Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zánik nedohlášených vozidel po 30. červnu: Neberte mi moje auto!

Zánik nedohlášených vozidel po 30. červnu: Neberte mi moje auto! Zdroj: acz

Zánik nedohlášených vozidel po 30. červnu: Neberte mi moje auto!

Ministerstvo dopravy zvolilo drastickou metodu, jak přimět k jednání majitele vozidel s nedokončenou registrací. Stejně to nezabralo a provozovatelé 100 000 automobilů a motocyklů se teď budou divit!

Informační kampaň, letáky, tiskové konference. Ministerstvo dopravy sáhlo během posledních šesti měsíců po všem možném, jen aby vyčistilo zaplevelený registr vozidel. Stejně to nezabralo.

Kritici připomínají, že měl úřad místo toho raději rovnou investovat do adresného obesílání majitelů nedohlášených aut a motorek. Nebo třeba jejich oznamování na STK. Teď řada z nich vůbec netuší, co se děje.

Podle názoru šéfa resortu Dana Ťoka jsme spíše národem lenochů. „U nás je zvykem řešit všechno na poslední chvíli. Konec proto bude pro některé řidiče nepříjemný,“ vzkázal ministr občanům. A to podle něj mohou být ještě nepořádní majitelé aut rádi, že dostali půlrok k dobru na to, aby si dali přepis do pořádku. Už od počátku letošního roku totiž platí pravidlo „jeden úřad – jeden úkon“, který v praxi znemožnil další pokračování letité praxe polopřevodů. Jak známo spočívaly v tom, že prodávající přepsal ve svém bydlišti vozidlo na nového majitele, který stejně pak ještě musel ve svém bydlišti odevzdat značky a dohlásit se. Když se na to vybodl, hrozila mu maximálně správní pokuta. Stejně ji ale v praxi nikdo neuděloval. Mnohá vozidla tak jezdila bez potíží celé roky s ustřiženým rohem malého techničáku a stát na to byl krátký.

Jenže teď už úředník neodhlásí vozidlo bez toho, aby nezapsal do kolonky rovnou jméno nového majitele. Tím je celý přepis ukončen a kupující už nemusí chodit na úřad do svého bydliště. Má to i další efekt – odváží si původní značky.

Už za pár dní začnou úředníci odborů dopravy po celé zemi vymazávat z registru natrvalo všechna vozidla, u kterých není dokončena registrace podle praxe, která platila do 31. 12. 2014. A „mrtvých duší“ bez jasného vlastníka není zrovna málo. Praha hlásí 68.000, Ostrava 20.000 a Brno 19.000. Celkově je jich tři čtvrtě milionu – tedy desetina ze všech! U více než 600.000 vozidel ministerstvo předpokládá, že už byla dávno rozebrána na součástky.

Jenže ještě celých 100.000 dalších aut a motorek, které mají zaniknout, má platnou technickou prohlídku. Evidentně jsou tedy stále v provozu a jejich majitelé teď mají zaděláno na pořádný průšvih.

Hned zostra

Ministerstvo dopravy sice plánuje zveřejnit seznam všech zrušených registračních značek na svých webových stránkách, jenže pokud to bude mít stejný „úspěch“ jako vysmívaná webová aplikace na zjištění registrace konkrétního vozidla, mnoho probuzených motoristů neočekáváme.

Majitelé zaniklých aut přitom jinak vůbec nezjistí, že úředník vymazal záznam jejich vozidla z registru. Vždyť oni si stále budou platit povinné ručení, na autě budou mít značky a v ruce doklady.

Problém nastane nejdříve v okamžiku, kdy je zastaví policejní hlídka a při obvyklém lustrování žádný záznam jejich vozidla nevyjede. „V případě, kdy policisté při kontrole zjistí, že není zapsáno v registru, budou postupovat stejným způsobem jako dosud v obdobných případech a v intencích zákona,“ varuje Jozef Bocán z policejního prezidia. Podle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích je za to pokuta až 50.000 Kč.

Nelze ani počítat s nějakou dobou hájení. „Nemám informace o tom, že by tato změna byla spojena s nějakým obdobím tolerance, to standardně zákon neumožňuje,“ upozorňuje Bocán na chabou možnost domluvy v prvních dnech. Mnoho zdrcených majitelů tak přijde o doklady od auta a ještě zaplatí pořádně vysokou pokutu.

svetmotorusvetmotoru | acz

Zaděláno na tragédie

Ještě horší situace nastane, pokud provozovatel takto úředně zrušeného auta nabourá. Nebude mu totiž podle pojišťoven platit povinné ručení! Jak je

to možné, když si ho legálně v dobré víře hradil? Jednoduše z toho důvodu, že auto se zrušenou registrací nemá na silnici co dělat a každá pojišťovna má v podmínkách, že nemusí škody za něj ani hradit. „Takové vozidlo nepatří do silničního provozu. Sami ale ještě řešíme, jak budeme v praxi při takových případech postupovat,“ přiznává Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

Vše komplikuje fakt, že ani pojišťovny nemají šanci jak zjistit, že vozidlo úředně zaniklo po 1. 7. 2015. Pro tuto chvíli je aspoň jasné, že pokud to majitel nahlásí, pojišťovna mu vrátí poměrnou část zaplacených peněz.

„Jenže situace je ještě mnohem složitější,“ přidává se Aleš Povr z České kanceláře pojistitelů. I on připouští, že nikdo vlastně netuší, jak se budou takové případy řešit. ČKP prý už rok tlačí na ministerstvo dopravy, aby pojišťovny informovalo o odhlášených vozidlech. „Spolupráce je doslova tristní. Předávání dat ze strany ministerstva dopravy nefungovalo už v minulosti, kdy jsme tři čtvrtě roku obesílali motoristy neprávem vinou špatných podkladů z registru. Jenže po úředním zániku auta přece nepůjde jen tak se omluvit a říci, že to byl omyl,“ myslí si Aleš Povr.

Podle jeho názoru dokonce ani neplatí pravidlo, že by pojišťovny nehradily škody: zánik vozidla je sice důvodem ukončení povinného ručení, ovšem

v této situaci hovoříme o administrativním zániku. Zaniklé auto totiž bude fyzicky stále existovat, a tedy schopno i jezdit a konat škody. Kromě toho musí existovat příčinná souvislost mezi odmítnutím plnění z povinného ručení a technicky nezpůsobilým vozidlem. V případě ojetých gum a následné nehody tak může pojišťovna neplnit. V těchto případech se ale jedná často o technicky bezchybná vozidla – třeba pár let starých po ukončení leasingu, kdy si jeho provozovatel nedošel auto doregistrovat na sebe.

Vlna žalob?

Následky vlny úředně zrušených vozidel na sebe nejspíš nedají čekat. Mezi lajdáckými motoristy je totiž nepochybně mnoho těch, kteří vozidla nedohlašovali schválně – třeba proto, že nechtěli platit ekopoplatek a mávli nad povinností rukou s tím, že staré auto už po 1. 7. 2015 prostě hodí ze skály. Určitě je mezi nimi i hodně dalších, kteří se tím vyhnuli placení příspěvků nepojištěných do ČKP. „Často toho zneužívali a odvolávali se na původního majitele. Jenže od počátku roku už příspěvky nevybíráme, a tak jistě řada z těchto účelových podvodníků vozidlo dohlásila,“ říká Aleš Povr.

V sítech ovšem skončí kromě obou předchozích skupin velký počet jinak slušných motoristů, kteří na přepis zapomněli. Nesledují ministerské výzvy

ani mediální humbuk a na doklady od auta se nepodívají. Takoví se pak budou cítit dotčeni, že je nikdo adresně neinformoval – ač měli splnit vůči registru nějakou povinnost a vykašlali se na ni.

Lze proto očekávat velkou vlnu žalob – ať už na pojišťovny za nevyplacené škody u úředně zrušených vozidel, nebo na stát za samotný zánik auta. „Nemožnost přihlásit zaniklé vozidlo považuji za legislativní nedostatek. Nesplnění jednoho formálního úkonu přece nezmění faktický stav vozidla,“ míní Lukáš Fládr, právník sdružení Pomoc poškozeným. Očekává, že vlastník vozidla v polopřevodu se bude při odmítnutí registrace po 1. 7. 2015 bránit ve správním řízení. Pravděpodobnost úspěchu však podle právníka nelze předjímat.

svetmotorusvetmotoru | acz

Vraky v ulicích

Přidávají se i další pikantní souvislosti „hurá akce“ se zrušenými registracemi vozidel. Desetitisíce motoristů totiž v uplynulých šesti letech zaplatily

miliardy korun na ekopoplatcích určených pro podporu sběru a likvidace vysloužilých vozidel. Vždyť roky nešlo auto odhlásit z evidence, aniž byste donesli papír z vrakoviště o jeho likvidaci. A najednou tady po 1. 7. 2015 zůstane 100 000 provozovaných vozidel, která budou úředně zrušena. Co s nimi bude? Nikoho teď netrápí, že šroty skončí odložené třeba uprostřed lesní mýtiny? „Obáváme se, aby nedocházelo ke zneužívání tohoto institutu a nebylo poškozováno životní prostředí,“ potvrdilo nám sice ministerstvo životního prostředí. Současně ale přiznalo, že nemůže dělat víc než tlačit

na změnu legislativy. „Vraků u silnic se neobáváme,“ říká šéf dopravy Dan Ťok. Jenže pokud někde takové bezprizorní vozidlo zůstane, odtáhne se na náklady obce nebo státu. To jsou další výdaje z rozpočtu. Tedy kromě toho, že stát přišel o desítky milionů korun na správních poplatcích a ekopoplatcích, které už z motoristů nedostane.

Zlaté časy pro veterány

Podstatná novinka se v letošním roce týká i majitelů vozidel se značkami uloženými v depozitu. Nově pro ně platí povinnost každých dvanáct měsíců nahlašovat místo a účel využití vozidla.

Do konce roku tak musí s hesly „stodola + veterán“ přijít k okénkům úřadů všichni, kteří dali vozidla do depozitu před 30. 6. 2013. Pokud to neudělají, stihne je stejný trest jako za nedohlášená vozidla – ta jim administrativně zaniknou a již je nepůjde přihlásit. Právník Lukáš Fládr v tom vidí naopak pro řadu majitelů pozitiva akce. „Vyřeší to problém těm, kteří nemohou dosáhnout výmazu vozidla z registru, které rozebrali na náhradní díly, vozidlo fakticky neexistuje, ale oni nemají doklad o ekologické likvidaci. Pokud jej mají aspoň dočasně vyřazené a nesdělí do konce roku, kde auto je a co se s ním děje, dojde k zániku vozidla,“ říká. Kdo má vozidlo v depozitu kratší dobu, je na tom lépe – úředníci mu dají „pouze“ pokutu až 50.000 Kč, když nenahlásí místo a účel využití vozidla.

Pozor na situaci, kdy na vás platí oba případy: tedy značky leží v depozitu, a ještě jsou auto či motorka nedohlášené. V tom případě musíte stihnout zajít na úřad ještě do 30. června! Podstatné je, že úřad nezná skutečného vlastníka.

A pokud to nestihnete, nezoufejte. Existuje totiž světlo na konci tunelu, jak ještě se zaniklými vozidly legálně vyrazit na silnice. Stačí počkat, až jim bude 30 let, a pak je přihlásit na veteránské značky. Je s tím sice trochu práce a náklady činí minimálně 3000 Kč za testování, ale pořád lepší než dát jinak bezchybné stroje sešrotovat.

Tři otázky pro Víta Hofmana z Magistrátu hlavního města Prahy

Pociťujete nával majitelů motorových vozidel s žádostmi o dokončení převodu?

V posledním období je zvýšený zájem o registraci vozidel, která byla před koncem roku 2014 odhlášena na nového vlastníka, ze strany některých větších autobazarů. Jde o vykoupená vozidla, která se dosud nepodařilo prodat, proto je registrují na sebe.

Jak se daří snižovat počty nedohlášených vozidel?

Od počátku roku do konce března klesal v rámci pražského registru počet vozidel se statutem „v převodu“ průměrně o 5000 vozidel měsíčně, od počátku dubna do konce května již jen o 3000 vozidel měsíčně.

Rozšířila pracoviště odboru dopravy své úřední hodiny?

Situace v odbavování není nijak dramatická, požadavky se daří průběžně zpracovávat a případné rozšíření úředních hodin není v současné době aktuální.

Rozumíte pojmům?

Vyřazení z provozu

  • Hovorově se mu říká depozit a od letošního roku sem spadnou i odcizená vozidla.
  • Po jednom roce musí vlastník oznámit úřadu umístění a využití vozidla. Pokud tak neučiní, tak vozidlo v registru po roce a půl zanikne.
  • O vyřazení může požádat vlastník nebo to vykoná sám obecní úřad, pokud skončilo povinné ručení a do 14 dnů nebyla uzavřena nová pojistná smlouva.
  • Předkládá se velký i malý technický průkaz a odevzdávají se značky.
  • Vlastník musí zajistit, aby po dobu vyřazení vozidlo neohrožovalo bezpečnost provozu. Vzhledem k odhlášení pojištění nesmí stát ani na veřejně přístupné komunikaci.
  • Po dobu vyřazení nesmí z vozidla zmizet výrobní čísla karoserie či motoru.
  • Před návratem na silnice musí vlastník doložit uzavřené povinné ručení a platnou STK.

Zánik vozidla

  • Je definitivní a nikdy už pak nelze vozidlo znovu přihlásit do běžného registru.
  • Za běžné situace je podmínkou ekologická likvidace nebo úplné zničení, kdy není co sešrotovat. Rozebrání se sem nepočítá.

Aplikace pro legraci

Webovou kampaní na dohlášení vozidel si ministerstvo vysloužilo posměch. S velkou slávou totiž spustilo na začátku roku stránku www.dokonceteregistraci.cz. Vtip je v tom, že vůbec nefunguje. Odsouhlasí totiž správné zaregistrování vozidla i v případech, kdy do okénka zadáte jakékoliv náhodné číslo. Ale ani kdyby fungovala správně, tak by neobhájila svou smysluplnost. Nedokáže totiž nic víc, než zjistíte rychlým pohledem na malý technický průkaz. Pokud je na něm uvedeno vaše jméno coby provozovatele, je zřejmé, že jste vozidlo řádně doregistrovali. Ministerstvo dopravy se ale brání, že tím chtělo jen upozornit na aktuální problém.