Český trh v prvním pololetí 2011: Nejprodávanější malé vozy
Ford pokračuje ve vyklízení pozic. V červnu byl ovšem dvojkou za Fabií Hyundai i20.
Ve statistikách tohoto segmentu došlo navíc k úpravám. Byly sem zařazeny všechny malé crossovery, které často na trhu soupeří i s klasickými malými automobily. Nadále budou ovšem vedeny také samostatně.
Celkový trh se ve srovnání se stejným měsícem loňského roku propadl o 862 malých aut, tedy o 16,7 %. Tehdy si noví majitelé odvezli celkem 5.157 vozů této třídy, letos jich bylo 4.295.
V červnovém žebříčku zvítězila pochopitelně Fabia s 1.528 kusy. Pro již výše zmiňovanou i20 se rozhodlo 274 zákazníků, Volkswagen Polo na třetí příčce za ní zaostal jen o dvě registrace (272). Čtvrtý je Peugeot 207 s 248 vozy, nejoblíbenějšímu Fordu, kterým je hranatý Fusion, náleží páté místo. Jeho řady se na českých silnicích rozrostly o dalších 247 exemplářů.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v červnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2011 | 1-6/2011 | 6/2011 | 1-6/2011 |
1. | Škoda FABIA | 1528 | 7907 | 35,6% | 33,3% |
2. | Hyundai i20 | 274 | 1625 | 6,4% | 6,8% |
3. | Volkswagen POLO | 272 | 1241 | 6,3% | 5,2% |
4. | Peugeot 207 | 248 | 1129 | 5,8% | 4,7% |
5. | Ford FUSION | 247 | 1715 | 5,8% | 7,2% |
6. | Renault THALIA | 207 | 2037 | 4,8% | 8,6% |
7. | Seat IBIZA | 196 | 977 | 4,6% | 4,1% |
8. | Ford FIESTA | 185 | 948 | 4,3% | 4,0% |
9. | Renault CLIO | 153 | 720 | 3,6% | 3,0% |
10. | Chevrolet AVEO | 149 | 522 | 3,5% | 2,2% |
11. | Suzuki SX4 | 144 | 962 | 3,4% | 4,0% |
12. | Opel CORSA | 121 | 486 | 2,8% | 2,0% |
13. | Toyota YARIS | 114 | 660 | 2,7% | 2,8% |
14. | Citroën C3 | 108 | 566 | 2,5% | 2,4% |
15. | Fiat PUNTO | 57 | 283 | 1,3% | 1,2% |
16. | Kia RIO | 54 | 307 | 1,3% | 1,3% |
17. | Dacia SANDERO | 48 | 400 | 1,1% | 1,7% |
18. | Audi A1 | 42 | 257 | 1,0% | 1,1% |
19. | Suzuki SWIFT | 23 | 184 | 0,5% | 0,8% |
20. | Peugeot 206 | 21 | 141 | 0,5% | 0,6% |
21. | Kia SOUL | 20 | 108 | 0,5% | 0,5% |
22. | Honda JAZZ | 19 | 90 | 0,4% | 0,4% |
23. | Nissan JUKE | 17 | 138 | 0,4% | 0,6% |
24. | Mazda 2 | 13 | 71 | 0,3% | 0,3% |
24. | Nissan MICRA | 13 | 150 | 0,3% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 22 | 156 | 0,5% | 0,7% |
- | CELKEM | 4295 | 23780 | 100,0% | 100,0% |
První Fabia si ve srovnání s červnem 2010 pohoršila o rovných 17 %, prodalo se o 312 malých škodovek méně. Druhý Jihokorejec z Indie naopak zaznamenal nárůst o 99 vozů, v procentním vyjádření +56,6 % (loni 175). Třetí Polo pokračuje v tomto trendu, byť má jen o mírných 4,6 % více. Polepšil si z 260 o 12 kusů. Peugeot 207 získal slušných 41,7 % (ze 175 loňských, letos tedy o 73 více). Fusion vykazuje naopak mohutný pád, což vzhledem k jeho stáří nepřekvapuje. Klesl o 44,6 %, je na tom hůře o 199 registrací.
Největší meziroční nárůst zaznamenal Opel Corsa. O 86,2 % více je poměrně lichotivý výsledek, v červnu 2010 našlo nové majitele jen 65 vozů (meziročně +56). Nejvíce si sice polepšil Citroën DS3, ale ten v Top 25 chybí a beztak se prodává po jednotlivých kusech. Vzhledem k tomu, že jsme do malých vozů nově zařadili crossover Suzuki SX4 (SDA jej uvádí v nižší střední), zmiňme i jeho nárůst 82,3 %. 65 aut navíc oproti loňsku značí také mnohé a mezi šplhouny mu tak patří druhé (nebo chcete-li třetí) místo.
Propadákům dominuje pro změnu dvojče SX4/Fiat Sedici. Je to zajímavé vhledem k tomu, že se jedná až na pár drobností o úplně shodný vůz. Cenová politika Fiatu ale není tak agresivní jako v případě Suzuki a přiznejme si to, u nás stále (bohužel) přetrvává nedůvěra k italské značce. Šestnáctka se odporoučela směrem dolů o 93,3 % (z 15 na jediný exemplář) a skončila tak mimo pořadí. Z první pětadvacítky je ovšem nejhorší Mazda 2 (-78,3 %, -47 aut ze 60).
Mezi vznětovými motory patří absolutní prvenství Fabii s 318 vozy (podíl na celkových registracích 20,8 %). Peugeot 207 vykazuje 68 exemplářů s motory HDi (27,4 %), Renaultů Clio s diesely pod kapotou bylo 37 (24,2 %). Nezvyklé počty i podíly turbodieselů u těchto modelů jsou zřejmě způsobeny dodávkami firemním zákazníkům. Žádný jiný malý vůz ovšem alespoň desítky nových přírůstků do této statistiky nedosáhl.
Půlroční žebříček
Trh malých automobilů se za prvních šest měsíců roku 2011 propadl o 3,6 %, prodalo se jich o 898 méně (23.780 oproti 24.678 loňským).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2011 | 1-6/2010 | [ks] | [%] | 1-6/2011 |
1. | Škoda FABIA | 7907 | 8273 | -366 | -4,4% | 33,3% |
2. | Renault THALIA | 2037 | 1030 | 1007 | 97,8% | 8,6% |
3. | Ford FUSION | 1715 | 2060 | -345 | -16,7% | 7,2% |
4. | Hyundai i20 | 1625 | 834 | 791 | 94,8% | 6,8% |
5. | Volkswagen POLO | 1241 | 1456 | -215 | -14,8% | 5,2% |
6. | Peugeot 207 | 1129 | 1127 | 2 | 0,2% | 4,7% |
7. | Seat IBIZA | 977 | 705 | 272 | 38,6% | 4,1% |
8. | Suzuki SX4 | 962 | 511 | 451 | 88,3% | 4,0% |
9. | Ford FIESTA | 948 | 1929 | -981 | -50,9% | 4,0% |
10. | Renault CLIO | 720 | 914 | -194 | -21,2% | 3,0% |
11. | Toyota YARIS | 660 | 983 | -323 | -32,9% | 2,8% |
12. | Citroën C3 | 566 | 544 | 22 | 4,0% | 2,4% |
13. | Chevrolet AVEO | 522 | 603 | -81 | -13,4% | 2,2% |
14. | Opel CORSA | 486 | 319 | 167 | 52,4% | 2,0% |
15. | Dacia SANDERO | 400 | 545 | -145 | -26,6% | 1,7% |
16. | Kia RIO | 307 | 297 | 10 | 3,4% | 1,3% |
17. | Fiat PUNTO | 283 | 626 | -343 | -54,8% | 1,2% |
18. | Audi A1 | 257 | 0 | 257 | - | 1,1% |
19. | Suzuki SWIFT | 184 | 294 | -110 | -37,4% | 0,8% |
20. | Nissan MICRA | 150 | 49 | 101 | 206,1% | 0,6% |
21. | Peugeot 206 | 141 | 210 | -69 | -32,9% | 0,6% |
22. | Nissan JUKE | 138 | 0 | 138 | - | 0,6% |
23. | Kia SOUL | 108 | 172 | -64 | -37,2% | 0,5% |
24. | Honda JAZZ | 90 | 97 | -7 | -7,2% | 0,4% |
25. | Mazda 2 | 71 | 304 | -233 | -76,6% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 156 | 796 | -640 | -80,4% | 0,7% |
- | CELKEM | 23780 | 24678 | -898 | -3,6% | 100,0% |
Vedení mladoboleslavského zástupce v půlročním pořadí není žádným překvapením, Fabia má na kontě 7.907 kusů (podíl 33,3 %). Druhá je i přes momentální neúspěchy stále Thalia (2.037, 8,6 %). Zvýšené kombi od Fordu sice neobhájilo post dovozové jedničky a navíc se pomalu chystá do důchodu, ale i tak mu zatím v průběžném pořadí patří bronz (1.715, 7.2 %). Čtvrtý je Hyundai i20 (1.625, 6,8 %) a pátý Volkswagen Polo (1.241, 5,2 %). Pro připomenutí: v pololetí minulého roku byl druhý za Fabií Fusion, třetí Fiesta, čtvrté Polo a pátý Peugeot 207. Zatímco Fiesta letos spadla až na deváté místo, Thalia naopak vyšplhala na stříbro ze šestky. Hyundai i20 byl pro změnu až devátý loni.
Propad Fabie činí od ledna jen -4,4 %, oproti prvním šesti měsícům letopočtu 2010 se prodalo o 366 vozů méně. Thalia si prudce polepšila, má +97,8 % (loni 1.030). Fusion naopak ztratil 345 aut, tedy 16,7 % (před rokem 2.060). Hyundai i20 má podobný výsledek jako Thalia: o 94,8 % registrací více (z 834). Páté Polo si pohoršilo o 14,8 %, tedy o 215 kusů. Mimochodem, nejstabilnější oblibě ze všech malých vozů se těší Peugeot 207. Aktuálně sice klesl o jednu příčku, ale na druhou stranu má o dva vozy více.
Skokanem roku není ani Thalia, ani i20, nýbrž Nissan Micra. Čtvrtá generace u zákazníků (či spíše zákaznic, ale líbí se i některým mužům) zabodovala o čemž svědčí +206,1 %. Letos našla 150 klientek, kdežto před dvanácti měsíci měla na kontě jen 49 aut. Zmínění lídři segmentu následují hned za ní. Propadákem je kromě výprodejového Accentu, který již ze statistik zmizel, japonská Toyota Urban Cruiser (-87,5 %). Neúspěšný malý kříženec stále figuruje v nabídce, ale místo 24 se pro něj rozhodli jen tři lidé. Lada Kalina ztratila 80 % (z 5 na 1), z Top 25 je nejhorší opět Mazda 2 (-76,6 %, -233 vozů, loni 304, letos pouhých 71).
Malé crossovery
Byť byly malé crossovery zařazeny do hlavní kategorie, budeme je vést i samostatně. Červnový žebříček ovládlo Suzuki SX4 (144), druhá Kia Soul skončila na 20 registracích a Nissan Juke si připsal 17 přírůstků.
V půlročním pořadí je druhá a třetí příčka opačná, oba zástupci kategorie nezařaditelných ale překročili alespoň stokusovou hranici. SX4 stále okupuje takřka 80 % trhu a ani v budoucnu se na tom zřejmě nic nezmění. Sesterský Fiat Sedici má na kontě za šest měsíců jen 27 registrací.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2011 | 1-6/2010 | [ks] | [%] | 1-6/2011 |
1. | Suzuki SX4 | 962 | 511 | 451 | 88,3% | 77,7% |
2. | Nissan JUKE | 138 | 0 | 138 | - | 11,1% |
3. | Kia SOUL | 108 | 172 | -64 | -37,2% | 8,7% |
4. | Fiat SEDICI | 27 | 101 | -74 | -73,3% | 2,2% |
5. | Toyota URBAN CRUISER | 3 | 24 | -21 | -87,5% | 0,2% |
- | CELKEM | 1238 | 808 | 430 | 53,2% | 100,0% |