Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diesely v USA: nastávají růžové časy?

Aleš Jungmann
Diskuze (56)
Dieselová Amerika? Nesmysl možná jen na první pohled.

Jak je obecně známo, v Severní Americe není zrovna země zaslíbená pro dieselové motory. Ačkoliv v Evropě jsou tyto agregáty velmi populární, za posledních několik let ostatně urazily velmi dlouhou cestu vpřed, v USA si našly svou cestičku jen do malého procenta osobních automobilů a to ještě téměř výlučně jen do velkých pickupů a trucků či evropských luxusních vozů.

Podle Detroit News je nyní pravděpodobný scénář vývoje, zahrnující postupný přechod velké části automobilové Ameriky z benzinu na naftu. Pozitiva jsou jasná, dnešní malé dieselové agregáty ve vozech nižších tříd mají často velmi podobnou či dokonce nižší spotřebu pohonných hmot (a emisí CO2) jako má technicky složitá a relativně drahá Toyota Prius. Automobily s dieselovým agregátem jsou obecně o něco dražší kvůli nákladnější výrobě, při velkém ročním nájezdu vozů v USA (uvádí se, že průměrný Američan má roční nájezd 25.000 km) se ale při nižší spotřebě vyšší cena za 2 až 3 roky zaplatí.

Se zaváděním dieselů je ale v určitých státech potíž. Klasický dieselový agregát totiž v podstatě nemá šanci projít, pokud jsou emisní povolená maxima projektována pro benzinové motory. Odskočme si na chvíli do Evropy, kde je nestejný metr pro obě paliva krásně vidět. Jeden příklad za všechny - připravovaná emisní norma Euro 5 omezuje emise oxidu dusíku (NOx) na 60 mg/km u benzinových a 180 mg/km u naftových motorů. Není se tedy moc co divit, že v Kalifornii, kde je taková malá americká základna v boji proti emisím, mají klasické diesely nulovou naději na úspěch. Automobilky tedy v posledních několika letech přicházejí s různými vylepšeními, jako je například zachycovač oxidů dusíku se systémem generujícím na palubě vozidla čpavek, který zajišťuje pro turbodiesel neobvykle nízké hodnoty NOx.

Pokud se technologie osvědčí a vývoj bude pokračovat stejným tempem (jakož i vývoj cen ropy), dá se očekávat poměrně velká expanze dieselů do USA. Velké americké automobilky již poznaly, že zřejmě zaspávají dobu a pracují (nebo se na to chystají) na malých, čistých dieselových agregátech, vhodných pro co nejširší využití. Problém bude zřejmě také v překonání jisté psychické bariéry (že diesely musí bezpodmínečně smrdět, drnčet a chrochtat), která v myslích Američanů vyrostla.

Aleš Jungmann
Diskuze (56)
2. 1. 2008 21:00
Re: Dvě normy
:yes: souhlas
2. 1. 2008 20:28
Re: Hybridy a plug-in
Strašně by mě zajímal ekvivalent spotřeby elektromobilu při započítání cesty Elektrárna (LTO, uhlí) - přenosová soustava (slušné ztáty) - domácí zásuvka - baterie elektromobilu (další ztráty).....
2. 1. 2008 12:41
Re: Dvě normy
a co je na tom tak objevného?:)
2. 1. 2008 11:27
Re: Dvě normy
a mimochodem výhřevnost nafty a benzínu je přibližně stejná:)
2. 1. 2008 11:25
Re: Dvě normy
Neni nutné sem plést litry, protože měrná spotřeba se uvádí v [mg/kW.h]. A i v tomto případě má vznětový motor menší spotřebu. Důvod naleznete v rozdílech v termodynamických cyklech. A ta výše emisí je poněkud diskutabilní, jak mužete vyčíst z jiných příspěvků:)