5.3. 2013 Petr Dalecký Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Čína automobilová: Vliv na Evropu

Čína automobilová: Vliv na Evropu

Čínský automobilový trh pokračuje v předhánění ostatních. Je to pro Evropany příležitost k aktuálnímu zisku, ale rozhodně ne zadarmo.

Čína coby nejdůležitější odbytiště pro evropské automobilky je stále hladovou dírou, které se nevyrovná ani rychle rostoucí trh v Brazílii a Indii. Výrobci užitkových vozidel, autobusů i osobních automobilů se však dostávají do sílícího tlaku kvůli čínským firmám Yutong, Saic, Changan, Geely-Volvo a dalším. Vyvezení moderních technologií (ty starší hravě splňující místní nároky však Číňané většinou odmítají) má však také stinnou stránku. Množí se plagiáty s většinou pochybnou kvalitou a ještě nižšími výrobními náklady. Tento postup tamních firem se však dal předpokládat již v počátcích evropské autoexpanze do Číny, nicméně vidina krátko- a střednědobých zisků v číselných kalkulacích jasně zvítězila.

Udržení vlivu evropských firem zatím nahrává roztříštěnost čínského trhu. Působí zde na rozdíl od ryze komerčního zaměření evropské ekonomiky jeden velmi silný sjednocující fakt - ambiciózní centrálně řízená pětiletka. Vláda v ní schválila nové zákony, které zvýhodňují místní automobilky. Šance pro evropské výrobce však tvoří plán pětiletky na snížení emisí CO2 v Číně o 30 procent. Jakkoli tamním úřadům dosud příliš nezáleželo na pracovních ani životních podmínkách místních obyvatel, mohli bychom pod zástěrkou snižování emisí oxidu uhličitého vidět zejména vytvoření dalšího tlaku na vývoz evropského vývoje. Vyplývá to ze studie „Vliv Číny na automobilový průmysl ve střední Evropě“ od společnosti Roland Berger Strategy Consultants.

„Čísla v Číně stále rostou – a to výrazně. V roce 2018 bude trh osobních automobilů v Číně proti USA nebo západní Evropě dvojnásobný,“ říká Rupert Petry ze společnosti Roland Berger. Osmiprocentní roční nárůst zde znamená 33 milionů osobních vozů navíc. Například Volkswagen prodává 30 % veškeré produkce právě v Číně. Místní výrobci výrazně podpořeni evropským importem moderních technologií se však mnohem rychleji než čínský trh tlačí do světové špičky. V první dvacítce již mají pět pozic díky společnostem Saic, Changan, Geely-Volvo, Chery a Dongfeng.

Pro automobilky a jejich dodavatele zejména ve střední Evropě budou mít strategické pozice v Číně v nadcházejících letech obrovský význam. Jde zejména o výstavbu dalších výrobních kapacit. Nelze však přehlédnout, že gigantický rozmach místních automobilek bude pro evropské výrobce čím dál silnější konkurencí.

Evropské automobilky více očekávají, že je jejich dodavatelé budou doprovázet i do Číny. Je to proto, že přístup ke stále důležitějším tamním dodavatelům není ze zahraničí možný. Například Bosch a Manga mají již svá R&D centra v Asii.

V segmentu užitkových vozidel a autobusů vytvořily strategické partnerství s čínskými například automobilky Mercedes- Benz, Scania a MAN. Situaci však nemají lehkou, protože třeba MAN se musel bránit výrobě plagiátů.

V následujících letech budou čínské automobilky vstupovat na Starý kontinent jen ojediněle. Evropské emisní limity jsou pro jejich výrobu příliš náročné, navíc mají dost práce s růstem domácího trhu. Dá se očekávat, že podíl čínských výrobců osobních automobilů bude v Evropě do pěti let tvořit necelé procento, v segmentu užitkových vozidel lze čínskou expanzi očekávat v horizontu deseti či více roků. Evropa se urputně brání přímo drastickým zvyšováním emisních požadavků, které si u blížícího se limitu Euro 6 vynutilo spojení všech dostupných technologií. Čínská expanze však již celosvětově začala: Greatwall, Chery a FAW mají pobočky v Jižní Americe, Africe, střední a východní Evropě a jihovýchodní Asii.

Tamní dodavatelé dílů do Evropy mají silnější postavení, i když investují zejména do nákupu technologií. Potenciál spojení moderních postupů a levné výroby v Číně je veliký.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Odboráři Škoda Auto požadují dvouciferný růst mezd Odboráři Škoda Auto požadují dvouciferný růst mezd

K tomu mají v rukou například koncem roku končící dohody…

Češi zaostávají za Evropou v mobilních platbách. Řada služeb je však stále nedostupných Češi zaostávají za Evropou v mobilních platbách. Řada služeb je však stále nedostupných

Zatímco v bezkontaktních platbách je Česko ve světové…

Strana ANO čelí správnímu řízení, kvůli knize svého šéfa Andreje Babiše Strana ANO čelí správnímu řízení, kvůli knize svého šéfa Andreje Babiše

Třiceti tisícům výtisků knihy Andreje Babiše chybí…

Zápisník Michala Tomeše: Úhel pohledu Zápisník Michala Tomeše: Úhel pohledu

Brusel zakáže tuzemák. Tato zpráva včera zasáhla celé…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Ceny Opelu Grandland už nejsou tajemstvím. Startují na 479 900 Kč Ceny Opelu Grandland už nejsou tajemstvím. Startují na 479 900 Kč

Tuzemské zastoupení německé automobilky patřící nyní již…

 





 
Motor Renault 1.9 dCi (F9Q): Opravdu je tak špatný?

Motor Renault 1.9 dCi (F9Q): Opravdu je tak špatný?

Dnes 08:00

Skoro každý, kdo se trochu zajímá o auta, se při vyslovení spojení „Renault 1.9 dCi“ škodolibě usměje a řekne něco ve smyslu, že je to jeden z nejhorších dieselů na trhu. Ale je to skutečně tak?




Blesk.cz

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A nepotřebovala k tomu jediné slovo!

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A…

Už je to pár dní, co herečka Hana Gregorová (65) vykopla svého mladšího partnera Ondřeje Koptíka (34) z bytu. Za…

Uprchlice popsala šokující poměry v Severní Koreji: Muzikanty popravili protileteckými zbraněmi a jejich ostatky zamačkali tanky do země

Uprchlice popsala šokující poměry v Severní Koreji:…

Veřejné popravy, zástupy sexuálních otrokyň a vybrané delikatesy pro severokorejského vůdce! Prominentní dcera…

 

iSport.cz

Debl s Rafou? Fanoušci by šíleli, smál se Federer. Už trénoval s Berdychem

Debl s Rafou? Fanoušci by šíleli, smál se Federer.…

Tenisový rytíř, majitel devatenácti grandslamových titulů Roger Federer. Vedle něj Rafael Nadal, majitel deseti…

SESTŘIHY: Real padl a na Barcelonu ztrácí sedm bodů, válí Sevilla

SESTŘIHY: Real padl a na Barcelonu ztrácí sedm bodů,…

Fotbalisté Barcelony doma deklasovali Eibar 6:1 především díky čtyřem gólům Lionela Messiho a vyhráli i pátý…

 

Reflex.cz

Nejnovější trend v cestování: Japonci začali sdílet jízdu vlakem s koťaty

Nejnovější trend v cestování: Japonci začali sdílet…

Po kočičích kavárnách přichází na trh další novinka určená pro milovníky těchto domácích mazlíčků. Japonští…

Kauza hidžáb ve škole: Zdravý rozum zvítězil!

Kauza hidžáb ve škole: Zdravý rozum zvítězil!

Jako už mnohokrát i nyní musím vzdát hold české justici, která v mnoha případech zachraňuje úplně nesmyslné…