Čínská vláda přesedlá na vozy domácích značek
Členové čínské vlády budou v blízké době patrně jezdit pouze vozidly domácích značek. Vyplývá to z návrhu nových pravidel pro zadávání veřejných zakázek, který vydalo čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií.
Podle nového nařízení mají pro vládu dodávat domácí značky všech 412 typů uvedených aut. Automobily pro vládu tak nebudou moci dodat ani zahraniční automobilky, které v Číně provozují joint-venture s domácími výrobci.
Odborníci na automobilový průmysl tvrdí, že těmito novými pravidly budou podpořeny čínské značky, které se díky tomu budou moci posunout do vyšších segmentů. Čínská vláda totiž v současnosti preferuje vozidla zahraničních značek, úředníci si velice oblíbili například prodloužené Audi A6L.
Průmyslové a vládní agentury se k návrhu pravidel mohly vyjádřit do 9. března. Konečná podoba nařízení má být vydána v dubnu.
Příkaz nakupování domácích aut pro úředníky je jedním ze snah čínské vlády o podporu domácích značek. Také běžní čínští zákazníci totiž v poslední době dávají přednost automobilům zahraničních výrobců, kteří však velkou část z nich produkují přímo v této zemi.
Mezi loňskými patnácti nejprodávanějšími osobními vozy na čínském trhu nebyl ani jeden zástupce domácí značky. Nejlépe si vedl až sedmnáctý model střední třídy Emgrand EC7.
Podobný názor na využívání vozů domácích značek vládními úředníky má i nový český prezident Miloš Zeman. Ten se v minulosti nechal slyšet, že by každý český politik měl jezdit ve voze vyráběném na území České republiky. Toto pravidlo sám Zeman dodržuje, jako novopečený prezident převzal Škodu Superb, jako premiér kdysi používal Tatru 700.