ČEZ plánuje nákup elektromobilů a vybudování infrastruktury pro jejich provoz
V první fázi bude u nás jezdit desítka elektrických Fiatů Fiorino, a to jak v nákladní verzi Cargo, tak i v osobní Qubo. Měly by na silnice vyjet do poloviny příštího roku, bezplatně je budou mít zapůjčeny neziskové organizace. Do roku 2012 by měl ČEZ nakoupit a v běžném provozu otestovat až stovku těchto vozů. Jeden vyjde v současnosti na zhruba milion korun.
Generální ředitel a předseda představenstva ČEZ Martin Roman k tomu uvedl: „Pro skupinu ČEZ je koncept elektromobility velkou výzvou. Elektřina se jeví jako dlouhodobě perspektivní řešení problémů dopravy a její výrobci i dodavatelé jsou tedy logickými partnery celého konceptu. ČEZ se domnívá, že elektromobilita bude jedním z klíčových směrů, kam se energetika bude v budoucnu ubírat. Proto se chce již nyní intenzivně podílet na jejím rozvoji v České republice i v regionu střední Evropy.“
Pražský primátor Pavel Bém, který byl představení iniciativy také přítomen, řekl: „Budoucí rozvoj měst se neobejde bez radikálních změn v dopravě, ať již hromadné, či osobní. Jednou z cest, jak částečně eliminovat dopady dopravy na kvalitu života ve městech, je hledání nových řešení typu využívání elektřiny místo spalovacích motorů.“ Bém dodal, že konkrétně v hlavním městě by mohly elektromobily využít různé úřady a organizace, počínaje pražským magistrátem přes městskou policii, Dopravní podniky, Pražskou informační službu až po pracovníky ZOO.
Martin Cmíral, manažer environmentálních produktů skupiny ČEZ, ovšem upozorňuje, že dnešní elektromobily ujedou na jedno nabití zhruba 100 km. „Za šest let by takové vozidlo mohlo ujet na jedno nabití až sto padesát, za jedenáct let snad i pět set kilometrů,“ věří Cmíral.
Investice do celého projektu spolykají až půl miliardy korun, většina bude určena pro rozvoj sítě nabíjecích stanic. V současné době jich je u nás asi 120, pro běžné spotřebitele je určena pouze jediná v Desné v Jizerských horách. Tam ovšem za dva roky provozu nedorazil se svým elektromobilem jediný zákazník, využívají ji pouze místní vozíčkáři.