Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ČKP doporučuje pojišťovnám, aby hradily škody za administrativně zaniklé vozy

Jan Mička
Diskuze (3)
Od 1. července administrativně zaniknou nedohlášené automobily. Nikdo ale nezaručuje, že se nebudou v provozu dále vyskytovat.

Rozsáhlý článek o problematice automobilů v polopřevodu jsme zveřejnili již o uplynulém víkendu. V podstatě jde o to, že nedohlášené automobily administrativně zaniknou a nepůjdou již znova přihlásit. Týká se to tři čtvrtě milionu vozů, více než 100.000 z nich však má platnou technickou kontrolu, a fyzicky nebrání nic tomu, aby se mohly vyskytovat v provozu i po skončení povinné lhůty pro registraci.

Nebudeme nyní řešit, jaké sankce hrozí provozovatelům takových automobilů v případě, že je někde zastaví policie. Spíše by nás mělo zajímat jak postupovat, když se s takovým automobilem, de facto nezpůsobilým k provozu, dostanete do kolize. Do všeho se vložila Česká kancelář pojistitelů (ČKP), která pojišťovnám doporučila hradit škody i ta administrativně zaniklá, avšak stále pojištěná auta.

„Po důkladném právním rozboru Česká kancelář pojistitelů doporučila členským pojišťovnám hradit z povinného ručení svých klientů i škody, které budou způsobeny administrativně zaniklými vozidly. Za zánik vozidla dle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla lze totiž považovat výhradně situaci, kdy vozidlo přestane fyzicky existovat a nemůže způsobovat žádné škody. V takovém případě je logické, aby povinné ručení zaniklo. Pojem administrativního zániku zákon č. 168/1999 Sb. nezná, navíc nemůže existovat žádná souvislost mezi dopravní nehodou a ztrátou technické způsobilosti vozidla z důvodu jeho administrativního zániku,“ vysvětluje Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

„Přestože administrativně zaniklé vozidlo skutečně vůbec nesmí na silnici, tak pojišťovny tu nejsou od toho, aby za toto protiprávní a nezodpovědné jednání motoristy trestaly. Jde-li o porušení předpisů týkajících se buď silničního provozu, nebo registrace vozidel, pak je trestání v rukou příslušných orgánů státu. Rolí pojišťoven je, za své pojištěné klienty krýt škody, které způsobí svým vozidlem, ať již je jakékoli,“ doplňuje Hradec.

Jan Mička
Diskuze (3)
Avatar - Uživatel_5340709
30. 6. 2015 21:26
Re: Ha, ha,
Ano, pojišťovna prachy bere a část z nich dává do kasy ČKP, jenomže ta už je dávat nechce.
Avatar - beibej
30. 6. 2015 18:54
Re: Ha, ha,
Nejsem zastáncem nepřihlášených aut, ale když pojišťovna prachy na pojistce bere, tak ať v případě nehody plní. Jinak bych to viděl na neopodstatněné obohacování se ze strany pojišťoven.
Avatar - Uživatel_5340709
30. 6. 2015 09:54
Ha, ha,
to by flákačům z ČKP přibylo práce, kdyby to defacto mělo spadnout na ně! Ono jezdit s autem, které není řádně přihlášeno spadá do kolonky porušení všeobecných podmínek pojistné smlouvy. Takže možná čistě teoreticky, by klidně pojišťovna mohla plnění odmítnout, škodu by měla hradit ČKP, a následně ji vymáhat po řidiči, popř. původním pojistníkovi. ;-)