Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2010: Pořadí modelů

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Českému trhu již rok a půl nevládne Škoda Fabia, nýbrž její větší sestra Octavia. Mladoboleslavská automobilka obsadila v žebříčku modelů napříč kategoriemi čtyři místa v první pětce.

Pouze Roomster mimo

Jen minivan Roomster to tak vysoko nedotáhl, je až jedenáctý. Kromě Fabie a Octavie se na čtvrté místo protlačil Superb, jemuž pomáhá k výborným výsledkům varianta Combi, pátý je pak Yeti, který trhá rekordy v malých a středních SUV. Nejprodávanějším dovozovým automobilem byla v první půli letošního roku Kia Cee'd, která jako jediná dokázala rozdělit mladoboleslavské kvarteto na dvě poloviny. Připomeňme, že za leden až červen 2009 byl nejoblíbenějším importovaným autem Ford Fusion.

Nižší střední na postupu

Octavia dosáhla dvouciferného podílu, překročila 15 procent. Soupeři z nižší střední třídy se na ni dívají z zpovzdálí, i tak tato kategorie ovšem okupuje polovinu první desítky, tento stav tedy odpovídá celkovým objemům registrací. Kromě Octavie a třetího Cee'du tu najdeme ještě šestý Golf, devátý Mégane a desátý Hyundai i30. Oproti tomu malé automobily jsou mezi nejlepšími jen tři: Fabia, Fusion a Fiesta.

Dodávky

Nejúspěšnější dodávka Ford Transit to dotáhla až na patnáctou příčku, byť musíme dodat, že se jedná o velký model sloučený s menším Connectem. Menší Berlingo pro změnu nabízené ve dvou generacích je ovšem hned za ním. Z velkých pracantů najdeme v první padesátce Volkswagen Transporter, ten je těsně za první dvacítkou a jeho počty obsahují i osobní varianty Multivan, Caravelle a obytnou Californii. Trojici doplňuje Renault Master na 33. místě.

Menších zástupců je o jednoho více: kromě Berlinga ještě Volkswagen Caddy, Peugeot Partner a Renault Kangoo. Zatímco třiapůltuny slouží většinou k práci, v nižším segmentu tvoří značný podíl (přes 70 %) osobní verze. Početnější rodiny, či aktivně žijící páry si své pomocníky nemůžou vynachválit. Dvě jízdní kola, či tři dětské sedačky se vám vejdou do málokterého současného osobního auta, těmi míníme samozřejmě klasiku, nikoli MPV.

Skokani a padavky

V popisu největších nárůstů samozřejmě musíme vynechat vůz, který se začal prodávat během roku 2009: tím je Škoda Yeti. Poté vyjde na povrch zajímavá věc: letos se v tomto ohledu daří Renaultu, tedy celému koncernu, abychom byli přesní. Skokanem roku v Top 50 je totiž minivan Scénic před užitkovým Masterem, oba modely si polepšily o více než 130 %. Pak následuje malá Fiesta (těsně nad 60 %) a této hodnoty dosáhla takřka i Dacia Logan. Na sedany ovšem připadá jen deset procent, drtivou většinu tvoří kombík MCV (přes 60 %), zbytek představují dodávky a pick-upy.

Největší propadák je skutečně pořádný. Zatímco před rokem uzavíral v žebříčku bez rozdílu kategorií první desítku, letos jej postihl sešup o dvacet příček a ztráta více než poloviční. Zbývá uvést jeho jméno: Chevrolet Aveo. Deset let od představení prvního prototypu Daewoo Kalos, ze kterého Aveo vychází, je neskutečně dlouhá doba a tak se tomu nelze divit.

Lichotivými výsledky se nemůže chlubit ani Ford Fusion. Zůstává sice dvojkou malých vozů, ztratil ovšem přes 46 %. Suzuki SX4, Renault Mégane a Volkswagen Caddy jsou zdánlivě neslučitelné automobily, Přesto je spojuje pokles -30 a více procent proti loňským číslům.

Na závěr

Na samotný závěr si necháváme dvě zajímavosti. Do první padesátky se protlačila rovněž dvojice novinek, které se před rokem ještě neprodávaly. Tou první je nošovické MPV Kia Venga, druhou SUV Hyundai ix35.

Mezi nejlepší se vešlo celkem šestnáct malých vozů včetně crossoveru od Suzuki, dvanáct modelů nižší střední třídy (i s Dacií Logan), sedm dodávek všech kategorií, pět SUV, čtyři MPV, tři mini a taktéž tři automobily střední třídy. Malé vozy si tak udržují prvenství alespoň v tomto porovnání.

Nejprodávanější automobily na českém trhu za první pololetí 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období1-6/20101-6/2009[ks][%]1-6/2010
1.Škoda OCTAVIA1468010978370233,7%15,5%
2.Škoda FABIA82739107-834-9,2%8,7%
3.Kia CEE´D25672634-67-2,5%2,7%
4.Škoda SUPERB2355171863737,1%2,5%
5.Škoda YETI225513821171534,1%2,4%
6.Volkswagen GOLF2117162649130,2%2,2%
7.Ford FUSION20603834-1774-46,3%2,2%
8.Ford FIESTA1929119873161,0%2,0%
9.Renault MEGANE16162474-858-34,7%1,7%
10.Hyundai i3015751539362,3%1,7%
11.Škoda ROOMSTER15572039-482-23,6%1,6%
12.Volkswagen POLO14561360967,1%1,5%
13.Ford FOCUS13731312614,6%1,4%
14.Volkswagen PASSAT13151229867,0%1,4%
15.Ford TRANSIT1185102815715,3%1,2%
16.Citroën BERLINGO11701261-91-7,2%1,2%
17.Peugeot 20711271429-302-21,1%1,2%
18.Dacia LOGAN106666939759,3%1,1%
19.Renault THALIA10301352-322-23,8%1,1%
20.Toyota YARIS98384813515,9%1,0%
21.Volkswagen TRANSPORTER933864698,0%1,0%
22.Peugeot 30892079612415,6%1,0%
23.Renault CLIO91475216221,5%1,0%
24.Fiat PANDA87766621131,7%0,9%
25.Hyundai i2083463719730,9%0,9%
26.Ford MONDEO7866929413,6%0,8%
27.Volkswagen TIGUAN75758816928,7%0,8%
28.Seat IBIZA70559511018,5%0,7%
29.Fiat PUNTO626669-43-6,4%0,7%
30.Chevrolet AVEO6031398-795-56,9%0,6%
31.Nissan QASHQAI60232627684,7%0,6%
32.Volkswagen CADDY587854-267-31,3%0,6%
33.Renault MASTER570244326133,6%0,6%
34.Renault SCENIC563240323134,6%0,6%
35.Opel ASTRA5565025410,8%0,6%
36.Dacia SANDERO54535618953,1%0,6%
37.Citroën C3544671-127-18,9%0,6%
38.Kia VENGA5380538-0,6%
39.Hyundai ix355300530-0,6%
40.Toyota AURIS5134357817,9%0,5%
41.Suzuki SX4511806-295-36,6%0,5%
42.Chevrolet SPARK506649-143-22,0%0,5%
43.Peugeot PARTNER479561-82-14,6%0,5%
44.Hyundai ACCENT464604-140-23,2%0,5%
45.Renault KANGOO445405409,9%0,5%
46.Honda CR-V432533-101-18,9%0,5%
47.Citroën C4429598-169-28,3%0,5%
48.Hyundai i10414478-64-13,4%0,4%
49.Citroën C4 PICASSO4093565314,9%0,4%
50.Honda CIVIC401443-42-9,5%0,4%

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
10. 8. 2010 05:02
Re: 2012
Jako, že jsem to psal po neděli, když jsem byl ještě hodně ve společenském stavu >:D Tak je to kupodivu docela i slušně napsaný >:D

"a to se pak předává z otce na syna"
Dobře! Tak to už jsem se musel i sám hodně smát >:D

Ale tak aspoň ten začátek mám dobře napsaný . ))
9. 8. 2010 22:54
Re: 2012
Bez kritizovani Skodovky musi byt kazdemu jasne, ze na trh prichazeji silnejsi znacky, ktere kdysi nemeli takovou konkurenci jako treba korejci a pote prichazeji nove tridy vozidel jako Nissan Juke, ktere mozna nebudou se prodavat po tisicich, ale drive ci pozdeji ukroji zakonite ze Skodovackeho kolace.

Bohatost a pestrost konkurence se ktereou Skodovka musi zapasit roste rozhodne vice nez kupni sila CR. Je to neodvratitelny proces.

Avatar - Katikakus
9. 8. 2010 22:37
Re: 2012
Jako vtip dobry >:D :yes:
Avatar - pocitac
9. 8. 2010 21:30
Re: 2012
podívěj se, jaký podíl trhu měla Škoda v ČR třeba před 20, pak po 15 pak po 10 letech a srovnej to se součastností - trend je jasný. Bohužel, Škoda v ČR, a to velmi citelně, ztrácí své postavení na trhu.
Avatar - Ricardo
9. 8. 2010 12:22
Re: 2012
Jako že to je dědičná nemoc? >:D
Já bych řekl, že lidi nejsou tak hloupí, jak popisuješ. Při výběru auta určitě rozhoduje síla zvyku, ale hlavně poměr dobrých a špatných zkušeností. To, že si někdo koupí škodovku jenom proto, že už jeho děda ji v roce raz-dva měl a od té doby vždycky v rodině nějaká byla, to jsou snad jednotlivé případy.
A když odečteš "velkoměsta", zbudou ti hlavně Felicie, Favority, Š120 a nějaké Escorty. Tam se obsah těchto statistik moc netvoří... :-)