Český trh v listopadu 2008: Pořadí značek

Český trh v listopadu 2008: Pořadí značek

 

Prodej aut na českém trhu brzdí nadále pouze firmy. Meziročně se prodalo více osobních aut, ale další výrazný propad zažil trh vozů kategorie N1. Právě to jsou auta, která prokazatelně nakupují pouze firmy.

V listopadu bylo na českém trhu prodáno 15.668 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 1961 ks méně než v listopadu minulého roku. To představuje meziroční pokles 11,1 %. Ovšem nutno dodat, že loňský listopad byl z hlediska registrací mimořádně silným měsícem, když se firmy ke konci roku 2007 chystaly na zavedení pětiletých leasingů.

Zajímavá situace se rýsuje ve chvíli, kdy se podíváme na prodej osobních aut a lehkých užitkových aut odděleně. Kategorie osobních vozů totiž od začátku letošního léta ještě ani v jediném měsíci neklesla pod loňská čísla a o zmenšení poptávky natož o "krizi" nemůže být řeč.

U firemní klientely, která s oblibou nakupuje v kategorii N1, je situace složitější. Po mimořádně silném začátku roku, kdy ještě dobíhalo uzavírání obchodů na tříletý leasing, se první náznaky snížení zájmu o vozy N1 objevily v květnu a srpnu.

Pesimistické prognózy dalšího vývoje a snaha ušetřit přiměly firmy k oddálení nákupů vozidel kategorie N1 až letos v říjnu (5.006 vozidel místo loňských 6.149 aut kategorie N1) a listopadu (4.284 vozidel místo loňských 6467 aut kategorie N1).

Jak na Slovensku?
Prodej nových osobních a menších užitkových vozů na Slovensku v listopadu v meziročním srovnání poprvé v tomto roce klesl, a to o 14,74 % na 6657 vozů. Od začátku roku přibylo celkově do statistik 87.712 aut, což znamená meziroční nárůst o 16,75 %.

Nejvyšší odbyt od ledna do konce listopadu si tradičně udržovala česká Škoda Auto, která zde prodala 16.811 aut. Její podíl na trhu však proti loňsku klesl o 2,5 procentního bodu na 19,17 %. Druhé místo si zachoval německý Volkswagen s podílem 8,62 %, třetí byl Peugeot se 7,14 %.

Škoda Auto na českém trhu v listopadu prodala jen 4.360 vozů, což bylo o téměř 30 % (!) méně než před rokem. Tržní podíl v jedenáctém měsíci roku činil pouze 27,8 %. Octavií se prodalo 1408 kusů, Fabií 2204 kusů, Roomsterů 357 kusů.

První dovozce - Ford - dominuje listopadovým statistikám zejména díky nekončícímu zájmu o výprodejové Fusiony (482 ks), akční modely Focusu (304 ks) a Transitu (297 ks).

Výrazný meziroční pokles registrací zaznamenal Volkswagen. Je sice stále na druhém místě mezi dovozci, ale proti listopadu roku 2007 ztratil 241 registrací. Renault i Peugeot bojují statečně a minimální ztráty v kategorii N1 kompenzují výraznými meziročními nárůsty v řádu desítek procent mezi osobními vozy. Před Citroen se dostal v listopadu Hyundai. Nejvíce rostla v listopadu Toyota (+41 %) a odsunula tak na předposlední místo TOP10 Kiu, která proti minulému roku ztratila přes 200 registrací.

Z hráčů ve druhé desítce stojí za pozornost působení Dacie, která díky Sanderu a inovovaným modelům řady Logan, vyrostla meziročně o 93 %. Po příchodu užitkových verzí Logana se možná značka Dacia ocitne v prestižní TOP10 českého trhu.

Registrace na českém trhu v měsíci listopadu 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období11/200811/2007[ks][%]11/2008
1.Škoda43606195-1835-29,6%27,8%
2.Ford152814211077,5%9,8%
3.Volkswagen10951336-241-18,0%7,0%
4.Renault97479817622,1%6,2%
5.Peugeot9138219211,2%5,8%
6.Hyundai757767-10-1,3%4,8%
7.Citroën734815-81-9,9%4,7%
8.Toyota69549120441,5%4,4%
9.Kia520748-228-30,5%3,3%
10.Fiat4694036616,4%3,0%
11.Opel4223705214,1%2,7%
12.Mercedes-Benz382386-4-1,0%2,4%
13.Dacia36118717493,0%2,3%
14.Honda3242923211,0%2,1%
15.Audi3072614617,6%2,0%
16.Suzuki262379-117-30,9%1,7%
17.BMW225298-73-24,5%1,4%
18.Chevrolet186212-26-12,3%1,2%
19.Mazda173202-29-14,4%1,1%
20.Seat168187-19-10,2%1,1%
21.Nissan143252-109-43,3%0,9%
22.Mitsubishi13613600,0%0,9%
23.Volvo105148-43-29,1%0,7%
24.Subaru104117-13-11,1%0,7%
25.Iveco6471-7-9,9%0,4%
26.Land Rover4370-27-38,6%0,3%
27.Lexus2931-2-6,5%0,2%
28.Jeep282627,7%0,2%
29.Alfa Romeo1929-10-34,5%0,1%
30.Dodge141400,0%0,1%
30.Lada1418-4-22,2%0,1%
30.Renault Trucks1415-1-6,7%0,1%
33.Chrysler1114-3-21,4%0,1%
34.Porsche1018-8-44,4%0,1%
35.Jaguar98112,5%0,1%
36.Mini710-3-30,0%0,0%
37.Hummer56-1-16,7%0,0%
37.smart56-1-16,7%0,0%
37.Maserati53266,7%0,0%
37.Saab511-6-54,5%0,0%
41.Lancia303-0,0%
42.Cadillac2200,0%0,0%
42.Santana2200,0%0,0%
42.Ssangyong27-5-71,4%0,0%
45.Ferrari1100,0%0,0%
0Kaipan000-0,0%
0Rover01-1-100,0%0,0%
-Celkem - Jiné značky3344-11-25,0%0,2%
-Celkem1566817629-1961-11,1%100,0%

Vývoj trhu od začátku roku
Za 11 měsíců roku 2008 bylo na českém území zaregistrováno 188.619 osobních a lehkých užitkových automobilů. Ve stejném období roku 2007 to bylo jen 176.351 ks. Český trh tedy zatím roste tempem 7 % a pokoření mety 200.000 nových prodaných vozidel se letos zřejmě dočkáme.

Jedinou značkou první desítky, která sráží celkový růst nejlepších na trhu, je Škoda. Její prodej v jedenácti měsících roku 2008 se propadl o 6,1 % na 54.742 vozů.

Ford už zřejmě nikdo z jeho první příčky mezi dovozci letos nevystrnadí. Do konce listopadu prodal 16.281 vozů, tj. o 2.856 vozů více než loni, ale cílový tržní podíl 10 % je - i přes dílčí úspěchy během roku - poněkud vzdálen. Momentálně drží nejsilnější dovozová značka 8,6 % trhu.

Volkswagen rozvine své aktivity v roce 2009. Prodej Golfu VI startuje s cenami, které se blíží akčním nabídkám Fordu i Kie, což značí, že ambice na nejvyšší příčky mezi dovozci, zde jistě jsou. Stranou ale nejsou ani výběhové modely Polo (2463 ks v roce 2008), střední třídě dlouho kralující Passat (2195 ks v roce 2008) a užitkové Transportery/Multivany (1848 ks v roce 2008).

Třetí dovozce - Renault - čeká na nový Megane, ale inovovaná Thalia již navázala na úspěchy své předchůdkyně, takže Renault si zatím připsal v roce 2008 téměř 17,5% meziroční růst.

O něco méně rostly další dvě francouzské značky (Peugeot a Citroën), jejichž prodej je ale v ČR stabilní. Agresivní cenová politika a rostoucí kvalita výrobků i služeb korejských značek Hyundai a Kia jim zajišťují v roce 2008 stabilní pozice v desítce nejlepších. Výrazný růst zaznamenala Kia, která letos dokázala opět po jisté době rozhýbat trh vozů nižší střední třídy a parazitovat na nevalných prodejích domácího výrobce.

Značka Toyota s pověstí výrobce nejkvalitnějších aut dokázala - na rozdíl od Mazdy - nabídnout ceny srovnatelné s korejskou produkcí a proto je v TOP 10. První desítku uzavírá Fiat, který boduje s relativně novými nebo inovovanými modely Grande Punto, Linea, Bravo, ale také například s tradiční Pandou.

O růstu Suzuki jsme psali v minulých měsících, ale dramaticky vyšší prodeje zaznamenává v roce 2008 Chevrolet (+29 %). Nové produkty (Mazda2, Mazda6, CX-7) vrátily Mazdu (+82 %) mezi značky středu obchodního pole, ale vzhůru vyskočilo i Mitsubishi (+24 %) a Subaru (+44 %).

Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období1-11/20081-11/2007[ks][%]1-11/2008
1.Škoda5474258307-3565-6,1%29,0%
2.Ford1628113425285621,3%8,6%
3.Volkswagen1413212370176214,2%7,5%
4.Renault1264010753188717,5%6,7%
5.Peugeot944490254194,6%5,0%
6.Citroën936391322312,5%5,0%
7.Hyundai809177103814,9%4,3%
8.Kia66325517111520,2%3,5%
9.Toyota621657155018,8%3,3%
10.Fiat5810507373714,5%3,1%
11.Opel50125181-169-3,3%2,7%
12.Mercedes-Benz460741944139,8%2,4%
13.Suzuki3985356042511,9%2,1%
14.Chevrolet3781293484728,9%2,0%
15.Audi3483309438912,6%1,8%
16.Mazda30701688138281,9%1,6%
17.Honda306029601003,4%1,6%
18.BMW2864236050421,4%1,5%
19.Dacia2676169298458,2%1,4%
20.Nissan237921901898,6%1,3%
21.Seat234421422029,4%1,2%
22.Mitsubishi1656132932724,6%0,9%
23.Volvo13661443-77-5,3%0,7%
24.Subaru111477234244,3%0,6%
25.Iveco68755013724,9%0,4%
26.Land Rover379529-150-28,4%0,2%
27.Lexus24424041,7%0,1%
28.Jeep2412113014,2%0,1%
29.Alfa Romeo211276-65-23,6%0,1%
30.Porsche1961544227,3%0,1%
31.Renault Trucks1951336246,6%0,1%
32.Lada167178-11-6,2%0,1%
33.Chrysler1391172218,8%0,1%
33.Jaguar1391201915,8%0,1%
35.Dodge123144-21-14,6%0,1%
36.Saab103663756,1%0,1%
37.smart918744,6%0,0%
38.Mini868600,0%0,0%
39.Ssangyong72155-83-53,5%0,0%
40.Hummer65511427,5%0,0%
41.Cadillac3427725,9%0,0%
42.Maserati33171694,1%0,0%
43.Lancia2519631,6%0,0%
43.Ferrari252328,7%0,0%
45.Santana1640-24-60,0%0,0%
46.Kaipan137685,7%0,0%
47.Rover107342,9%0,0%
-Celkem - Jiné značky577548295,3%0,3%
-Celkem188619176351122687,0%100,0%

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají…

Putin směrem k Le Penové: Zastupujete politické spektrum, které se velmi rychle rozvíjí Putin směrem k Le Penové: Zastupujete politické spektrum, které se velmi rychle rozvíjí

Vůdkyně francouzské krajní pravice Marine Le Penová se v…

Krátce po schválení dálničních poplatků už Němci diskutují o jejich úpravě Krátce po schválení dálničních poplatků už Němci diskutují o jejich úpravě

Sotva dnes německý parlament po několikaletých debatách…

CIA dokázala kontrolovat i zařízení Apple, uvádí WikiLeaks CIA dokázala kontrolovat i zařízení Apple, uvádí WikiLeaks

Server WikiLeaks zveřejnil další dokumenty, které se…

 
Zdroj: Data SDA
 

Přidat názorDiskuse: Český trh v listopadu 2008: Pořadí značek







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z šikovného hocha monstrum?

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z…

Brit Khalid Masood (†52) se do historie ve středu zapsal jako terorista, který zabil u londýnského parlamentu…

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

 

iSport.cz

ONLINE: Plzeň - Liberec 1:0. Kapitán v akci, Kratěna otevřel skóre

ONLINE: Plzeň - Liberec 1:0. Kapitán v akci, Kratěna…

ONLINE | Hokejisté Liberce nedokázali proměnit mečbol a s oslavami postupu do semifinále Tipsport extraligy…

Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům chybí pokora

Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům…

Gabriela Koukalová a spol. už plánují zaslouženou dovolenou. To na biatlonovém svazu se nezastaví. Šéf Jiří…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…