Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (81)
Hyundai i30 si stále udržuje druhou příčku za Octavií, v březnu překročil bez problémů 500 registrací. Na stupně vítězů se vrátil Golf.

Březnový trh se v meziročním srovnání ocitl již ve značné ztrátě, -15,9 % už je poměrně vysoká hodnota. Před rokem bylo nově zaregistrováno 6.064 vozů, letos 5.101, tedy o 963 méně.

Měsíčnímu pořadí vládla opět naprosto suverénně mladoboleslavská Škoda Octavia s 2.081 kusy, její podíl ale tentokrát zůstal hluboko pod polovinou (40,8 %). Hyundai i30 na druhé pozici dosáhl na 547 exemplářů (10,7 %). Vyprodává se ještě kombi první generace, hatchback už koupíte pouze v nové. Golf v březnu skončil na 365 registracích (7,2 %), což mu zajistilo bronz. Čtvrté místo obsadil Ford Focus (291, 5,7 %). Pátá je Kia Cee'd, jejíž stejnojmenný nástupce je skutečně za dveřmi. Odcházející řada si připsala jen o dva kusy méně (289) než Ford a stejný podíl. Mégane mezi nejlepší pěticí nenajdeme, skončil až šestý.

Octavia si ve srovnání s třetím měsícem roku 2011 mírně polepšila: o 52 aut, tedy 2,6 %. Další nejbližší konkurent, jmenovitě Hyundai i30, dosáhl rovněž kladného výsledku a navíc ještě o dost optimističtějšího. Loni jich totiž bylo zaregistrováno 351, letos o 196 více (+55,8 %). Volkswagen Golf se naopak zhoršil o 7,1 % (-28 aut, před rokem 393). Ztráty pokračují i dále, vykazuje ji Ford Focus, navíc ještě mnohem větší: -63,1 % (ze 789, tedy o 498 méně). Loňský březen byl pro něj obzvláště úspěšný. Kia Cee'd má na kontě pád o 34 % (-149 jednotek).

Postupů je v aktuálním pořadí jako pověstného šafránu. Volkswagen Jetta s +750 % je spíše raritou.

Největší skok uplynulého měsíce si tak připisuje Hyundai i30. Zmiňme ještě alespoň Renault Fluence, který si polepšil o 27,8 %. V březnu 2011 se prodalo 115 vozů, zatímco teď si jich druhý nejmenší sedan od Renaultu připsal na konto 147 (+32). Zajímavého výsledku dosáhla Alfa Romeo Giulietta, pro kterou se po roce rozhodlo stejných 19 klientů.

Procentním propadákům v Top 25 vévodí Toyota Auris. Ta ztratila 63,3 %, do svých garáží si je postavilo jen 65 majitelů místo 177 (-112). Hodně velký sešup zaznamenal i Ford Focus, který jsme již zmiňovali. Honda Civic má o 49 aut a 61,3 % méně. Šedesátiprocentní ztráty vykazují i některé modely pod čarou (Fiat Linea, Volvo C30, Toyota Corolla a další Volvo, tentokrát sedany a kombi S40/V70). Tady je ale nejhorší Audi A3 (-80,4). Je dobré jej zmínit, protože se propadlo z 51 kusů na 10. Modelem, který se odporoučel dolů o nejvíce jednotek, je znovu Ford Focus (-498). Následují Mégane (-194), Cee'd (-149) a Auris (-112).

Český trh v nižší střední třídě ztratil oproti prvnímu čtvrtletí roku 2011 rovných 7 %, počty nových aut klesly ze 14.626 kusů na 13.605 (meziročně -1.021). Ztráta se tedy prohlubuje, ještě v únoru činila jen 0,7 %.

V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s 6.481 kusy (její podíl klesl na 47,6 %). Druhou příčku si upevnil Hyundai i30 (1.068, 7,9 %). Německý klasik z Wolfsburgu, Volkswagen Golf, zůstal třetí (869, 6,4 %). Čtvrté pořadí už okupuje Cee'd (719, 5,3 %) a prohodil si tak místo s momentálně pátým Renaultem Mégane (686, 5 %). Také Focus s Peugeotem 308 se vyměnily, Ford se tedy i přes hluboké měsíční ztráty a ukončení prodeje druhé generace pomalu zvedá.

V meziročním srovnání se vedoucí Octavia vyšvihla o 481 vozů (+8 %). Hyundai i30 získal již 29,1 % (loni 827, letos +241). Golf si na rozdíl od mladoboleslavského i nošovického konkurenta pohoršil (-9,8 %, -94 kusů). Kia zatím prodala o 179 Cee'dů méně (-19,9 %). Mégane pokračuje v negativních výsledcích, připisuje (či spíše přesněji odepisuje) si 355 exemplářů (-34,1 %).

Statistice největších procentních postupů jednoznačně kraluje BMW 1 (o 525 % více), jenže v březnu skončila „jednička“ až sedmadvacátá. Nad 100 % už nikdo jiný nemá, Alfa Romeo Giulietta hlásí ještě alespoň takřka +44 %. Další kladná čísla začínají až nad hranicí 30 % (Chevrolet Cruze a Volkswagen Jetta). V kusových nárůstech následuje Octavii (již zmíněných +481) Hyundai i30 (+241).

Propadáky jsou následující: Audi A3 (-80 %), Civic (-62,8 %), Focus (-55,7 %) a Toyota Auris (-53,8 %) Bravo (-55,4). Hondu ale čeká střídání stráží, stejně jako Audi A3 a vlastně i Auris, ten nahradí na konci roku hatchback se staronovým názvem Corolla. Focus se poroučel dolů o skoro 700 aut. Mégane má v tomto ohledu -355 a Auris -205 registrací.

Mezi vznětovými motory hraje první housle tradičně domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.320 (63,4 % z celkových počtů). Jaké další modely se s turbodiesely prodávaly v březnu více než ostatní? Stříbrný Ford Focus má na kontě 127 aut (43,6 %) a Peugeot 308 88 (vysokých 74,6 %). Mezi pětici nejúspěšnějších se protlačil překvapivě i Hyundai i30 (86, ale jen 15,7 %) a zůstává v ní Volkswagen Golf (65, 17,8 %).

Celkem devět nových bestsellerů z Mladé Boleslavi spaluje zemní plyn, tedy LPG. Do nádrží šestnáctky Loganů MCV tankují jejich majitelé bioethanol (E85). Hybridy zastupují čtyři Lexusy CT a trojice Toyot Auris. Elektromobil této kategorie se na registračních značkách objevil jediný: šlo o Octavii Green E-Line ze zkušební série.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2012
KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
Období3/20121-3/20123/20121-3/2012
Škoda OCTAVIA2081648140,8%47,6%
Hyundai i30547106810,7%7,9%
Volkswagen GOLF3658697,2%6,4%
Ford FOCUS2915555,7%4,1%
Kia CEE´D2897195,7%5,3%
Renault MEGANE2226864,4%5,0%
Opel ASTRA1853363,6%2,5%
Suzuki SX41593653,1%2,7%
Renault FLUENCE1472812,9%2,1%
Peugeot 3081184312,3%3,2%
Citroën C41092612,1%1,9%
Dacia LOGAN973071,9%2,3%
Chevrolet CRUZE722051,4%1,5%
Toyota AURIS651761,3%1,3%
Hyundai ELANTRA521151,0%0,8%
Mazda 333900,6%0,7%
Honda CIVIC31640,6%0,5%
Mitsubishi LANCER31420,6%0,3%
Seat LEON26490,5%0,4%
Fiat BRAVO25500,5%0,4%
Volkswagen BEETLE21260,4%0,2%
Alfa Romeo GIULIETTA19460,4%0,3%
Hyudai VELOSTER19230,4%0,2%
Volkswagen JETTA17520,3%0,4%
Fiat SEDICI11210,2%0,2%
Ostatní modely692871,4%2,1%
CELKEM510113605100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (81)
18. 5. 2012 22:08
Re: Japonci
To mu nevysvětlíš, jenom další novej "tupoun", kterej se tady snaží dokazovat, jak je úžasně chytrej, protože se "podíval" na ceníky a použil konfigurátor. že je civic prima auto vím tak dvacet let, když jsme řídil první (kamarádem dovezenej po revoluci z Německa, kdy tady ještě ani nebylo zastoupení). Sám jsem ho měl (sedan v letech 1995 až 1999), opět absolutní spokojenost, ale když jsme ob další auto kupoval novej, tak už tehdy (2003) byl Accord drahej ve srovnánís Mazdou 6 a Toyotou Avensis. A portfolio motorů bylo mnohem slabší. Bohužel, je to tak, jak se tady píše, Honda je sympatická značka, dělá dobrý auta (předchozí Civic se mi líbil dokonce moc) a třeba Jazz je velice šikovný auto, ale to, co je dál (myslím v Evropě) je prostě bída - aktuální Accord mně moc neuchvátil, Legend byl staženej z prodejů (kvalitní, ale opět drahý auto ve srovnání s konkurencí....) a C-RV je opět drahé a prodejně málo flexibilní (byť opět uživatelsky kvalitní). A design jakoby šel dolů, hondy 90. let byl nádherný, pak přišel jeden sterilní Civic a dneska je zajímavý asi jenom ten Civic (i když taková pecka jako jeho předchůdce to prostě není).....škoda, v době kdy protfolia značek jsou až přehnaná (viz. jenom kolik variant a variací má ten některými velebený a dalšími nenáviděný Golf, motorů a převodovek), ale u Hondy je to prostě chudičké.
18. 5. 2012 21:53
Re: Japonci
Umíš ty joudo dělat něco jinýho, než brouzdat po cenících a pak to tady vypisovat? Je vidět, že o tom, jak se kupujou auta víš úplný kulový, viz. tvoje bláboly u článku o ceně Rapida. Tvejch 25 příspěvků v diskuzi představuje skutečně "špičku", v poslední době tady takovejch šašků jako ty přibývá geometrickou řadou a ti, jejichž přííspěvky člověk čte se zájmem a potěšením jsou tady čím dál tím méně často, protože je tuctoví žvanilové tvého střihu odtud vytlačují tak rychle, že si je ani člověk nestačí dávat na hate list.....
19. 4. 2012 23:50
Re: Japonci
Hlavně, že mu vidíš do hlavy. U VW se často mluví o skladovkách (i na vůz do výroby jsou slušné slevy) a cena tomu odpovídala. Navíc i na tu skladovku dávají další slevu.
Avatar - JuckiCZ
18. 4. 2012 16:31
Re: Japonci
Dobře, když už nebudeme porovnávat turbomotory a atmosféry, tak proti sobě musíme postavit alespoň adekvátní výkony (v mírný prospěch turbomotoru díky vyššímu točivému momentu), tudíž mi přijde adekvátní 1,4 TSi a 1,8 i-VTEC (90kW a 104 kW, o 1.2 TSi se 77 kW se nedá ani bavit jako o adekvátním oponentovi k 1,8). Ceny obou vozidel začínají zhruba stejně - VW 421k a Honda 429k. Pokud vezmu nějakou rozumnou verzi výbavy Hondy, což je pro mě Sport, tak Honda stojí 479k a VW mi vyšel v konfigurátoru na 535k, i kdyby šlo něco pořídit v paketech levněji (Honda má oproti základu Golfu parkovací kameru, duální automatickou klimatizaci, litá kola 17", tempomat, okna v elektrice,...), tak to nebude o 60k levnější. A navíc už jsem tady psal, že civic je prostornější, a variabilnější a nikde se o něm nepíše jako o méně kvalitním, či spolehlivém, tudíž by logicky měl být ještě o pár desítek tisíc dražší (podle mě srávným konkurentem Civicu je Octávia). Proto trvám na tom, že pravdu mám a že Civic není drahý, nýbrž jen lépe vybavený ;-).
18. 4. 2012 16:24
Re: octavia
prečo oproti favoritu ... ? ved to sa nedá porovnávať podlá mna... !