Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2008: Pořadí značek

Ondřej Láník
Diskuze (128)
Prodej aut na českém trhu brzdí nadále pouze firmy. Meziročně se prodalo více osobních aut, ale další výrazný propad zažil trh vozů kategorie N1. Právě to jsou auta, která prokazatelně nakupují pouze firmy.

V listopadu bylo na českém trhu prodáno 15.668 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 1961 ks méně než v listopadu minulého roku. To představuje meziroční pokles 11,1 %. Ovšem nutno dodat, že loňský listopad byl z hlediska registrací mimořádně silným měsícem, když se firmy ke konci roku 2007 chystaly na zavedení pětiletých leasingů.

Zajímavá situace se rýsuje ve chvíli, kdy se podíváme na prodej osobních aut a lehkých užitkových aut odděleně. Kategorie osobních vozů totiž od začátku letošního léta ještě ani v jediném měsíci neklesla pod loňská čísla a o zmenšení poptávky natož o "krizi" nemůže být řeč.

U firemní klientely, která s oblibou nakupuje v kategorii N1, je situace složitější. Po mimořádně silném začátku roku, kdy ještě dobíhalo uzavírání obchodů na tříletý leasing, se první náznaky snížení zájmu o vozy N1 objevily v květnu a srpnu.

Pesimistické prognózy dalšího vývoje a snaha ušetřit přiměly firmy k oddálení nákupů vozidel kategorie N1 až letos v říjnu (5.006 vozidel místo loňských 6.149 aut kategorie N1) a listopadu (4.284 vozidel místo loňských 6467 aut kategorie N1).

Jak na Slovensku?
Prodej nových osobních a menších užitkových vozů na Slovensku v listopadu v meziročním srovnání poprvé v tomto roce klesl, a to o 14,74 % na 6657 vozů. Od začátku roku přibylo celkově do statistik 87.712 aut, což znamená meziroční nárůst o 16,75 %.

Nejvyšší odbyt od ledna do konce listopadu si tradičně udržovala česká Škoda Auto, která zde prodala 16.811 aut. Její podíl na trhu však proti loňsku klesl o 2,5 procentního bodu na 19,17 %. Druhé místo si zachoval německý Volkswagen s podílem 8,62 %, třetí byl Peugeot se 7,14 %.

Škoda Auto na českém trhu v listopadu prodala jen 4.360 vozů, což bylo o téměř 30 % (!) méně než před rokem. Tržní podíl v jedenáctém měsíci roku činil pouze 27,8 %. Octavií se prodalo 1408 kusů, Fabií 2204 kusů, Roomsterů 357 kusů.

První dovozce - Ford - dominuje listopadovým statistikám zejména díky nekončícímu zájmu o výprodejové Fusiony (482 ks), akční modely Focusu (304 ks) a Transitu (297 ks).

Výrazný meziroční pokles registrací zaznamenal Volkswagen. Je sice stále na druhém místě mezi dovozci, ale proti listopadu roku 2007 ztratil 241 registrací. Renault i Peugeot bojují statečně a minimální ztráty v kategorii N1 kompenzují výraznými meziročními nárůsty v řádu desítek procent mezi osobními vozy. Před Citroen se dostal v listopadu Hyundai. Nejvíce rostla v listopadu Toyota (+41 %) a odsunula tak na předposlední místo TOP10 Kiu, která proti minulému roku ztratila přes 200 registrací.

Z hráčů ve druhé desítce stojí za pozornost působení Dacie, která díky Sanderu a inovovaným modelům řady Logan, vyrostla meziročně o 93 %. Po příchodu užitkových verzí Logana se možná značka Dacia ocitne v prestižní TOP10 českého trhu.

Registrace na českém trhu v měsíci listopadu 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 11/2008 11/2007 [ks] [%] 11/2008
1. Škoda 4360 6195 -1835 -29,6% 27,8%
2. Ford 1528 1421 107 7,5% 9,8%
3. Volkswagen 1095 1336 -241 -18,0% 7,0%
4. Renault 974 798 176 22,1% 6,2%
5. Peugeot 913 821 92 11,2% 5,8%
6. Hyundai 757 767 -10 -1,3% 4,8%
7. Citroën 734 815 -81 -9,9% 4,7%
8. Toyota 695 491 204 41,5% 4,4%
9. Kia 520 748 -228 -30,5% 3,3%
10. Fiat 469 403 66 16,4% 3,0%
11. Opel 422 370 52 14,1% 2,7%
12. Mercedes-Benz 382 386 -4 -1,0% 2,4%
13. Dacia 361 187 174 93,0% 2,3%
14. Honda 324 292 32 11,0% 2,1%
15. Audi 307 261 46 17,6% 2,0%
16. Suzuki 262 379 -117 -30,9% 1,7%
17. BMW 225 298 -73 -24,5% 1,4%
18. Chevrolet 186 212 -26 -12,3% 1,2%
19. Mazda 173 202 -29 -14,4% 1,1%
20. Seat 168 187 -19 -10,2% 1,1%
21. Nissan 143 252 -109 -43,3% 0,9%
22. Mitsubishi 136 136 0 0,0% 0,9%
23. Volvo 105 148 -43 -29,1% 0,7%
24. Subaru 104 117 -13 -11,1% 0,7%
25. Iveco 64 71 -7 -9,9% 0,4%
26. Land Rover 43 70 -27 -38,6% 0,3%
27. Lexus 29 31 -2 -6,5% 0,2%
28. Jeep 28 26 2 7,7% 0,2%
29. Alfa Romeo 19 29 -10 -34,5% 0,1%
30. Dodge 14 14 0 0,0% 0,1%
30. Lada 14 18 -4 -22,2% 0,1%
30. Renault Trucks 14 15 -1 -6,7% 0,1%
33. Chrysler 11 14 -3 -21,4% 0,1%
34. Porsche 10 18 -8 -44,4% 0,1%
35. Jaguar 9 8 1 12,5% 0,1%
36. Mini 7 10 -3 -30,0% 0,0%
37. Hummer 5 6 -1 -16,7% 0,0%
37. smart 5 6 -1 -16,7% 0,0%
37. Maserati 5 3 2 66,7% 0,0%
37. Saab 5 11 -6 -54,5% 0,0%
41. Lancia 3 0 3 - 0,0%
42. Cadillac 2 2 0 0,0% 0,0%
42. Santana 2 2 0 0,0% 0,0%
42. Ssangyong 2 7 -5 -71,4% 0,0%
45. Ferrari 1 1 0 0,0% 0,0%
0 Kaipan 0 0 0 - 0,0%
0 Rover 0 1 -1 -100,0% 0,0%
- Celkem - Jiné značky 33 44 -11 -25,0% 0,2%
- Celkem 15668 17629 -1961 -11,1% 100,0%

Vývoj trhu od začátku roku

Za 11 měsíců roku 2008 bylo na českém území zaregistrováno 188.619 osobních a lehkých užitkových automobilů. Ve stejném období roku 2007 to bylo jen 176.351 ks. Český trh tedy zatím roste tempem 7 % a pokoření mety 200.000 nových prodaných vozidel se letos zřejmě dočkáme.

Jedinou značkou první desítky, která sráží celkový růst nejlepších na trhu, je Škoda. Její prodej v jedenácti měsících roku 2008 se propadl o 6,1 % na 54.742 vozů.

Ford už zřejmě nikdo z jeho první příčky mezi dovozci letos nevystrnadí. Do konce listopadu prodal 16.281 vozů, tj. o 2.856 vozů více než loni, ale cílový tržní podíl 10 % je - i přes dílčí úspěchy během roku - poněkud vzdálen. Momentálně drží nejsilnější dovozová značka 8,6 % trhu.

Volkswagen rozvine své aktivity v roce 2009. Prodej Golfu VI startuje s cenami, které se blíží akčním nabídkám Fordu i Kie, což značí, že ambice na nejvyšší příčky mezi dovozci, zde jistě jsou. Stranou ale nejsou ani výběhové modely Polo (2463 ks v roce 2008), střední třídě dlouho kralující Passat (2195 ks v roce 2008) a užitkové Transportery/Multivany (1848 ks v roce 2008).

Třetí dovozce - Renault - čeká na nový Megane, ale inovovaná Thalia již navázala na úspěchy své předchůdkyně, takže Renault si zatím připsal v roce 2008 téměř 17,5% meziroční růst.

O něco méně rostly další dvě francouzské značky (Peugeot a Citroën), jejichž prodej je ale v ČR stabilní. Agresivní cenová politika a rostoucí kvalita výrobků i služeb korejských značek Hyundai a Kia jim zajišťují v roce 2008 stabilní pozice v desítce nejlepších. Výrazný růst zaznamenala Kia, která letos dokázala opět po jisté době rozhýbat trh vozů nižší střední třídy a parazitovat na nevalných prodejích domácího výrobce.

Značka Toyota s pověstí výrobce nejkvalitnějších aut dokázala - na rozdíl od Mazdy - nabídnout ceny srovnatelné s korejskou produkcí a proto je v TOP 10. První desítku uzavírá Fiat, který boduje s relativně novými nebo inovovanými modely Grande Punto, Linea, Bravo, ale také například s tradiční Pandou.

O růstu Suzuki jsme psali v minulých měsících, ale dramaticky vyšší prodeje zaznamenává v roce 2008 Chevrolet (+29 %). Nové produkty (Mazda2, Mazda6, CX-7) vrátily Mazdu (+82 %) mezi značky středu obchodního pole, ale vzhůru vyskočilo i Mitsubishi (+24 %) a Subaru (+44 %).

Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 1-11/2008 1-11/2007 [ks] [%] 1-11/2008
1. Škoda 54742 58307 -3565 -6,1% 29,0%
2. Ford 16281 13425 2856 21,3% 8,6%
3. Volkswagen 14132 12370 1762 14,2% 7,5%
4. Renault 12640 10753 1887 17,5% 6,7%
5. Peugeot 9444 9025 419 4,6% 5,0%
6. Citroën 9363 9132 231 2,5% 5,0%
7. Hyundai 8091 7710 381 4,9% 4,3%
8. Kia 6632 5517 1115 20,2% 3,5%
9. Toyota 6216 5715 501 8,8% 3,3%
10. Fiat 5810 5073 737 14,5% 3,1%
11. Opel 5012 5181 -169 -3,3% 2,7%
12. Mercedes-Benz 4607 4194 413 9,8% 2,4%
13. Suzuki 3985 3560 425 11,9% 2,1%
14. Chevrolet 3781 2934 847 28,9% 2,0%
15. Audi 3483 3094 389 12,6% 1,8%
16. Mazda 3070 1688 1382 81,9% 1,6%
17. Honda 3060 2960 100 3,4% 1,6%
18. BMW 2864 2360 504 21,4% 1,5%
19. Dacia 2676 1692 984 58,2% 1,4%
20. Nissan 2379 2190 189 8,6% 1,3%
21. Seat 2344 2142 202 9,4% 1,2%
22. Mitsubishi 1656 1329 327 24,6% 0,9%
23. Volvo 1366 1443 -77 -5,3% 0,7%
24. Subaru 1114 772 342 44,3% 0,6%
25. Iveco 687 550 137 24,9% 0,4%
26. Land Rover 379 529 -150 -28,4% 0,2%
27. Lexus 244 240 4 1,7% 0,1%
28. Jeep 241 211 30 14,2% 0,1%
29. Alfa Romeo 211 276 -65 -23,6% 0,1%
30. Porsche 196 154 42 27,3% 0,1%
31. Renault Trucks 195 133 62 46,6% 0,1%
32. Lada 167 178 -11 -6,2% 0,1%
33. Chrysler 139 117 22 18,8% 0,1%
33. Jaguar 139 120 19 15,8% 0,1%
35. Dodge 123 144 -21 -14,6% 0,1%
36. Saab 103 66 37 56,1% 0,1%
37. smart 91 87 4 4,6% 0,0%
38. Mini 86 86 0 0,0% 0,0%
39. Ssangyong 72 155 -83 -53,5% 0,0%
40. Hummer 65 51 14 27,5% 0,0%
41. Cadillac 34 27 7 25,9% 0,0%
42. Maserati 33 17 16 94,1% 0,0%
43. Lancia 25 19 6 31,6% 0,0%
43. Ferrari 25 23 2 8,7% 0,0%
45. Santana 16 40 -24 -60,0% 0,0%
46. Kaipan 13 7 6 85,7% 0,0%
47. Rover 10 7 3 42,9% 0,0%
- Celkem - Jiné značky 577 548 29 5,3% 0,3%
- Celkem 188619 176351 12268 7,0% 100,0%
Ondřej Láník
Diskuze (128)
12. 12. 2008 09:28
Re: Škoda
ono že lidi jezdí jak prasata podle mně trochu souvisí i s těma moderníma autama - ve Š120 si prostě cítil rychlost/silnici/hluk o moc reálněji.
Teď jsou všechna auta dokonale odhlučněna, podvozek žehlí nerovnosti takže vnímání rychlosti je hodně skreslené. K tomu máš díky pytlům, abs, esp a dalším vymoženostem podvědomí obelháno falešným pocitem bezpečí.
Takže ano, jsem za to aby byla auta vybavena co nejvíce bezpečnostními prvky, ale dokaď si jejich řidiči neuvědomí, že fyziku ošidíš jen do určité míry, bude to na cestách vypadat tak jak to vypadá...
Třeba dnes - začalo hustě snežit a podle počtu nehod na cestách si toho zjevně nikdo nevšiml, a všichni jezdí jako by bylo slunečno/sucho/25C.... ;-\
Avatar - chlapecx
11. 12. 2008 23:30
Re: ŠKODA MÍNUS 42,1%
nu tak tady an tom něco bude, ony v tý kateegorii už žádný jiný motory nejsou jaksi se všecky vyvinuly vejš >:D
Avatar - chlapecx
11. 12. 2008 23:15
Re: VELKÁ POCHVALA
druhý auto ti stačí šunka do lesa:-) ;-\ ;-) ale utí,ej, po zavedení ekodaně už si ho nepořídíš:-)
teďka ti ho pomalu daj i zadarmo:-)
Avatar - chlapecx
11. 12. 2008 23:13
Re: Škoda
tj, tim spíš mně sere že chtěj vytlačit starý a jednoduchý auta ze silnic ty stodvacítky a tak,.. tam po bouračce auto lehce odepíšeš,nemá žádnou hodnotu - pokud ale takkvou bouračku přežiješ...
ale zase taková šunka co skoro nejede a víš, že je nebezpečná, tě nutí k tomu jet opatrnějc, než tim novým výkonným a "bezpečným" autem:(
Pořád se ale divim, že lidi jzděj jako prasata a neodradí je ani motivaece zachování života, ani to, kolik stojí oprava jen toho "škrábance":( :-( ;-\
11. 12. 2008 20:07
Re: VELKÁ POCHVALA
Z GTI-ho rákosky teda obavu nemám. Na to som už veľký... >:D