reklama


2.9. 2012 Ladislav Černý

Cesta do hlubin

Cesta do hlubin

Na upraveném podvozku Mercedes-Benzu Actros 4151 vznikla v Česku unikátní vrtací souprava schopná dosáhnout hloubky 2500 metrů.

Šestinápravový podvozek Actrosu s přidanými nápravami na sobě nese vrtnou soupravu, jejíž samotná věž váží dvacet tři tuny. První, druhá, třetí a šestá náprava jsou řízené, aby vozidlo mohlo přesně najet na místo, kde je zaměřen chystaný vrt.

Na speciálně zesílený a prodloužený podvozek Mercedes-Benzu od německého úpravce Paula z Passova označený 6551 je přišroubována vrtací souprava. Celková hmotnost vozidla dosahuje přibližně šedesáti tun, a proto není divu, že se pod kabinou nachází osmiválec o výkonu 375 kW. Samotná vrtná souprava příliš kilometrů nenajezdí, točivý moment a adekvátně robustní spojka jsou nutné spíše pro jízdu v nezpevněném terénu.

Menší a větší

V sídle společnosti SG-Strojges v Rudné se nacházejí dvě obrovské vrtné soupravy. Několik údajů k větší SGBS 800 zmiňujeme výše, označení 800 vyjadřuje maximální tah na hák v hodnotě 80 tun. Menší sestra SGBS 400 zvládá 40 tun tahu na hák a vrtnou hloubku 1800 m. Obě vozidla budou provádět ropný průzkum v Dagestánu, nejjižnější autonomní republice Ruské federace na břehu Kaspického moře. Tato země ekonomicky prosperuje z vývozu ropy a zemního plynu. Obě vrtné soupravy budou přes Dunaj, Černé a Kaspické moře transportovány do hlavního města Dagestánu Machačkaly.

Celková hmotnost obou souprav na podvozcích Actrosu dosahuje přibližně sto tun, menší SGBS 400 si vyžádala pouze pětinápravový podvozek opatřený kromě prvních dvou také poslední řízenou osou.

Úprava podvozků

Společnost SG-Strojges uskutečňuje celé svařence vrtných souprav sama. Vrtná souprava má rám vytvořený z uzavřeného ocelového profilu 280 x 16 x 12,5 mm a celá je přišroubovaná na nosný prvek prodlouženého podvozku Actrosu.

Vrtná souprava

Samotné vrtání je poháněno šestiválcem Caterpillar C18 o objemu 18,1 litru a výkonu 496 kW při 1800 min-1. Motor je schopen přes hydrauliku vytvořit točivý moment na vrtnou hlavu o hodnotě 35 000 N.m. Pokud se divíte, pak věřte, že opravdu nedošlo k chybnému přidání řádu točivého momentu. Pro srovnání se světem nákladních vozidel jde o téměř desetinásobnou hodnotu nejsilnějšího sériově vyráběného motoru Volvo FH 16 750/3550 N.m pro užitková vozidla v Evropě. Přítlak na hlavu či korunku podle typu hloubení díry činí osmnáct tun.

Během vrtání velkých hloubek se začíná průměrem 530 mm a s přibývajícími metry se šířka skokově zmenšuje až na konečných 133 mm. Věž o výšce 19,5 metru je schopna pojmout nastavovací tyče o délce 11 m. Při vrtání do plné hloubky 2500 m je jich třeba celkem 227.

K sobě jsou spojeny kuželovým závitem, který brání roztržení pláště vnitřního závitu během vrtání obrovským točivým momentem. Kuželový závit také pomáhá uvolnění nástavců od sebe za pomocí hydrauliky, stačí přibližně čtvrtina otáčky a tyče lze dále povolovat rukou. Aby nedošlo při práci k přílišnému zakousnutí se závitů do sebe, dává se pod dosedací plochy měděný drát, jenž se tlakem částečně rozmáčkne a pak nabízí nízké tření pro dosedací plochy závitů spojených tyčí.

Podvozek vozidla sice disponuje řadou hydraulických opěrných noh, ale nejsou výsuvné do boku. Vertikální stabilitu vrtné soupravy mají na starosti lana spuštěná z vrcholu věže a ukotvená do země.

Odvod drtě

V případě dvou obrovských věží jde o mokré vrtání. Šroubový kompresor o výkonu 24 m3 za hodinu a výplachové čerpadlo schopné vyvinout tlak 6 MPa (cca 60 atm.) ženou kapalinu skrze tyče až pod vrtací hlavu. Mezi povrchem vrtu a tyčemi bývá mezera přibližně jeden centimetr úzká, aby kapalina s rozdrcenými částečkami horniny měla rychlost k vynesení částeček horniny až na povrch země. Proto se při větších hloubkách nepoužívá samotná voda, ale přidávají se do ní látky navazující na sebe horninu. Pro mělčí vrty například kolem 150 m pro tepelná čerpadla stačí k odvodu vrtaného materiálu proud vzduchu a jde o suchý způsob hloubení.

Specialitu tvoří vrtání na jádro, nutné při geologických průzkumech. Dříve se provádělo velice komplikovaně tak, že se hornina při vrtání diamantovou korunkou tahala na povrch po jedné vrtné tyči v délce cca 8-10 metrů. Ve větších hloubkách to vyžadovalo několikahodinové tahání a postupné rozšroubování množství vrtných tyčí až po poslední s nabraným materiálem. Následovalo několikahodinové napojování tyčí a jejich zapouštění do vyhloubené šachty. Tento mimořádně náročný úkon trvající někdy i dva dny přinesl pouze několikametrové jádro.

Přibližně před dvaceti pěti lety přišli Američané s převratnou metodou. Ta spočívá ve vytahování jádra vnitřkem vrtných tyčí po jeho utržení od horniny na dně vrtu. Už není třeba tahat všechny nástavce a pak je znovu zapouštět.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD

Ministr financí a šéf ANO podle svých slov koupil…

Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu

Senátoři téměř pět hodin jednali o protikuřáckém zákonu.…

Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště

Navržená opatření jsou zatím součástí posuzovaných změn…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky půjdou na novou ledvinu!

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky…

Normálně si své soukromí přísně střeží. U svatby ale Pavel Zedníček (67) s Hankou Kousalovou (53) udělali…

„Poznal mě podle knírku.“ Schwarzenberg vzpomíná na setkání s Obamou

„Poznal mě podle knírku.“ Schwarzenberg vzpomíná na…

Baracka Obamu střídá v Bílém domě Donald Trump. A je čas na bilancování - jakým byl Obama americkým prezidentem?…

 

iSport.cz

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem měl jako v pračce

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem…

Nevyhrál by Ligu mistrů. Ani čtyři FA Cupy. Nevlastnil by rekordní počet čistých kont v Premier League. To…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama