Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2011: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
V malých vozech nás po polovině roku 2011 nečeká žádné překvapení. Celkově vede Fabia, nejlepším dovozovým autem zůstává i nadále Thalia.

Ford pokračuje ve vyklízení pozic. V červnu byl ovšem dvojkou za Fabií Hyundai i20.

Ve statistikách tohoto segmentu došlo navíc k úpravám. Byly sem zařazeny všechny malé crossovery, které často na trhu soupeří i s klasickými malými automobily. Nadále budou ovšem vedeny také samostatně.

Celkový trh se ve srovnání se stejným měsícem loňského roku propadl o 862 malých aut, tedy o 16,7 %. Tehdy si noví majitelé odvezli celkem 5.157 vozů této třídy, letos jich bylo 4.295.

V červnovém žebříčku zvítězila pochopitelně Fabia s 1.528 kusy. Pro již výše zmiňovanou i20 se rozhodlo 274 zákazníků, Volkswagen Polo na třetí příčce za ní zaostal jen o dvě registrace (272). Čtvrtý je Peugeot 207 s 248 vozy, nejoblíbenějšímu Fordu, kterým je hranatý Fusion, náleží páté místo. Jeho řady se na českých silnicích rozrostly o dalších 247 exemplářů.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v červnu 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 6/2011 1-6/2011 6/2011 1-6/2011
1. Škoda FABIA 1528 7907 35,6% 33,3%
2. Hyundai i20 274 1625 6,4% 6,8%
3. Volkswagen POLO 272 1241 6,3% 5,2%
4. Peugeot 207 248 1129 5,8% 4,7%
5. Ford FUSION 247 1715 5,8% 7,2%
6. Renault THALIA 207 2037 4,8% 8,6%
7. Seat IBIZA 196 977 4,6% 4,1%
8. Ford FIESTA 185 948 4,3% 4,0%
9. Renault CLIO 153 720 3,6% 3,0%
10. Chevrolet AVEO 149 522 3,5% 2,2%
11. Suzuki SX4 144 962 3,4% 4,0%
12. Opel CORSA 121 486 2,8% 2,0%
13. Toyota YARIS 114 660 2,7% 2,8%
14. Citroën C3 108 566 2,5% 2,4%
15. Fiat PUNTO 57 283 1,3% 1,2%
16. Kia RIO 54 307 1,3% 1,3%
17. Dacia SANDERO 48 400 1,1% 1,7%
18. Audi A1 42 257 1,0% 1,1%
19. Suzuki SWIFT 23 184 0,5% 0,8%
20. Peugeot 206 21 141 0,5% 0,6%
21. Kia SOUL 20 108 0,5% 0,5%
22. Honda JAZZ 19 90 0,4% 0,4%
23. Nissan JUKE 17 138 0,4% 0,6%
24. Mazda 2 13 71 0,3% 0,3%
24. Nissan MICRA 13 150 0,3% 0,6%
- Ostatní modely 22 156 0,5% 0,7%
- CELKEM 4295 23780 100,0% 100,0%

První Fabia si ve srovnání s červnem 2010 pohoršila o rovných 17 %, prodalo se o 312 malých škodovek méně. Druhý Jihokorejec z Indie naopak zaznamenal nárůst o 99 vozů, v procentním vyjádření +56,6 % (loni 175). Třetí Polo pokračuje v tomto trendu, byť má jen o mírných 4,6 % více. Polepšil si z 260 o 12 kusů. Peugeot 207 získal slušných 41,7 % (ze 175 loňských, letos tedy o 73 více). Fusion vykazuje naopak mohutný pád, což vzhledem k jeho stáří nepřekvapuje. Klesl o 44,6 %, je na tom hůře o 199 registrací.

Největší meziroční nárůst zaznamenal Opel Corsa. O 86,2 % více je poměrně lichotivý výsledek, v červnu 2010 našlo nové majitele jen 65 vozů (meziročně +56). Nejvíce si sice polepšil Citroën DS3, ale ten v Top 25 chybí a beztak se prodává po jednotlivých kusech. Vzhledem k tomu, že jsme do malých vozů nově zařadili crossover Suzuki SX4 (SDA jej uvádí v nižší střední), zmiňme i jeho nárůst 82,3 %. 65 aut navíc oproti loňsku značí také mnohé a mezi šplhouny mu tak patří druhé (nebo chcete-li třetí) místo.

Propadákům dominuje pro změnu dvojče SX4/Fiat Sedici. Je to zajímavé vhledem k tomu, že se jedná až na pár drobností o úplně shodný vůz. Cenová politika Fiatu ale není tak agresivní jako v případě Suzuki a přiznejme si to, u nás stále (bohužel) přetrvává nedůvěra k italské značce. Šestnáctka se odporoučela směrem dolů o 93,3 % (z 15 na jediný exemplář) a skončila tak mimo pořadí. Z první pětadvacítky je ovšem nejhorší Mazda 2 (-78,3 %, -47 aut ze 60).

Mezi vznětovými motory patří absolutní prvenství Fabii s 318 vozy (podíl na celkových registracích 20,8 %). Peugeot 207 vykazuje 68 exemplářů s motory HDi (27,4 %), Renaultů Clio s diesely pod kapotou bylo 37 (24,2 %). Nezvyklé počty i podíly turbodieselů u těchto modelů jsou zřejmě způsobeny dodávkami firemním zákazníkům. Žádný jiný malý vůz ovšem alespoň desítky nových přírůstků do této statistiky nedosáhl.

Půlroční žebříček

Trh malých automobilů se za prvních šest měsíců roku 2011 propadl o 3,6 %, prodalo se jich o 898 méně (23.780 oproti 24.678 loňským).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-6/2011 1-6/2010 [ks] [%] 1-6/2011
1. Škoda FABIA 7907 8273 -366 -4,4% 33,3%
2. Renault THALIA 2037 1030 1007 97,8% 8,6%
3. Ford FUSION 1715 2060 -345 -16,7% 7,2%
4. Hyundai i20 1625 834 791 94,8% 6,8%
5. Volkswagen POLO 1241 1456 -215 -14,8% 5,2%
6. Peugeot 207 1129 1127 2 0,2% 4,7%
7. Seat IBIZA 977 705 272 38,6% 4,1%
8. Suzuki SX4 962 511 451 88,3% 4,0%
9. Ford FIESTA 948 1929 -981 -50,9% 4,0%
10. Renault CLIO 720 914 -194 -21,2% 3,0%
11. Toyota YARIS 660 983 -323 -32,9% 2,8%
12. Citroën C3 566 544 22 4,0% 2,4%
13. Chevrolet AVEO 522 603 -81 -13,4% 2,2%
14. Opel CORSA 486 319 167 52,4% 2,0%
15. Dacia SANDERO 400 545 -145 -26,6% 1,7%
16. Kia RIO 307 297 10 3,4% 1,3%
17. Fiat PUNTO 283 626 -343 -54,8% 1,2%
18. Audi A1 257 0 257 - 1,1%
19. Suzuki SWIFT 184 294 -110 -37,4% 0,8%
20. Nissan MICRA 150 49 101 206,1% 0,6%
21. Peugeot 206 141 210 -69 -32,9% 0,6%
22. Nissan JUKE 138 0 138 - 0,6%
23. Kia SOUL 108 172 -64 -37,2% 0,5%
24. Honda JAZZ 90 97 -7 -7,2% 0,4%
25. Mazda 2 71 304 -233 -76,6% 0,3%
- Ostatní modely 156 796 -640 -80,4% 0,7%
- CELKEM 23780 24678 -898 -3,6% 100,0%

Vedení mladoboleslavského zástupce v půlročním pořadí není žádným překvapením, Fabia má na kontě 7.907 kusů (podíl 33,3 %). Druhá je i přes momentální neúspěchy stále Thalia (2.037, 8,6 %). Zvýšené kombi od Fordu sice neobhájilo post dovozové jedničky a navíc se pomalu chystá do důchodu, ale i tak mu zatím v průběžném pořadí patří bronz (1.715, 7.2 %). Čtvrtý je Hyundai i20 (1.625, 6,8 %) a pátý Volkswagen Polo (1.241, 5,2 %). Pro připomenutí: v pololetí minulého roku byl druhý za Fabií Fusion, třetí Fiesta, čtvrté Polo a pátý Peugeot 207. Zatímco Fiesta letos spadla až na deváté místo, Thalia naopak vyšplhala na stříbro ze šestky. Hyundai i20 byl pro změnu až devátý loni.

Propad Fabie činí od ledna jen -4,4 %, oproti prvním šesti měsícům letopočtu 2010 se prodalo o 366 vozů méně. Thalia si prudce polepšila, má +97,8 % (loni 1.030). Fusion naopak ztratil 345 aut, tedy 16,7 % (před rokem 2.060). Hyundai i20 má podobný výsledek jako Thalia: o 94,8 % registrací více (z 834). Páté Polo si pohoršilo o 14,8 %, tedy o 215 kusů. Mimochodem, nejstabilnější oblibě ze všech malých vozů se těší Peugeot 207. Aktuálně sice klesl o jednu příčku, ale na druhou stranu má o dva vozy více.

Skokanem roku není ani Thalia, ani i20, nýbrž Nissan Micra. Čtvrtá generace u zákazníků (či spíše zákaznic, ale líbí se i některým mužům) zabodovala o čemž svědčí +206,1 %. Letos našla 150 klientek, kdežto před dvanácti měsíci měla na kontě jen 49 aut. Zmínění lídři segmentu následují hned za ní. Propadákem je kromě výprodejového Accentu, který již ze statistik zmizel, japonská Toyota Urban Cruiser (-87,5 %). Neúspěšný malý kříženec stále figuruje v nabídce, ale místo 24 se pro něj rozhodli jen tři lidé. Lada Kalina ztratila 80 % (z 5 na 1), z Top 25 je nejhorší opět Mazda 2 (-76,6 %, -233 vozů, loni 304, letos pouhých 71).

Malé crossovery

Byť byly malé crossovery zařazeny do hlavní kategorie, budeme je vést i samostatně. Červnový žebříček ovládlo Suzuki SX4 (144), druhá Kia Soul skončila na 20 registracích a Nissan Juke si připsal 17 přírůstků.

V půlročním pořadí je druhá a třetí příčka opačná, oba zástupci kategorie nezařaditelných ale překročili alespoň stokusovou hranici. SX4 stále okupuje takřka 80 % trhu a ani v budoucnu se na tom zřejmě nic nezmění. Sesterský Fiat Sedici má na kontě za šest měsíců jen 27 registrací.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-6/2011 1-6/2010 [ks] [%] 1-6/2011
1. Suzuki SX4 962 511 451 88,3% 77,7%
2. Nissan JUKE 138 0 138 - 11,1%
3. Kia SOUL 108 172 -64 -37,2% 8,7%
4. Fiat SEDICI 27 101 -74 -73,3% 2,2%
5. Toyota URBAN CRUISER 3 24 -21 -87,5% 0,2%
- CELKEM 1238 808 430 53,2% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Avatar - Guttalax
25. 7. 2011 11:59
Pché
;-) Nebýt I 20 ,tak Corejci Hjup a KIhop utřeli hubu. A to si právě myslím ,že by mohla být jejich parketa. >:-[]
25. 7. 2011 10:45
Re: V česku se ..
Podle mě je tahle skupina aut o image ne o výsledcích testů ...
Avatar - white label
25. 7. 2011 00:37
Re: mam velku radost
Potrefená husa (poněkud agresivně) zakejhala... >:-[]
Na co si má dát jako pozor, na tebe - "antiblavaka"? 8-s >:D
Avatar - Hammunasakra
25. 7. 2011 00:20
V česku se ..
.. (vůbec) NEprodává Citroën DS3? ;-\
PS: Je to možná nejlepší malé auto, v testech si velmi dobře stojící (je vyhrávající) a prodeje "mimo česko" také nejsou špatné? V česku opravdu NULA prodaných kusů?? :-|
(i na poměry audi trochu předražené A1 se přitom prodá stejně jako FIATu Punto..
24. 7. 2011 22:56
Re: mam velku radost
co ma spolocne region kde byva s obsahom prispevku??? Mna by tiez zaujimalo co na korejskych autach vidis. Nic proti nim nemam, ale skus povedat preco korejca a nie europske auto