Český trh v prosinci 2008: Pořadí značek a výsledky za celý rok 2008

Český trh v prosinci 2008: Pořadí značek a výsledky za celý rok 2008

 

V posledním měsíci loňského roku bylo na českém trhu prodáno 15.028 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o nezanedbatelných 3.201 ks méně než v prosinci roku 2007. To představuje meziroční pokles 17,6 %.

Prosincové výsledky českého trhu vykázaly meziroční pokles už nejen v kategorii lehkých užitkových vozů, ale i mezi osobními automobily. Pokud se podíváme na prodej osobních a lehkých užitkových vozů odděleně, dojdeme k závěru, že registrace nových osobních automobilů klesly v prosinci poprvé pod úroveň předchozího roku. Zatímco ve dvanáctém měsíci roku 2007 si zákazníci koupili celkem 10.551 nových osobních automobilů, v prosinci 2008 to bylo o 247 kusů méně – meziroční pokles tedy činí 2,3 %.

Firmy pochopitelně v drtivé většině nakupují buď klasické užitkové vozy (dodávky či jiné speciální automobily do 3,5 tuny) nebo automobily kategorie N1 s přepážkou. Po silném začátku roku 2008 se první náznaky snížení zájmu o lehké užitkové vozy objevily v květnu a srpnu. Poměrně pesimistické prognózy dalšího vývoje a snaha o úsporu nákladů se projevují naplno od podzimu. Prosincový výsledek 4.724 vozidel znamená meziroční pokles o 38,5 % (ze 7.678 kusů v prosinci 2007).

Domácí Škoda Auto na českém trhu prodala v prosinci jen 4.166 vozů, což bylo o 30,6 % (!) méně než před rokem, její tržní podíl pak činil pouze 27,7 %. V modelech mladoboleslavské automobilky překvapivě triumfovala Octavia se 1.758 novými vozy před Fabií (1.686).

Na první místo mezi dovozci a druhé celkově poskočil Volkswagen (1.278 kusů), ovšem u něj tento výsledek znamená i tak meziroční pokles o 36 registrací, tedy 2,7 %. Třetí skončil Renault s 1.177 novými automobily, ten si naopak polepšil o 211 vozů (+ 21,8 %). Ford si tentokrát připsal bramborovou medaili za 1.099 vozů a pokles o 10,9 % z 1.233 aut v prosinci 2007. Z první desítky tentokrát kromě zmíněného Renaultu ztratily takřka všechny značky, na nejspodnější příčce Top 10 se ovšem objevuje německý Mercedes-Benz se 425 vozy a 5,5procentním nárůstem.

Z druhé desítky stojí za pozornost nárůst Audi – v prosinci patří ingolstadtským čtrnácté místo, české silnice se rozrostly o dalších 301 automobilů se čtyřmi kruhy, což je oproti stejnému měsíci roku 2007 zlepšení o 22,4 %. V růstu pokračovala i rumunská Dacia a jihokorejský Chevrolet, ovšem tam se tentokrát jednalo o jednotky procent. Ostatní dovozci vykázali ztráty, největší propad zaznamenal Fiat (- 43,5 %), následoval Nissan (- 40,1 %), překvapivě se nedařilo příliš ani Suzuki (- 32,6 %).

Registrace na českém trhu v prosinci 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období12/200812/2007[ks][%]12/2008
1.Škoda41665999-1833-30,6%27,7%
2.Volkswagen12781314-36-2,7%8,5%
3.Renault117796621121,8%7,8%
4.Ford10991233-134-10,9%7,3%
5.Peugeot840900-60-6,7%5,6%
6.Hyundai711854-143-16,7%4,7%
7.Citroën661791-130-16,4%4,4%
8.Kia553689-136-19,7%3,7%
9.Toyota445477-32-6,7%3,0%
10.Mercedes-Benz425403225,5%2,8%
11.Opel391470-79-16,8%2,6%
12.Fiat356630-274-43,5%2,4%
13.Suzuki310460-150-32,6%2,1%
14.Audi3012465522,4%2,0%
15.BMW273318-45-14,2%1,8%
16.Honda247249-2-0,8%1,6%
17.Dacia22822083,6%1,5%
18.Chevrolet226216104,6%1,5%
19.Seat208234-26-11,1%1,4%
20.Nissan190317-127-40,1%1,3%
21.Volvo180197-17-8,6%1,2%
22.Mazda163270-107-39,6%1,1%
23.Mitsubishi119174-55-31,6%0,8%
23.Subaru119172-53-30,8%0,8%
25.Iveco86681826,5%0,6%
26.Land Rover3491-57-62,6%0,2%
27.Lexus2023-3-13,0%0,1%
28.Alfa Romeo1819-1-5,3%0,1%
28.Mini18612200,0%0,1%
30.Jeep1622-6-27,3%0,1%
31.Jaguar1316-3-18,8%0,1%
31.Porsche1316-3-18,8%0,1%
31.Saab1316-3-18,8%0,1%
34.Renault Trucks1214-2-14,3%0,1%
35.Dodge1110110,0%0,1%
36.Lada1024-14-58,3%0,1%
37.Chrysler7700,0%0,0%
37.Santana76116,7%0,0%
37.Ssangyong717-10-58,8%0,0%
40.Smart54125,0%0,0%
41.Lancia32150,0%0,0%
41.Maserati312200,0%0,0%
43.Cadillac211100,0%0,0%
43.Hummer26-4-66,7%0,0%
43.Rover202200,0%0,0%
46.Ferrari101100,0%0,0%
-Kaipan0000,0%0,0%
-Celkem - Jiné značky5961-2-3,3%0,4%
CELKEM1502818229-3201-17,6%100,0%

Celkové výsledky za rok 2008

Za celý rok 2008 bylo na českém území zaregistrováno 203.647 nových osobních a lehkých užitkových automobilů, zatímco v roce 2007 to bylo jen 194.580. Český trh tedy nakonec narostl o 4,7 %, předpoklad se naplnil, meta 200.000 prodaných vozidel padla. Zatímco nových osobních aut se prodalo o 8,4 % více (143.661 proti 132.542 předloňským), u užitkových je tomu přesně naopak – 59.986 vozů oproti 62.038 za rok 2007 znamená pokles o 3,3 %.

Jedinou značkou první desítky, která zaznamenala meziroční ztrátu, je Škoda. 64.306 nových registrací znamená o 5.398 vozů méně než v roce 2007 (- 8,4 %), tržní podíl domácího lídra se zastavil na hodnotě 28,9 %. První příčku mezi dovozci letos uhájil Ford. Prodal 17.380 vozů, tj. o 2.722 více než loni, ale tržní podíl 10 % zůstává pro modrý ovál zatím nedostupný, výsledek za loňský rok znamená 8,5 %. Prodeje táhly především končící Fusion a inovovaný Focus, evropská pobočka amerického koncernu očekává slušné výsledky i od nové Fiesty, ale žádnou zásadnější novinku kromě druhé generace Fusionu nechystá.

V letošním roce se naopak očekává útok Volkswagenu, který již zveřejnil ceny nového Golfu VI a nutno dodat, že se příliš neliší od akčních ceníků konkurence. Paletu během roku doplní inovovaný minivan Golf Plus a zřejmě i kombi Variant. Daří se i Polu, jehož nová generace je již netrpělivě očekávána. Za rok 2008 patří VW třetí příčka absolutně a druhá mezi dovozci, registrace překročily 15.000 kusů a meziročně vzrostly o 12,6 %.

Do hry jistě promluví i Renault s novým Méganem, ale jeho prodeje zatím rostou hlavně díky Thalii, které se podařilo navázat na úspěchy své předchůdkyně, takže francouzská značka si připsala v roce 2008 takřka osmnáctiprocentní nárůst. Za ní následují další dva zástupci země galského kohouta – Peugeot a Citroën. Jihokorejská Kia i díky výrobě na Slovensku vyrukovala s nízkými cenami a sebevědomými dlouholetými zárukami. Tato politika se jí bohatě vyplatila, zejména v nižší střední třídě model Cee'd úspěšně přebírá zákazníky domácí Škodě. Není tedy divu, že její registrace oproti roku 2007 vzrostly o nezanedbatelných 15,8 % a patří jí celkově osmá příčka hned za sesterským Hyundaiem. Top 10 uzavírají japonská Toyota a italský Fiat.

Z druhé desítky si nejvíce polepšila japonská Mazda (o 65,1 %), a to hlavně díky úspěchům řad 2, 6 a po většinu roku i SUV CX-7. Přes padesát procent se dostal i růst rumunské Dacie samozřejmě díky Loganu a Sanderu, letos navíc přijdou na trh užitkové verze. Další značkou, která zaznamenala razantní nárůst, je Chevrolet (+ 27,2 %). Oproti roku 2007 si mohou mnout ruce také u Subaru (+ 30,6 %), ještě lépe je na tom švédský Saab (+ 41,5 %).

Registrace na českém trhu – celkové výsledky za rok 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období1-12/20081-12/2007[ks][%]12/2008
1.Škoda5890864306-5398-8,4%28,9%
2.Ford1738014658272218,6%8,5%
3.Volkswagen1541013684172612,6%7,6%
4.Renault1381711719209817,9%6,8%
5.Peugeot1028499253593,6%5,0%
6.Citroën1002499231011,0%4,9%
7.Hyundai880285642382,8%4,3%
8.Kia7185620697915,8%3,5%
9.Toyota666161924697,6%3,3%
10.Fiat616657034638,1%3,0%
11.Opel54035651-248-4,4%2,7%
12.Mercedes-Benz503245974359,5%2,5%
13.Suzuki429540202756,8%2,1%
14.Chevrolet4007315085727,2%2,0%
15.Audi3784334044413,3%1,9%
16.Honda33073209983,1%1,6%
17.Mazda32331958127565,1%1,6%
18.BMW3137267845917,1%1,5%
19.Dacia2904191299251,9%1,4%
20.Nissan25692507622,5%1,3%
21.Seat255223761767,4%1,3%
22.Mitsubishi1775150327218,1%0,9%
23.Volvo15461640-94-5,7%0,8%
24.Subaru123394428930,6%0,6%
25.Iveco77361815525,1%0,4%
26.Land Rover413620-207-33,4%0,2%
27.Lexus26426310,4%0,1%
28.Jeep2572332410,3%0,1%
29.Alfa Romeo229295-66-22,4%0,1%
30.Porsche2091703922,9%0,1%
31.Renault Trucks2071476040,8%0,1%
32.Lada177202-25-12,4%0,1%
33.Jaguar1521361611,8%0,1%
34.Chrysler1461242217,7%0,1%
35.Dodge134154-20-13,0%0,1%
36.Saab116823441,5%0,1%
37.Mini104921213,0%0,1%
38.Smart969155,5%0,0%
39.Ssangyong79172-93-54,1%0,0%
40.Hummer67571017,5%0,0%
41.Cadillac3628828,6%0,0%
41.Maserati361818100,0%0,0%
43.Lancia2821733,3%0,0%
44.Ferrari2623313,0%0,0%
45.Santana2346-23-50,0%0,0%
46.Kaipan137685,7%0,0%
47.Rover127571,4%0,0%
-Celkem - Jiné značky636609274,4%0,3%
CELKEM20364719458090674,7%100,0%

Ostatní

Na závěr ještě několik statistických údajů, které sice domácím trhem nijak nehýbou, ovšem stojí za připomenutí. Z dovozců, kteří jsou uvedeni v hlavním žebříčku, se nejvíce mohou radovat u Maserati. Loni se pro vozy s Neptunovým trojzubcem rozhodlo 36 zákazníků, v roce 2007 jich bylo přesně o polovinu méně, nárůst tedy činí plných 100 %. Perličkou je pak určitě poslední místo, které patří již bezmála čtyři roky neexistujícímu britskému Roveru, navíc se zlepšením o 71,4 % oproti předchozímu roku.

Kolonka Ostatní značky pak kromě výrobců užitkových a terénních vozů (Mitsubishi Fuso, Multicar, Mahindra, Daihatsu, GAZ, UAZ, Aro) obsahuje i obytné automobily a v neposlední řadě exkluzivní producenty. Někteří u nás oficiální zastoupení mají, u jiných se jedná o individuální dovozy nových vozů.

Český vozový park se tak v roce 2008 rozrostl například o 10 supersportovních Aston Martinů (meziroční nárůst o 150 %), 24 automobilů Bentley (- 14,3 %), 9 Lamborghini (stejný počet jako v roce 2007) nebo dva Lotusy a Morgany (předloni žádný vůz). I další britská značka Rolls-Royce si připsala na konto dvě registrace oproti jedné v roce 2007. Na silnicích můžete narazit také na dva loni prodané Caterhamy, čtyři vozy Wiesmann nebo jeden nizozemský Spyker, domácí patrioty pak může potěšit i jeden Gordon.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejen Babiš a Zeman. Také Masaryk s Benešem křivili realitu, říká bohemista Švéda Nejen Babiš a Zeman. Také Masaryk s Benešem křivili realitu, říká bohemista Švéda

Celá řada mýtů a legend provází dějinné události, jako…

Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace

Pracovní trh Česka může výhledově přijít o desítky až…

Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu

rezident Miloš Zeman během pondělní večeře na zámku v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Český trh v prosinci 2008: Pořadí značek a…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu

Omlazená Kia Optima dostala dva nové motory. Benzinová…

Krásky a mašiny: Podívejte se, jak vznikal sexy kalendář Zetor 2019 Krásky a mašiny: Podívejte se, jak vznikal sexy kalendář Zetor 2019

Kalendáře brněnského Zetoru patří mezi sběratelské…

 





 
Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Včera

Nikola Tesla je jedním z největších vynálezců všech dob. Díky němu máme třeba střídavý proud. Jenže Tesla toho vymyslel mnohem více. Třeba turbínu, která se obejde bez lopatek.




Blesk.cz

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze Spyro Reignited Trilogy

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze…

Před rokem způsobil poprask remake původní trilogie legendárního Crashe Bandicoota. Vydavatelský dům Activision…

Lechtivé eskapády Thajce, který chodí nahý a žije jako pračlověk: Do jeskyně vodí turistky na sex!

Lechtivé eskapády Thajce, který chodí nahý a žije…

Doma chodí zásadně nahý, žije v opuštěné jeskyni, bez nábytku, elektřiny a přívodu vody jako v době kamenné. A…

 

iSport.cz

Slavia posiluje! Přijde Ševčík. Stoch prodlouží smlouvu, Souček zůstává

Slavia posiluje! Přijde Ševčík. Stoch prodlouží…

Fotbalový středopolař Petr Ševčík v zimě zamíří z Liberce do Slavie. Podle předsedy představenstva Pražanů…

Česko – Slovensko 1:0. Cenné vítězství zařídil krásným gólem Schick

Česko – Slovensko 1:0. Cenné vítězství zařídil…

Léčba Jaroslavem Šilhavým úspěšně pokračuje dál! Čeští fotbalisté v rámci Ligy národů porazili v Edenu Slovensko…

 

Reflex.cz

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla chránit hitlerovské Německo

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla…

„Válka bude vyhrána nebo prohrána na plážích. Máme jen jednu šanci zastavit nepřítele, a to když je ve vodě a…

Češi bodovali na

Češi bodovali na "mistrovství světa bagristů". To…

Tomáš Sooky (29) z Lipence u Loun obsadil sedmé místo na prestižní soutěži Caterpillar Operator Challenge ve…