Čína předstihla v prodeji nových automobilů Spojené státy
Většina expertů nepředpokládala, že by prodeje v Číně předstihly ty americké v nejbližší dekádě. Leč, recese vykonala své. Ve Spojených státech se totiž od ledna do června 2009 prodalo jen 4,8 milionu nových automobilů. Čínští zákazníci si ovšem koupili celkem 6,1 milionů vozů, o 17,7 % více než v loňském roce. Čína předstihla Spojené státy v pěti ze šesti měsíců, pouze v květnu se prodalo více nových aut v USA, v červnu už jich zase bylo méně – 859.847.
V Říši středu se červnové prodeje zvýšily meziročně o 36,5 % na 1,14 milionu, čímž takřka dosáhly maxima z dubna 2009 (1,15 milionu). Osobní vozy podle CAAM (China Association of Automobile Manufacturers) dosavadní rekord překonaly – koupilo si je celkem 872.900 Číňanů. Prodeje nových automobilů sice na konci roku 2008 poklesly, ale do celé záležitosti se vložila čínská vláda a připravila balíček podpůrných opatření – například daňové úlevy nebo dotace při likvidaci staršího auta (tedy zhruba to, čemu v Evropě říkáme šrotovné).
Velcí hráči si na čínském trhu léčí rány, které jim zasadil ten americký. Například General Motors se podařilo zvýšit meziročně odbyt nových vozů za první polovinu roku o 38 %, Fordu pak o 14 %.
Analytici odhadují, že by Čína mohla letos pojmout zhruba 10 milionů nových aut, optimistické prognózy přímo z nejlidnatější země planety pak hovoří o 11 milionech. Jaký je to kontrast v porovnání s trhem v USA, kde se ještě v předloni prodalo 16 milionů vozů, zatímco letos, pokud vše zůstane na úrovni prvního pololetí, jich bude zhruba 9,6 - 9,7 milionu.
Jen pro srovnání – v roce 2008 se dle CAAM prodalo v Číně 6,8 milionu osobních a 2,6 milionu užitkových automobilů včetně nákladních a autobusů, jejichž odbyt je v této zemi procentuálně větší, než je tomu v USA a v Japonsku.