Český trh v prosinci 2008: Pořadí značek a výsledky za celý rok 2008
Prosincové výsledky českého trhu vykázaly meziroční pokles už nejen v kategorii lehkých užitkových vozů, ale i mezi osobními automobily. Pokud se podíváme na prodej osobních a lehkých užitkových vozů odděleně, dojdeme k závěru, že registrace nových osobních automobilů klesly v prosinci poprvé pod úroveň předchozího roku. Zatímco ve dvanáctém měsíci roku 2007 si zákazníci koupili celkem 10.551 nových osobních automobilů, v prosinci 2008 to bylo o 247 kusů méně – meziroční pokles tedy činí 2,3 %.
Firmy pochopitelně v drtivé většině nakupují buď klasické užitkové vozy (dodávky či jiné speciální automobily do 3,5 tuny) nebo automobily kategorie N1 s přepážkou. Po silném začátku roku 2008 se první náznaky snížení zájmu o lehké užitkové vozy objevily v květnu a srpnu. Poměrně pesimistické prognózy dalšího vývoje a snaha o úsporu nákladů se projevují naplno od podzimu. Prosincový výsledek 4.724 vozidel znamená meziroční pokles o 38,5 % (ze 7.678 kusů v prosinci 2007).
Domácí Škoda Auto na českém trhu prodala v prosinci jen 4.166 vozů, což bylo o 30,6 % (!) méně než před rokem, její tržní podíl pak činil pouze 27,7 %. V modelech mladoboleslavské automobilky překvapivě triumfovala Octavia se 1.758 novými vozy před Fabií (1.686).
Na první místo mezi dovozci a druhé celkově poskočil Volkswagen (1.278 kusů), ovšem u něj tento výsledek znamená i tak meziroční pokles o 36 registrací, tedy 2,7 %. Třetí skončil Renault s 1.177 novými automobily, ten si naopak polepšil o 211 vozů (+ 21,8 %). Ford si tentokrát připsal bramborovou medaili za 1.099 vozů a pokles o 10,9 % z 1.233 aut v prosinci 2007. Z první desítky tentokrát kromě zmíněného Renaultu ztratily takřka všechny značky, na nejspodnější příčce Top 10 se ovšem objevuje německý Mercedes-Benz se 425 vozy a 5,5procentním nárůstem.
Z druhé desítky stojí za pozornost nárůst Audi – v prosinci patří ingolstadtským čtrnácté místo, české silnice se rozrostly o dalších 301 automobilů se čtyřmi kruhy, což je oproti stejnému měsíci roku 2007 zlepšení o 22,4 %. V růstu pokračovala i rumunská Dacia a jihokorejský Chevrolet, ovšem tam se tentokrát jednalo o jednotky procent. Ostatní dovozci vykázali ztráty, největší propad zaznamenal Fiat (- 43,5 %), následoval Nissan (- 40,1 %), překvapivě se nedařilo příliš ani Suzuki (- 32,6 %).
Registrace na českém trhu v prosinci 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 12/2008 | 12/2007 | [ks] | [%] | 12/2008 |
1. | Škoda | 4166 | 5999 | -1833 | -30,6% | 27,7% |
2. | Volkswagen | 1278 | 1314 | -36 | -2,7% | 8,5% |
3. | Renault | 1177 | 966 | 211 | 21,8% | 7,8% |
4. | Ford | 1099 | 1233 | -134 | -10,9% | 7,3% |
5. | Peugeot | 840 | 900 | -60 | -6,7% | 5,6% |
6. | Hyundai | 711 | 854 | -143 | -16,7% | 4,7% |
7. | Citroën | 661 | 791 | -130 | -16,4% | 4,4% |
8. | Kia | 553 | 689 | -136 | -19,7% | 3,7% |
9. | Toyota | 445 | 477 | -32 | -6,7% | 3,0% |
10. | Mercedes-Benz | 425 | 403 | 22 | 5,5% | 2,8% |
11. | Opel | 391 | 470 | -79 | -16,8% | 2,6% |
12. | Fiat | 356 | 630 | -274 | -43,5% | 2,4% |
13. | Suzuki | 310 | 460 | -150 | -32,6% | 2,1% |
14. | Audi | 301 | 246 | 55 | 22,4% | 2,0% |
15. | BMW | 273 | 318 | -45 | -14,2% | 1,8% |
16. | Honda | 247 | 249 | -2 | -0,8% | 1,6% |
17. | Dacia | 228 | 220 | 8 | 3,6% | 1,5% |
18. | Chevrolet | 226 | 216 | 10 | 4,6% | 1,5% |
19. | Seat | 208 | 234 | -26 | -11,1% | 1,4% |
20. | Nissan | 190 | 317 | -127 | -40,1% | 1,3% |
21. | Volvo | 180 | 197 | -17 | -8,6% | 1,2% |
22. | Mazda | 163 | 270 | -107 | -39,6% | 1,1% |
23. | Mitsubishi | 119 | 174 | -55 | -31,6% | 0,8% |
23. | Subaru | 119 | 172 | -53 | -30,8% | 0,8% |
25. | Iveco | 86 | 68 | 18 | 26,5% | 0,6% |
26. | Land Rover | 34 | 91 | -57 | -62,6% | 0,2% |
27. | Lexus | 20 | 23 | -3 | -13,0% | 0,1% |
28. | Alfa Romeo | 18 | 19 | -1 | -5,3% | 0,1% |
28. | Mini | 18 | 6 | 12 | 200,0% | 0,1% |
30. | Jeep | 16 | 22 | -6 | -27,3% | 0,1% |
31. | Jaguar | 13 | 16 | -3 | -18,8% | 0,1% |
31. | Porsche | 13 | 16 | -3 | -18,8% | 0,1% |
31. | Saab | 13 | 16 | -3 | -18,8% | 0,1% |
34. | Renault Trucks | 12 | 14 | -2 | -14,3% | 0,1% |
35. | Dodge | 11 | 10 | 1 | 10,0% | 0,1% |
36. | Lada | 10 | 24 | -14 | -58,3% | 0,1% |
37. | Chrysler | 7 | 7 | 0 | 0,0% | 0,0% |
37. | Santana | 7 | 6 | 1 | 16,7% | 0,0% |
37. | Ssangyong | 7 | 17 | -10 | -58,8% | 0,0% |
40. | Smart | 5 | 4 | 1 | 25,0% | 0,0% |
41. | Lancia | 3 | 2 | 1 | 50,0% | 0,0% |
41. | Maserati | 3 | 1 | 2 | 200,0% | 0,0% |
43. | Cadillac | 2 | 1 | 1 | 100,0% | 0,0% |
43. | Hummer | 2 | 6 | -4 | -66,7% | 0,0% |
43. | Rover | 2 | 0 | 2 | 200,0% | 0,0% |
46. | Ferrari | 1 | 0 | 1 | 100,0% | 0,0% |
- | Kaipan | 0 | 0 | 0 | 0,0% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 59 | 61 | -2 | -3,3% | 0,4% |
CELKEM | 15028 | 18229 | -3201 | -17,6% | 100,0% |
Celkové výsledky za rok 2008
Za celý rok 2008 bylo na českém území zaregistrováno 203.647 nových osobních a lehkých užitkových automobilů, zatímco v roce 2007 to bylo jen 194.580. Český trh tedy nakonec narostl o 4,7 %, předpoklad se naplnil, meta 200.000 prodaných vozidel padla. Zatímco nových osobních aut se prodalo o 8,4 % více (143.661 proti 132.542 předloňským), u užitkových je tomu přesně naopak – 59.986 vozů oproti 62.038 za rok 2007 znamená pokles o 3,3 %.
Jedinou značkou první desítky, která zaznamenala meziroční ztrátu, je Škoda. 64.306 nových registrací znamená o 5.398 vozů méně než v roce 2007 (- 8,4 %), tržní podíl domácího lídra se zastavil na hodnotě 28,9 %.
První příčku mezi dovozci letos uhájil Ford. Prodal 17.380 vozů, tj. o 2.722 více než loni, ale tržní podíl 10 % zůstává pro modrý ovál zatím nedostupný, výsledek za loňský rok znamená 8,5 %. Prodeje táhly především končící Fusion a inovovaný Focus, evropská pobočka amerického koncernu očekává slušné výsledky i od nové Fiesty, ale žádnou zásadnější novinku kromě druhé generace Fusionu nechystá.
V letošním roce se naopak očekává útok Volkswagenu, který již zveřejnil ceny nového Golfu VI a nutno dodat, že se příliš neliší od akčních ceníků konkurence. Paletu během roku doplní inovovaný minivan Golf Plus a zřejmě i kombi Variant. Daří se i Polu, jehož nová generace je již netrpělivě očekávána. Za rok 2008 patří VW třetí příčka absolutně a druhá mezi dovozci, registrace překročily 15.000 kusů a meziročně vzrostly o 12,6 %.
Do hry jistě promluví i Renault s novým Méganem, ale jeho prodeje zatím rostou hlavně díky Thalii, které se podařilo navázat na úspěchy své předchůdkyně, takže francouzská značka si připsala v roce 2008 takřka osmnáctiprocentní nárůst. Za ní následují další dva zástupci země galského kohouta – Peugeot a Citroën.
Jihokorejská Kia i díky výrobě na Slovensku vyrukovala s nízkými cenami a sebevědomými dlouholetými zárukami. Tato politika se jí bohatě vyplatila, zejména v nižší střední třídě model Cee'd úspěšně přebírá zákazníky domácí Škodě. Není tedy divu, že její registrace oproti roku 2007 vzrostly o nezanedbatelných 15,8 % a patří jí celkově osmá příčka hned za sesterským Hyundaiem. Top 10 uzavírají japonská Toyota a italský Fiat.
Z druhé desítky si nejvíce polepšila japonská Mazda (o 65,1 %), a to hlavně díky úspěchům řad 2, 6 a po většinu roku i SUV CX-7. Přes padesát procent se dostal i růst rumunské Dacie samozřejmě díky Loganu a Sanderu, letos navíc přijdou na trh užitkové verze. Další značkou, která zaznamenala razantní nárůst, je Chevrolet (+ 27,2 %). Oproti roku 2007 si mohou mnout ruce také u Subaru (+ 30,6 %), ještě lépe je na tom švédský Saab (+ 41,5 %).
Registrace na českém trhu – celkové výsledky za rok 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-12/2008 | 1-12/2007 | [ks] | [%] | 12/2008 |
1. | Škoda | 58908 | 64306 | -5398 | -8,4% | 28,9% |
2. | Ford | 17380 | 14658 | 2722 | 18,6% | 8,5% |
3. | Volkswagen | 15410 | 13684 | 1726 | 12,6% | 7,6% |
4. | Renault | 13817 | 11719 | 2098 | 17,9% | 6,8% |
5. | Peugeot | 10284 | 9925 | 359 | 3,6% | 5,0% |
6. | Citroën | 10024 | 9923 | 101 | 1,0% | 4,9% |
7. | Hyundai | 8802 | 8564 | 238 | 2,8% | 4,3% |
8. | Kia | 7185 | 6206 | 979 | 15,8% | 3,5% |
9. | Toyota | 6661 | 6192 | 469 | 7,6% | 3,3% |
10. | Fiat | 6166 | 5703 | 463 | 8,1% | 3,0% |
11. | Opel | 5403 | 5651 | -248 | -4,4% | 2,7% |
12. | Mercedes-Benz | 5032 | 4597 | 435 | 9,5% | 2,5% |
13. | Suzuki | 4295 | 4020 | 275 | 6,8% | 2,1% |
14. | Chevrolet | 4007 | 3150 | 857 | 27,2% | 2,0% |
15. | Audi | 3784 | 3340 | 444 | 13,3% | 1,9% |
16. | Honda | 3307 | 3209 | 98 | 3,1% | 1,6% |
17. | Mazda | 3233 | 1958 | 1275 | 65,1% | 1,6% |
18. | BMW | 3137 | 2678 | 459 | 17,1% | 1,5% |
19. | Dacia | 2904 | 1912 | 992 | 51,9% | 1,4% |
20. | Nissan | 2569 | 2507 | 62 | 2,5% | 1,3% |
21. | Seat | 2552 | 2376 | 176 | 7,4% | 1,3% |
22. | Mitsubishi | 1775 | 1503 | 272 | 18,1% | 0,9% |
23. | Volvo | 1546 | 1640 | -94 | -5,7% | 0,8% |
24. | Subaru | 1233 | 944 | 289 | 30,6% | 0,6% |
25. | Iveco | 773 | 618 | 155 | 25,1% | 0,4% |
26. | Land Rover | 413 | 620 | -207 | -33,4% | 0,2% |
27. | Lexus | 264 | 263 | 1 | 0,4% | 0,1% |
28. | Jeep | 257 | 233 | 24 | 10,3% | 0,1% |
29. | Alfa Romeo | 229 | 295 | -66 | -22,4% | 0,1% |
30. | Porsche | 209 | 170 | 39 | 22,9% | 0,1% |
31. | Renault Trucks | 207 | 147 | 60 | 40,8% | 0,1% |
32. | Lada | 177 | 202 | -25 | -12,4% | 0,1% |
33. | Jaguar | 152 | 136 | 16 | 11,8% | 0,1% |
34. | Chrysler | 146 | 124 | 22 | 17,7% | 0,1% |
35. | Dodge | 134 | 154 | -20 | -13,0% | 0,1% |
36. | Saab | 116 | 82 | 34 | 41,5% | 0,1% |
37. | Mini | 104 | 92 | 12 | 13,0% | 0,1% |
38. | Smart | 96 | 91 | 5 | 5,5% | 0,0% |
39. | Ssangyong | 79 | 172 | -93 | -54,1% | 0,0% |
40. | Hummer | 67 | 57 | 10 | 17,5% | 0,0% |
41. | Cadillac | 36 | 28 | 8 | 28,6% | 0,0% |
41. | Maserati | 36 | 18 | 18 | 100,0% | 0,0% |
43. | Lancia | 28 | 21 | 7 | 33,3% | 0,0% |
44. | Ferrari | 26 | 23 | 3 | 13,0% | 0,0% |
45. | Santana | 23 | 46 | -23 | -50,0% | 0,0% |
46. | Kaipan | 13 | 7 | 6 | 85,7% | 0,0% |
47. | Rover | 12 | 7 | 5 | 71,4% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 636 | 609 | 27 | 4,4% | 0,3% |
CELKEM | 203647 | 194580 | 9067 | 4,7% | 100,0% |
Ostatní
Na závěr ještě několik statistických údajů, které sice domácím trhem nijak nehýbou, ovšem stojí za připomenutí. Z dovozců, kteří jsou uvedeni v hlavním žebříčku, se nejvíce mohou radovat u Maserati. Loni se pro vozy s Neptunovým trojzubcem rozhodlo 36 zákazníků, v roce 2007 jich bylo přesně o polovinu méně, nárůst tedy činí plných 100 %. Perličkou je pak určitě poslední místo, které patří již bezmála čtyři roky neexistujícímu britskému Roveru, navíc se zlepšením o 71,4 % oproti předchozímu roku.
Kolonka Ostatní značky pak kromě výrobců užitkových a terénních vozů (Mitsubishi Fuso, Multicar, Mahindra, Daihatsu, GAZ, UAZ, Aro) obsahuje i obytné automobily a v neposlední řadě exkluzivní producenty. Někteří u nás oficiální zastoupení mají, u jiných se jedná o individuální dovozy nových vozů.
Český vozový park se tak v roce 2008 rozrostl například o 10 supersportovních Aston Martinů (meziroční nárůst o 150 %), 24 automobilů Bentley (- 14,3 %), 9 Lamborghini (stejný počet jako v roce 2007) nebo dva Lotusy a Morgany (předloni žádný vůz). I další britská značka Rolls-Royce si připsala na konto dvě registrace oproti jedné v roce 2007. Na silnicích můžete narazit také na dva loni prodané Caterhamy, čtyři vozy Wiesmann nebo jeden nizozemský Spyker, domácí patrioty pak může potěšit i jeden Gordon.