Český trh v prvním pololetí 2010: Nižší střední třídě vládla Octavia, dovozovým číslem 1 je zatím Kia Cee'd
Stejně jako v ostatních třídách, i zde se nejdříve podíváme právě na výsledky od ledna. Český trh v nižší střední totiž oproti loňským prvním šesti měsícům vzrostl, a to o 15,7 %, počet nových aut se zvýšil z 26.203 na 30.310.
Půlroční žebříček: Nad tisícovkou je sedm modelů
V celkovém pořadí vede Octavia s 14.680 kusy a podílem 48,4 %. Za leden až červen 2009 přitom nedosáhla ani 11 tisíc aut a okupovala jen zhruba 41 % trhu. Cee'd je tedy druhý (2.567, 8,5 %), třetí je Volkswagen Golf (2.117, 7 %), který si prohodil pořadí se čtvrtým Méganem (1.616, 5,3 %).
Páté místo náleží nošovické i-třicítce (1.575, 5,2 %), šesté obsadil Focus (1.373, 4,5 %) a sedmé Logan (1.066, 3,5 %). Ostatní v čele s Peugeotem 308 mají pod tisícovku nových registrací.
Připomeňme, že na začátku letošního roku jsme ve statistikách provedli změny, letošní výsledek Dacie Logan je tak součtem všech karosářských verzí. Z nižší střední naopak zmizel například crossover Suzuki SX4, který se stabilně držel v Top 10.
V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala 3.702 vozů, tedy přes jednu třetinu (+33,7 %). Zákazníci jí dávají přednost před menší Fabií, ceny přece jen klesly na přijatelnou úroveň, i když kariéra první novodobé generace s názvem Tour po čtrnácti letech pomalu končí.
Cee'd si zatím mírně pohoršil (-2,5 %, -67 aut). Třetí Golf se zlepšil o 30,2 %, má na kontě o 491 registrací více než před rokem, Renault prodal naopak o 858 Méganů méně (-34,7 %). Hyundai i30 poskočil o 2,3 % (loni 1.539, letos +36). Registrace Focusu stouply o 4,6 % (+61 kusů), Logan získal značných 59,3 % (+397 vozů). Jeho prodeje ale táhne obří kombi MCV, které tvoří přes 60 %, sedany mají jen zhruba desetinu.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2010 | 1-6/2009 | [ks] | [%] | 1-6/2010 |
1. | Škoda OCTAVIA | 14680 | 10978 | 3702 | 33,7% | 48,4% |
2. | Kia CEE´D | 2567 | 2634 | -67 | -2,5% | 8,5% |
3. | Volkswagen GOLF | 2117 | 1626 | 491 | 30,2% | 7,0% |
4. | Renault MEGANE | 1616 | 2474 | -858 | -34,7% | 5,3% |
5. | Hyundai i30 | 1575 | 1539 | 36 | 2,3% | 5,2% |
6. | Ford FOCUS | 1373 | 1312 | 61 | 4,6% | 4,5% |
7. | Dacia LOGAN | 1066 | 669 | 397 | 59,3% | 3,5% |
8. | Peugeot 308 | 920 | 796 | 124 | 15,6% | 3,0% |
9. | Opel ASTRA | 556 | 502 | 54 | 10,8% | 1,8% |
10. | Toyota AURIS | 513 | 435 | 78 | 17,9% | 1,7% |
11. | Citroën C4 | 429 | 598 | -169 | -28,3% | 1,4% |
12. | Honda CIVIC | 401 | 443 | -42 | -9,5% | 1,3% |
13. | Renault FLUENCE | 377 | 0 | 377 | - | 1,2% |
14. | Seat LEON | 296 | 194 | 102 | 52,6% | 1,0% |
15. | Mazda 3 | 283 | 179 | 104 | 58,1% | 0,9% |
16. | Chevrolet CRUZE | 264 | 120 | 144 | 120,0% | 0,9% |
17. | Audi A3 | 254 | 257 | -3 | -1,2% | 0,8% |
18. | Fiat BRAVO | 237 | 246 | -9 | -3,7% | 0,8% |
19. | BMW 1 | 206 | 220 | -14 | -6,4% | 0,7% |
20. | Mitsubishi LANCER | 154 | 171 | -17 | -9,9% | 0,5% |
21. | Volvo C30 | 70 | 72 | -2 | -2,8% | 0,2% |
22. | Toyota COROLLA | 63 | 74 | -11 | -14,9% | 0,2% |
23. | Fiat LINEA | 60 | 163 | -103 | -63,2% | 0,2% |
24. | Subaru IMPREZA | 56 | 127 | -71 | -55,9% | 0,2% |
25. | Volkswagen SCIROCCO | 54 | 60 | -6 | -10,0% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 123 | 314 | -191 | -60,8% | 0,4% |
- | CELKEM | 30310 | 26203 | 4107 | 15,7% | 100,0% |
Logan bychom mohli vyhlásit také největším postupem. Chevrolet Cruze má sice mnohem více (+120 %), ten se ale nenabízel celý rok 2009, v žebříčku se objevil až v dubnu. Superlevnou Dacii následují Mazda 3 (+58,1 %) a Seat Leon (+52,6 %). Propadákem se stal jednoznačně Nissan Tiida (-87,9 %) před kupé-kabrioletem VW Eos na podvozku Golfu (-81,8 %) a jeho kufrovou sestrou Jettou (-65,5 %). Ta už ale zná podobu nové generace.
Z modelů v první pětadvacítce zákazníci ztratili nejvíce zájem o další sedan, tentokráte italský Fiat Linea (-63,2 %).
Měsíční žebříček: Fluence letí nahoru
Celkový trh v této kategorii posílil za červen 2010 o 10,3 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 5.022 vozů nižší střední třídy, letos 5.541.
V měsíčním žebříčku Octavia tentokrát zvítězila s 2.027 kusy a druhé místo obsadila Kia Cee'd s 513 registracemi. Třetí je severomoravské dvojče žilinské Kie Hyundai i30 se 458 vozy. Čtvrtá příčka patří Méganu s 386 auty a na páté najdeme Volkswagen Golf s 365 přírůstky. Češi sice nikdy nevyhledávali sedany pro jejich přece jen omezenou praktičnost, ale existuje čestná výjimka. Renault Fluence totiž vystřelil až na sedmé místo s 214 exempláři. Pokud si formu udrží, můžeme se v druhé polovině roku těšit na velké věci.
Akce nabízejí dovozci všech značek, dominuje Hyundai, který v červenci nabízí i30 na týden zdarma a pokud se klient rozhodne pro koupi, čeká ho až třicetiprocentní sleva. Skladové vozy v provedení 1,4 Start (tedy provedení před jemnými stylistickými retušemi) jsou navíc k mání za neskutečných 209.900 Kč! Doby, kdy stál nový automobil nižší střední třídy dvojnásobek, jsou dávno pryč. Výbava přitom čítá například ABS, šest airbagů, elektrická okna vpředu, centrální zamykání a rádio s CD a MP3. Celá věc má dva háčky: manuální klimatizace stojí 25 tisíc, ESP zcela chybí. I tak se ovšem jedná o skvělou nabídku - za necelých 235 tisíc dostane zájemce prostorné auto, které nemá výbavu ožebračenou na nezbytné minimum, jak to v mnoha případech bývá.
První Octavia si ve srovnání s červnem 2009 překvapivě pohoršila, byť jen mírně: o 85 aut (-4 %).
Druhý Cee'd má na kontě rovněž pokles, a to o 8,1 % (o 45 vozů méně, před rokem 558). Třetí Hyundai i30 nepokračuje v trendu předchozích konkurentů, jeho registrace totiž vzrostly o 25,8 %. Loni v červnu si domácí zákazníci odvezli celkem 364 i-třicítek, před měsícem jich bylo o 94 více. Čtvrtý Mégane má pak ztrátu přesahující dvacet procent, přesně 21,4 %. Před rokem našlo nové majitele 491, letos o 105 aut méně. Zbývá nám Volkswagen Golf si polepšil o 30,8 % (z 279, což znamená +86 registrací).
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2010 | 1-6/2010 | 6/2010 | 1-6/2010 |
1. | Škoda OCTAVIA | 2027 | 14680 | 36,6% | 48,4% |
2. | Kia CEE´D | 513 | 2567 | 9,3% | 8,5% |
3. | Hyundai i30 | 458 | 1575 | 8,3% | 5,2% |
4. | Renault MEGANE | 386 | 1616 | 7,0% | 5,3% |
5. | Volkswagen GOLF | 365 | 2117 | 6,6% | 7,0% |
6. | Ford FOCUS | 351 | 1373 | 6,3% | 4,5% |
7. | Renault FLUENCE | 214 | 377 | 3,9% | 1,2% |
8. | Peugeot 308 | 205 | 920 | 3,7% | 3,0% |
9. | Dacia LOGAN | 159 | 1066 | 2,9% | 3,5% |
10. | Opel ASTRA | 134 | 556 | 2,4% | 1,8% |
11. | Toyota AURIS | 132 | 513 | 2,4% | 1,7% |
12. | Honda CIVIC | 91 | 401 | 1,6% | 1,3% |
13. | Chevrolet CRUZE | 76 | 264 | 1,4% | 0,9% |
14. | Audi A3 | 66 | 254 | 1,2% | 0,8% |
15. | Mazda 3 | 62 | 283 | 1,1% | 0,9% |
16. | Citroën C4 | 58 | 429 | 1,0% | 1,4% |
17. | BMW 1 | 47 | 206 | 0,8% | 0,7% |
18. | Fiat BRAVO | 46 | 237 | 0,8% | 0,8% |
19. | Seat LEON | 39 | 296 | 0,7% | 1,0% |
20. | Mitsubishi LANCER | 32 | 154 | 0,6% | 0,5% |
21. | Volvo C30 | 12 | 70 | 0,2% | 0,2% |
22. | Subaru IMPREZA | 11 | 56 | 0,2% | 0,2% |
23. | Alfa Romeo GIULIETTA | 10 | 13 | 0,2% | 0,0% |
24. | Chevrolet LACETTI | 9 | 18 | 0,2% | 0,1% |
24. | Volvo S40/V50 | 9 | 37 | 0,2% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 29 | 232 | 0,5% | 0,8% |
- | CELKEM | 5541 | 30310 | 100,0% | 100,0% |
Meziročním šplhounem v červnovém pořadí je Toyota Auris, která se loni potácela kolem patnáctého místa. Letos sice vylezla jen o čtyři příčky, má ale o 238,5 % více (132 aut místo 39). Přes 100 procent se dostal ještě Peugeot 308 (+109,2 %, +107 kusů). Největším červnovým propadákem je Fiat Linea, který ztratil 79,4 %, následuje Volkswagen Eos s přesně dvoutřetinovou ztrátou. V Top 25 je nejhorší Citroën C4 s výsledkem -44,2 %.
Mezi vznětovými motory je situace v první pětce tentokrát následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 1.511 kusů (74,5 % z celkových registrací), Kia Cee'd rovných 90 (17,5 %), Hyundai i30 103 (22,5 %), Renault Mégane 75 (19,4 %) a Volkswagen Golf 67 (stejných 22,5 % jako i30). Žádný model tedy z obvyklých čísel nijak nevybočuje.