Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (64)
Vyšší střední třídu u nás ovládají BMW, Audi a Mercedes-Benz, jediným vetřelcem je velká řada švédského Volva.

Objem českého trhu se v tomto segmentu oproti roku 2011 zvýšil o rovná 4 %, z 2.838 na 2.951 kusů. (+113). Připomeňme, že za letopočet 2010 jich našlo své zákazníky 2.080, takže stále roste.

Celkové pořadí od ledna je více než jasné. Za uplynulý rok totiž zvítězilo BMW řady 5 včetně provedení GT. Překonalo dokonce hranici jednoho tisíce aut, což je výjimečný výkon. Nakonec jich bylo 1.004, znamená to podíl ve třídě 34 %. Čtyři kruhy jsou s A6 a odvozenými Allroady na druhé příčce (825 registrací, 28 %). Třetí místo uhájila velká řada Volva, konkrétně modely S80, V70 a XC70, ale už s velkou ztrátou (303, 10,3 %). S pomyslnou bramborovou medailí se musel spokojit Mercedes-Benz E, ten skončil na 269 kusech a 9,1 %. Sportback A7 pak obsadil nejspodnější příčku v Top 5 (167, 5,7 %).

Do výsledného žebříčku byly zařazeny pouze deset nejprodávanějších modelů z celkových patnácti. Pořadí tedy doplňují Mercedes-Benz CLS, BMW řady 6, levný Renault Latitude, Jaguar XF a Lexus GS.

V porovnání s rokem 2011 se u nás prodalo pětkových BMW o 145 více (+16,9 %). Audi A6 si polepšilo o 205 vozů, což reprezentuje hodnotu +33,1 %. Největší osobní Volvo je oproti tomu mírně v záporných číslech (-2,6 %, -8 z 311). Éčko s emblémem trojcípé hvězdy ztratilo razantních 154 kusů (-36,4 %). Dobře si nevedlo ani Audi A7, které se hodnotami -39,3 % a -108 registrací rozhodně chlubit nemůže.

Procentuálně největším skokanem je Lexus GS. Generační výměna mu pomohla k velmi působivé hodnotě +875 % a navýšení počtů z pouhých čtyř na 39 aut. Tím překonal i „kusovky“ Citroën C6 (+500 %) a Hyundai Genesis (+400 %). Ty jsou však mimo pořadí. Zajímavost ale představují vzrůstající registrace BMW řady 6: za sezónu 2011 jej zvolilo 27 zákazníků, loni už 65 (+140,7 %). Do tabulek vyšší střední třídy byl ale zařazen až během minulého roku po příchodu čtyřdveřové karosářské verze Gran Coupé. Celkový počet zahrnuje všechny včetně kupé a kabrioletů. V kusových navýšeních vede jasně Audi A6 i s Allroady před BMW řad 5 a 6 (+38).

Pojďme se ještě rychle podívat na procentní losery. V první desítce je jím jasně Renault Latitude (-50,5 %). Saabem 9-5 se totiž není třeba příliš zabývat, vzhledem ke smutnému osudu automobilky je skryt v kolonce „Ostatní modely“ s -86,7 %. Za Latitudem již následují výše zmínění Němci: Audi A7 a Mercedes-Benz třídy E. Ti také vévodí kusovým ztrátám před francouzským sedanem s jihokorejskými kořeny, který našel o 55 zájemců méně.

Je poměrně známou věcí, že vyšší střední třída je doménou nafty, alespoň u nejprodávanějších modelů tento fakt platí bez výjimky. A které jimi byly? BMW 5 s malým d na zádi si v loňském roce koupilo 926 Čechů (jinak 92,2 % ze všech). Noví majitelé si také odvezli 765 Audi A6 s motory TDI včetně Allroadu (podíl 92,7 %). V případě Volva 70/80 to bylo 271 vozů s turbodiesely (89,4 %). Mercedes E dosáhl na 245 aut s agregáty CDI (91,1 %). A konečně Audi A7 má na kontě 149 kusů s přeplňovanými vznětovými pohonnými jednotkami (89,2 %). Procentní údaje jsou tedy velmi podobné a nikdo z nich nevybočuje.

Alternativní paliva představují i zde spíše raritu. V přehledech SDA najdeme pouze jedinou E-Klasse na CNG a tři Latitudy spalující bioethanol E85. Prodalo se také 26 hybridních Lexusů GS, elektromotor pomáhal v pohybu dokonce i pětici Mercedesů E.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
 Období1-12/20121-12/2011[ks][%]1-12/2012
1.BMW 5100485914516,9%34,0%
2.Audi A682562020533,1%28,0%
3.Volvo S80/V70/XC70303311-8-2,6%10,3%
4.Mercedes-Benz E269423-154-36,4%9,1%
5.Audi A7167275-108-39,3%5,7%
6.Mercedes-Benz CLS 1351142118,4%4,6%
7.BMW 6652738140,7%2,2%
8.Renault LATITUDE54109-55-50,5%1,8%
9.Jaguar XF525200,0%1,8%
10.Lexus GS39435875,0%1,3%
Ostatní modely-3844-6-13,6%1,3%
CELKEM-295128381134,0%100,0%

Ještě se na skok podívejme na tentokrát méně důležitý měsíční žebříček. Prosincové pořadí je úplně stejné jako to celoroční. Jedničkou se tak stalo BMW 5 se 72 novými registracemi a podílem 34,4 %. Audi A6 bylo znovu až druhé (40, 19,1 %) a třetí místo získala velká Volva sérií 70 a 80 (32, 15,3 %). Na čtvrtém místě najdeme třídu E od Mercedesu (19, 9,1 %). Pátý se 14 registracemi je Sportback A7 se čtyřmi kruhy (6,7 %).

Procentním šplhounem z Top 10 se stala řada 6 s modrobílým logem. Zlepšila se o 600 %, respektive stylových šest kusů z jediného. Trojciferný nárůst však máme ještě jeden, Lexus GS (+200 %). Kusovým šplhounem je ovšem vedoucí série 5 (+15). Trh meziročně spadl o 16,1 %, v prosinci 2011 vykazoval 249 nových registrací, minulý měsíc jen 209. Procentním propadákem mezi modely vyhlašme Jaguar XF 6 (-66,7 %), který ztratil osmičku aut. V jednotkových je suverénně nejhorší A6 (-30).

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v prosinci 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období12/20121-12/201212/20121-12/2012
1.BMW 572100434,4%34,0%
2.Audi A64082519,1%28,0%
3.Volvo S80/V70/XC703230315,3%10,3%
4.Mercedes-Benz E192699,1%9,1%
5.Audi A7141676,7%5,7%
6.Mercedes-Benz CLS 101354,8%4,6%
7.BMW 67653,3%2,2%
8.Renault LATITUDE6542,9%1,8%
9.Jaguar XF4521,9%1,8%
10.Lexus GS3391,4%1,3%
Ostatní modely-2381,0%1,3%
CELKEM-2092951100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (64)
Avatar - Barrichello
24. 1. 2013 08:23
Re: Všetko podľa plánu - teória vs realita
Z vašich příspěvků srší kdo si nekoupí něco z D3 je blázen.

Já narozdíl od vás nevyznávám proodukty jedné země, jestlisis neráčil všimnout.

Já na údržbu mam, neboj.
Olej používám vždy přímo od výrobce nebo kvalitních značek. V přeheldu novinek máš co vše bylo měněno.

Letní pneumatiky na 5 měsíců v roce nepotřebuju, už sem toho na zimních v létě najel celkem dost. Takže vím že na tom jde jezdit bez problémů.
Avatar - HitmanPB
24. 1. 2013 00:43
Re: Všetko podľa plánu - teória vs realita
Rubinho, preboha...
Z Tvojich príspevkov srší - kto si nekupi JAG a Chrysler je neviem čo...
Vieš kúpim si také auto, aby som mal potom mal na údržbu, kvalitný olej, na letné pneumatiky a nejazdil v lete na zimných...
A preto som nevolil to čo Ty, lebo by ma to položilo >:-[] :-!
Avatar - HitmanPB
24. 1. 2013 00:32
Re: Všetko podľa plánu - teória vs realita
Predpokladám, podľa textu, že reaguješ na mňa, aj keď prvá časť asi skôr patrila inému.

Ad. prvý odsek. Vypenil som preto, lebo vyložene nemám rád, keď niekto nálepkuje niekoho. Nám tiež môžu nadavať do "komoušov" - nebol to o nič lepší režim, viac to nechcem rozoberať.

Ad druhý odsek. Sú ľudia, ktorí autá milujú a auto je ich koníček - teda niečo podobné, ako keď je človek fanda do audia a vyberá podľa kvality. Potom sú ľudia, ktorí berú auto (audio) iba ako spotrebný tovar, lebo ich autá až tak nezaujímajú (u audia - nemajú hudobný sluch alebo berú audio a zvukový prejav iba ako kulisu).
Ja s Tebou plne súhlasím, že človek môže jazdiť napr. vo Fábii alebo Lagune, ale má iné priority a doma má napríklad zbierku známok neskutočnej hodnoty - LEBO - jeho priorita je filatelia a nie autá.
Mimochodom, rád by som videl dobrodruha, ktorý si v dnešnej dobe kúpi nové auto vyššej strednej bez toho, aby to nemal finančne spočítané. Ale zober si, koľko lacnejšich aut je zobratých z leasingu od ľudí, ktorí si to tak nejako zle spočítali, začali podnikať a hneď kúpili nové auto, ktoré im zlomilo väzy, lebo nepočítali s tým, že po prvom úspešnom roku sa zvýšia odvody do poisťovní a ouha, zrazu chýbali peniaze...

Nechápem, prečo sa tu píše o nejakom kulte D3. Skôr je kult Golf, Passat, Octavia.
D3 je niekde inde - je to jednoducho realita, niekto ju pochopí, niekto nie. Preto tieto značky idú do nižších tried, lebo zistili, že ľudia ich autá chcú, ale nemajú na vyššie modely. Boli by hlúpi, keby to neurobili, sú tam prachy, oni majú image a dnešná doba je aj o image. Mladý teenager vydranká od rodičov 200 EUR na blbé tenisky, ktoré mu vydržia pol roka, myslím, že to nepotrebuje ďaľší komentár...

Na pováženie je Tvoje tvrdenie "To co je v západní Evropě bráno jako lepší spotřebák je v ČR modlou".
Predpokladám, že Si bol na "západe" a asi uznáš, že D3 - samozrejme od určitej triedy nie je iba lepší spotrebák ;-) Viem, v čom jazdí 90% nemcov a asi aj Ty...

Všetko je o prioritách, niekto si kúpi špičkové auto, niekto super rybársku výbavu, niekto super oblečenie,
preto to netreba riešiť a nepozastavovať sa nad tým.
Samozrejmé je , že každý človek má možnosť slobodného výberu a nech si kúpi čo che. Ale nech to nevnucuje druhému, ja nikomu nič nevnucujem, lebo pre mňa je podstatné, prečo si veci kupujem a je mi jedno, čo si kúpí niekto druhý, lebo je to jeho slobodný výber.
Môj pôvodný príspevok bol takým podpichnutím niektorým diskutérom (T... a spol), ale že budeme riešiť 20 storočie... :-)
23. 1. 2013 22:37
Re: Jaguar
Mezi kulisami jsou joysticky ala Toyota, nebo BMW asi to nejlepší - sám bych kulisu automatu navrhl přesně takhle. Ale za ještě lepší považuji volbu tlačítkem.
Avatar - Barrichello
23. 1. 2013 21:22
Re: Všetko podľa plánu - teória vs realita
On to psát nemusí, stačí že si to myslí....