Český trh v dubnu 2012: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery
Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2011 vzrostly o 21,5 %, z 1.654 na 2.010 kusů. Segment je tedy i nadále velmi zdravý a nové modely do něj přibývají. V dubnu se konkrétně jedná o Citroën C4 Aircross, ale do první třicítky se těsně nevešel.
Yeti získal v aktuálním pořadí další prvenství za 456 exemplářů a podíl 22,7 %. Druhý Hyundai ix35 nemá ani polovinu jeho počtů (212, 10,5 %). Třetí místo obsadila již v titulku vzpomínaná Dacia Duster (187 kusů, 9,3 %). Volkswagen Tiguan skončil čtvrtý (180, 9 %). Slabší měsíc má za sebou „kočovník“ od Nissanu, který si připsal 131 aut (6,5 %).
Trojciferná čísla zaznamenala ještě šestá Sportage. Do formy se alespoň na chvíli vrátila Honda CR-V (sedmá), vysoko se oproti minulosti pohybuje Chevrolet Captiva. Naopak Mitsubishi ASX opustilo příčky těsně pod Top 5, je dokonce až šestnácté.
V meziročním srovnání premiantů tabulky má Yeti má o 44 registrací více (+10,7 %). Hyundai ix35 hlásí rovněž vzestup a mnohem vyšších +42,3 % (+63). Ani Duster nemá méně než loni, ba právě naopak: +4,5 % a +8. Zvýšení sic velmi mírné, ale pořád u něj nenajdeme negativní znaménko. Před rokem se tudíž prodalo 179 vozů. Volkswagen Tiguan vykazuje velmi pozitivních +48,8 % (o 59 aut více). Qashqai si polepšil o 69 kusů, v jeho případě tento údaj ovšem představuje +111,3 %. Loni v dubnu si jich totiž Češi koupili jen 62.
Titul Skokana roku si Japonec s britským pasem jistě zaslouží, vždyť se zvedl o nejvíce kusů ze všech, konkrétně 69. Jenže, lídři procentních šplhounů jsou někde jinde. Zmiňme raritku, kterou představuje již delší dobu Chevrolet Captiva (+3.900 %), ten vyskočil z jediné na rovných čtyřicet registrací. Hodně v plusu je i Ford Kuga, který se zvedl o 121,4 % (z 28 na 62). Jednotkové záležitosti mimo pořadí vynechejme, nedůležitý je pro nás i Renault Koleos, který sice vystřelil o 180 %, ale je až na 26. místě.
Největší meziroční propad co do počtů i procent zaznamenalo Mitsubishi ASX (-42 kusů, -59,2 %). před Subaru Forester (-18, -45 %) a Volvem XC60 (-17, -25 %). Ztrátu 30 a více procent mají ještě Hyundai Santa Fe a Lada Niva, čtvrtinový pokles pak najdeme u C-Crosseru. Jedná se ovšem o modely v nejspodnější části Top 30.
Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 18,6 % z 6.680 na 7.922 vozů (+1.242). Oproti březnu tudíž vyrostl o další procento.
Pořadí po první čtvrtině roku vévodí pochopitelně Yeti (1.518 registrací, podíl 19,2 %). Nissan Qashqai i přes pád v měsíčním pořadí udržel bez problémů druhé místo (966, 12,2 %). Následují Hyundai ix35 (751, 9,5 %), Dacia Duster zůstává čtvrtá (703, 8,9 %) a na páté příčce je Tiguan (640, 8,1 %). Sportage na něj ztrácí již 157 aut, ostatní nemají nárok na první pětku ani náhodou, sedmá Kuga dosáhla jen tří stovek exemplářů.
Yeti získal za čtyři měsíce 104 aut (7,4 %). Qashqai má stále vysokých +288 %, respektive +717 kusů. Navýšení Hyundaie ix35 stouplo skoro dvojnásobně (z 8,7 na 16,4 %), Korejec má o 106 jednotek více. Duster naopak ztratil 26,2 %, vybralo si jej o čtvrt stovky lidí méně. Tiguan se oproti loňsku již dostal do plusu (o 7,9 % a 47 vozů), minule měl ještě -2,5 %, respektive -12.
Nejvíce ze všech hlásí znovu Captiva (+863,6 %) před Qashqaiem, o 105,5 % vyskočily registrace Kugy. Pravda, úplně nejvyšší plusový údaj má Jeep Compass, ale ten je až třiatřicátý a tudíž nedůležitý. Na kusy vede „kočovník“ před Kugou (+154), ix35 a Yetim.
Pády se zatím pohybují s výjimkou Jeepu Patriot jen nad hranicí 20 %. Jedná se konkrétně o Mazdu CX-7, Dacii Duster, Kiu Sorento, Citroën C-Crosser, Audi Q5, Mercedes GLK a Hyundai Santa Fe. O největší počet aut se odporoučelo rumunské SUV (-250), druhá je v této statistice Honda CR-V (-43) a třetí Audi Q5 (-33).
Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byla v dubnu Škoda Yeti, která se tak vrátila na špici místo donedávna dominujícího Nissanu Qashqai (187, podíl 41 %). U v pořadí druhého Hyundaie ix35 činily vznětové motory vyšších 65,5 % (139). Tiguan měl 132 vozů se zkratkou TDI (73,3 %). Qashqai dosáhl na 104 registrací a skončil tedy „až“ čtvrtý (79,4 %). Pátá je v této statistice Dacia s 94 Dustery na naftu (50,3 %). Celkem 29 dalších rumunských horalů do lehkého terénu spalovalo bioethanol E85.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 4/2012 | 1-4/2012 | 4/2012 | 1-4/2012 | |
1. | Škoda YETI | 456 | 1518 | 22,7% | 19,2% |
2. | Hyundai ix35 | 212 | 751 | 10,5% | 9,5% |
3. | Dacia DUSTER | 187 | 703 | 9,3% | 8,9% |
4. | Volkswagen TIGUAN | 180 | 640 | 9,0% | 8,1% |
5. | Nissan QASHQAI | 131 | 966 | 6,5% | 12,2% |
6. | Kia SPORTAGE | 117 | 483 | 5,8% | 6,1% |
7. | Honda CR-V | 73 | 228 | 3,6% | 2,9% |
8. | Ford KUGA | 62 | 300 | 3,1% | 3,8% |
9. | BMW X1 | 60 | 170 | 3,0% | 2,1% |
10. | Volvo XC60 | 51 | 209 | 2,5% | 2,6% |
11. | Audi Q3 | 46 | 170 | 2,3% | 2,1% |
12. | Toyota RAV4 | 41 | 135 | 2,0% | 1,7% |
13. | Chevrolet CAPTIVA | 40 | 106 | 2,0% | 1,3% |
14. | BMW X3 | 38 | 155 | 1,9% | 2,0% |
15. | Audi Q5 | 36 | 107 | 1,8% | 1,4% |
16. | Mitsubishi ASX | 29 | 242 | 1,4% | 3,1% |
16. | Mitsubishi OUTLANDER | 29 | 122 | 1,4% | 1,5% |
18. | Mazda CX-5 | 26 | 36 | 1,3% | 0,5% |
19. | Subaru FORESTER | 22 | 105 | 1,1% | 1,3% |
20. | RANGE ROVER EVOQUE | 20 | 79 | 1,0% | 1,0% |
21. | Kia SORENTO | 18 | 76 | 0,9% | 1,0% |
21. | Mercedes-Benz GLK | 18 | 49 | 0,9% | 0,6% |
23. | Fiat FREEMONT | 17 | 88 | 0,8% | 1,1% |
23. | Mazda CX-7 | 17 | 67 | 0,8% | 0,8% |
25. | Hyundai SANTA FE | 16 | 88 | 0,8% | 1,1% |
26. | Renault KOLEOS | 14 | 64 | 0,7% | 0,8% |
27. | Suzuki GRAND VITARA | 11 | 47 | 0,5% | 0,6% |
28. | Lada NIVA | 7 | 36 | 0,3% | 0,5% |
29. | Citroën C CROSSER | 6 | 21 | 0,3% | 0,3% |
29. | Nissan X-TRAIL | 6 | 44 | 0,3% | 0,6% |
29. | Suzuki JIMNY | 6 | 16 | 0,3% | 0,2% |
Ostatní modely | - | 18 | 101 | 0,9% | 1,3% |
CELKEM | - | 2010 | 7922 | 100,0% | 100,0% |
Malé crossovery
Pořadí malých crossoverů zůstává stále shodné: SX4 - Juke - Soul - Sedici – Countryman. Desítku přírůstků navíc překročily jen první tři modely. Spasí tuto minikategorii příchod nováčků, jmenovitě Opelu Mokka a dalších?
Dubnový trh ovšem získal čtvrtinu. Není divu, až na lídra se samurajským S (-5,2 % a -10 aut) si všichni ostatní polepšili. Nejvíce procent získal Fiat Sedici (+350 %), kusů pak Nissan Juke (+58).
Segment se tak od ledna vrátil do kladných hodnot, je 3 %, respektive 27 kusů v plusu místo skoro -5 % za čtvrtletí.
Juke si polepšil na +163,3 %, vyskočil z 98 na 258 exemplářů, Sedici a Countryman mají jen o jednotky lepší čísla. SX4 naopak hlásí ztrátu přes 20 % (-141 registrací ze 687).
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v dubnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 4/2012 | 1-4/2012 | 4/2012 | 1-4/2012 | |
1. | Suzuki SX4 | 181 | 546 | 63,7% | 59,2% |
2. | Nissan JUKE | 76 | 258 | 26,8% | 28,0% |
3. | Kia SOUL | 11 | 59 | 3,9% | 6,4% |
4. | Fiat SEDICI | 9 | 30 | 3,2% | 3,3% |
5. | Mini COUNTRYMAN | 7 | 30 | 2,5% | 3,3% |
Ostatní modely | - | 0 | 0 | 0,0% | 0,0% |
CELKEM | - | 284 | 923 | 100,0% | 100,0% |