Český trh v srpnu 2008: Pořadí značek
Pokud bychom byli optimisté, asi bychom označili srpen již nyní - tři měsíce před koncem roku - za nejslabší měsíc českého trhu v roce 2008. Obvyklý propad trhu na počátku roku v lednu a únoru se letos jaksi nekonal a nevyzpytatelný trh si vybral dovolenou tak, jako řada Čechů. Abychom byli přesnější, nákupní dovolenou si vzaly především firmy, které nakupují vozy kategorie N1. Právě ta totiž v srpnu zaznamenala meziročně největší pokles. Jestli bylo pětisetkusové manko výsledkem přehodnocení investičních rozhodnutí celých firem nebo jen plánovanou nepřítomností nákupčích, to uvidíme v následujících měsících.
Se začátkem září představila řada dovozců inovované nabídky a snížení cen v řádu desítek tisíc korun. I tento měsíc můžeme napsat: Auta snad nikdy na českém trhu nebyla tak levná jako teď. Naláká to další Čechy k utrácení za nová auta?
Vývoj trhu v srpnu 2008
V srpnu bylo na českém trhu prodáno 14.543 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 470 ks méně než v srpnu minulého roku. To představuje meziroční pokles 3,1 %. Letos se už trh jednou meziročně propadl. Bylo to v květnu a to o 6,3 %.
Srpnový výsledek lídra trhu - domácí Škody Auto - patří k těm lepším v letošním roce. Nejsilnější značka prodala 4200 vozů a dokázala tedy - na rozdíl od trhu jako celku - růst. Nejprodávanější modely ze znakem Škoda patří současně k nejprodávanějším na českém trhu. Duo Fabia (v srpnu 1999 ks) - Octavia (1168 ks) není, ani přes velkou snahu některých agilních dovozců, prozatím ohroženo.
Situace na dalších místech je v rukou managementu značek Ford, Volkswagen a Renault. Všechny tři překonaly v srpnu tisícikusovou hranici, jejich odbyt se meziročně nezmenšil a odstup od ostatních je výrazný.
Zbývající značky první desítky ztrácely. Duo PSA Peugeot Citroen se dokonce meziročně propadlo o 20 %, Toyota o 7 a Hyundai o 28 %. Zopakování loňského prodejního výsledku stačilo Mercedesu k deváté příčce a srpnovou desítku uzavírá - tentokrát nerostoucí - Kia. Ze zbývajících míst v pořadí jsou nejzajímavější nárůsty Hondy (+21 %), Mazdy (+ 47 %) a Subaru (+68 %).
Registrace na českém trhu v měsíci srpnu 2008, data SDA | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 8/2008 | 8/2007 | [ks] | [%] | 8/2008 |
1. | Škoda | 4200 | 4075 | 125 | 3,1% | 28,9% |
2. | Volkswagen | 1250 | 1119 | 131 | 11,7% | 8,6% |
3. | Ford | 1231 | 1146 | 85 | 7,4% | 8,5% |
4. | Renault | 1096 | 1088 | 8 | 0,7% | 7,5% |
5. | Peugeot | 685 | 850 | -165 | -19,4% | 4,7% |
6. | Citroën | 638 | 815 | -177 | -21,7% | 4,4% |
7. | Toyota | 530 | 573 | -43 | -7,5% | 3,6% |
8. | Hyundai | 512 | 710 | -198 | -27,9% | 3,5% |
9. | Mercedes-Benz | 403 | 409 | -6 | -1,5% | 2,8% |
10. | Kia | 397 | 451 | -54 | -12,0% | 2,7% |
11. | Fiat | 373 | 478 | -105 | -22,0% | 2,6% |
12. | Opel | 345 | 408 | -63 | -15,4% | 2,4% |
13. | Suzuki | 338 | 316 | 22 | 7,0% | 2,3% |
14. | Honda | 307 | 254 | 53 | 20,9% | 2,1% |
15. | Audi | 297 | 316 | -19 | -6,0% | 2,0% |
16. | Chevrolet | 284 | 256 | 28 | 10,9% | 2,0% |
17. | BMW | 256 | 240 | 16 | 6,7% | 1,8% |
18. | Mazda | 242 | 165 | 77 | 46,7% | 1,7% |
19. | Dacia | 180 | 228 | -48 | -21,1% | 1,2% |
20. | Seat | 176 | 205 | -29 | -14,1% | 1,2% |
21. | Mitsubishi | 134 | 114 | 20 | 17,5% | 0,9% |
22. | Subaru | 131 | 78 | 53 | 67,9% | 0,9% |
23. | Nissan | 129 | 222 | -93 | -41,9% | 0,9% |
24. | Volvo | 83 | 110 | -27 | -24,5% | 0,6% |
25. | Iveco | 58 | 37 | 21 | 56,8% | 0,4% |
26. | Land Rover | 38 | 50 | -12 | -24,0% | 0,3% |
27. | Jeep | 20 | 31 | -11 | -35,5% | 0,1% |
27. | Lexus | 20 | 28 | -8 | -28,6% | 0,1% |
29. | Alfa Romeo | 19 | 39 | -20 | -51,3% | 0,1% |
30. | Porsche | 16 | 11 | 5 | 45,5% | 0,1% |
31. | Jaguar | 15 | 11 | 4 | 36,4% | 0,1% |
31. | Renault Trucks | 15 | 8 | 7 | 87,5% | 0,1% |
33. | Dodge | 14 | 24 | -10 | -41,7% | 0,1% |
34. | Chrysler | 12 | 10 | 2 | 20,0% | 0,1% |
35. | Saab | 9 | 4 | 5 | 125,0% | 0,1% |
36. | Mini | 7 | 7 | 0 | 0,0% | 0,0% |
37. | Lada | 6 | 15 | -9 | -60,0% | 0,0% |
38. | Smart | 5 | 24 | -19 | -79,2% | 0,0% |
39. | Hummer | 4 | 8 | -4 | -50,0% | 0,0% |
39. | Ssangyong | 4 | 15 | -11 | -73,3% | 0,0% |
41. | Maserati | 3 | 1 | 2 | 200,0% | 0,0% |
42. | Cadillac | 2 | 3 | -1 | -33,3% | 0,0% |
42. | Lancia | 2 | 2 | 0 | 0,0% | 0,0% |
44. | Santana | 1 | 2 | -1 | -50,0% | 0,0% |
44. | Ferrari | 1 | 5 | -4 | -80,0% | 0,0% |
44. | Kaipan | 1 | 1 | 0 | 0,0% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 54 | 51 | 3 | 5,9% | 0,4% |
- | Celkem | 14543 | 15013 | -470 | -3,1% | 100,0% |
Vývoj trhu od ledna do srpna 2008
Tříprocentní propad trhu neznamená vzhledem k předchozím opakovaným přírůstkům výraznější změnu trendu. Po osmi měsících roku 2008 je trh stále o 8,6 % větší než před rokem. Prodalo se 137.813 osobních a lehkých užitkových aut, což je o 10.958 více než za stejné období loňského roku.
První příčka mezi dovozci patří i nadále Fordu s 11.092 prodanými vozy. Prodej této značky se meziročně zvětšil o 20 %. Volkswagen ztrácí asi šest stovek registrací a jako jediný další dovozce se dokázal dostat přes 10 tisíc vozů. Krok s prvními dvěma dovozci jakž takž drží ještě Renault. Všechny tři značky momentálně mají v nabídce výprodeje masově vyráběných modelů (Fusion/Fiesta, Polo/Golf, Thalia/Clio/Megane). Nejvíce v první desítce roste Kia, meziročně o 35 %.
Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008, data SDA | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-8/2008 | 1-8/2007 | [ks] | [%] | 1-8/2008 |
1. | Škoda | 39893 | 40921 | -1028 | -2,5% | 28,9% |
2. | Ford | 11092 | 9265 | 1827 | 19,7% | 8,0% |
3. | Volkswagen | 10469 | 9038 | 1431 | 15,8% | 7,6% |
4. | Renault | 9683 | 8197 | 1486 | 18,1% | 7,0% |
5. | Citroën | 7130 | 6749 | 381 | 5,6% | 5,2% |
6. | Peugeot | 6826 | 6632 | 194 | 2,9% | 5,0% |
7. | Hyundai | 5789 | 5665 | 124 | 2,2% | 4,2% |
8. | Kia | 5060 | 3745 | 1315 | 35,1% | 3,7% |
9. | Fiat | 4440 | 3727 | 713 | 19,1% | 3,2% |
10. | Toyota | 4027 | 4250 | -223 | -5,2% | 2,9% |
11. | Opel | 3660 | 3996 | -336 | -8,4% | 2,7% |
12. | Mercedes-Benz | 3416 | 3013 | 403 | 13,4% | 2,5% |
13. | Chevrolet | 2997 | 2161 | 836 | 38,7% | 2,2% |
14. | Suzuki | 2863 | 2545 | 318 | 12,5% | 2,1% |
15. | Audi | 2512 | 2343 | 169 | 7,2% | 1,8% |
16. | Mazda | 2366 | 1149 | 1217 | 105,9% | 1,7% |
17. | BMW | 2128 | 1546 | 582 | 37,6% | 1,5% |
18. | Honda | 2076 | 2229 | -153 | -6,9% | 1,5% |
19. | Nissan | 1870 | 1541 | 329 | 21,3% | 1,4% |
20. | Seat | 1816 | 1649 | 167 | 10,1% | 1,3% |
21. | Dacia | 1795 | 1303 | 492 | 37,8% | 1,3% |
22. | Mitsubishi | 1204 | 930 | 274 | 29,5% | 0,9% |
23. | Volvo | 992 | 1022 | -30 | -2,9% | 0,7% |
24. | Subaru | 810 | 506 | 304 | 60,1% | 0,6% |
25. | Iveco | 505 | 373 | 132 | 35,4% | 0,4% |
26. | Land Rover | 262 | 376 | -114 | -30,3% | 0,2% |
27. | Jeep | 183 | 145 | 38 | 26,2% | 0,1% |
28. | Lexus | 163 | 174 | -11 | -6,3% | 0,1% |
29. | Alfa Romeo | 159 | 196 | -37 | -18,9% | 0,1% |
30. | Porsche | 147 | 115 | 32 | 27,8% | 0,1% |
31. | Renault Trucks | 146 | 97 | 49 | 50,5% | 0,1% |
32. | Lada | 125 | 132 | -7 | -5,3% | 0,1% |
33. | Jaguar | 113 | 87 | 26 | 29,9% | 0,1% |
34. | Chrysler | 108 | 89 | 19 | 21,3% | 0,1% |
35. | Dodge | 87 | 111 | -24 | -21,6% | 0,1% |
36. | Saab | 84 | 47 | 37 | 78,7% | 0,1% |
37. | Smart | 71 | 75 | -4 | -5,3% | 0,1% |
38. | Mini | 61 | 58 | 3 | 5,2% | 0,0% |
39. | Ssangyong | 60 | 121 | -61 | -50,4% | 0,0% |
40. | Hummer | 46 | 35 | 11 | 31,4% | 0,0% |
41. | Cadillac | 31 | 22 | 9 | 40,9% | 0,0% |
42. | Maserati | 24 | 11 | 13 | 118,2% | 0,0% |
43. | Ferrari | 23 | 21 | 2 | 9,5% | 0,0% |
44. | Lancia | 17 | 14 | 3 | 21,4% | 0,0% |
45. | Kaipan | 11 | 7 | 4 | 57,1% | 0,0% |
46. | Santana | 9 | 32 | -23 | -71,9% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 464 | 395 | 69 | 17,5% | 0,3% |
- | Celkem | 137813 | 126855 | 10958 | 8,6% | 100,0% |