Český trh v listopadu 2008: Pořadí značek
V listopadu bylo na českém trhu prodáno 15.668 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 1961 ks méně než v listopadu minulého roku. To představuje meziroční pokles 11,1 %. Ovšem nutno dodat, že loňský listopad byl z hlediska registrací mimořádně silným měsícem, když se firmy ke konci roku 2007 chystaly na zavedení pětiletých leasingů.
Zajímavá situace se rýsuje ve chvíli, kdy se podíváme na prodej osobních aut a lehkých užitkových aut odděleně. Kategorie osobních vozů totiž od začátku letošního léta ještě ani v jediném měsíci neklesla pod loňská čísla a o zmenšení poptávky natož o "krizi" nemůže být řeč.
U firemní klientely, která s oblibou nakupuje v kategorii N1, je situace složitější. Po mimořádně silném začátku roku, kdy ještě dobíhalo uzavírání obchodů na tříletý leasing, se první náznaky snížení zájmu o vozy N1 objevily v květnu a srpnu.
Pesimistické prognózy dalšího vývoje a snaha ušetřit přiměly firmy k oddálení nákupů vozidel kategorie N1 až letos v říjnu (5.006 vozidel místo loňských 6.149 aut kategorie N1) a listopadu (4.284 vozidel místo loňských 6467 aut kategorie N1).
Jak na Slovensku? |
Prodej nových osobních a menších užitkových vozů na Slovensku v listopadu v meziročním srovnání poprvé v tomto roce klesl, a to o 14,74 % na 6657 vozů. Od začátku roku přibylo celkově do statistik 87.712 aut, což znamená meziroční nárůst o 16,75 %. Nejvyšší odbyt od ledna do konce listopadu si tradičně udržovala česká Škoda Auto, která zde prodala 16.811 aut. Její podíl na trhu však proti loňsku klesl o 2,5 procentního bodu na 19,17 %. Druhé místo si zachoval německý Volkswagen s podílem 8,62 %, třetí byl Peugeot se 7,14 %. |
Škoda Auto na českém trhu v listopadu prodala jen 4.360 vozů, což bylo o téměř 30 % (!) méně než před rokem. Tržní podíl v jedenáctém měsíci roku činil pouze 27,8 %. Octavií se prodalo 1408 kusů, Fabií 2204 kusů, Roomsterů 357 kusů.
První dovozce - Ford - dominuje listopadovým statistikám zejména díky nekončícímu zájmu o výprodejové Fusiony (482 ks), akční modely Focusu (304 ks) a Transitu (297 ks).
Výrazný meziroční pokles registrací zaznamenal Volkswagen. Je sice stále na druhém místě mezi dovozci, ale proti listopadu roku 2007 ztratil 241 registrací. Renault i Peugeot bojují statečně a minimální ztráty v kategorii N1 kompenzují výraznými meziročními nárůsty v řádu desítek procent mezi osobními vozy. Před Citroen se dostal v listopadu Hyundai. Nejvíce rostla v listopadu Toyota (+41 %) a odsunula tak na předposlední místo TOP10 Kiu, která proti minulému roku ztratila přes 200 registrací.
Z hráčů ve druhé desítce stojí za pozornost působení Dacie, která díky Sanderu a inovovaným modelům řady Logan, vyrostla meziročně o 93 %. Po příchodu užitkových verzí Logana se možná značka Dacia ocitne v prestižní TOP10 českého trhu.
Registrace na českém trhu v měsíci listopadu 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 11/2008 | 11/2007 | [ks] | [%] | 11/2008 |
1. | Škoda | 4360 | 6195 | -1835 | -29,6% | 27,8% |
2. | Ford | 1528 | 1421 | 107 | 7,5% | 9,8% |
3. | Volkswagen | 1095 | 1336 | -241 | -18,0% | 7,0% |
4. | Renault | 974 | 798 | 176 | 22,1% | 6,2% |
5. | Peugeot | 913 | 821 | 92 | 11,2% | 5,8% |
6. | Hyundai | 757 | 767 | -10 | -1,3% | 4,8% |
7. | Citroën | 734 | 815 | -81 | -9,9% | 4,7% |
8. | Toyota | 695 | 491 | 204 | 41,5% | 4,4% |
9. | Kia | 520 | 748 | -228 | -30,5% | 3,3% |
10. | Fiat | 469 | 403 | 66 | 16,4% | 3,0% |
11. | Opel | 422 | 370 | 52 | 14,1% | 2,7% |
12. | Mercedes-Benz | 382 | 386 | -4 | -1,0% | 2,4% |
13. | Dacia | 361 | 187 | 174 | 93,0% | 2,3% |
14. | Honda | 324 | 292 | 32 | 11,0% | 2,1% |
15. | Audi | 307 | 261 | 46 | 17,6% | 2,0% |
16. | Suzuki | 262 | 379 | -117 | -30,9% | 1,7% |
17. | BMW | 225 | 298 | -73 | -24,5% | 1,4% |
18. | Chevrolet | 186 | 212 | -26 | -12,3% | 1,2% |
19. | Mazda | 173 | 202 | -29 | -14,4% | 1,1% |
20. | Seat | 168 | 187 | -19 | -10,2% | 1,1% |
21. | Nissan | 143 | 252 | -109 | -43,3% | 0,9% |
22. | Mitsubishi | 136 | 136 | 0 | 0,0% | 0,9% |
23. | Volvo | 105 | 148 | -43 | -29,1% | 0,7% |
24. | Subaru | 104 | 117 | -13 | -11,1% | 0,7% |
25. | Iveco | 64 | 71 | -7 | -9,9% | 0,4% |
26. | Land Rover | 43 | 70 | -27 | -38,6% | 0,3% |
27. | Lexus | 29 | 31 | -2 | -6,5% | 0,2% |
28. | Jeep | 28 | 26 | 2 | 7,7% | 0,2% |
29. | Alfa Romeo | 19 | 29 | -10 | -34,5% | 0,1% |
30. | Dodge | 14 | 14 | 0 | 0,0% | 0,1% |
30. | Lada | 14 | 18 | -4 | -22,2% | 0,1% |
30. | Renault Trucks | 14 | 15 | -1 | -6,7% | 0,1% |
33. | Chrysler | 11 | 14 | -3 | -21,4% | 0,1% |
34. | Porsche | 10 | 18 | -8 | -44,4% | 0,1% |
35. | Jaguar | 9 | 8 | 1 | 12,5% | 0,1% |
36. | Mini | 7 | 10 | -3 | -30,0% | 0,0% |
37. | Hummer | 5 | 6 | -1 | -16,7% | 0,0% |
37. | smart | 5 | 6 | -1 | -16,7% | 0,0% |
37. | Maserati | 5 | 3 | 2 | 66,7% | 0,0% |
37. | Saab | 5 | 11 | -6 | -54,5% | 0,0% |
41. | Lancia | 3 | 0 | 3 | - | 0,0% |
42. | Cadillac | 2 | 2 | 0 | 0,0% | 0,0% |
42. | Santana | 2 | 2 | 0 | 0,0% | 0,0% |
42. | Ssangyong | 2 | 7 | -5 | -71,4% | 0,0% |
45. | Ferrari | 1 | 1 | 0 | 0,0% | 0,0% |
0 | Kaipan | 0 | 0 | 0 | - | 0,0% |
0 | Rover | 0 | 1 | -1 | -100,0% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 33 | 44 | -11 | -25,0% | 0,2% |
- | Celkem | 15668 | 17629 | -1961 | -11,1% | 100,0% |
Vývoj trhu od začátku roku
Za 11 měsíců roku 2008 bylo na českém území zaregistrováno 188.619 osobních a lehkých užitkových automobilů. Ve stejném období roku 2007 to bylo jen 176.351 ks. Český trh tedy zatím roste tempem 7 % a pokoření mety 200.000 nových prodaných vozidel se letos zřejmě dočkáme.
Jedinou značkou první desítky, která sráží celkový růst nejlepších na trhu, je Škoda. Její prodej v jedenácti měsících roku 2008 se propadl o 6,1 % na 54.742 vozů.
Ford už zřejmě nikdo z jeho první příčky mezi dovozci letos nevystrnadí. Do konce listopadu prodal 16.281 vozů, tj. o 2.856 vozů více než loni, ale cílový tržní podíl 10 % je - i přes dílčí úspěchy během roku - poněkud vzdálen. Momentálně drží nejsilnější dovozová značka 8,6 % trhu.
Volkswagen rozvine své aktivity v roce 2009. Prodej Golfu VI startuje s cenami, které se blíží akčním nabídkám Fordu i Kie, což značí, že ambice na nejvyšší příčky mezi dovozci, zde jistě jsou. Stranou ale nejsou ani výběhové modely Polo (2463 ks v roce 2008), střední třídě dlouho kralující Passat (2195 ks v roce 2008) a užitkové Transportery/Multivany (1848 ks v roce 2008).
Třetí dovozce - Renault - čeká na nový Megane, ale inovovaná Thalia již navázala na úspěchy své předchůdkyně, takže Renault si zatím připsal v roce 2008 téměř 17,5% meziroční růst.
O něco méně rostly další dvě francouzské značky (Peugeot a Citroën), jejichž prodej je ale v ČR stabilní. Agresivní cenová politika a rostoucí kvalita výrobků i služeb korejských značek Hyundai a Kia jim zajišťují v roce 2008 stabilní pozice v desítce nejlepších. Výrazný růst zaznamenala Kia, která letos dokázala opět po jisté době rozhýbat trh vozů nižší střední třídy a parazitovat na nevalných prodejích domácího výrobce.
Značka Toyota s pověstí výrobce nejkvalitnějších aut dokázala - na rozdíl od Mazdy - nabídnout ceny srovnatelné s korejskou produkcí a proto je v TOP 10. První desítku uzavírá Fiat, který boduje s relativně novými nebo inovovanými modely Grande Punto, Linea, Bravo, ale také například s tradiční Pandou.
O růstu Suzuki jsme psali v minulých měsících, ale dramaticky vyšší prodeje zaznamenává v roce 2008 Chevrolet (+29 %). Nové produkty (Mazda2, Mazda6, CX-7) vrátily Mazdu (+82 %) mezi značky středu obchodního pole, ale vzhůru vyskočilo i Mitsubishi (+24 %) a Subaru (+44 %).
Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-11/2008 | 1-11/2007 | [ks] | [%] | 1-11/2008 |
1. | Škoda | 54742 | 58307 | -3565 | -6,1% | 29,0% |
2. | Ford | 16281 | 13425 | 2856 | 21,3% | 8,6% |
3. | Volkswagen | 14132 | 12370 | 1762 | 14,2% | 7,5% |
4. | Renault | 12640 | 10753 | 1887 | 17,5% | 6,7% |
5. | Peugeot | 9444 | 9025 | 419 | 4,6% | 5,0% |
6. | Citroën | 9363 | 9132 | 231 | 2,5% | 5,0% |
7. | Hyundai | 8091 | 7710 | 381 | 4,9% | 4,3% |
8. | Kia | 6632 | 5517 | 1115 | 20,2% | 3,5% |
9. | Toyota | 6216 | 5715 | 501 | 8,8% | 3,3% |
10. | Fiat | 5810 | 5073 | 737 | 14,5% | 3,1% |
11. | Opel | 5012 | 5181 | -169 | -3,3% | 2,7% |
12. | Mercedes-Benz | 4607 | 4194 | 413 | 9,8% | 2,4% |
13. | Suzuki | 3985 | 3560 | 425 | 11,9% | 2,1% |
14. | Chevrolet | 3781 | 2934 | 847 | 28,9% | 2,0% |
15. | Audi | 3483 | 3094 | 389 | 12,6% | 1,8% |
16. | Mazda | 3070 | 1688 | 1382 | 81,9% | 1,6% |
17. | Honda | 3060 | 2960 | 100 | 3,4% | 1,6% |
18. | BMW | 2864 | 2360 | 504 | 21,4% | 1,5% |
19. | Dacia | 2676 | 1692 | 984 | 58,2% | 1,4% |
20. | Nissan | 2379 | 2190 | 189 | 8,6% | 1,3% |
21. | Seat | 2344 | 2142 | 202 | 9,4% | 1,2% |
22. | Mitsubishi | 1656 | 1329 | 327 | 24,6% | 0,9% |
23. | Volvo | 1366 | 1443 | -77 | -5,3% | 0,7% |
24. | Subaru | 1114 | 772 | 342 | 44,3% | 0,6% |
25. | Iveco | 687 | 550 | 137 | 24,9% | 0,4% |
26. | Land Rover | 379 | 529 | -150 | -28,4% | 0,2% |
27. | Lexus | 244 | 240 | 4 | 1,7% | 0,1% |
28. | Jeep | 241 | 211 | 30 | 14,2% | 0,1% |
29. | Alfa Romeo | 211 | 276 | -65 | -23,6% | 0,1% |
30. | Porsche | 196 | 154 | 42 | 27,3% | 0,1% |
31. | Renault Trucks | 195 | 133 | 62 | 46,6% | 0,1% |
32. | Lada | 167 | 178 | -11 | -6,2% | 0,1% |
33. | Chrysler | 139 | 117 | 22 | 18,8% | 0,1% |
33. | Jaguar | 139 | 120 | 19 | 15,8% | 0,1% |
35. | Dodge | 123 | 144 | -21 | -14,6% | 0,1% |
36. | Saab | 103 | 66 | 37 | 56,1% | 0,1% |
37. | smart | 91 | 87 | 4 | 4,6% | 0,0% |
38. | Mini | 86 | 86 | 0 | 0,0% | 0,0% |
39. | Ssangyong | 72 | 155 | -83 | -53,5% | 0,0% |
40. | Hummer | 65 | 51 | 14 | 27,5% | 0,0% |
41. | Cadillac | 34 | 27 | 7 | 25,9% | 0,0% |
42. | Maserati | 33 | 17 | 16 | 94,1% | 0,0% |
43. | Lancia | 25 | 19 | 6 | 31,6% | 0,0% |
43. | Ferrari | 25 | 23 | 2 | 8,7% | 0,0% |
45. | Santana | 16 | 40 | -24 | -60,0% | 0,0% |
46. | Kaipan | 13 | 7 | 6 | 85,7% | 0,0% |
47. | Rover | 10 | 7 | 3 | 42,9% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 577 | 548 | 29 | 5,3% | 0,3% |
- | Celkem | 188619 | 176351 | 12268 | 7,0% | 100,0% |