Český trh v lednu 2013: Nejprodávanější minivozy
V úvodním měsíci letošního roku bylo v tomto segmentu zaregistrováno jen 382 nových aut. Letošní rozjezd nejmenší kategorie byl poněkud vlažný, oproti lednu 2012 je totiž tento výsledek horší o 20,7 %, respektive rovnou stovku exemplářů. Loni jich tedy našlo nové majitele 482.
První místo mezi městskými „přibližovadly“ v měsíčním žebříčku nepatří pochopitelně nikomu jinému než maličké škodovce. A vlastně i v tom ročním, neboť je shodný. Citigo si připsalo na konto slabších 143 kusů (37,4 % ze všech). Druhá příčka náleží jeho dvojčeti s logem Volkswagenu. Up! první měsíc roku 2013 zakončil na 42 registracích (11 %). Na pomyslný bronz se vyšplhalo kolíně s dvojitým šípem, tedy Citroën C1 (36, 9,4 %). Překvapivě až čtvrtou pozici obsadil Fiat Panda (33, 8,6 %), jehož druhou generaci s označením Classic již český importér nenabízí. Pátá je Toyota Aygo (22, 5,8 %).
Citigo zaznamenalo ve srovnání s lednem 2012 ztrátu 11,2 % (ze 161 vozů). Volkswagen Up! se objevil v showroomech až během minulé sezóny. Počty středočeského Francouze klesly jen mírně, o 5,3 %. Dvanáct (respektive vlastně třináct) měsíců nazpět bylo nově přihlášeno do provozu v zemi vzniku 38 vozů. Nyní tedy jedno ze tří kolínských mini ztratilo dva. Fiat Panda překvapivě své počty navýšil. Italské „medvídě“ získalo osmičku aut, tedy 32 %. Nikomu jinému z Top 5 se toto nepodařilo. Toyota Aygo má bohužel -77,6 %, loni se jich prodalo vysokých 98, aktuálně -76.
Skokanem podle maximálního kusového navýšení je celkově šesté Mini (+13) před Pandou a Fiatem 500 (+4). V procentech panuje prakticky stejné pořadí. Zde je lídrem také německo-britský diblík s velmi optimistickými cenovkami, a to i po odečtení čtyřkolek Countryman (+185,7 %). Druhé pořadí patří retru z polských Tych s logem Fiatu (+133,3 %, ze 3 na 7) a na posledním stupínku vítězů trůní výše vzpomínaná Panda, jejíž třetí generace se už vyrábí v Itálii.
Mezi procentními propadáky je v nejlepší patnáctce lídrem Aygo před Suzuki Splash (-71,1 %) a Renaultem Twingo, který spadl o přesné dvě třetiny. Nejmenší model Toyoty se stal jasnou „jedničkou“ také v absolutních počtech, navíc znovu před japonským konkurentem od Suzuki. Ten ovšem rovněž vzniká ve střední Evropě, konkrétně v Maďarsku. Splashi se nedaří dlouhodobě, tentokrát si odepsal 27 aut. Bronz patří Picantu s logem jihokorejské Kie (-20, jinak -60,6 %).
Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje šest Mini Cooperů D a SD, žádný jiný soupeř naftový motor pod kapotou nemá. Ze statistik SDA bohužel nevyčteme, kolik z nich bylo crossoverů Countryman, neboť ty nejsou samostatně uváděny. A alternativní paliva a pohony? Tři noví zákazníci zvolili Citigo s tovární přestavbou na zemní plyn (CNG), VW Up! spalující stejnou látku si vybral jediný. Statistiku rozšířila také dvojice elektromobilů Citroën C-Zero, do celkové nejlepší patnáctky se však tento model nevešel.
Třída mini, registrace na českém trhu v lednu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1/2013 | 1-1/2013 | 1/2013 | 1-1/2013 | |
1. | Škoda CITIGO | 143 | 143 | 37,4% | 37,4% |
2. | Volkswagen UP | 42 | 42 | 11,0% | 11,0% |
3. | Citroën C1 | 36 | 36 | 9,4% | 9,4% |
4. | Fiat PANDA | 33 | 33 | 8,6% | 8,6% |
5. | Toyota AYGO | 22 | 22 | 5,8% | 5,8% |
6. | MINI | 20 | 20 | 5,2% | 5,2% |
7. | Kia PICANTO | 13 | 13 | 3,4% | 3,4% |
8. | Peugeot 107 | 12 | 12 | 3,1% | 3,1% |
9. | Ford KA | 11 | 11 | 2,9% | 2,9% |
9. | Suzuki SPLASH | 11 | 11 | 2,9% | 2,9% |
11. | Chevrolet SPARK | 9 | 9 | 2,4% | 2,4% |
11. | Seat MII | 9 | 9 | 2,4% | 2,4% |
13. | Fiat 500 | 7 | 7 | 1,8% | 1,8% |
14. | Smart FORTWO | 6 | 6 | 1,6% | 1,6% |
15. | Renault TWINGO | 4 | 4 | 1,0% | 1,0% |
Ostatní modely | - | 4 | 4 | 1,0% | 1,0% |
CELKEM | - | 382 | 382 | 100,0% | 100,0% |