Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2010: Nižší střední třídě vládla Octavia, dovozovým číslem 1 je zatím Kia Cee'd

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Domácí bestseller je také nejprodávanějším modelem na našem trhu vůbec. Cee'd nakonec obhájil prvenství mezi importy, ač to ze začátku roku tak rozhodně nevypadalo.

Stejně jako v ostatních třídách, i zde se nejdříve podíváme právě na výsledky od ledna. Český trh v nižší střední totiž oproti loňským prvním šesti měsícům vzrostl, a to o 15,7 %, počet nových aut se zvýšil z 26.203 na 30.310.

Půlroční žebříček: Nad tisícovkou je sedm modelů

V celkovém pořadí vede Octavia s 14.680 kusy a podílem 48,4 %. Za leden až červen 2009 přitom nedosáhla ani 11 tisíc aut a okupovala jen zhruba 41 % trhu. Cee'd je tedy druhý (2.567, 8,5 %), třetí je Volkswagen Golf (2.117, 7 %), který si prohodil pořadí se čtvrtým Méganem (1.616, 5,3 %).

Páté místo náleží nošovické i-třicítce (1.575, 5,2 %), šesté obsadil Focus (1.373, 4,5 %) a sedmé Logan (1.066, 3,5 %). Ostatní v čele s Peugeotem 308 mají pod tisícovku nových registrací.

Připomeňme, že na začátku letošního roku jsme ve statistikách provedli změny, letošní výsledek Dacie Logan je tak součtem všech karosářských verzí. Z nižší střední naopak zmizel například crossover Suzuki SX4, který se stabilně držel v Top 10.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala 3.702 vozů, tedy přes jednu třetinu (+33,7 %). Zákazníci jí dávají přednost před menší Fabií, ceny přece jen klesly na přijatelnou úroveň, i když kariéra první novodobé generace s názvem Tour po čtrnácti letech pomalu končí.

Cee'd si zatím mírně pohoršil (-2,5 %, -67 aut). Třetí Golf se zlepšil o 30,2 %, má na kontě o 491 registrací více než před rokem, Renault prodal naopak o 858 Méganů méně (-34,7 %). Hyundai i30 poskočil o 2,3 % (loni 1.539, letos +36). Registrace Focusu stouply o 4,6 % (+61 kusů), Logan získal značných 59,3 % (+397 vozů). Jeho prodeje ale táhne obří kombi MCV, které tvoří přes 60 %, sedany mají jen zhruba desetinu.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-6/2010 1-6/2009 [ks] [%] 1-6/2010
1. Škoda OCTAVIA 14680 10978 3702 33,7% 48,4%
2. Kia CEE´D 2567 2634 -67 -2,5% 8,5%
3. Volkswagen GOLF 2117 1626 491 30,2% 7,0%
4. Renault MEGANE 1616 2474 -858 -34,7% 5,3%
5. Hyundai i30 1575 1539 36 2,3% 5,2%
6. Ford FOCUS 1373 1312 61 4,6% 4,5%
7. Dacia LOGAN 1066 669 397 59,3% 3,5%
8. Peugeot 308 920 796 124 15,6% 3,0%
9. Opel ASTRA 556 502 54 10,8% 1,8%
10. Toyota AURIS 513 435 78 17,9% 1,7%
11. Citroën C4 429 598 -169 -28,3% 1,4%
12. Honda CIVIC 401 443 -42 -9,5% 1,3%
13. Renault FLUENCE 377 0 377 - 1,2%
14. Seat LEON 296 194 102 52,6% 1,0%
15. Mazda 3 283 179 104 58,1% 0,9%
16. Chevrolet CRUZE 264 120 144 120,0% 0,9%
17. Audi A3 254 257 -3 -1,2% 0,8%
18. Fiat BRAVO 237 246 -9 -3,7% 0,8%
19. BMW 1 206 220 -14 -6,4% 0,7%
20. Mitsubishi LANCER 154 171 -17 -9,9% 0,5%
21. Volvo C30 70 72 -2 -2,8% 0,2%
22. Toyota COROLLA 63 74 -11 -14,9% 0,2%
23. Fiat LINEA 60 163 -103 -63,2% 0,2%
24. Subaru IMPREZA 56 127 -71 -55,9% 0,2%
25. Volkswagen SCIROCCO 54 60 -6 -10,0% 0,2%
- Ostatní modely 123 314 -191 -60,8% 0,4%
- CELKEM 30310 26203 4107 15,7% 100,0%

Logan bychom mohli vyhlásit také největším postupem. Chevrolet Cruze má sice mnohem více (+120 %), ten se ale nenabízel celý rok 2009, v žebříčku se objevil až v dubnu. Superlevnou Dacii následují Mazda 3 (+58,1 %) a Seat Leon (+52,6 %). Propadákem se stal jednoznačně Nissan Tiida (-87,9 %) před kupé-kabrioletem VW Eos na podvozku Golfu (-81,8 %) a jeho kufrovou sestrou Jettou (-65,5 %). Ta už ale zná podobu nové generace.

Z modelů v první pětadvacítce zákazníci ztratili nejvíce zájem o další sedan, tentokráte italský Fiat Linea (-63,2 %).

Měsíční žebříček: Fluence letí nahoru

Celkový trh v této kategorii posílil za červen 2010 o 10,3 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 5.022 vozů nižší střední třídy, letos 5.541.

V měsíčním žebříčku Octavia tentokrát zvítězila s 2.027 kusy a druhé místo obsadila Kia Cee'd s 513 registracemi. Třetí je severomoravské dvojče žilinské Kie Hyundai i30 se 458 vozy. Čtvrtá příčka patří Méganu s 386 auty a na páté najdeme Volkswagen Golf s 365 přírůstky. Češi sice nikdy nevyhledávali sedany pro jejich přece jen omezenou praktičnost, ale existuje čestná výjimka. Renault Fluence totiž vystřelil až na sedmé místo s 214 exempláři. Pokud si formu udrží, můžeme se v druhé polovině roku těšit na velké věci.

Akce nabízejí dovozci všech značek, dominuje Hyundai, který v červenci nabízí i30 na týden zdarma a pokud se klient rozhodne pro koupi, čeká ho až třicetiprocentní sleva. Skladové vozy v provedení 1,4 Start (tedy provedení před jemnými stylistickými retušemi) jsou navíc k mání za neskutečných 209.900 Kč! Doby, kdy stál nový automobil nižší střední třídy dvojnásobek, jsou dávno pryč. Výbava přitom čítá například ABS, šest airbagů, elektrická okna vpředu, centrální zamykání a rádio s CD a MP3. Celá věc má dva háčky: manuální klimatizace stojí 25 tisíc, ESP zcela chybí. I tak se ovšem jedná o skvělou nabídku - za necelých 235 tisíc dostane zájemce prostorné auto, které nemá výbavu ožebračenou na nezbytné minimum, jak to v mnoha případech bývá.

První Octavia si ve srovnání s červnem 2009 překvapivě pohoršila, byť jen mírně: o 85 aut (-4 %).

Druhý Cee'd má na kontě rovněž pokles, a to o 8,1 % (o 45 vozů méně, před rokem 558). Třetí Hyundai i30 nepokračuje v trendu předchozích konkurentů, jeho registrace totiž vzrostly o 25,8 %. Loni v červnu si domácí zákazníci odvezli celkem 364 i-třicítek, před měsícem jich bylo o 94 více. Čtvrtý Mégane má pak ztrátu přesahující dvacet procent, přesně 21,4 %. Před rokem našlo nové majitele 491, letos o 105 aut méně. Zbývá nám Volkswagen Golf si polepšil o 30,8 % (z 279, což znamená +86 registrací).

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 6/2010 1-6/2010 6/2010 1-6/2010
1. Škoda OCTAVIA 2027 14680 36,6% 48,4%
2. Kia CEE´D 513 2567 9,3% 8,5%
3. Hyundai i30 458 1575 8,3% 5,2%
4. Renault MEGANE 386 1616 7,0% 5,3%
5. Volkswagen GOLF 365 2117 6,6% 7,0%
6. Ford FOCUS 351 1373 6,3% 4,5%
7. Renault FLUENCE 214 377 3,9% 1,2%
8. Peugeot 308 205 920 3,7% 3,0%
9. Dacia LOGAN 159 1066 2,9% 3,5%
10. Opel ASTRA 134 556 2,4% 1,8%
11. Toyota AURIS 132 513 2,4% 1,7%
12. Honda CIVIC 91 401 1,6% 1,3%
13. Chevrolet CRUZE 76 264 1,4% 0,9%
14. Audi A3 66 254 1,2% 0,8%
15. Mazda 3 62 283 1,1% 0,9%
16. Citroën C4 58 429 1,0% 1,4%
17. BMW 1 47 206 0,8% 0,7%
18. Fiat BRAVO 46 237 0,8% 0,8%
19. Seat LEON 39 296 0,7% 1,0%
20. Mitsubishi LANCER 32 154 0,6% 0,5%
21. Volvo C30 12 70 0,2% 0,2%
22. Subaru IMPREZA 11 56 0,2% 0,2%
23. Alfa Romeo GIULIETTA 10 13 0,2% 0,0%
24. Chevrolet LACETTI 9 18 0,2% 0,1%
24. Volvo S40/V50 9 37 0,2% 0,1%
- Ostatní modely 29 232 0,5% 0,8%
- CELKEM 5541 30310 100,0% 100,0%

Meziročním šplhounem v červnovém pořadí je Toyota Auris, která se loni potácela kolem patnáctého místa. Letos sice vylezla jen o čtyři příčky, má ale o 238,5 % více (132 aut místo 39). Přes 100 procent se dostal ještě Peugeot 308 (+109,2 %, +107 kusů). Největším červnovým propadákem je Fiat Linea, který ztratil 79,4 %, následuje Volkswagen Eos s přesně dvoutřetinovou ztrátou. V Top 25 je nejhorší Citroën C4 s výsledkem -44,2 %.

Mezi vznětovými motory je situace v první pětce tentokrát následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 1.511 kusů (74,5 % z celkových registrací), Kia Cee'd rovných 90 (17,5 %), Hyundai i30 103 (22,5 %), Renault Mégane 75 (19,4 %) a Volkswagen Golf 67 (stejných 22,5 % jako i30). Žádný model tedy z obvyklých čísel nijak nevybočuje.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
20. 7. 2010 08:06
Superlevny Logan
On je Logan MCV superlevny?!? at koukam do ceniku jak koukam tak prvni pouziena verze, tj. s klimackou, stoji temer 260k, v dobe kdy jde napr CeedSW s klimkou koupit za 280, zaver necht si udela kazdy sam... O Loganu MCV jsme i uvazovali, ale cena s klimkou by musela byt kolem 230 aby to vyrovnalo propastny rozdil temer ve vsech oblastech (s vyjimkou prostoru) proti modernim autum...
20. 7. 2010 08:01
Před, za, a po!
Tak nějak se bude jmenovat toto desetiletí! ;-)