reklama


Čína automobilová: Vliv na Evropu

Čína automobilová: Vliv na Evropu

Čínský automobilový trh pokračuje v předhánění ostatních. Je to pro Evropany příležitost k aktuálnímu zisku, ale rozhodně ne zadarmo.

Čína coby nejdůležitější odbytiště pro evropské automobilky je stále hladovou dírou, které se nevyrovná ani rychle rostoucí trh v Brazílii a Indii. Výrobci užitkových vozidel, autobusů i osobních automobilů se však dostávají do sílícího tlaku kvůli čínským firmám Yutong, Saic, Changan, Geely-Volvo a dalším. Vyvezení moderních technologií (ty starší hravě splňující místní nároky však Číňané většinou odmítají) má však také stinnou stránku. Množí se plagiáty s většinou pochybnou kvalitou a ještě nižšími výrobními náklady. Tento postup tamních firem se však dal předpokládat již v počátcích evropské autoexpanze do Číny, nicméně vidina krátko- a střednědobých zisků v číselných kalkulacích jasně zvítězila.

Udržení vlivu evropských firem zatím nahrává roztříštěnost čínského trhu. Působí zde na rozdíl od ryze komerčního zaměření evropské ekonomiky jeden velmi silný sjednocující fakt - ambiciózní centrálně řízená pětiletka. Vláda v ní schválila nové zákony, které zvýhodňují místní automobilky. Šance pro evropské výrobce však tvoří plán pětiletky na snížení emisí CO2 v Číně o 30 procent. Jakkoli tamním úřadům dosud příliš nezáleželo na pracovních ani životních podmínkách místních obyvatel, mohli bychom pod zástěrkou snižování emisí oxidu uhličitého vidět zejména vytvoření dalšího tlaku na vývoz evropského vývoje. Vyplývá to ze studie „Vliv Číny na automobilový průmysl ve střední Evropě“ od společnosti Roland Berger Strategy Consultants.

„Čísla v Číně stále rostou – a to výrazně. V roce 2018 bude trh osobních automobilů v Číně proti USA nebo západní Evropě dvojnásobný,“ říká Rupert Petry ze společnosti Roland Berger. Osmiprocentní roční nárůst zde znamená 33 milionů osobních vozů navíc. Například Volkswagen prodává 30 % veškeré produkce právě v Číně. Místní výrobci výrazně podpořeni evropským importem moderních technologií se však mnohem rychleji než čínský trh tlačí do světové špičky. V první dvacítce již mají pět pozic díky společnostem Saic, Changan, Geely-Volvo, Chery a Dongfeng.

Pro automobilky a jejich dodavatele zejména ve střední Evropě budou mít strategické pozice v Číně v nadcházejících letech obrovský význam. Jde zejména o výstavbu dalších výrobních kapacit. Nelze však přehlédnout, že gigantický rozmach místních automobilek bude pro evropské výrobce čím dál silnější konkurencí.

Evropské automobilky více očekávají, že je jejich dodavatelé budou doprovázet i do Číny. Je to proto, že přístup ke stále důležitějším tamním dodavatelům není ze zahraničí možný. Například Bosch a Manga mají již svá R&D centra v Asii.

V segmentu užitkových vozidel a autobusů vytvořily strategické partnerství s čínskými například automobilky Mercedes- Benz, Scania a MAN. Situaci však nemají lehkou, protože třeba MAN se musel bránit výrobě plagiátů.

V následujících letech budou čínské automobilky vstupovat na Starý kontinent jen ojediněle. Evropské emisní limity jsou pro jejich výrobu příliš náročné, navíc mají dost práce s růstem domácího trhu. Dá se očekávat, že podíl čínských výrobců osobních automobilů bude v Evropě do pěti let tvořit necelé procento, v segmentu užitkových vozidel lze čínskou expanzi očekávat v horizontu deseti či více roků. Evropa se urputně brání přímo drastickým zvyšováním emisních požadavků, které si u blížícího se limitu Euro 6 vynutilo spojení všech dostupných technologií. Čínská expanze však již celosvětově začala: Greatwall, Chery a FAW mají pobočky v Jižní Americe, Africe, střední a východní Evropě a jihovýchodní Asii.

Tamní dodavatelé dílů do Evropy mají silnější postavení, i když investují zejména do nákupu technologií. Potenciál spojení moderních postupů a levné výroby v Číně je veliký.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama