Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prosinci 2008: Pořadí značek a výsledky za celý rok 2008

Aleš Dragoun
Diskuze (80)
V posledním měsíci loňského roku bylo na českém trhu prodáno 15.028 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o nezanedbatelných 3.201 ks méně než v prosinci roku 2007. To představuje meziroční pokles 17,6 %.

Prosincové výsledky českého trhu vykázaly meziroční pokles už nejen v kategorii lehkých užitkových vozů, ale i mezi osobními automobily. Pokud se podíváme na prodej osobních a lehkých užitkových vozů odděleně, dojdeme k závěru, že registrace nových osobních automobilů klesly v prosinci poprvé pod úroveň předchozího roku. Zatímco ve dvanáctém měsíci roku 2007 si zákazníci koupili celkem 10.551 nových osobních automobilů, v prosinci 2008 to bylo o 247 kusů méně – meziroční pokles tedy činí 2,3 %.

Firmy pochopitelně v drtivé většině nakupují buď klasické užitkové vozy (dodávky či jiné speciální automobily do 3,5 tuny) nebo automobily kategorie N1 s přepážkou. Po silném začátku roku 2008 se první náznaky snížení zájmu o lehké užitkové vozy objevily v květnu a srpnu. Poměrně pesimistické prognózy dalšího vývoje a snaha o úsporu nákladů se projevují naplno od podzimu. Prosincový výsledek 4.724 vozidel znamená meziroční pokles o 38,5 % (ze 7.678 kusů v prosinci 2007).

Domácí Škoda Auto na českém trhu prodala v prosinci jen 4.166 vozů, což bylo o 30,6 % (!) méně než před rokem, její tržní podíl pak činil pouze 27,7 %. V modelech mladoboleslavské automobilky překvapivě triumfovala Octavia se 1.758 novými vozy před Fabií (1.686).

Na první místo mezi dovozci a druhé celkově poskočil Volkswagen (1.278 kusů), ovšem u něj tento výsledek znamená i tak meziroční pokles o 36 registrací, tedy 2,7 %. Třetí skončil Renault s 1.177 novými automobily, ten si naopak polepšil o 211 vozů (+ 21,8 %). Ford si tentokrát připsal bramborovou medaili za 1.099 vozů a pokles o 10,9 % z 1.233 aut v prosinci 2007. Z první desítky tentokrát kromě zmíněného Renaultu ztratily takřka všechny značky, na nejspodnější příčce Top 10 se ovšem objevuje německý Mercedes-Benz se 425 vozy a 5,5procentním nárůstem.

Z druhé desítky stojí za pozornost nárůst Audi – v prosinci patří ingolstadtským čtrnácté místo, české silnice se rozrostly o dalších 301 automobilů se čtyřmi kruhy, což je oproti stejnému měsíci roku 2007 zlepšení o 22,4 %. V růstu pokračovala i rumunská Dacia a jihokorejský Chevrolet, ovšem tam se tentokrát jednalo o jednotky procent. Ostatní dovozci vykázali ztráty, největší propad zaznamenal Fiat (- 43,5 %), následoval Nissan (- 40,1 %), překvapivě se nedařilo příliš ani Suzuki (- 32,6 %).

Registrace na českém trhu v prosinci 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 12/2008 12/2007 [ks] [%] 12/2008
1. Škoda 4166 5999 -1833 -30,6% 27,7%
2. Volkswagen 1278 1314 -36 -2,7% 8,5%
3. Renault 1177 966 211 21,8% 7,8%
4. Ford 1099 1233 -134 -10,9% 7,3%
5. Peugeot 840 900 -60 -6,7% 5,6%
6. Hyundai 711 854 -143 -16,7% 4,7%
7. Citroën 661 791 -130 -16,4% 4,4%
8. Kia 553 689 -136 -19,7% 3,7%
9. Toyota 445 477 -32 -6,7% 3,0%
10. Mercedes-Benz 425 403 22 5,5% 2,8%
11. Opel 391 470 -79 -16,8% 2,6%
12. Fiat 356 630 -274 -43,5% 2,4%
13. Suzuki 310 460 -150 -32,6% 2,1%
14. Audi 301 246 55 22,4% 2,0%
15. BMW 273 318 -45 -14,2% 1,8%
16. Honda 247 249 -2 -0,8% 1,6%
17. Dacia 228 220 8 3,6% 1,5%
18. Chevrolet 226 216 10 4,6% 1,5%
19. Seat 208 234 -26 -11,1% 1,4%
20. Nissan 190 317 -127 -40,1% 1,3%
21. Volvo 180 197 -17 -8,6% 1,2%
22. Mazda 163 270 -107 -39,6% 1,1%
23. Mitsubishi 119 174 -55 -31,6% 0,8%
23. Subaru 119 172 -53 -30,8% 0,8%
25. Iveco 86 68 18 26,5% 0,6%
26. Land Rover 34 91 -57 -62,6% 0,2%
27. Lexus 20 23 -3 -13,0% 0,1%
28. Alfa Romeo 18 19 -1 -5,3% 0,1%
28. Mini 18 6 12 200,0% 0,1%
30. Jeep 16 22 -6 -27,3% 0,1%
31. Jaguar 13 16 -3 -18,8% 0,1%
31. Porsche 13 16 -3 -18,8% 0,1%
31. Saab 13 16 -3 -18,8% 0,1%
34. Renault Trucks 12 14 -2 -14,3% 0,1%
35. Dodge 11 10 1 10,0% 0,1%
36. Lada 10 24 -14 -58,3% 0,1%
37. Chrysler 7 7 0 0,0% 0,0%
37. Santana 7 6 1 16,7% 0,0%
37. Ssangyong 7 17 -10 -58,8% 0,0%
40. Smart 5 4 1 25,0% 0,0%
41. Lancia 3 2 1 50,0% 0,0%
41. Maserati 3 1 2 200,0% 0,0%
43. Cadillac 2 1 1 100,0% 0,0%
43. Hummer 2 6 -4 -66,7% 0,0%
43. Rover 2 0 2 200,0% 0,0%
46. Ferrari 1 0 1 100,0% 0,0%
- Kaipan 0 0 0 0,0% 0,0%
- Celkem - Jiné značky 59 61 -2 -3,3% 0,4%
CELKEM 15028 18229 -3201 -17,6% 100,0%

Celkové výsledky za rok 2008

Za celý rok 2008 bylo na českém území zaregistrováno 203.647 nových osobních a lehkých užitkových automobilů, zatímco v roce 2007 to bylo jen 194.580. Český trh tedy nakonec narostl o 4,7 %, předpoklad se naplnil, meta 200.000 prodaných vozidel padla. Zatímco nových osobních aut se prodalo o 8,4 % více (143.661 proti 132.542 předloňským), u užitkových je tomu přesně naopak – 59.986 vozů oproti 62.038 za rok 2007 znamená pokles o 3,3 %.

Jedinou značkou první desítky, která zaznamenala meziroční ztrátu, je Škoda. 64.306 nových registrací znamená o 5.398 vozů méně než v roce 2007 (- 8,4 %), tržní podíl domácího lídra se zastavil na hodnotě 28,9 %.

První příčku mezi dovozci letos uhájil Ford. Prodal 17.380 vozů, tj. o 2.722 více než loni, ale tržní podíl 10 % zůstává pro modrý ovál zatím nedostupný, výsledek za loňský rok znamená 8,5 %. Prodeje táhly především končící Fusion a inovovaný Focus, evropská pobočka amerického koncernu očekává slušné výsledky i od nové Fiesty, ale žádnou zásadnější novinku kromě druhé generace Fusionu nechystá.

V letošním roce se naopak očekává útok Volkswagenu, který již zveřejnil ceny nového Golfu VI a nutno dodat, že se příliš neliší od akčních ceníků konkurence. Paletu během roku doplní inovovaný minivan Golf Plus a zřejmě i kombi Variant. Daří se i Polu, jehož nová generace je již netrpělivě očekávána. Za rok 2008 patří VW třetí příčka absolutně a druhá mezi dovozci, registrace překročily 15.000 kusů a meziročně vzrostly o 12,6 %.

Do hry jistě promluví i Renault s novým Méganem, ale jeho prodeje zatím rostou hlavně díky Thalii, které se podařilo navázat na úspěchy své předchůdkyně, takže francouzská značka si připsala v roce 2008 takřka osmnáctiprocentní nárůst. Za ní následují další dva zástupci země galského kohouta – Peugeot a Citroën.

Jihokorejská Kia i díky výrobě na Slovensku vyrukovala s nízkými cenami a sebevědomými dlouholetými zárukami. Tato politika se jí bohatě vyplatila, zejména v nižší střední třídě model Cee'd úspěšně přebírá zákazníky domácí Škodě. Není tedy divu, že její registrace oproti roku 2007 vzrostly o nezanedbatelných 15,8 % a patří jí celkově osmá příčka hned za sesterským Hyundaiem. Top 10 uzavírají japonská Toyota a italský Fiat.

Z druhé desítky si nejvíce polepšila japonská Mazda (o 65,1 %), a to hlavně díky úspěchům řad 2, 6 a po většinu roku i SUV CX-7. Přes padesát procent se dostal i růst rumunské Dacie samozřejmě díky Loganu a Sanderu, letos navíc přijdou na trh užitkové verze. Další značkou, která zaznamenala razantní nárůst, je Chevrolet (+ 27,2 %). Oproti roku 2007 si mohou mnout ruce také u Subaru (+ 30,6 %), ještě lépe je na tom švédský Saab (+ 41,5 %).

Registrace na českém trhu – celkové výsledky za rok 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 1-12/2008 1-12/2007 [ks] [%] 12/2008
1. Škoda 58908 64306 -5398 -8,4% 28,9%
2. Ford 17380 14658 2722 18,6% 8,5%
3. Volkswagen 15410 13684 1726 12,6% 7,6%
4. Renault 13817 11719 2098 17,9% 6,8%
5. Peugeot 10284 9925 359 3,6% 5,0%
6. Citroën 10024 9923 101 1,0% 4,9%
7. Hyundai 8802 8564 238 2,8% 4,3%
8. Kia 7185 6206 979 15,8% 3,5%
9. Toyota 6661 6192 469 7,6% 3,3%
10. Fiat 6166 5703 463 8,1% 3,0%
11. Opel 5403 5651 -248 -4,4% 2,7%
12. Mercedes-Benz 5032 4597 435 9,5% 2,5%
13. Suzuki 4295 4020 275 6,8% 2,1%
14. Chevrolet 4007 3150 857 27,2% 2,0%
15. Audi 3784 3340 444 13,3% 1,9%
16. Honda 3307 3209 98 3,1% 1,6%
17. Mazda 3233 1958 1275 65,1% 1,6%
18. BMW 3137 2678 459 17,1% 1,5%
19. Dacia 2904 1912 992 51,9% 1,4%
20. Nissan 2569 2507 62 2,5% 1,3%
21. Seat 2552 2376 176 7,4% 1,3%
22. Mitsubishi 1775 1503 272 18,1% 0,9%
23. Volvo 1546 1640 -94 -5,7% 0,8%
24. Subaru 1233 944 289 30,6% 0,6%
25. Iveco 773 618 155 25,1% 0,4%
26. Land Rover 413 620 -207 -33,4% 0,2%
27. Lexus 264 263 1 0,4% 0,1%
28. Jeep 257 233 24 10,3% 0,1%
29. Alfa Romeo 229 295 -66 -22,4% 0,1%
30. Porsche 209 170 39 22,9% 0,1%
31. Renault Trucks 207 147 60 40,8% 0,1%
32. Lada 177 202 -25 -12,4% 0,1%
33. Jaguar 152 136 16 11,8% 0,1%
34. Chrysler 146 124 22 17,7% 0,1%
35. Dodge 134 154 -20 -13,0% 0,1%
36. Saab 116 82 34 41,5% 0,1%
37. Mini 104 92 12 13,0% 0,1%
38. Smart 96 91 5 5,5% 0,0%
39. Ssangyong 79 172 -93 -54,1% 0,0%
40. Hummer 67 57 10 17,5% 0,0%
41. Cadillac 36 28 8 28,6% 0,0%
41. Maserati 36 18 18 100,0% 0,0%
43. Lancia 28 21 7 33,3% 0,0%
44. Ferrari 26 23 3 13,0% 0,0%
45. Santana 23 46 -23 -50,0% 0,0%
46. Kaipan 13 7 6 85,7% 0,0%
47. Rover 12 7 5 71,4% 0,0%
- Celkem - Jiné značky 636 609 27 4,4% 0,3%
CELKEM 203647 194580 9067 4,7% 100,0%

Ostatní

Na závěr ještě několik statistických údajů, které sice domácím trhem nijak nehýbou, ovšem stojí za připomenutí. Z dovozců, kteří jsou uvedeni v hlavním žebříčku, se nejvíce mohou radovat u Maserati. Loni se pro vozy s Neptunovým trojzubcem rozhodlo 36 zákazníků, v roce 2007 jich bylo přesně o polovinu méně, nárůst tedy činí plných 100 %. Perličkou je pak určitě poslední místo, které patří již bezmála čtyři roky neexistujícímu britskému Roveru, navíc se zlepšením o 71,4 % oproti předchozímu roku.

Kolonka Ostatní značky pak kromě výrobců užitkových a terénních vozů (Mitsubishi Fuso, Multicar, Mahindra, Daihatsu, GAZ, UAZ, Aro) obsahuje i obytné automobily a v neposlední řadě exkluzivní producenty. Někteří u nás oficiální zastoupení mají, u jiných se jedná o individuální dovozy nových vozů.

Český vozový park se tak v roce 2008 rozrostl například o 10 supersportovních Aston Martinů (meziroční nárůst o 150 %), 24 automobilů Bentley (- 14,3 %), 9 Lamborghini (stejný počet jako v roce 2007) nebo dva Lotusy a Morgany (předloni žádný vůz). I další britská značka Rolls-Royce si připsala na konto dvě registrace oproti jedné v roce 2007. Na silnicích můžete narazit také na dva loni prodané Caterhamy, čtyři vozy Wiesmann nebo jeden nizozemský Spyker, domácí patrioty pak může potěšit i jeden Gordon.

Aleš Dragoun
Diskuze (80)
12. 1. 2009 10:46
Re: CENOVÁ NIAGARA
Bohužel ne všichni mají estetický vkus a smysl pro design.
Viď?.. ;-)
11. 1. 2009 20:51
Na I dnes jsou výsledky prodeje VW a škodovky.
:-! Nárust škodovky je sem procent 674tisíc vozů loni 650tisíc.Na to , že skoro celý prosinec škodovka nevyráběla je to obdivující. :yes:
Avatar - Hammunasakra
11. 1. 2009 15:04
Re: Milý bugulmo!
2. Já Švejka číst zkusila a zkusila a ... prostě to NEní "moje parketa" - přiznávám ;-\
2.2 To s tím muzeem jsem někde slyšela/četla/viděla .. snad v nějakém dokumentíku .. někde hluboko/daleko to uložené mám ..
1. Pokud to až TAK působí (tak radost NEmám), ale já opravdu JEN fakta/pravdu .. NEbajkařím/NEvymýšlím .. snad až "nudná" v tomto směru jsem ... a takové jimmž "po kotníky nesahám" znám a "klidně" to i přiznám, ale NEchce se mi "ustupovat" (neumím to) ve věcech, kde o "správnosti" přesvědčena jsem (že s tím občas maličko "narazím", že "masové" názory/pohledy NEmívám - děkuji, to už "vím" ;-) )
Píši "jakmnetěšíbaví", ostatně na takovéta fóra JEN či HLAVNĚ pro "odreagování/zábavu" člověk chodí. Kdybych i tady "šedivě/jakovprácinudně" měla vystupovat ... mám kolegy(ně) co i na telenovelu/pohádku se pro odreagování podívají (a to o lidech až VELMi inteligentních mluvím) ..
Spěchám odjíždím, pěkný den
Avatar - Hammunasakra
11. 1. 2009 14:10
Re: Neuvěřitelné
Pěkné! A "konečně" ... to mi jako "správné/odpovídající" příjde .. :yes:
Avatar - Hammunasakra
11. 1. 2009 14:09
Re: Milý bugulmo!
Já přiznávám, že NEmám problém se soustředit a "přesně/správně" gramaticky i slohově psát. Ale ... tohle/takhle je mi to "milejší" i "přirozenější", takhle mne to "baví" a já se na takováto místa chodím "odreagovat/bavit", takže ...
PS: Docela jste to "trefil", já v čr ... "občas" ;-)
Pěkný den :-)