Český trh v listopadu 2008: Pořadí značek

Český trh v listopadu 2008: Pořadí značek

 
10.12. 2008 Ondřej Láník

Prodej aut na českém trhu brzdí nadále pouze firmy. Meziročně se prodalo více osobních aut, ale další výrazný propad zažil trh vozů kategorie N1. Právě to jsou auta, která prokazatelně nakupují pouze firmy.

V listopadu bylo na českém trhu prodáno 15.668 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 1961 ks méně než v listopadu minulého roku. To představuje meziroční pokles 11,1 %. Ovšem nutno dodat, že loňský listopad byl z hlediska registrací mimořádně silným měsícem, když se firmy ke konci roku 2007 chystaly na zavedení pětiletých leasingů.

Zajímavá situace se rýsuje ve chvíli, kdy se podíváme na prodej osobních aut a lehkých užitkových aut odděleně. Kategorie osobních vozů totiž od začátku letošního léta ještě ani v jediném měsíci neklesla pod loňská čísla a o zmenšení poptávky natož o "krizi" nemůže být řeč.

U firemní klientely, která s oblibou nakupuje v kategorii N1, je situace složitější. Po mimořádně silném začátku roku, kdy ještě dobíhalo uzavírání obchodů na tříletý leasing, se první náznaky snížení zájmu o vozy N1 objevily v květnu a srpnu.

Pesimistické prognózy dalšího vývoje a snaha ušetřit přiměly firmy k oddálení nákupů vozidel kategorie N1 až letos v říjnu (5.006 vozidel místo loňských 6.149 aut kategorie N1) a listopadu (4.284 vozidel místo loňských 6467 aut kategorie N1).

Jak na Slovensku?
Prodej nových osobních a menších užitkových vozů na Slovensku v listopadu v meziročním srovnání poprvé v tomto roce klesl, a to o 14,74 % na 6657 vozů. Od začátku roku přibylo celkově do statistik 87.712 aut, což znamená meziroční nárůst o 16,75 %.

Nejvyšší odbyt od ledna do konce listopadu si tradičně udržovala česká Škoda Auto, která zde prodala 16.811 aut. Její podíl na trhu však proti loňsku klesl o 2,5 procentního bodu na 19,17 %. Druhé místo si zachoval německý Volkswagen s podílem 8,62 %, třetí byl Peugeot se 7,14 %.

Škoda Auto na českém trhu v listopadu prodala jen 4.360 vozů, což bylo o téměř 30 % (!) méně než před rokem. Tržní podíl v jedenáctém měsíci roku činil pouze 27,8 %. Octavií se prodalo 1408 kusů, Fabií 2204 kusů, Roomsterů 357 kusů.

První dovozce - Ford - dominuje listopadovým statistikám zejména díky nekončícímu zájmu o výprodejové Fusiony (482 ks), akční modely Focusu (304 ks) a Transitu (297 ks).

Výrazný meziroční pokles registrací zaznamenal Volkswagen. Je sice stále na druhém místě mezi dovozci, ale proti listopadu roku 2007 ztratil 241 registrací. Renault i Peugeot bojují statečně a minimální ztráty v kategorii N1 kompenzují výraznými meziročními nárůsty v řádu desítek procent mezi osobními vozy. Před Citroen se dostal v listopadu Hyundai. Nejvíce rostla v listopadu Toyota (+41 %) a odsunula tak na předposlední místo TOP10 Kiu, která proti minulému roku ztratila přes 200 registrací.

Z hráčů ve druhé desítce stojí za pozornost působení Dacie, která díky Sanderu a inovovaným modelům řady Logan, vyrostla meziročně o 93 %. Po příchodu užitkových verzí Logana se možná značka Dacia ocitne v prestižní TOP10 českého trhu.

Registrace na českém trhu v měsíci listopadu 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období11/200811/2007[ks][%]11/2008
1.Škoda43606195-1835-29,6%27,8%
2.Ford152814211077,5%9,8%
3.Volkswagen10951336-241-18,0%7,0%
4.Renault97479817622,1%6,2%
5.Peugeot9138219211,2%5,8%
6.Hyundai757767-10-1,3%4,8%
7.Citroën734815-81-9,9%4,7%
8.Toyota69549120441,5%4,4%
9.Kia520748-228-30,5%3,3%
10.Fiat4694036616,4%3,0%
11.Opel4223705214,1%2,7%
12.Mercedes-Benz382386-4-1,0%2,4%
13.Dacia36118717493,0%2,3%
14.Honda3242923211,0%2,1%
15.Audi3072614617,6%2,0%
16.Suzuki262379-117-30,9%1,7%
17.BMW225298-73-24,5%1,4%
18.Chevrolet186212-26-12,3%1,2%
19.Mazda173202-29-14,4%1,1%
20.Seat168187-19-10,2%1,1%
21.Nissan143252-109-43,3%0,9%
22.Mitsubishi13613600,0%0,9%
23.Volvo105148-43-29,1%0,7%
24.Subaru104117-13-11,1%0,7%
25.Iveco6471-7-9,9%0,4%
26.Land Rover4370-27-38,6%0,3%
27.Lexus2931-2-6,5%0,2%
28.Jeep282627,7%0,2%
29.Alfa Romeo1929-10-34,5%0,1%
30.Dodge141400,0%0,1%
30.Lada1418-4-22,2%0,1%
30.Renault Trucks1415-1-6,7%0,1%
33.Chrysler1114-3-21,4%0,1%
34.Porsche1018-8-44,4%0,1%
35.Jaguar98112,5%0,1%
36.Mini710-3-30,0%0,0%
37.Hummer56-1-16,7%0,0%
37.smart56-1-16,7%0,0%
37.Maserati53266,7%0,0%
37.Saab511-6-54,5%0,0%
41.Lancia303-0,0%
42.Cadillac2200,0%0,0%
42.Santana2200,0%0,0%
42.Ssangyong27-5-71,4%0,0%
45.Ferrari1100,0%0,0%
0Kaipan000-0,0%
0Rover01-1-100,0%0,0%
-Celkem - Jiné značky3344-11-25,0%0,2%
-Celkem1566817629-1961-11,1%100,0%

Vývoj trhu od začátku roku
Za 11 měsíců roku 2008 bylo na českém území zaregistrováno 188.619 osobních a lehkých užitkových automobilů. Ve stejném období roku 2007 to bylo jen 176.351 ks. Český trh tedy zatím roste tempem 7 % a pokoření mety 200.000 nových prodaných vozidel se letos zřejmě dočkáme.

Jedinou značkou první desítky, která sráží celkový růst nejlepších na trhu, je Škoda. Její prodej v jedenácti měsících roku 2008 se propadl o 6,1 % na 54.742 vozů.

Ford už zřejmě nikdo z jeho první příčky mezi dovozci letos nevystrnadí. Do konce listopadu prodal 16.281 vozů, tj. o 2.856 vozů více než loni, ale cílový tržní podíl 10 % je - i přes dílčí úspěchy během roku - poněkud vzdálen. Momentálně drží nejsilnější dovozová značka 8,6 % trhu.

Volkswagen rozvine své aktivity v roce 2009. Prodej Golfu VI startuje s cenami, které se blíží akčním nabídkám Fordu i Kie, což značí, že ambice na nejvyšší příčky mezi dovozci, zde jistě jsou. Stranou ale nejsou ani výběhové modely Polo (2463 ks v roce 2008), střední třídě dlouho kralující Passat (2195 ks v roce 2008) a užitkové Transportery/Multivany (1848 ks v roce 2008).

Třetí dovozce - Renault - čeká na nový Megane, ale inovovaná Thalia již navázala na úspěchy své předchůdkyně, takže Renault si zatím připsal v roce 2008 téměř 17,5% meziroční růst.

O něco méně rostly další dvě francouzské značky (Peugeot a Citroën), jejichž prodej je ale v ČR stabilní. Agresivní cenová politika a rostoucí kvalita výrobků i služeb korejských značek Hyundai a Kia jim zajišťují v roce 2008 stabilní pozice v desítce nejlepších. Výrazný růst zaznamenala Kia, která letos dokázala opět po jisté době rozhýbat trh vozů nižší střední třídy a parazitovat na nevalných prodejích domácího výrobce.

Značka Toyota s pověstí výrobce nejkvalitnějších aut dokázala - na rozdíl od Mazdy - nabídnout ceny srovnatelné s korejskou produkcí a proto je v TOP 10. První desítku uzavírá Fiat, který boduje s relativně novými nebo inovovanými modely Grande Punto, Linea, Bravo, ale také například s tradiční Pandou.

O růstu Suzuki jsme psali v minulých měsících, ale dramaticky vyšší prodeje zaznamenává v roce 2008 Chevrolet (+29 %). Nové produkty (Mazda2, Mazda6, CX-7) vrátily Mazdu (+82 %) mezi značky středu obchodního pole, ale vzhůru vyskočilo i Mitsubishi (+24 %) a Subaru (+44 %).

Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období1-11/20081-11/2007[ks][%]1-11/2008
1.Škoda5474258307-3565-6,1%29,0%
2.Ford1628113425285621,3%8,6%
3.Volkswagen1413212370176214,2%7,5%
4.Renault1264010753188717,5%6,7%
5.Peugeot944490254194,6%5,0%
6.Citroën936391322312,5%5,0%
7.Hyundai809177103814,9%4,3%
8.Kia66325517111520,2%3,5%
9.Toyota621657155018,8%3,3%
10.Fiat5810507373714,5%3,1%
11.Opel50125181-169-3,3%2,7%
12.Mercedes-Benz460741944139,8%2,4%
13.Suzuki3985356042511,9%2,1%
14.Chevrolet3781293484728,9%2,0%
15.Audi3483309438912,6%1,8%
16.Mazda30701688138281,9%1,6%
17.Honda306029601003,4%1,6%
18.BMW2864236050421,4%1,5%
19.Dacia2676169298458,2%1,4%
20.Nissan237921901898,6%1,3%
21.Seat234421422029,4%1,2%
22.Mitsubishi1656132932724,6%0,9%
23.Volvo13661443-77-5,3%0,7%
24.Subaru111477234244,3%0,6%
25.Iveco68755013724,9%0,4%
26.Land Rover379529-150-28,4%0,2%
27.Lexus24424041,7%0,1%
28.Jeep2412113014,2%0,1%
29.Alfa Romeo211276-65-23,6%0,1%
30.Porsche1961544227,3%0,1%
31.Renault Trucks1951336246,6%0,1%
32.Lada167178-11-6,2%0,1%
33.Chrysler1391172218,8%0,1%
33.Jaguar1391201915,8%0,1%
35.Dodge123144-21-14,6%0,1%
36.Saab103663756,1%0,1%
37.smart918744,6%0,0%
38.Mini868600,0%0,0%
39.Ssangyong72155-83-53,5%0,0%
40.Hummer65511427,5%0,0%
41.Cadillac3427725,9%0,0%
42.Maserati33171694,1%0,0%
43.Lancia2519631,6%0,0%
43.Ferrari252328,7%0,0%
45.Santana1640-24-60,0%0,0%
46.Kaipan137685,7%0,0%
47.Rover107342,9%0,0%
-Celkem - Jiné značky577548295,3%0,3%
-Celkem188619176351122687,0%100,0%

Spolupracujeme s TipCars.com
Brexit a cena ropy kosí akcie aerolinek Brexit a cena ropy kosí akcie aerolinek

Lídři trhu nízkonákladové letecké dopravy doplácejí na…

Glosa Jany Havligerové: Kolik má brát politik Glosa Jany Havligerové: Kolik má brát politik

Poslanci zasedli do lavic a čeká je horký týden. Nejen…

Šéfem Senátu bude Jaroslav Kubera. Volba Starostů Hampla překvapila Šéfem Senátu bude Jaroslav Kubera. Volba Starostů Hampla překvapila

Novým předsedou Senátu se stal Jaroslav Kubera z ODS. Ve…

ONLINE: Můj syn byl v minulosti na Krymu, o únos však nešlo, tvrdí Babiš ONLINE: Můj syn byl v minulosti na Krymu, o únos však nešlo, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci potvrdil, že…

 
 

Přidat názorDiskuse: Český trh v listopadu 2008: Pořadí značek







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce

Soutěžní stotřicítka s přídomkem LR není tak slavná jako…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 





 
Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 2WD Elegance – Nenechte se ošálit!

TEST: Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 2WD Elegance – Nenechte se ošálit!

Dnes 12:50

Loni představená už pátá generace Hondy CR-V se na první pohled liší jen málo od svého předchůdce. Pod podobnými tvary karoserie přitom ukrývá od základu novou techniku!




Blesk.cz

ONLINE: Babiš zuří: Je to puč Palermo a sprostá lež. Syn na Krymu byl, zneužili ho

ONLINE: Babiš zuří: Je to puč Palermo a sprostá lež.…

Kauza Čapí hnízdo je zpět. Pořádný rozruch vyvolalo šokující vyjádření Andreje Babiše mladšího, syna českého…

The Walking Dead: Dcerka Ricka Grimese vyrostla a Negan jí dělá strýčka. Kdo je ale biologický otec Judith?

The Walking Dead: Dcerka Ricka Grimese vyrostla a…

(Pozor, článek obsahuje spoilery) Seriál The Walking Dead poskočil v časové linii o celých šest let dopředu.…

 

iSport.cz

O turnaj ve FIFA 19 je obří zájem! Otevíráme druhý termín kvalifikace

O turnaj ve FIFA 19 je obří zájem! Otevíráme druhý…

V sobotu startuje první kvalifikace CZC.cz iSportCup, kde se soutěží o 50 000 korun a profesionální kontrakt pro…

Plekanec trénoval s Kladnem, co bude dál? Jágr vtipkoval o Kometě

Plekanec trénoval s Kladnem, co bude dál? Jágr…

Skromný kladenský zimák nabídl během středečního dopoledne exkluzivní pohled. Kromě hvězdného majitele Rytířů si…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Opozice už Babišovo vzteklé vysvětlování nepotřebuje. Vláda padne, nebo ne

Karel Steigerwald: Opozice už Babišovo vzteklé…

Důležité není, jestli byl Babiš estébákem kdysi, význam má, že je estébákem dnes. Jeho argumentace má všechny…

Good Save the King! Dočká se někdy princ Charles trůnu?

Good Save the King! Dočká se někdy princ Charles trůnu?

Britský následník trůnu Charles, který dnes slaví 70. narozeniny, je prý nerozhodný, obklopují ho neschopní…