2.9. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Cesta do hlubin

Cesta do hlubin

Na upraveném podvozku Mercedes-Benzu Actros 4151 vznikla v Česku unikátní vrtací souprava schopná dosáhnout hloubky 2500 metrů.

Šestinápravový podvozek Actrosu s přidanými nápravami na sobě nese vrtnou soupravu, jejíž samotná věž váží dvacet tři tuny. První, druhá, třetí a šestá náprava jsou řízené, aby vozidlo mohlo přesně najet na místo, kde je zaměřen chystaný vrt.

Na speciálně zesílený a prodloužený podvozek Mercedes-Benzu od německého úpravce Paula z Passova označený 6551 je přišroubována vrtací souprava. Celková hmotnost vozidla dosahuje přibližně šedesáti tun, a proto není divu, že se pod kabinou nachází osmiválec o výkonu 375 kW. Samotná vrtná souprava příliš kilometrů nenajezdí, točivý moment a adekvátně robustní spojka jsou nutné spíše pro jízdu v nezpevněném terénu.

Menší a větší

V sídle společnosti SG-Strojges v Rudné se nacházejí dvě obrovské vrtné soupravy. Několik údajů k větší SGBS 800 zmiňujeme výše, označení 800 vyjadřuje maximální tah na hák v hodnotě 80 tun. Menší sestra SGBS 400 zvládá 40 tun tahu na hák a vrtnou hloubku 1800 m. Obě vozidla budou provádět ropný průzkum v Dagestánu, nejjižnější autonomní republice Ruské federace na břehu Kaspického moře. Tato země ekonomicky prosperuje z vývozu ropy a zemního plynu. Obě vrtné soupravy budou přes Dunaj, Černé a Kaspické moře transportovány do hlavního města Dagestánu Machačkaly.

Celková hmotnost obou souprav na podvozcích Actrosu dosahuje přibližně sto tun, menší SGBS 400 si vyžádala pouze pětinápravový podvozek opatřený kromě prvních dvou také poslední řízenou osou.

Úprava podvozků

Společnost SG-Strojges uskutečňuje celé svařence vrtných souprav sama. Vrtná souprava má rám vytvořený z uzavřeného ocelového profilu 280 x 16 x 12,5 mm a celá je přišroubovaná na nosný prvek prodlouženého podvozku Actrosu.

Vrtná souprava

Samotné vrtání je poháněno šestiválcem Caterpillar C18 o objemu 18,1 litru a výkonu 496 kW při 1800 min-1. Motor je schopen přes hydrauliku vytvořit točivý moment na vrtnou hlavu o hodnotě 35 000 N.m. Pokud se divíte, pak věřte, že opravdu nedošlo k chybnému přidání řádu točivého momentu. Pro srovnání se světem nákladních vozidel jde o téměř desetinásobnou hodnotu nejsilnějšího sériově vyráběného motoru Volvo FH 16 750/3550 N.m pro užitková vozidla v Evropě. Přítlak na hlavu či korunku podle typu hloubení díry činí osmnáct tun.

Během vrtání velkých hloubek se začíná průměrem 530 mm a s přibývajícími metry se šířka skokově zmenšuje až na konečných 133 mm. Věž o výšce 19,5 metru je schopna pojmout nastavovací tyče o délce 11 m. Při vrtání do plné hloubky 2500 m je jich třeba celkem 227.

K sobě jsou spojeny kuželovým závitem, který brání roztržení pláště vnitřního závitu během vrtání obrovským točivým momentem. Kuželový závit také pomáhá uvolnění nástavců od sebe za pomocí hydrauliky, stačí přibližně čtvrtina otáčky a tyče lze dále povolovat rukou. Aby nedošlo při práci k přílišnému zakousnutí se závitů do sebe, dává se pod dosedací plochy měděný drát, jenž se tlakem částečně rozmáčkne a pak nabízí nízké tření pro dosedací plochy závitů spojených tyčí.

Podvozek vozidla sice disponuje řadou hydraulických opěrných noh, ale nejsou výsuvné do boku. Vertikální stabilitu vrtné soupravy mají na starosti lana spuštěná z vrcholu věže a ukotvená do země.

Odvod drtě

V případě dvou obrovských věží jde o mokré vrtání. Šroubový kompresor o výkonu 24 m3 za hodinu a výplachové čerpadlo schopné vyvinout tlak 6 MPa (cca 60 atm.) ženou kapalinu skrze tyče až pod vrtací hlavu. Mezi povrchem vrtu a tyčemi bývá mezera přibližně jeden centimetr úzká, aby kapalina s rozdrcenými částečkami horniny měla rychlost k vynesení částeček horniny až na povrch země. Proto se při větších hloubkách nepoužívá samotná voda, ale přidávají se do ní látky navazující na sebe horninu. Pro mělčí vrty například kolem 150 m pro tepelná čerpadla stačí k odvodu vrtaného materiálu proud vzduchu a jde o suchý způsob hloubení.

Specialitu tvoří vrtání na jádro, nutné při geologických průzkumech. Dříve se provádělo velice komplikovaně tak, že se hornina při vrtání diamantovou korunkou tahala na povrch po jedné vrtné tyči v délce cca 8-10 metrů. Ve větších hloubkách to vyžadovalo několikahodinové tahání a postupné rozšroubování množství vrtných tyčí až po poslední s nabraným materiálem. Následovalo několikahodinové napojování tyčí a jejich zapouštění do vyhloubené šachty. Tento mimořádně náročný úkon trvající někdy i dva dny přinesl pouze několikametrové jádro.

Přibližně před dvaceti pěti lety přišli Američané s převratnou metodou. Ta spočívá ve vytahování jádra vnitřkem vrtných tyčí po jeho utržení od horniny na dně vrtu. Už není třeba tahat všechny nástavce a pak je znovu zapouštět.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce

V energetice se často setkáváme se zkratkami SEK či ASEK.…

Německo chce kvůli kauze s turbínami na Krymu rozšířit sankce Německo chce kvůli kauze s turbínami na Krymu rozšířit sankce

Německo prosazuje, aby se na sankčním seznamu Evropské…

O krachující Alitalii má zájem další společnost, nabídku podal irský Ryanair O krachující Alitalii má zájem další společnost, nabídku podal irský Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings…

Chemička Deza z Agrofertu dostal zelenou k převzetí polského konkurenta Chemička Deza z Agrofertu dostal zelenou k převzetí polského konkurenta

Chemička Deza ze skupiny Agrofert může koupit polskou…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Jaká bude blízká budoucnost Dacie? Elektromobil ani sedmimístný Duster nebudou

Jaká bude blízká budoucnost Dacie? Elektromobil ani sedmimístný Duster nebudou

Dnes 15:58

Dacia expandovala po Evropě jako výrobce levných automobilů. A na tomto charakteru nehodlá nic měnit.




Blesk.cz

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Hokejisté Sparty vyjeli poprvé na led. Zúčastnil se i Neuvirth s Přibylem

Hokejisté Sparty vyjeli poprvé na led. Zúčastnil se…

První trénink na ledě před novou extraligovou sezonou mají už za sebou  hokejisté Sparty. Jejich kádr během léta…

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl v přípravě

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl…

Fotbalisté Ostravy vstoupí do nové sezony bez dosavadního kapitána Tomáše Zápotočného. Sedmatřicetiletý stoper…

 

Reflex.cz

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…

Filosofie jihoafrických hoteliérů: Mrtvý žralok – dobrý žralok! Kdy zabijeme posledního?

Filosofie jihoafrických hoteliérů: Mrtvý žralok –…

Žraloci jsou často zpodobňováni jako primitivní zabijáci, kteří prahnou po lidském mase. Zcela opačný názor má…