Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2008 živě na Auto.cz - písečná oslava velkého jubilea

Jiří Vintr
Diskuze (17)
Jubilejní 30. ročník afrického putování budeme sledovat několik prvních týdnů roku 2008 společně s Loprais Tatra Teamem. Těšit se můžete na živé zpravodajství přímo z kokpitu účastníků závodu, fotografie z tratě a denně čerstvé zprávy.

Dakar 2008 byl slavnostně oznámen na souběžných tiskových konferencích v Paříži a Lisabonu. 30. ročník je jubileum hodné pořádné oslavy a podle všeho právě takový také bude. 9273 kilometrů celkové délky a 5736 kilometrů speciálek je největší porce za poslední čtyři roky. Tak ryze pouštní a písečný charakter soutěže jsme zaznamenali naposled snad v roce 2004.

Trasa letošního (zvykněme si tomu následujícímu ročníku už říkat letošní) ročníku je typická, klasická, zdánlivě prosta novinek, ale opak je pravdou. Těchto protikladů bychom našli více: je velmi kompaktní, nezavádí soutěžící až na samotný východní cíp Mauretánie, ale přitom jsou speciálky velmi dlouhé. Je nejdelší za poslední léta, ale pokrývá snad nejmenší počet zemí v historii. A v neposlední řadě se vrací po letech do tradičního etapového města 80. let, do Saint Louis, po dlouhých 14 letech si soutěžící osahají dunové úseky u Nouhadibou. Plážovky si neužijeme jen v Dakaru, ale ještě v Maroku, kam může spousta turistů z Evropy dojet “po svých“. Po letech nebude dojezd u Růžového jezera samostatnou etapou, ale pouze jako dojezdová speciálka etapy ze St. Louis. Pořadatelé raději uspořený den věnovali písečným galejím, což je pro samotné soutěžení jen a jen dobře.

Novinek je ale víc. Třeba zcela absentují křovinaté subtropické úseky s bujnou vegetací. Piloti kamionů se po loňských několikerých výměnách čelních skel a utržených zrcátek určitě nezlobí, nicméně efekt to znamená hned na několika frontách. Předně efekt bezpečnostní – z trasy zmizí spousta vesnic a s nimi i potenciál srážky s místním obyvatelstvem. Pořadatelé nemuseli investovat tolik prostředků do osvěty v hustě obydlených oblastech. Navigátoři se mohou soustředit na hledání cesty mezi dunami a ne bědovat nad bezvýchodností protloukání se africkým venkovem. Závodníkům výrazně ubudou zpomalovací pasáže s omezením rychlosti.

Tak tedy, co nás čeká? První portugalská speciálka je zcela nová a měří 120 kilometrů. Bude to regulérní etapa, kde časové rozdíly už nebudou jen v řádu jednotek minut. Druhá speciálka se bude odbývat v horách, bude totožná s tou loňskou, a tudíž se jí kamiony nezúčastní. Úvod marocké trasy je tradiční na ose Er Rachidia – Varzazát. Povede horami a kamenitými pistami se spoustou prachu, a proto nebude od věci mít zajímavou startovní pozici už z Evropy. Z Varzazátu se nepojede do Tantanu jako obvykle, ale jen do Guelminu, to je o kousek blíž. I speciálka je slíbena spíše technická, pomalejší a v horách, s trialovými úseky. Poté se ještě nepřesouváme do Mauretánie, čeká nás etapa do nedaleké Smary, a v ní už spousta písku, ba dokonce i krátký plážový úsek na marockém pobřeží.

Pak už začíná skutečný Dakar. Přes hraniční val vjedeme do Mauretánie a čeká nás nejdelší speciálka až do Ataru. Rychlá etapa nabídne písečné duny v závěru, ale v bivaku se budeme muset obejít bez asistencí. Ty pokračují až do Nouakchottu, kde bude den volna a kam nás zavede další drakonická písečná speciálka o délce 450 kilometrů.

Volný den jistě všichni uvítají, naposled jsme ho tu strávili předloni. Přichází totiž rozhodující část závodu, těžký písečný pětiboj, tedy pět etap za sebou v těžkých píscích se speciálkami o délce 400-550 kilometrů. Přes Nouhadibou se soutěž vrací zpět do Ataru a odtud po už klasické trase do Tidžiky. Z Tidžiky do Kiffy to není daleko, ale pořadatelé vlní trasu speciálky skutečně technickými písky. Následovat bude jediný okruh, tedy loop stage. Ten nás zavede na jeden z vrcholů letošního ročníku, a to na legendární průsmyk Nega. 400kilometrový test se startem a cílem v mauretánské Kiffě bude jedním z těch skutečně rozhodujících.

Věřili byste, že z Kiffy to budou k Růžovému jezeru jen dvě etapy? V minulosti to bylo na čtyři dny. I etapa do Saint Louis bude s převahou písků a snad jen zde hrozí zvýšené množství průjezdů vesnicemi. Závěrečný den nás čeká jen spojovačka do Dakaru a závěrečný plážový test. Takhle intenzivní trasu jsme na Dakaru dlouho neměli. Bloky těžkých maratónských etap se zpravidla neprotáhly na tři dny, letos nás čeká hned devět etap písečných galejí za sebou.

Na závěr několik zpráv, které by neměly zapadnout. Pořadatelé reflektovali na vynikající zkušenost s umístěním startu soutěže v Portugalsku stejně jako na nadšení domácích fandů a přiklepli Lisabonu status startovního města i pro rok 2009.

Zároveň zveřejnili startovní listiny, v nichž nechybí nikdo z hlavních favoritů, známých z minulých let. Startovní čísla sice v seznamu chybí, ale řazení posádek za sebou jasně napovídá, že Tatra Aleše Lopraise ponese číslo 602.

A kdo budou tedy ti hlavní soupeři? Kamaz vyjede v nejsilnějším možném složení, tedy s trojicí Čagin, Kabirov, Mardějev. Nemůže chybět silná holandská ekipa rodinného klanu de Rooyů s vozy Ginaf/Iveco. Hans Stacey na Dakar přiveze ještě větší tým než vloni, hned se čtyřmi závodními kamiony. Vysoké ambice bude mít i tovární tým Ginaf s piloty Van Ginkelem, Kiesem a Van Vlietem. Nelze zapomenout na tatrovky Tomáše Tomečka a Andrého Azeveda, ba ani na naše dávné soupeře Hanse Bekxe s Dafem, otce a syna Sugavarovy s Hiny, tým Martina Macíka nebo na skvělého Rakušana Johanna Reifa.

Účast kamionů je nejvyšší od roku 1992 a čítá rovnou stovku strojů, tedy úplné kapacitní maximum. K tomu 265 motocyklů a čtyřkolek a 200 osobních aut.

Jiří Vintr
Diskuze (17)
Avatar - Special-line
2. 1. 2008 09:51
Re: Tatrováci
Vidím že jsi fakt expert >:D Jen tak mimochodem koncepce s žebřinovým rámem a tuhými nápravami se používá od prvopočátku stavby nákladních automobilů, takže žádná zastaralá roura. Navíc je samozřejmě průběžně inovována. O vlastnostech v terénu se nemusíme bavit ty jsou mnohem lepší než u jiných aut.
1. 1. 2008 17:54
Re: Tatra jedééém
Dneska jsem je potkal na D1 na benzince a popral jim hodne stesti. Pohled na 3 Tatry za sebou byl nadherny:-) Motor "uprostred" ostre Tatry nema chybu:-) Kezby vsechno klaplo a bylo z toho nejaky pekny misto. I kdyz konkurence asi bude delat peklo.
1. 1. 2008 17:36
Re: Tatrováci
Znas Newtonovy zakony, experte0001? Jsou stare 320 let a presto plati porad, pri nerelativistickych rychlostech, a denne je pouzivaji tisice inzenyru a vedcu. Tyhle veci nejsou jako muzika kterou poslouchas, jednou jsi v top-ten, podruhy tam je nekdo jinej.

K tatrovacke koncepci je dobre rict, ze jeji vyhody se vic nez na Dakaru projevi pri dlouhodobem provozu nalozeneho auta v terenu. Ten podvozek neprenasi na nastavbu krutne momenty a diky tomu se auto nerozsype jako spousta nakladaku renomovanych znacek, ktere se pokusili jezdit v Rusku.
1. 1. 2008 14:07
Re: Tatrováci
ked už spomínaš ten Kamaz,tak pre zaujimavosť svojho času vznikli tušim tri prototipy s nazvom KATASI - Kamaz kabina ,tatra - podvozok a tušim motor ,neviem na 100% a sipox-dodal sklapaciu nadstavbu,korbu či jak sa to vola...dodnes jazdia na slovensku a použivaju ich na stavbe dialnice...zaujimavy počin,ktory upadol do zabudnutia
1. 1. 2008 11:21
Re: Tatrováci
Asi tak neviem sice kôlko ma už rokou tento tatrovacky system,nič sa už nezmeni na tom,že tratrovacky inžinieri boli automobilový vizionáry svojej dobe a tento paten sa len ťažko prekonava...TATRA go