Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Continental: Kotoučové brzdy s pevným třmenem se brzy rozšíří

Aleš Jungmann
Diskuze (11)
Hlavní výhodou zřejmě bude podstatné snížení hmotnosti. Výhoda nejen pro sportovní auta, ale i pro běžné modely střední třídy.

S kotoučovými brzdami s pevným třmenem od Continentalu je možno ušetřit až 1,5 kilogramu neodpružené hmotnosti oproti běžným brzdám na každém kole. A to je podstatný rozdíl. Nový pevný třmen 4M nese na každé straně dva pístky, celkem jsou tedy destičky na jednom kole přitlačovány ke kotouči čtyřmi pístky.

Běžná kotoučová brzda s plovoucím třmenem funguje tak, že brzdový pístek uložený v brzdovém třmenu na vnitřní straně tlačí po sešlápnutí pedálu brzdy na vnitřní destičku, která je přitlačována na (zpravidla) kovový kotouč. Vzniklá reakční síla následně třmen posune tak, že je do akce zapojena i destička protilehlá, která je přitlačována na kotouč z druhé strany.

Kotoučové brzdy s pevným třmenem mají výhodu v tom, že brzdové pístky jsou po obou stranách kotouče přesně proti sobě, čímž se eliminuje přenášení reakčních sil z jedné strany soustavy na druhou, hliníkový monoblok třmenu brzd od Continentalu je proto možno navrhnout menší a tedy i lehčí. Oproti klasickým samostavitelným pístům zde může být vzdálenost mezi kotoučem a destičkami menší a přesněji vymezená, což zlepšuje cit i odezvu na sešlápnutí pedálu. A to je přesně to, na co se mohou běžní motoristé v případě použití kotoučových brzd s pevným třmenem od Continantalu těšit. Dalším benefitem je větší ucelenost konstrukce, což lépe chrání zařízení před nečistotami.

Brzdy s pevným třmenem nejsou žádnou novinkou, jejich masivnímu nasazení však doposud bránil například nepříjemný pískot, způsobený vibracemi při brzdění. Na rozdíl od plovoucího kotouče totiž pevný kotouč není schopen vznikající vibrace tlumit. Tedy – nebyl schopen, Continentalu se povedlo tento neduh úspěšně eliminovat vhodným tvarem destiček a třmenu samotného.

Destičky navíc nejsou na svém místě drženy jednotlivými upevňovacími šrouby nýbrž jednou centrální vymezovací pružinou s integrovaným zámkovým mechanismem se sponou.

Výhodou pro výrobce automobilů je prý možnost navrhnout si tvar třmenu dle potřeby tak, aby co nejlépe vyhovoval požadavkům designérů, největším lákadlem je však bezesporu ona zmíněná nižší hmotnost soustavy.

Aleš Jungmann
Diskuze (11)
16. 8. 2011 22:10
Tady se to asi trošku vymklo
"Na rozdíl od plovoucího kotouče totiž pevný kotouč není schopen......" ????

Většina aut - skoro všechna, možná úplně všechna - mají pevné kotouče. Plovoucí bývají pouze třmeny - chcete-li brzdiče. Kotouče bývají pevně sešroubovány s poloosou nebo nábojem kola kolovými šrouby.

O plovoucích kotoučích by se mohlo možná hovořit u motocyklových brzd, kde jsou někdy kotouče volně uchyceny (zpravidla u brzd předního kola) pomocí velkých nýtů s jistou vůlí, tak, aby byly schopny vyrovnat jisté axiální pohyby.

Nebo se pletu, pane Aleši Jungmanne ?
16. 8. 2011 13:41
Re: Zpětný pokrok?
Ano.
Klínové brzdy jsou dobré leda tak na výtah. A ještě k tomu jako brzda záchranná.
16. 8. 2011 13:14
Re: Zpětný pokrok?
zjednodušeně řečeno proto, že se u nich nedá tak dobře regulovat brzdná síla, buď brzdí nebo ne a nic mezi tím
16. 8. 2011 11:21
Re: Zpětný pokrok?
Plávajúci strmeň vynakladá vcelku dosť sily práve na svoj pohyb po vodítkach, takže je menej účinný ako si spomínal. U pevného strmeňa je zase kritická pevnosť spoja pravej a ľavej strany, aby sa neohýbal...
Rozdiel v hmotnosti je však extrémný. Ultra ľahké pevné strmene od Willwoodu môžu mať aj 1kg, kde obdobný strmeň z liatiny na bežných autách má tak 7kg :-)

Inak strmene zo Škodoviek neboli vôbec zlé, len tá hmotnosť :-(
16. 8. 2011 09:54
Re: Zpětný pokrok?
Ano, přesně toto mne napadlo po přečtení prvního odstavce. Zbytek článku mne utvrdil ve znovuobjevení Ameriky. Jen mám trochu obavu, že je to nějaké pomotané - plovoucí třmen je přece lehčí a hlavně výrobně levnější, než třmen pevný, ale má naopak horší brzdné vlastnosti. Ty se z části eliminovaly tím, že se plovoucí třmeny začaly dělat dvoupístkové. Třmeny mírně přibraly na váze, ale výrazně přidaly na výkonu.