Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2011: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (48)
Kralující Fabii nedokáže nikdo ohrozit ani letos, v lednu ale pozice vyklidily Fordy ve prospěch Renaultu Thalia.

Trh v meziročním srovnání s prvním měsícem loňského roku získal 266 kusů (+10,5 %). Zatímco v lednu 2010 našlo nové majitele 2.531 nových aut, letos jich bylo 2.797.

Tradičně vítězných Fabií se prodalo 1.086, což jí dává podíl 38,8 %. Druhé místo v malých vozech patří Renaultu Thalia s 358 kusy (12,8 %). Fiesta je bronzová (180, 6,4 %). Čtvrtá Toyota Yaris (124, 4,4 %) je jen těsně následována Fordem Fusion a Volkswagenem Polo. Tito konkurenti si rozdělili páté pořadí (119, 4,3 %). Hodně překvapivé je desáté místo Audi A1. Navzdory o dost vyšším cenám, než je v tomto segmentu obvyklé, se nejmenší vůz se čtyřmi kruhy ve znaku prodává nadmíru dobře.

Meziroční porovnání s loňským lednem vypadá u Fabie docela optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si polepšil o 5,8 %, prodalo se o rovných šest desítek nejmenších škodovek více. To ale ještě nic není proti nejbližším soupeřům. Druhá Thalia totiž zaznamenala obří nárůst o +193,4 %! Loni našlo své zájemce 122 aut, letos o 236 více.

Současné výsledky levného sedanu z turecké továrny v Burse jsou tedy více než dobré, ten lednový znamená jasný zisk titulu Skokan roku. Aktuální ceník importéra začíná na 169.900 korunách. Podnikatelé mohou odečíst DPH, při využití firemního leasingu dostanou zákazníci navíc slevu 35.000 Kč a čtyřletou záruku, omezenou ovšem 60 tisící ujetými kilometry.

Vraťme se zpět do žebříčku. Na třetím místě najdeme další postup: registrace Fiesty jsou vyšší o 74 (ze 106, tedy +69,8 %). Toyota Yaris získala méně: +8,8 %, v jejím případě to znamená +10 vozů. Ford Fusion si připsal naopak zápornou hodnotu, při jeho stáří není divu. Ztratil 52 exemplářů (-30,4 % ze 171 loňských). Také Polo je v minusu, to má o 22,7 % a 35 kusů (ze 154) méně než loni.

Měsíční pořadí i podíly pochopitelně odpovídají těm ročním, neboť máme za sebou pouze leden.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v lednu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/201120111/20112011
1.Škoda FABIA1086108638,8%38,8%
2.Renault THALIA35835812,8%12,8%
3.Ford FIESTA1801806,4%6,4%
4.Toyota YARIS1241244,4%4,4%
5.Ford FUSION1191194,3%4,3%
5.Volkswagen POLO1191194,3%4,3%
7.Peugeot 2071041043,7%3,7%
8.Renault CLIO1031033,7%3,7%
9.Hyundai i201001003,6%3,6%
10.Audi A183833,0%3,0%
11.Citroën C375752,7%2,7%
12.Seat IBIZA71712,5%2,5%
13.Kia RIO49491,8%1,8%
14.Fiat PUNTO43431,5%1,5%
15.Opel CORSA41411,5%1,5%
16.Dacia SANDERO30301,1%1,1%
17.Chevrolet AVEO28281,0%1,0%
18.Suzuki SWIFT24240,9%0,9%
19.Peugeot 20614140,5%0,5%
20.Hyundai ACCENT990,3%0,3%
20.Mazda 2990,3%0,3%
20.Nissan MICRA990,3%0,3%
23.Mitsubishi COLT770,3%0,3%
24.Honda JAZZ660,2%0,2%
25.Honda CITY330,1%0,1%
-Ostatní modely330,1%0,1%
-CELKEM27972797100,0%100,0%

Největší postup jsme tedy již probrali, alespoň telegraficky zmiňme další šplhouny Kia Rio vyskočila z 25 na 49 aut (+96 %). Hodně se daří i Seatu Ibiza (+86,8 %, 71 registrací místo 38), v žebříčku jsou oba modely v opačném pořadí: sličná Jihoevropanka dvanáctá, Rio třinácté.

Naopak největší pád zaznamenala Mazda 2 (-60 %). Zatímco před rokem dosáhla 25 jednotek za měsíc, letos jich má na kontě o 16 méně, pouhých devět! Pokles přes 60 % vykazuj ještě Honda Jazz, která ztratila -62,5 % (ze 16 na 6 aut). Nedařilo se ani jihokorejskému Chevroletu Aveo, ten se propadl ze 73 na 28 kusů (meziročně -45, respektive -61,6 %).

Mezi vznětovými motory patří v lednových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci se 169 registracemi (podíl na celkových je tentokrát 15,6 %). Alespoň desítky turbodieselů dosáhli ještě další dva zástupci této kategorie. Na druhém místě je Audi A1 s 33 kusy (39,8 %), naftových Peugeotů 207 bylo 19 (18,3 %).

Malé crossovery

Minisegmentu vládne i letos Suzuki SX4, které dosáhlo na 120 aut a hned na začátku roku svým se svým pronásledovatelům hodně vzdálilo. Patří mu v tuto chvíli více než tři čtvrtiny trhu a oproti loňsku se zlepšilo o 140 %. Díky jeho výsledku posílila i celá kategorie o 63,5 % (z 96 na 157 jednotek). Jen pro připomenutí: v loňském lednovém přehledu se ještě nevyskytovala, byla vytvořena až v únoru 2010.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v lednu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/201120111/20112011
1.Suzuki SX412012076,4%76,4%
2.Kia SOUL161610,2%10,2%
3.Nissan JUKE15159,6%9,6%
4.Fiat SEDICI663,8%3,8%
-CELKEM157157100,0%100,0%

Nissan Juke je v prvním měsíci roku 2011 znovu bronzový, na druhou Kiu Soul mu ale chyběl pouhý jeden kus (15 oproti 16). Jejich podíly se pohybují okolo 10 %. Mezi těmito dvěma modely bude zřejmě probíhat boj o každé auto. Dvojče SX4 Fiat Sedici je pouze do počtu, Toyota Urban Cruiser se v lednových statistikách dokonce zatím ani neobjevila, byť ji český dovozce stále nabízí.

Aleš Dragoun
Diskuze (48)
Avatar - Krispos
14. 2. 2011 09:02
Re: Na představení A1 jsem byl hodně zvědavý....
Tak Mini je zábavné autíčko, ale já preferuju bezpečnost a pohodlí... přeci jen ve svém věku už se musím šetřit :-)
Avatar - Krispos
14. 2. 2011 09:01
Re: Na představení A1 jsem byl hodně zvědavý....
Prostě severská klasika :-) nikde jsem netvrdil, že je Volvo prémie a navíc, v R-designu se červené sedačky nedělají... ale jinak jsi mi to nandal, to jo. Jsi borec >:-[]
14. 2. 2011 08:48
Re: OOOO-1
Člověk, který používá jako nick typ auta ani nestojí za reakci..
A jaké roviny chápeš ty, to je absolutně bezpředmětné, neb, jak sám rád píšeš, tvé názory tu nikoho nezajímají.
přeju ti krásné pondělí ;-)
Avatar - Ronault.
14. 2. 2011 00:05
Re: Na představení A1 jsem byl hodně zvědavý....
Já mám Pizzu rád, hlavn+ě když všichni v autě ví kolik jedeme a řítíme se do záhuby >:D
Avatar - Krispos
13. 2. 2011 23:59
Re: Na představení A1 jsem byl hodně zvědavý....
Retro-talíře na pizzu na palubce nejsou můj styl....