Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Polopřevody vozidel: Času je stále méně

Polopřevody vozidel: Času je stále méně Zdroj: acz

Polopřevody vozidel: Času je stále méně

Už jenom necelé tři týdny zbývají těm, kteří svůj vůz provozují takzvaně v polopřevodu k tomu, aby jej na sebe zaregistrovali. Pokud tak neučiní do konce června, bude jejich vozidlo trvale vyřazeno z registru motorových vozidel.

Letošního prvního ledna vstoupila v platnost novela zákona O podmínkách provozu na pozemních komunikacích. Přinesla celou řadu úprav, týkajících se legislativy ohledně provozu a převodů vozidel. Pro motoristu je nejdůležitější změnou zrušení takzvaných polopřevodů.

V současnosti, pokud si kupujete ojeté auto a prodávající jej odhlásí, musíte jej nejpozději do 10 pracovních dnů od koupě na sebe přihlásit. Nový vlastník může původního majitele odhlásit i sám, stejně jako dosud, avšak potřebuje k tomu jeho písemný, notářky ověřený souhlas. Podkladem pro přeregistraci je evidenční kontrola, která taktéž nesmí být starší než 10 pracovních dnů, jakož i novým vlastníkem uzavřené pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení).

Vezměte si dovolenou

V praxi je toto velmi obtížně dosažitelné, takže nejlepší je udělat přepis hned v rámci jednoho dne. U stejného okénka na úřadě s rozšířenou působností prodávající vůz odhlásí a zároveň kupující přihlásí. Na úřad tak musejí jít prodávající i kupující spolu.

Výše zmíněná novela zákona v zásadě přináší jisté komplikace při koupi či prodeji ojetiny. Zatímco dříve nebyl problém vůz koupit třeba o víkendu a normálně s ním odjet, v současnosti je tento postup poněkud krkolomný. V praxi se tak na vysněné ojeté auto pojedete podívat sice o víkendu, nicméně koupit jej musíte až ve všední den. V sobotu či v neděli si totiž vůz nepojistíte, STK mají zavřeno, stejně jako úřady. To mimo jiné znamená si na to vzít dovolenou...

Čas ještě nějaký zbývá

Podle informací ministerstva dopravy se od února letošního roku až dosud snížil počet vozidel v polopřevodu z 793.000 na 738.000 exemplářů. To není příliš povzbudivé, uvážíme-li, že na doregistrování vozu zbývají necelé tři týdny. Zmíněné číslo je údajně desetina všech u nás registrovaných vozidel, zhruba půl milionu z toho už ale údajně nejezdí. Alespoň to tvrdí ministr dopravy Dan Ťok. Skutečný počet vozidel, která mají platné STK, avšak jsou v polopřevodu. činí přibližně 100.000 kusů.

Jak tedy vůz doregistrovat? Stručný návod přináší Zdeněk Neusar, tiskový mluvčí ministerstva dopravy. „Platí zásada jedna žádost, jedna návštěva, jeden úřad. Nový vlastník, jenž chce vozidlo na sebe přepsat, jednoduše navštíví příslušný úřad s rozšířenou působností. Vyplní žádost a k ní přiloží platný občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti (cestovní pas), dále velký technický průkaz od vozidla, malý technický průkaz (osvědčení o registraci vozidla), doklad o sjednaném povinném ručení, protokol z evidenční kontroly (nesmí být starší než 10 pracovních dní) a doklad o platné technické kontrole (STK)“.

Je to i prospěšné

Na první pohled to možná vypadá tak, že stát se občany opět snaží buzerovat, ostatně jako v řadě jiných případů. Jistě to tak mnozí prodávající či kupující ojetin vnímají. Celý proces prodeje či koupě ojetého auta je časově náročnější, než tomu bylo dosud, o čemž není sporu. Nicméně už nyní se připravují další změny, které by měly toto částečně řešit.

Cílem novelizace zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích je údajně zamezit jeho zneužívání některými občany. Celkem běžně se totiž stávalo, že jste vozidlo někomu prodali s tím, že jste dotyčného (kupujícího) zplnomocnili k tomu, aby vás odhlásil z postu vlastníka vozidla a zároveň sebe přihlásil jako nového majitele. Ten však tak neučinil a vůz provozoval i nadále na vaše jméno. Pokud spáchal dopravní přestupek, správní úřad zaslal sankci ve formě podání vysvětlení případně pokuty vám a nikoliv jemu.

K problémům ale mohlo docházet i v případě, že jste vozidlo před prodejem sami odhlásili. Stačilo, aby si nový majitel vůz na sebe nepřihlásil a provozoval jej takzvaně v polopřevodu. Ačkoliv to bylo protizákonné, bylo to orgány běžně tolerováno. I v tomto případě, pokud s vozidlem spáchal dopravní přestupek, šla pokuta za vámi.

Přitom již minulá právní úprava nedovolovala provozovat vozidlo v polopřevodu. Podle zákona hrozila pokuta až 50.000 Kč ve správním řízení, bloková do výše pět tisíc korun. Bohužel praxe byla a vlastně je jiná a lidé s takovými auty běžně jezdí.

V obou výše uvedených případech nepoctivosti ze strany kupujícího ojetiny bylo jedinou možností jak se bránit, ohánět se kupní smlouvou. Správní orgány sice po novém vlastníkovi a potažmo pachateli dopravního přestupku pátrali, a pokud jej našli, vyzvali jej k zaplacení pokuty. Ani pak jste neměli vyhráno, neboť stačilo, že dotyčný řekl, že přestupek nespáchal a vozidlo v uvedenou dobu neřídil a šlo to zase za vámi. Od 1. ledna letošního roku je s popsanými praktikami konec.

Co se stane, když…

Jak to tedy bude s auty, která jsou v polopřevodu a majitel je nestihne do uvedeného termínu přihlásit. „Takovým autům předně zanikne povinné ručení, i když jej mají sjednané,“ říká Neusar. „Dále vozidla již nebudou smět na silnici a ani již nepůjdou znovu zaregistrovat,“ dodává.

Jedinou možností jak vůz opět legálně dostat do provozu, je počkat, až dovrší 30 let věku, nechat udělat veteránskou testaci a přihlásit jej do registru historických a sportovních vozidel. To je však pouze teorie, neboť třeba u pětiletého auta to znamená se na něj čtvrt století koukat, nebo s ním můžete jezdit třeba po zahradě. Co se s ním za těch 25 let stane, je otázkou...

Pokud se někdo rozhodne vozidlo i nadále provozovat nepřihlášené, bude si zadělávat na problémy. Stačí, aby způsobil nehodu. Škodu následně zaplatí v plné výši plus mu hrozí další sankce ze strany správních orgánů.

Zajímavá otázka se týká vozidel dočasně vyřazených z provozu, tedy s registračními značkami takzvaně v depozitu. Takové auto by mělo fyzicky existovat. Pokud zanikne, má vlastník povinnost doložit tuto skutečnost registračnímu místu a vozidlo následně trvale vyřadit. Pokud ale vozidlo neexistuje a nebylo zlikvidováno v souladu se zákonem o odpadech, hrozí majiteli sankce.

Pozor také na to, že vozidlo, které nemá na karoserii připevněny registrační značky, nesmí být ani volně odstaveno na pozemní komunikaci. I to se totiž považuje za porušení zákona.

Značky v depozitu

Pokud bylo vozidlo dočasně vyřazeno z registru před 30. červnem 2013 a fakticky již neexistuje, nemusí vlastník vozidla nic hlásit a vůz sám “zanikne” ze zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích.

Pokud doba dočasného vyřazení vozidla nepřesáhla k 1. lednu 2015 dobu 18 měsíců, je takové vozidlo považováno za vyřazené z provozu podle nové právní úpravy. Vlastník má v takovém případě povinnost nahlásit obecnímu úřadu umístění vozidla a jeho účel.

Jinak tomu je, pokud doba dočasného vyřazení přesáhla k 1. lednu 2015 dobu 18 měsíců, což je o šest měsíců více, než lhůta, po níž může být vozidlo dočasně vyřazeno z registru podle nové právní úpravy. V tomto případě má vlastník povinnost do jednoho roku (to jest do 31. 12. 2015) nahlásit obecnímu úřadu umístění a účel vozidla. Pokud tak neučiní, vozidlo bude po uplynutí této lhůty trvale vyřazeno z registru vozidel.