Dynavix Mobile 2005: Autonavigace z české dílny

Dynavix Mobile 2005: Autonavigace z české dílny

 
 

Nabídka automobilek je velmi široká, zahrnuje jednoduché systémy vestavěné do autorádia až po samostatné systémy s velkými barevnými obrazovkami. Při rozhodování o systému autonavigace by neměly být opomenuty kapesní počítače a navigační programy.

Problematika autonavigace je jedním z důležitých témat současnosti. Do většiny současných automobilů je možné jako příplatkovou výbavu získat navigační systémy. Nabídka automobilek je velmi široká, zahrnuje jednoduché systémy vestavěné do autorádia až po samostatné systémy s velkými barevnými obrazovkami. Při rozhodování o systému autonavigace by neměly být opomenuty kapesní počítače a navigační programy jim určené. Jedním z nich je právě dnes testovaný Dynavix Mobile 2005.

Co je Dynavix Mobile 2005?

Dynavix Mobile 2005 je počítačový program, určený pro používání na kapesních počítačích využívajících operační systém Windows Mobile 2003. Ač název programu nezní příliš česky, jedná se o výrobek české společnosti Telematix Software (www.dynavix.com). Základem programu jsou velmi podrobné vektorové mapové podklady od společnosti TeleAtlas. Program nyní existuje ve verzi, která obsahuje mapu České republiky a průjezdní mapu Evropy, připravována je verze s podrobnou mapou celé Evropy. Jak již bylo řečeno, základem programu je podrobná mapa. Konkrétně to znamená, že obsahuje 125 000 kilometrů silnic všech tříd. Dále obsahuje plány většiny měst a obcí, a to až do úrovně ulic (větší města včetně čísel popisných) a databázi 37 000 tzv. bodů zájmu – parkoviště, nemocnice, hotely, čerpací stanice, autoservisy atd. Velmi důležitou vlastností programu pro účely autonavigace jsou zvukové povely řidiči, které říkají kam má odbočit.

Vybavení pro autonavigaci

Pro využívání tohoto programu je potřeba vlastnit kapesní počítač (Pocket PC, PDA) s operačním systémem Windows Mobile 2003. Dále je potřeba GPS přijímač. Pro využití v automobilu se nejvíce hodí vzájemné bezdrátové propojení přes Bluetooth, takže při výběru počítače a přijímače je nutné volit modely, které jsou Bluetooth vybaveny. Test probíhal na kapesním počítači HP HX4700 a GPS přijímači Navilock BT318. Dnes je vhodné zakoupit modernější variantu přijímače BT338, taktéž od Navilocku. Výhodou BT338 je modernější chipset, který lépe zpracovává GPS signál, takže dokáže určovat i za extrémních podmínek – jako jsou úzké ulice s vysokými domy apod. Pro úplnost je potřeba uvést, že počítač HX4700 patří mezi nejmodernější zařízení svého druhu a je vybaven displejem s VGA provedení – má rozlišení 480x640 bodů a úhlopříčku displeje 4 palce (cca 11 centimetrů). Pro účely autonavigace je to vhodná volba, protože displej je větší a přehlednější než u klasických kapesních počítačů.

Instalace

Instalace na PDA probíhá klasickým způsobem. Dodané CD se vloží do klasického stolního PC a spustí se instalační program, který v případě připojeného PDA provede instalaci. V průběhu instalace se provede registrace programu u výrobce. Je potřeba mít po ruce mobilní telefon, protože aktivační klíč je zaslán formou sms zprávy, to však pouze v případě, že nejste připojeni k internetu. Program také nainstaluje (na stolní počítač) malou součást, pomocí které je možné ověřit, zda nebyla vydána aktualizovaná verze. Vhledem k velikosti mapových podkladů (přijatelná daň za velkou podrobnost mapových podkladů) je vhodné mít v PDA dodatkovou paměťovou kartu (např. SD kartu) alespoň o velikosti 1 GB (instalace zabere cca 350 MB, takže by stačila i menší 515 MB karta, avšak pro další aplikace se jistě prostor navíc bude hodit).

Seznámení se s programem

Po spuštění programu proběhne spojení s přednastaveným GPS přijímačem. Vhodné je propojit počítač s GPS přijímačem ještě před spuštěním samotného Dynavixu. Navigace vždy začíná s místa, kde se aktuálně nachází. Obsluha programu probíhá přes menu Navigace a Volby, dále je možné pracovat se třetí volbou, která pracuje s mapou.

V menu Navigace probíhá nejčastěji samotné zadávání místa cesty. Je možné hledat konkrétní adresu zadání části názvu ulice a i části názvu města. Pro další upřesnění je možné zadat číslo domu (tam, kde jsou tyto údaje zpracovány – obvykle větší města jako Praha, Brno, Zlín atd.) nebo ulici, která se se zadanou kříží. Volba křižovatky pomůže zejména tam, kde hledaná ulice je příliš dlouhá – ve Zlíně například Třída Tomáše Bati. Další možnost, jak cíl najít, je hledání bodu zájmu. Například pokud je potřeba najít čerpací stanici, stačí zvolit skupinu Benzínová pumpa (kterých je v databázi 1644). Zadat je možné město, ve kterém chceme pumpu najít. Výběr je možné řadit dle vzdálenosti, takže je možné najít nejbližší. U bodů zájmu stojí dále za zmínku i hledání dle části názvu. Například stačí napsat shell a vyhledáme tak benzínové pumpy této firmy, v kombinaci se tříděním podle vzdálenosti, získáme tu nejbližší. Další dvě možnosti Najít nedávný a Najít oblíbený slouží pro zrychlení vyhledávání již hledaných nebo navštívených cílů. Najít nedávný znamená, že se zobrazí seznam z posledních hledaných cílů. Najít oblíbený slouží k vyhledání oblíbených cílů (cíl, který si uživatel uloží jako oblíbený) například cesta domů apod. Poslední zajímavou volbou je manažer bodů na trase. Trasa, kterou plánujeme, totiž může vést přes několik různých bodů.

Menu Volby slouží pro nastavení programu. Možné je volit orientaci mapy. Mapa se totiž může buď otáčet ve směru jízdy nebo být orientována stále k severu. Záleží na zvyku, nám se jako vhodnější jeví průběžné otáčení mapy po směru jízdy. Dále je možné natavit noční režim, což představuje redukci podsvícení displeje. Důležitou součástí Voleb je Nastavení. Nastavovat je možné obsah stavových řádků, tlačítka apod. Mezi nejzajímavější volby patří nastavení silnic v trasách a schéma manévru. Nastavení silnic se dělí mezi rychlou a krátkou trasu jako dvou základních možností plánování trasy. Pro každou je možné nastavit jaké silnice se mají využívat – je tak například možné se vyhnout dálnicím apod. Volba schématu manévru umožňuje volbu velikosti schématu křižovatky. V našem testu jsme využívali prostřední variantu.

Opomenout bychom neměli ani schopnost programu pracovat s dopravními informacemi. V České republice zatím nejsou vysílány, avšak jinde v Evropě již ano. Smyslem je, aby se řidič dokázal vyhnout například ucpané dálnici, dopravní nehodě apod. V případě že program dostane informaci o neprůjezdnosti určitého místa na trase, provede automaticky přepočet trasy na novou, která se určitému místu vyhne.

Praktický test

Celý test programu Dynavix Mobile 2005 probíhal v České republice, protože cílem bylo ověřit schopnosti programu z pohledu běžného českého řidiče. Právě pro toho, kdo jezdí často po domácích silnicích je Dynavix optimálním řešením. V navigaci po České republice nemá dnes žádnou konkurenci, protože ostatní produkty na trhu mají velmi nedostatečné mapové podklady. Za celou dobu testu se nám nepodařilo najít silnici, kterou by program neznal a je potřeba přiznat, že jsme se snažili. V programu jsme nalezli i nejzapadlejší silničky v bývalém vsetínském okrese. Testovací trasy obsahovaly tedy cestování ve Zlíně, Ostravě, Brně a Praze. Dále pak trasu z Brna na Vsetín, zvolena byla nejkratší trasa a omezení silnic mimo dálnice. Dálnice však také neunikly naší pozornosti, když byly zkoušeny vybrané dálniční křižovatky.

Navigace probíhá jak zobrazením křižovatky, tak hlasovým příkazem kam se má jet. (o práci programu nejlépe vypovídá naše video). Po nastavení cíle naší jízdy můžeme vyrazit. Na displeji vidíme aktuální mapu, kudy jedeme. Vlevo dole se vždy zobrazí šipka a schéma křižovatky, tak poznáme jak ji máme projet. Vše je doprovázeno zřetelným hlasovým pokynem.

Hlas, který nás provází patří herečce Iloně Svobodové (např. v seriálu Merloce Place, dabuje Amandu). Hlas je zvolen velmi dobře, je příjemný a zvučný. V praxi hlasové povely fungují tak, že postupně (až 3x) je vyslovena příslušná instrukce. Prvním je povel „připravte se na odbočení vlevo“, tento povel slouží například pro zařazení se do příslušného jízdního pruhu, apod. Druhý povel již označí příslušnou odbočku – „za 220 odpočte mírně vlevo“. V místě odbočky pak uslyšíme povel „nyní vlevo“. Pokud je potřeba dvě instrukce říci rychle za sebou, stane se tak v jedné větě např. „za 220 metrů odbočte mírně vlevo a poté pokračujte po hlavní silnici“.

Pro hlasovou navigaci nepředstavují problém ani dálniční nájezdy, sjezdy nebo kruhové objezdy. U kruhových objezdů je určováno pořadí odboček, takže se typickou hláškou může být například „Kruhový objezd před vámi, sjeďte druhým výjezdem“.

Hlasová navigace je něco co jsme ocenili nejvíce. Je možné říci, že pro samotného řidiče je nepostradatelná. Nabízí vysoký stupeň spolehlivosti, takže je možno se na ni bez obav spolehnout.

Během testovacích jízd jsme se snažili systém zmást a často jsme odbočovali z plánované trasy. Dynavix však trasu vždy velmi rychle přeplánoval. Je pravdou, že občas trval o chloupek déle na návratu na zvolenou trasu, avšak to dáváme za vinu matematickým algoritmům, které jsou mnohdy neúprosné. V případě, že jiná cesta do cíle není nebo je nová trasa výrazně delší, přijde na řadu požadavek na otočení. I v tomto případě se trasa přepočítá, takže cesta k cíly je stále známá.

Jaké údaje lze získat dále získat

Kromě údajů k navigaci je možné na stavových řádcích zobrazovat další informace. Patří sem například aktuální rychlost, počet zpracovávaných satelitů nebo souřadnice aktuální polohy. Zejména tento údaje je velmi důležitý. V případě jakéhokoliv problému (např. nehody), na který na silnici narazíme nám poskytnou neocenitelnou službu při přivolání pomoci. Zejména v oblastech, které neznáme je často problém popsat, kde přesně se nacházíme. Další údaje jako nadmořská výška, procenta klesání apod. jsou spíše pro zajímavost než pro praktické využití.

Zhodnocení

Dynavix Mobile 2005 přináší na český trh s navigačními programy pro kapesní počítače velmi výrazné oživení. Celkově je možné říci, že pracuje vysoce spolehlivě a nabízí pro českého řidiče zatím netušené možnosti. Dynavix Mobile 2005 je totiž v současné době jediný produkt na českém trhu, který nabízí propracovanou navigaci včetně hlasových pokynů v kombinaci s velmi podrobnými mapovými podklady celé České republiky. Cena programu s mapou České republiky a průjezdní mapou Evropy je Kč 7 950,-- včetně DPH. Zájemci mohou program zakoupit u svých prodejců výpočetní techniky nebo přímo u výrobce na www.dynavix.com.

Ukázka navigace včetně hlasového výstupu (flash)

Po návratu z frankfurtského autosalonu zveřejníme rozsáhlou přílohu čítající okolo 1500 fotografií, zajímavá videa, čtivý popis novinek či plakáty. Na výstavišti pro vás vyfotografujeme také krásné modelky a možná se dočkáte i nějakého překvapení. Nezapomeňte proto sledovat Auto.cz.

Zde se můžete podívat na předchozí autosalony:

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…