník“ právě nyní. Na kusy vede jasně CX-5 (+199), ale důvod je jasný: loňský vstup na trh. CR-V je zde stříbrné (+45), Evoque bronzový (+33).

Největší procentní pád si připisuje Citroën C-Crosser (-92,3 %) před Oplem Antara (-77,8 %) a Infiniti EX (-75 %), ti jsou však nezajímaví a v aktuálním pořadí chybí. Suzuki Grand Vitara má -61,5 %, Mitsubishi ASX -60,6 % a Mazda CX-7 -59,4 %. O největší počet aut se dolů odporoučel Yeti, jeho čísla jsme již ovšem zmiňovali výše. To samé platí o Nissanu Qashqai. Bronzový je v nelichotivém přehledu Duster (-154, jinak -44,8 %), ASX patří čtvrtá příčka s -60.

Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byla v únoru Škoda Yeti (152 kusů, podíl 67,9 %). Hyundai ix35 měl 108 naftových vozů (78,3 %). U Tiguanu TDI činily menších 66,7 % (konkrétně rovných 100 aut). Nissan Qashqai dosáhl celkem 64 registrací dCi (60,4 %) a Sportage měla 57 CRDi (51,8 %). Sedm Dacií Duster pro změnu spalovalo alternativní LPG, patnáct dalších pak bioethanol E85.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v únoru 2013
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období2/20131-2/20132/20131-2/2013
1.Škoda YETI22444616,1%14,6%
2.Volkswagen TIGUAN15027410,8%9,0%
3.Hyundai ix351382809,9%9,2%
4.Kia SPORTAGE1102217,9%7,2%
5.Nissan QASHQAI1062887,6%9,4%
6.Dacia DUSTER981907,0%6,2%
7.Honda CR-V661404,7%4,6%
8.Mazda CX-5552043,9%6,7%
9.BMW X334662,4%2,2%
9.RANGE ROVER EVOQUE34682,4%2,2%
11.BMW X132592,3%1,9%
12.Toyota RAV431652,2%2,1%
12.Volvo XC6031842,2%2,7%
14.Subaru FORESTER29622,1%2,0%
15.Ford KUGA25851,8%2,8%
16.Hyundai SANTA FE23511,7%1,7%
17.Audi Q321661,5%2,2%
17.Audi Q521381,5%1,2%
19.Citroën C4 AIRCROSS

19511,4%1,7%
20.Kia SORENTO18401,3%1,3%
20.Mitsubishi ASX18391,3%1,3%
20.Mitsubishi OUTLANDER18421,3%1,4%
23.Fiat FREEMONT17421,2%1,4%
24.Mercedes-Benz GLK14261,0%0,9%
25.Nissan X-TRAIL12190,9%0,6%
26.Lada NIVA11170,8%0,6%
27.Chevrolet CAPTIVA9250,6%0,8%
28.Land Rover FREELANDER7120,5%0,4%
28.Renault KOLEOS7190,5%0,6%
30.Mazda CX-75130,4%0,4%
30.Suzuki GRAND VITARA5100,4%0,3%
-Ostatní modely5160,4%0,5%
-CELKEM13933058100,0%100,0%

Malé crossovery

Únorový trh trh malých crossoverů překvapivě získal: 8 % a 11 kusů. Opel Mokka se objevil na třetím místě žebříčku. Minisegmentu vládne stále SX4 před Jukem. Sedici je čtvrtý a Countryman pátý. Oproti druhému měsíci roku 2012 si pohoršil poslední Soul (radikálních -95,5 % a -21). Prodal se jediný, z nabídky importéra zmizel, ale na svět už se klube nástupce. Nissan Juke spadl o 12,5 %, respektive pět aut. Nejvíce procent získalo SX4, jehož nástupce už také známe (+34,9 % a +22 jednotek). Následuje jej dvojče od Fiatu (+33,3 %, +2). Mini Countryman má +16,7 a jednotkový přírůstek.

Za celý rok je pořadí na prvních třech místech prakticky stejné, jen „šestnáctka“ od Fiatu si prohodila místo s tentokrát čtvrtou Mokkou. Malá třída je od ledna v záporných hodnotách: -23,6 %, neboť ztratila 95 registrací. Sedici se jako jediný zvedl o 9 aut (+90 %). Soul coby propadák hlásí o 94,3 % méně (-33). Nissanu Juke se nedaří, spadl ze 139 na 76 vozů (-45,3 %, -63). Countryman má o dvě jednotky méně (-15,4 %). SX4 ztratilo pouhých 10,7 %, ale také -22 kusů z 206.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v únoru 2013
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období2/20131-2/20132/20131-2/2013
1.Suzuki SX48518457,4%59,7%
2.Nissan JUKE357623,6%24,7%
3.Opel MOKKA12168,1%5,2%
4.Fiat SEDICI8195,4%6,2%
5.Mini COUNTRYMAN7114,7%3,6%
6.Kia SOUL120,7%0,6%
CELKEM-148308100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
23. 4. 2020 04:05
Re: CX-5
Ták nazdar, na yetiho se vysrali a zrobili medvědy s térenkozu, amen
Duster je pekny, ale tak do pole
2. 4. 2013 12:38
Subaru XV
Nevíte kde, tedy v jaké kategorii je zařazeno Subaru XV?
1. 4. 2013 22:16
Re: ZAUJIMAVE
Tak v AT ma Yeti (i koli 4x4)ako na ruziach uslane ;-) a i my vo firme sme mali este pred 3 mesiacmi 2 kusy, jeden sa uz predal, lebo bol viac v servise ako na ceste. Bohuzial spomedzi nasich 30 aut je po "Kaskaji" najmenej spolahlive, tak prve ako i druhe. Chceli vybojovat od predajcu aspon 3 roky zaruky (v AT dava Skoda len 2 roky), bohuzial neuspeli. Predajca dal vsak peknu zlavu ale po 2 rokoch sa zacalo vsetko sypat.
Inac sa divim ,ze v AT nevidim ziadne CX5...jazdim naozaj hodne ale ak som ich videl 5, tak aj to je moc. Prim tu hra Tiguan.
Avatar - PERNO
1. 4. 2013 21:16
ZAUJIMAVE
ja neviem kde sa ten yeti predava lebo na cestach je ich u nas "jako šafránu", fakt ich vidim iba sem tam a stále je to "vraj" najpredávanejšie "malé suv".
Avatar - 3_diamanty
1. 4. 2013 17:50
CX-5
ma velmi velmi dobre vysledky ..... vzhladom aj na to ze na auto sa asi aj dost caka a nie je to zrovna lacne SUV su tieto vysledky vyborne :yes: klobuk dole... a to sa este len rozbieha jej predaj...

klasika... yeti kaskaj duster H/K a tigi....... silna 6tka asi ostane vpredu.... mazda na nu predsa len nebude predajne stacit..... co ma vsak viac prekvapuje ako uspech CX5 je neuspech RAV a CRV .. ano viem... obmena generacii je tu... takze da sa to vysvetlit ten ich slabsi predaj... ale ked si zoberieme kde bola CRV a RAVka pred par rokmi a kde su teraz... tak to su stejne velke prepady.... pamatam si ako CRV bola v tejto triede pred par rokmi lidrom v cechach a aj na slovensku...a RAVka bola tiez vpredu... kaskaj pritom nie je o nic lacnejsim autom... a pritom predava ovela lepsie...

este raz klobuk dole pred CX5kou :yes: , duster uz caka na facelift podobne ako aj yeti a sportage.... tak sa necham prekvapit ako to dopadne :yes: