2.9. 2012 Ladislav Černý

Cesta do hlubin

Cesta do hlubin

Na upraveném podvozku Mercedes-Benzu Actros 4151 vznikla v Česku unikátní vrtací souprava schopná dosáhnout hloubky 2500 metrů.

Šestinápravový podvozek Actrosu s přidanými nápravami na sobě nese vrtnou soupravu, jejíž samotná věž váží dvacet tři tuny. První, druhá, třetí a šestá náprava jsou řízené, aby vozidlo mohlo přesně najet na místo, kde je zaměřen chystaný vrt.

Na speciálně zesílený a prodloužený podvozek Mercedes-Benzu od německého úpravce Paula z Passova označený 6551 je přišroubována vrtací souprava. Celková hmotnost vozidla dosahuje přibližně šedesáti tun, a proto není divu, že se pod kabinou nachází osmiválec o výkonu 375 kW. Samotná vrtná souprava příliš kilometrů nenajezdí, točivý moment a adekvátně robustní spojka jsou nutné spíše pro jízdu v nezpevněném terénu.

Menší a větší

V sídle společnosti SG-Strojges v Rudné se nacházejí dvě obrovské vrtné soupravy. Několik údajů k větší SGBS 800 zmiňujeme výše, označení 800 vyjadřuje maximální tah na hák v hodnotě 80 tun. Menší sestra SGBS 400 zvládá 40 tun tahu na hák a vrtnou hloubku 1800 m. Obě vozidla budou provádět ropný průzkum v Dagestánu, nejjižnější autonomní republice Ruské federace na břehu Kaspického moře. Tato země ekonomicky prosperuje z vývozu ropy a zemního plynu. Obě vrtné soupravy budou přes Dunaj, Černé a Kaspické moře transportovány do hlavního města Dagestánu Machačkaly.

Celková hmotnost obou souprav na podvozcích Actrosu dosahuje přibližně sto tun, menší SGBS 400 si vyžádala pouze pětinápravový podvozek opatřený kromě prvních dvou také poslední řízenou osou.

Úprava podvozků

Společnost SG-Strojges uskutečňuje celé svařence vrtných souprav sama. Vrtná souprava má rám vytvořený z uzavřeného ocelového profilu 280 x 16 x 12,5 mm a celá je přišroubovaná na nosný prvek prodlouženého podvozku Actrosu.

Vrtná souprava

Samotné vrtání je poháněno šestiválcem Caterpillar C18 o objemu 18,1 litru a výkonu 496 kW při 1800 min-1. Motor je schopen přes hydrauliku vytvořit točivý moment na vrtnou hlavu o hodnotě 35 000 N.m. Pokud se divíte, pak věřte, že opravdu nedošlo k chybnému přidání řádu točivého momentu. Pro srovnání se světem nákladních vozidel jde o téměř desetinásobnou hodnotu nejsilnějšího sériově vyráběného motoru Volvo FH 16 750/3550 N.m pro užitková vozidla v Evropě. Přítlak na hlavu či korunku podle typu hloubení díry činí osmnáct tun.

Během vrtání velkých hloubek se začíná průměrem 530 mm a s přibývajícími metry se šířka skokově zmenšuje až na konečných 133 mm. Věž o výšce 19,5 metru je schopna pojmout nastavovací tyče o délce 11 m. Při vrtání do plné hloubky 2500 m je jich třeba celkem 227.

K sobě jsou spojeny kuželovým závitem, který brání roztržení pláště vnitřního závitu během vrtání obrovským točivým momentem. Kuželový závit také pomáhá uvolnění nástavců od sebe za pomocí hydrauliky, stačí přibližně čtvrtina otáčky a tyče lze dále povolovat rukou. Aby nedošlo při práci k přílišnému zakousnutí se závitů do sebe, dává se pod dosedací plochy měděný drát, jenž se tlakem částečně rozmáčkne a pak nabízí nízké tření pro dosedací plochy závitů spojených tyčí.

Podvozek vozidla sice disponuje řadou hydraulických opěrných noh, ale nejsou výsuvné do boku. Vertikální stabilitu vrtné soupravy mají na starosti lana spuštěná z vrcholu věže a ukotvená do země.

Odvod drtě

V případě dvou obrovských věží jde o mokré vrtání. Šroubový kompresor o výkonu 24 m3 za hodinu a výplachové čerpadlo schopné vyvinout tlak 6 MPa (cca 60 atm.) ženou kapalinu skrze tyče až pod vrtací hlavu. Mezi povrchem vrtu a tyčemi bývá mezera přibližně jeden centimetr úzká, aby kapalina s rozdrcenými částečkami horniny měla rychlost k vynesení částeček horniny až na povrch země. Proto se při větších hloubkách nepoužívá samotná voda, ale přidávají se do ní látky navazující na sebe horninu. Pro mělčí vrty například kolem 150 m pro tepelná čerpadla stačí k odvodu vrtaného materiálu proud vzduchu a jde o suchý způsob hloubení.

Specialitu tvoří vrtání na jádro, nutné při geologických průzkumech. Dříve se provádělo velice komplikovaně tak, že se hornina při vrtání diamantovou korunkou tahala na povrch po jedné vrtné tyči v délce cca 8-10 metrů. Ve větších hloubkách to vyžadovalo několikahodinové tahání a postupné rozšroubování množství vrtných tyčí až po poslední s nabraným materiálem. Následovalo několikahodinové napojování tyčí a jejich zapouštění do vyhloubené šachty. Tento mimořádně náročný úkon trvající někdy i dva dny přinesl pouze několikametrové jádro.

Přibližně před dvaceti pěti lety přišli Američané s převratnou metodou. Ta spočívá ve vytahování jádra vnitřkem vrtných tyčí po jeho utržení od horniny na dně vrtu. Už není třeba tahat všechny nástavce a pak je znovu zapouštět.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli? Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli?

Pravděpodobný nový ministr průmyslu Jiří Havlíček…

Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá

S lehkou nadsázkou lze říci, že nejdelší česká řeka…

Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Jiří Bartoška slaví 70. narozeniny! Kdo mu přišel popřát?

Jiří Bartoška slaví 70. narozeniny! Kdo mu přišel popřát?

Nejslavnější kuřák Česka Jiří Bartoška slaví 70. narozeniny. Své jubileum se rozhodl oslavit ve velkém stylu v…

Kim Čong-una si osedlal důstojník KLDR. Diktátor se smál na celé kolo

Kim Čong-una si osedlal důstojník KLDR. Diktátor se…

Severní Korea minulý víkend testovala nový raketový motor. Test byl státními médii oslavován jako výjimečný…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

Udej svého živnostníka: Účtenková loterie oživuje protektorátně-komunistické práskačství

Udej svého živnostníka: Účtenková loterie oživuje…

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo financí pseudoloterijní hru s názvem Účtenkovka. Že půjde…

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…