Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet Corvette Z06 - Extrémní Corvette

Tomáš Zajíček
Chevrolet Corvette, to je americké synonymum pro sportovní vůz. Od roku 1953 byl prodán již přes 1 milion těchto vozů. Corvette prochází za tuto dobu neustálým vývojem a zlepšováním. Pro rok 2001 připravila automobilka Chevrolet několik inovací, jak...

Chevrolet Corvette, to je americké synonymum pro sportovní vůz. Od roku 1953 byl prodán již přes 1 milion těchto vozů. Corvette prochází za tuto dobu neustálým vývojem a zlepšováním. Pro rok 2001 připravila automobilka Chevrolet několik inovací, jak pro Corvette kupé, tak i kabriolet. Vrcholem současného vývoje je však typ Z06 - nejlehčí a nejrychlejší Corvette. (Názvem Z06 chtěli tvůrci tohoto vozu vzdát hold prvnímu šéfinženýru Zora Arkus-Dantovi, který navrhl podobu Corvette.)

Srdcem vozu je motor s označením LS6 určený jen pro typ Z06. Jeho koncepce vychází z motoru LS1 o objemu 5,7 litru, jenž patří do standardního vybavení Corvette kupé a kabriolet. Motor má strmější vačkovou hřídel. Změnil se také kompresní poměr z 10,1:1 u LS1 na současných 10,5:1 u LS6, výkon motoru je 280 kW (385 k) při 6000 ot/min (LS1 - 258 kW/350 k). Nárůst točivého momentu lze sledovat zvláště při nižších otáčkách, což je důležité při akceleraci ve vyšších rychlostech. Vývojem prošla také 6ti stupňová převodovka, která musí snést vyšší hodnoty zatížení. Z06 dosahuje z klidu rychlosti 60 mil/h (96 km/h) za pouhé 4 s (!). Konstruktéři Corvette nemysleli pouze na výkon, ale také na životní prostředí. Motor LS6 splňuje nejpřísnější americké emisní limity a také interval výměny oleje je posunut z deseti na patnáct tisíc mil.

Poprvé při sériové výrobě Corvette byl využit "exotický" kov - titan. Díky tomu má výfukový systém vyrobený z tohoto materiálu poloviční hmotnost než nerezový. Snaha o snížení hmotnosti vedla, mimo již zmíněného použití titanu, k takovým extrémům, jakými jsou odlehčené pneumatiky, tenčí čelní sklo nebo zadní světla.

Ke stabilitě a výborným jízdním vlastnostem přispívají také kované Al disky, širší o 3 cm než u slabších verzí Corvette (rozměr pneu vpředu 265/40 ZR17, vzadu 295/35 ZR18). Pro Z06 byly vyvinuty pneumatiky Goodyear Eagle SC Supercar. Konstrukce těchto pneumatik se vyznačuje nízkou hmotností, asymetrickým profilem běhounu pro dokonalejší ovládání vozu na suchém i mokrém povrchu.

Silueta vozu zůstává prakticky stejná již po několik generací Corvette a dochází pouze k drobným úpravám. Nové jsou vzduchové vstupy vzadu zajišťující mimo jiné lepší chlazení kotoučových brzd. K novinkám patří stříbrné Al disky kol navržené speciálně pro tento vůz, znak Z06 zaujímá místo na předním blatníku. Zájemci o Z06 mají možnosti vybírat ze čtyř barev - stříbrné, černé, červené nebo žluté. Charakter vozu umocňuje také interiér - stylizovaná přístrojová deska nebo sportovní tvarovaná sedadla s kůží lemovaným potahem a opěrkami s vyšitým logem Z06.

Co dodat na závěr? Konstruktéři Chevroletu se snaží přiblížit své Corvette k dokonalosti, jako to dokazují na Z06. Teprve samotní majitelé však mohou posoudit jak se jim to podařilo. Cena byla stanovena na USD 47.500.



Tomáš Zajíček