Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2013: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
Mladoboleslavská Škoda obsadila v lednu 2013 v nižší střední třídě první dvě příčky. Suverénní Octavii doplnil její menší sourozenec Rapid.

Trh v této kategorii za první měsíc roku 2013 stoupl o mírných 3,1 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.260 vozů nižší střední třídy, letos 4.394 (+134).

V lednovém žebříčku zvítězila znovu jasně Octavia s 1.640 kusy a podílem 37,3 %. Bratříček Rapid obsadil díky 405 přírůstkům a 9,2 % stříbrnou příčku, výše dosud nebyl. Mladoboleslavská automobilka připravila ve druhé polovině ledna akce, které liftback konečně katapultovaly vzhůru. Na Golfu není znát částečná generační výměna, prokousal se až na bronz díky 373 novým autům (8,5 %). Zbytek Top 5 patří jihokorejským dvojčatům. Čtvrtý je Hyundai i30, který se dostal na 336 vozů (7,6 %). Poslední místo mezi nejlepšími pak obsadila Kia Cee'd s 203 registracemi (4,6 %).

Ve srovnání s prvním měsícem roku 2012 Octavia spadla o drastických 620 aut (-27,4 %). Čekání na třetí novodobou generaci bylo dlouhé, začala se prodávat až v únoru. Rapid pochopitelně ještě loni na trhu neúřadoval. Třetí Golf má naopak +39,2 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli 268 klasiků z Wolfsburgu, aktuálně o 105 více. Registrace „bramborové i-třicítky“ stouply o velice pěkných 51,4 %, respektive 114 vozů. Postup vykazuje i Cee'd: polepšil si alespoň o 3 %, respektive šest aut ze 197.

Meziročním procentním šplhounům v aktuálním pořadí vládnou zajímavé modely, navíc se většinou nejedná o typické kusovky. Audi A3 a Volkswagen Beetle si polepšily shodně o 533,3 %. Audi vyskočilo z 9 registrací na 57, nový Brouk jen ze tří na 19. Seat Leon hlásí +376,9 % (o 49 více ze třinácti). Nedůležitý je snad jen Fiat Sedici (+175 %). Honda Civic vystřelila z 15 exemplářů na 40 (+166,7 %), Renault Fluence si připsal také impozantních +124,1 %. Kusovým postupům dominuje špička: Hyundai i30 před Golfem a právě Fluencem (+67). Leon je čtvrtý těsně před A3, tady úřadovalo v obou případech střídání stráží.

Pro změnu největším procentním propadákem měsíce je alespoň z první třicítky BMW řady 1 (-80 %, -42 aut). Následují nepříliš významní VW Jetta (-52,4 %) a Mazda 3, která má o polovinu méně. Peugeot 308 s -45,7 % už je přece jen důležitější. Absolutním ztrátám vévodí Octavia před „třistaosmičkou“ (-63) a Méganem (-58, jinak o 26,5 % méně). Suzuki SX4 si pohoršilo o 44 jednotek (-30,8 %), jedničkové BMW už jsme zmiňovali výše.

Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory představuje stálici Škoda Octavia. Je neohroženě v čele i v této statistice, za leden 2013 má na kontě celkem 1.303 kusů (79,5 % z celkových registrací). Druhý je Hyundai i30 (91 CRDi a mnohem nižších 27,1 %). Pomyslný bronz patří taktéž domácímu Rapidu s rovnými 90 exempláři a podílem 22,2 %. Těsně pod stupni vítězů se nachází překvapivě Opel Astra (64), ten vykazuje naopak vysoký podíl nafty: 64 %. Nejlepší pětku uzavírá Golf se 61 TDI (30 %).

LPG spalují jen dvě nové Octavií, stejně jako mnohem větší armáda 43 Loganů MCV a také jedna Astra s bleskem ve znaku. Mezi bioethanolem poháněnými vozy bodovalo pouze rumunsko-francouzské maxikombi (8 kusů). V „zelených“ kategoriích elektromobilů a hybridů si přírůstky připsaly jen dvě značky: japonská Toyota sedm Aurisů a Opel jedinou Amperu.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v lednu 2013
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období1/20121-1/20121/20121-1/2012
1.Škoda OCTAVIA1640164037,3%37,3%
2.Škoda RAPID4054059,2%9,2%
3.Volkswagen GOLF3733738,5%8,5%
4.Hyundai i303363367,6%7,6%
5.Kia CEE´D2032034,6%4,6%
6.Renault MEGANE1611613,7%3,7%
7.Renault FLUENCE1211212,8%2,8%
8.Dacia LOGAN1151152,6%2,6%
9.Ford FOCUS1031032,3%2,3%
10.Opel ASTRA1001002,3%2,3%
11.Suzuki SX499992,3%2,3%
12.Citroën C496962,2%2,2%
13.Peugeot 30875751,7%1,7%
14.Toyota AURIS70701,6%1,6%
15.Seat LEON62621,4%1,4%
16.Citroën C-ELYSÉE60601,4%1,4%
17.Audi A357571,3%1,3%
18.Chevrolet CRUZE50501,1%1,1%
19.Honda CIVIC40400,9%0,9%
20.Peugeot 30134340,8%0,8%
21.Volvo V4026260,6%0,6%
22.Volkswagen BEETLE19190,4%0,4%
23.Mercedes-Benz A16160,4%0,4%
24.Mazda 314140,3%0,3%
25.Hyundai ELANTRA13130,3%0,3%
25.Seat TOLEDO13130,3%0,3%
27.Fiat SEDICI11110,3%0,3%
28.BMW 110100,2%0,2%
28.Citroën DS410100,2%0,2%
28.Subaru IMPREZA10100,2%0,2%
28.Volkswagen JETTA10100,2%0,2%
Ostatní modely-42421,0%1,0%
CELKEM-43944394100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
13. 2. 2013 12:10
Re: Fiat...
Bravo s tym motorom je lahsie ako Octa2 s 1.6MPI 75kW, dynamika je takmer porovnatelna.
Tjet je za 349tis., v plnej Lounge vybave za 409tis., co je stale ok.

Linea ma podla katalogu " Fiat Linea je 4,56 m dlouhý, 1,73 m široký a 1,49 m vysoký, s rozvorem 2,60 m" a 500L kufor.
Peugeot 301 ma rozmery: "Length 4442, Width 1748, Height 1466" razvor 2652, takze je dokonca kratsi. Vnutorny priestor je takmer identicky, tam nie je co riesit. Linea ma podla mna aj slusnejsie vyzerajuci interier voci PSA.

Motor ma 70kW oproti 66kW u PSA, takze aj pri 40kg vyssej hmotnosti bez problemov drzi krok s 1.6HDi.
13. 2. 2013 08:59
Re: Fiat...
Bravo od 250 není špatná cena, při té výbavě. Akorát nevím, jestli 66 kW je dnes na tuhle velikost auta dost.
S T-jetem jsme cenově někde o dost jinde (cca 380 tisíc po slevě).
Ale je fakt, že třeba Linea je za cenu těch PSA lowendových modelů a nepodívat se na web, ani bych o tom nevěděl. Frantíci oproti tomu jsou v TV reklamách, na billboardech, dělají akce před obchoďáky... I když zase jsme u motoru 55 kW, byť za velmi pěknou cenu. Akorát - nechce se mi to dohledávat - není ona proti těm PSA o něco menší?
13. 2. 2013 08:46
Re: i30 jdedolů
Tumáš odkaz:
[odkaz]
13. 2. 2013 07:58
Re: BMW 1er a Rapid
U těch BMW asi sehrála určitou roli skutečnost, že v lednu nejsou Vánoce... ;-)
13. 2. 2013 07:49
Re: Reexport
Já neříkám, že se prodávají málo. To vůbec ne. Cena je slušně nastavená a vypadá tak, jak si cílová skupina přeje. To je naprosto v pořádku.
Ale pokud se počty reexportů od loňska moc nehnuly, pak platí, co jsem napsal.