Český trh v roce 2012: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy
Objem českého trhu se v tomto segmentu oproti roku 2011 zvýšil o rovná 4 %, z 2.838 na 2.951 kusů. (+113). Připomeňme, že za letopočet 2010 jich našlo své zákazníky 2.080, takže stále roste.
Celkové pořadí od ledna je více než jasné. Za uplynulý rok totiž zvítězilo BMW řady 5 včetně provedení GT. Překonalo dokonce hranici jednoho tisíce aut, což je výjimečný výkon. Nakonec jich bylo 1.004, znamená to podíl ve třídě 34 %. Čtyři kruhy jsou s A6 a odvozenými Allroady na druhé příčce (825 registrací, 28 %). Třetí místo uhájila velká řada Volva, konkrétně modely S80, V70 a XC70, ale už s velkou ztrátou (303, 10,3 %). S pomyslnou bramborovou medailí se musel spokojit Mercedes-Benz E, ten skončil na 269 kusech a 9,1 %. Sportback A7 pak obsadil nejspodnější příčku v Top 5 (167, 5,7 %).
Do výsledného žebříčku byly zařazeny pouze deset nejprodávanějších modelů z celkových patnácti. Pořadí tedy doplňují Mercedes-Benz CLS, BMW řady 6, levný Renault Latitude, Jaguar XF a Lexus GS.
V porovnání s rokem 2011 se u nás prodalo pětkových BMW o 145 více (+16,9 %). Audi A6 si polepšilo o 205 vozů, což reprezentuje hodnotu +33,1 %. Největší osobní Volvo je oproti tomu mírně v záporných číslech (-2,6 %, -8 z 311). Éčko s emblémem trojcípé hvězdy ztratilo razantních 154 kusů (-36,4 %). Dobře si nevedlo ani Audi A7, které se hodnotami -39,3 % a -108 registrací rozhodně chlubit nemůže.
Procentuálně největším skokanem je Lexus GS. Generační výměna mu pomohla k velmi působivé hodnotě +875 % a navýšení počtů z pouhých čtyř na 39 aut. Tím překonal i „kusovky“ Citroën C6 (+500 %) a Hyundai Genesis (+400 %). Ty jsou však mimo pořadí. Zajímavost ale představují vzrůstající registrace BMW řady 6: za sezónu 2011 jej zvolilo 27 zákazníků, loni už 65 (+140,7 %). Do tabulek vyšší střední třídy byl ale zařazen až během minulého roku po příchodu čtyřdveřové karosářské verze Gran Coupé. Celkový počet zahrnuje všechny včetně kupé a kabrioletů. V kusových navýšeních vede jasně Audi A6 i s Allroady před BMW řad 5 a 6 (+38).
Pojďme se ještě rychle podívat na procentní losery. V první desítce je jím jasně Renault Latitude (-50,5 %). Saabem 9-5 se totiž není třeba příliš zabývat, vzhledem ke smutnému osudu automobilky je skryt v kolonce „Ostatní modely“ s -86,7 %. Za Latitudem již následují výše zmínění Němci: Audi A7 a Mercedes-Benz třídy E. Ti také vévodí kusovým ztrátám před francouzským sedanem s jihokorejskými kořeny, který našel o 55 zájemců méně.
Je poměrně známou věcí, že vyšší střední třída je doménou nafty, alespoň u nejprodávanějších modelů tento fakt platí bez výjimky. A které jimi byly? BMW 5 s malým d na zádi si v loňském roce koupilo 926 Čechů (jinak 92,2 % ze všech). Noví majitelé si také odvezli 765 Audi A6 s motory TDI včetně Allroadu (podíl 92,7 %). V případě Volva 70/80 to bylo 271 vozů s turbodiesely (89,4 %). Mercedes E dosáhl na 245 aut s agregáty CDI (91,1 %). A konečně Audi A7 má na kontě 149 kusů s přeplňovanými vznětovými pohonnými jednotkami (89,2 %). Procentní údaje jsou tedy velmi podobné a nikdo z nich nevybočuje.
Alternativní paliva představují i zde spíše raritu. V přehledech SDA najdeme pouze jedinou E-Klasse na CNG a tři Latitudy spalující bioethanol E85. Prodalo se také 26 hybridních Lexusů GS, elektromotor pomáhal v pohybu dokonce i pětici Mercedesů E.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2012 | ||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1-12/2012 | 1-12/2011 | [ks] | [%] | 1-12/2012 | |
1. | BMW 5 | 1004 | 859 | 145 | 16,9% | 34,0% |
2. | Audi A6 | 825 | 620 | 205 | 33,1% | 28,0% |
3. | Volvo S80/V70/XC70 | 303 | 311 | -8 | -2,6% | 10,3% |
4. | Mercedes-Benz E | 269 | 423 | -154 | -36,4% | 9,1% |
5. | Audi A7 | 167 | 275 | -108 | -39,3% | 5,7% |
6. | Mercedes-Benz CLS | 135 | 114 | 21 | 18,4% | 4,6% |
7. | BMW 6 | 65 | 27 | 38 | 140,7% | 2,2% |
8. | Renault LATITUDE | 54 | 109 | -55 | -50,5% | 1,8% |
9. | Jaguar XF | 52 | 52 | 0 | 0,0% | 1,8% |
10. | Lexus GS | 39 | 4 | 35 | 875,0% | 1,3% |
Ostatní modely | - | 38 | 44 | -6 | -13,6% | 1,3% |
CELKEM | - | 2951 | 2838 | 113 | 4,0% | 100,0% |
Ještě se na skok podívejme na tentokrát méně důležitý měsíční žebříček. Prosincové pořadí je úplně stejné jako to celoroční. Jedničkou se tak stalo BMW 5 se 72 novými registracemi a podílem 34,4 %. Audi A6 bylo znovu až druhé (40, 19,1 %) a třetí místo získala velká Volva sérií 70 a 80 (32, 15,3 %). Na čtvrtém místě najdeme třídu E od Mercedesu (19, 9,1 %). Pátý se 14 registracemi je Sportback A7 se čtyřmi kruhy (6,7 %).
Procentním šplhounem z Top 10 se stala řada 6 s modrobílým logem. Zlepšila se o 600 %, respektive stylových šest kusů z jediného. Trojciferný nárůst však máme ještě jeden, Lexus GS (+200 %). Kusovým šplhounem je ovšem vedoucí série 5 (+15). Trh meziročně spadl o 16,1 %, v prosinci 2011 vykazoval 249 nových registrací, minulý měsíc jen 209. Procentním propadákem mezi modely vyhlašme Jaguar XF 6 (-66,7 %), který ztratil osmičku aut. V jednotkových je suverénně nejhorší A6 (-30).
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v prosinci 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 12/2012 | 1-12/2012 | 12/2012 | 1-12/2012 | |
1. | BMW 5 | 72 | 1004 | 34,4% | 34,0% |
2. | Audi A6 | 40 | 825 | 19,1% | 28,0% |
3. | Volvo S80/V70/XC70 | 32 | 303 | 15,3% | 10,3% |
4. | Mercedes-Benz E | 19 | 269 | 9,1% | 9,1% |
5. | Audi A7 | 14 | 167 | 6,7% | 5,7% |
6. | Mercedes-Benz CLS | 10 | 135 | 4,8% | 4,6% |
7. | BMW 6 | 7 | 65 | 3,3% | 2,2% |
8. | Renault LATITUDE | 6 | 54 | 2,9% | 1,8% |
9. | Jaguar XF | 4 | 52 | 1,9% | 1,8% |
10. | Lexus GS | 3 | 39 | 1,4% | 1,3% |
Ostatní modely | - | 2 | 38 | 1,0% | 1,3% |
CELKEM | - | 209 | 2951 | 100,0% | 100,0% |