Český trh v lednu 2013: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy
Trh v této kategorii za první měsíc roku 2013 stoupl o mírných 3,1 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.260 vozů nižší střední třídy, letos 4.394 (+134).
V lednovém žebříčku zvítězila znovu jasně Octavia s 1.640 kusy a podílem 37,3 %. Bratříček Rapid obsadil díky 405 přírůstkům a 9,2 % stříbrnou příčku, výše dosud nebyl. Mladoboleslavská automobilka připravila ve druhé polovině ledna akce, které liftback konečně katapultovaly vzhůru. Na Golfu není znát částečná generační výměna, prokousal se až na bronz díky 373 novým autům (8,5 %). Zbytek Top 5 patří jihokorejským dvojčatům. Čtvrtý je Hyundai i30, který se dostal na 336 vozů (7,6 %). Poslední místo mezi nejlepšími pak obsadila Kia Cee'd s 203 registracemi (4,6 %).
Ve srovnání s prvním měsícem roku 2012 Octavia spadla o drastických 620 aut (-27,4 %). Čekání na třetí novodobou generaci bylo dlouhé, začala se prodávat až v únoru. Rapid pochopitelně ještě loni na trhu neúřadoval. Třetí Golf má naopak +39,2 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli 268 klasiků z Wolfsburgu, aktuálně o 105 více. Registrace „bramborové i-třicítky“ stouply o velice pěkných 51,4 %, respektive 114 vozů. Postup vykazuje i Cee'd: polepšil si alespoň o 3 %, respektive šest aut ze 197.
Meziročním procentním šplhounům v aktuálním pořadí vládnou zajímavé modely, navíc se většinou nejedná o typické kusovky. Audi A3 a Volkswagen Beetle si polepšily shodně o 533,3 %. Audi vyskočilo z 9 registrací na 57, nový Brouk jen ze tří na 19. Seat Leon hlásí +376,9 % (o 49 více ze třinácti). Nedůležitý je snad jen Fiat Sedici (+175 %). Honda Civic vystřelila z 15 exemplářů na 40 (+166,7 %), Renault Fluence si připsal také impozantních +124,1 %. Kusovým postupům dominuje špička: Hyundai i30 před Golfem a právě Fluencem (+67). Leon je čtvrtý těsně před A3, tady úřadovalo v obou případech střídání stráží.
Pro změnu největším procentním propadákem měsíce je alespoň z první třicítky BMW řady 1 (-80 %, -42 aut). Následují nepříliš významní VW Jetta (-52,4 %) a Mazda 3, která má o polovinu méně. Peugeot 308 s -45,7 % už je přece jen důležitější. Absolutním ztrátám vévodí Octavia před „třistaosmičkou“ (-63) a Méganem (-58, jinak o 26,5 % méně). Suzuki SX4 si pohoršilo o 44 jednotek (-30,8 %), jedničkové BMW už jsme zmiňovali výše.
Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory představuje stálici Škoda Octavia. Je neohroženě v čele i v této statistice, za leden 2013 má na kontě celkem 1.303 kusů (79,5 % z celkových registrací). Druhý je Hyundai i30 (91 CRDi a mnohem nižších 27,1 %). Pomyslný bronz patří taktéž domácímu Rapidu s rovnými 90 exempláři a podílem 22,2 %. Těsně pod stupni vítězů se nachází překvapivě Opel Astra (64), ten vykazuje naopak vysoký podíl nafty: 64 %. Nejlepší pětku uzavírá Golf se 61 TDI (30 %).
LPG spalují jen dvě nové Octavií, stejně jako mnohem větší armáda 43 Loganů MCV a také jedna Astra s bleskem ve znaku. Mezi bioethanolem poháněnými vozy bodovalo pouze rumunsko-francouzské maxikombi (8 kusů). V „zelených“ kategoriích elektromobilů a hybridů si přírůstky připsaly jen dvě značky: japonská Toyota sedm Aurisů a Opel jedinou Amperu.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v lednu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1/2012 | 1-1/2012 | 1/2012 | 1-1/2012 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1640 | 1640 | 37,3% | 37,3% |
2. | Škoda RAPID | 405 | 405 | 9,2% | 9,2% |
3. | Volkswagen GOLF | 373 | 373 | 8,5% | 8,5% |
4. | Hyundai i30 | 336 | 336 | 7,6% | 7,6% |
5. | Kia CEE´D | 203 | 203 | 4,6% | 4,6% |
6. | Renault MEGANE | 161 | 161 | 3,7% | 3,7% |
7. | Renault FLUENCE | 121 | 121 | 2,8% | 2,8% |
8. | Dacia LOGAN | 115 | 115 | 2,6% | 2,6% |
9. | Ford FOCUS | 103 | 103 | 2,3% | 2,3% |
10. | Opel ASTRA | 100 | 100 | 2,3% | 2,3% |
11. | Suzuki SX4 | 99 | 99 | 2,3% | 2,3% |
12. | Citroën C4 | 96 | 96 | 2,2% | 2,2% |
13. | Peugeot 308 | 75 | 75 | 1,7% | 1,7% |
14. | Toyota AURIS | 70 | 70 | 1,6% | 1,6% |
15. | Seat LEON | 62 | 62 | 1,4% | 1,4% |
16. | Citroën C-ELYSÉE | 60 | 60 | 1,4% | 1,4% |
17. | Audi A3 | 57 | 57 | 1,3% | 1,3% |
18. | Chevrolet CRUZE | 50 | 50 | 1,1% | 1,1% |
19. | Honda CIVIC | 40 | 40 | 0,9% | 0,9% |
20. | Peugeot 301 | 34 | 34 | 0,8% | 0,8% |
21. | Volvo V40 | 26 | 26 | 0,6% | 0,6% |
22. | Volkswagen BEETLE | 19 | 19 | 0,4% | 0,4% |
23. | Mercedes-Benz A | 16 | 16 | 0,4% | 0,4% |
24. | Mazda 3 | 14 | 14 | 0,3% | 0,3% |
25. | Hyundai ELANTRA | 13 | 13 | 0,3% | 0,3% |
25. | Seat TOLEDO | 13 | 13 | 0,3% | 0,3% |
27. | Fiat SEDICI | 11 | 11 | 0,3% | 0,3% |
28. | BMW 1 | 10 | 10 | 0,2% | 0,2% |
28. | Citroën DS4 | 10 | 10 | 0,2% | 0,2% |
28. | Subaru IMPREZA | 10 | 10 | 0,2% | 0,2% |
28. | Volkswagen JETTA | 10 | 10 | 0,2% | 0,2% |
Ostatní modely | - | 42 | 42 | 1,0% | 1,0% |
CELKEM | - | 4394 | 4394 | 100,0% | 100,0% |