Dynavix Mobile 2005: Autonavigace z české dílny

Dynavix Mobile 2005: Autonavigace z české dílny

 
 
31.8. 2005 redakce AUTO.CZ

Nabídka automobilek je velmi široká, zahrnuje jednoduché systémy vestavěné do autorádia až po samostatné systémy s velkými barevnými obrazovkami. Při rozhodování o systému autonavigace by neměly být opomenuty kapesní počítače a navigační programy.

Problematika autonavigace je jedním z důležitých témat současnosti. Do většiny současných automobilů je možné jako příplatkovou výbavu získat navigační systémy. Nabídka automobilek je velmi široká, zahrnuje jednoduché systémy vestavěné do autorádia až po samostatné systémy s velkými barevnými obrazovkami. Při rozhodování o systému autonavigace by neměly být opomenuty kapesní počítače a navigační programy jim určené. Jedním z nich je právě dnes testovaný Dynavix Mobile 2005.

Co je Dynavix Mobile 2005?

Dynavix Mobile 2005 je počítačový program, určený pro používání na kapesních počítačích využívajících operační systém Windows Mobile 2003. Ač název programu nezní příliš česky, jedná se o výrobek české společnosti Telematix Software (www.dynavix.com). Základem programu jsou velmi podrobné vektorové mapové podklady od společnosti TeleAtlas. Program nyní existuje ve verzi, která obsahuje mapu České republiky a průjezdní mapu Evropy, připravována je verze s podrobnou mapou celé Evropy. Jak již bylo řečeno, základem programu je podrobná mapa. Konkrétně to znamená, že obsahuje 125 000 kilometrů silnic všech tříd. Dále obsahuje plány většiny měst a obcí, a to až do úrovně ulic (větší města včetně čísel popisných) a databázi 37 000 tzv. bodů zájmu – parkoviště, nemocnice, hotely, čerpací stanice, autoservisy atd. Velmi důležitou vlastností programu pro účely autonavigace jsou zvukové povely řidiči, které říkají kam má odbočit.

Vybavení pro autonavigaci

Pro využívání tohoto programu je potřeba vlastnit kapesní počítač (Pocket PC, PDA) s operačním systémem Windows Mobile 2003. Dále je potřeba GPS přijímač. Pro využití v automobilu se nejvíce hodí vzájemné bezdrátové propojení přes Bluetooth, takže při výběru počítače a přijímače je nutné volit modely, které jsou Bluetooth vybaveny. Test probíhal na kapesním počítači HP HX4700 a GPS přijímači Navilock BT318. Dnes je vhodné zakoupit modernější variantu přijímače BT338, taktéž od Navilocku. Výhodou BT338 je modernější chipset, který lépe zpracovává GPS signál, takže dokáže určovat i za extrémních podmínek – jako jsou úzké ulice s vysokými domy apod. Pro úplnost je potřeba uvést, že počítač HX4700 patří mezi nejmodernější zařízení svého druhu a je vybaven displejem s VGA provedení – má rozlišení 480x640 bodů a úhlopříčku displeje 4 palce (cca 11 centimetrů). Pro účely autonavigace je to vhodná volba, protože displej je větší a přehlednější než u klasických kapesních počítačů.

Instalace

Instalace na PDA probíhá klasickým způsobem. Dodané CD se vloží do klasického stolního PC a spustí se instalační program, který v případě připojeného PDA provede instalaci. V průběhu instalace se provede registrace programu u výrobce. Je potřeba mít po ruce mobilní telefon, protože aktivační klíč je zaslán formou sms zprávy, to však pouze v případě, že nejste připojeni k internetu. Program také nainstaluje (na stolní počítač) malou součást, pomocí které je možné ověřit, zda nebyla vydána aktualizovaná verze. Vhledem k velikosti mapových podkladů (přijatelná daň za velkou podrobnost mapových podkladů) je vhodné mít v PDA dodatkovou paměťovou kartu (např. SD kartu) alespoň o velikosti 1 GB (instalace zabere cca 350 MB, takže by stačila i menší 515 MB karta, avšak pro další aplikace se jistě prostor navíc bude hodit).

Seznámení se s programem

Po spuštění programu proběhne spojení s přednastaveným GPS přijímačem. Vhodné je propojit počítač s GPS přijímačem ještě před spuštěním samotného Dynavixu. Navigace vždy začíná s místa, kde se aktuálně nachází. Obsluha programu probíhá přes menu Navigace a Volby, dále je možné pracovat se třetí volbou, která pracuje s mapou.

V menu Navigace probíhá nejčastěji samotné zadávání místa cesty. Je možné hledat konkrétní adresu zadání části názvu ulice a i části názvu města. Pro další upřesnění je možné zadat číslo domu (tam, kde jsou tyto údaje zpracovány – obvykle větší města jako Praha, Brno, Zlín atd.) nebo ulici, která se se zadanou kříží. Volba křižovatky pomůže zejména tam, kde hledaná ulice je příliš dlouhá – ve Zlíně například Třída Tomáše Bati. Další možnost, jak cíl najít, je hledání bodu zájmu. Například pokud je potřeba najít čerpací stanici, stačí zvolit skupinu Benzínová pumpa (kterých je v databázi 1644). Zadat je možné město, ve kterém chceme pumpu najít. Výběr je možné řadit dle vzdálenosti, takže je možné najít nejbližší. U bodů zájmu stojí dále za zmínku i hledání dle části názvu. Například stačí napsat shell a vyhledáme tak benzínové pumpy této firmy, v kombinaci se tříděním podle vzdálenosti, získáme tu nejbližší. Další dvě možnosti Najít nedávný a Najít oblíbený slouží pro zrychlení vyhledávání již hledaných nebo navštívených cílů. Najít nedávný znamená, že se zobrazí seznam z posledních hledaných cílů. Najít oblíbený slouží k vyhledání oblíbených cílů (cíl, který si uživatel uloží jako oblíbený) například cesta domů apod. Poslední zajímavou volbou je manažer bodů na trase. Trasa, kterou plánujeme, totiž může vést přes několik různých bodů.

Menu Volby slouží pro nastavení programu. Možné je volit orientaci mapy. Mapa se totiž může buď otáčet ve směru jízdy nebo být orientována stále k severu. Záleží na zvyku, nám se jako vhodnější jeví průběžné otáčení mapy po směru jízdy. Dále je možné natavit noční režim, což představuje redukci podsvícení displeje. Důležitou součástí Voleb je Nastavení. Nastavovat je možné obsah stavových řádků, tlačítka apod. Mezi nejzajímavější volby patří nastavení silnic v trasách a schéma manévru. Nastavení silnic se dělí mezi rychlou a krátkou trasu jako dvou základních možností plánování trasy. Pro každou je možné nastavit jaké silnice se mají využívat – je tak například možné se vyhnout dálnicím apod. Volba schématu manévru umožňuje volbu velikosti schématu křižovatky. V našem testu jsme využívali prostřední variantu.

Opomenout bychom neměli ani schopnost programu pracovat s dopravními informacemi. V České republice zatím nejsou vysílány, avšak jinde v Evropě již ano. Smyslem je, aby se řidič dokázal vyhnout například ucpané dálnici, dopravní nehodě apod. V případě že program dostane informaci o neprůjezdnosti určitého místa na trase, provede automaticky přepočet trasy na novou, která se určitému místu vyhne.

Praktický test

Celý test programu Dynavix Mobile 2005 probíhal v České republice, protože cílem bylo ověřit schopnosti programu z pohledu běžného českého řidiče. Právě pro toho, kdo jezdí často po domácích silnicích je Dynavix optimálním řešením. V navigaci po České republice nemá dnes žádnou konkurenci, protože ostatní produkty na trhu mají velmi nedostatečné mapové podklady. Za celou dobu testu se nám nepodařilo najít silnici, kterou by program neznal a je potřeba přiznat, že jsme se snažili. V programu jsme nalezli i nejzapadlejší silničky v bývalém vsetínském okrese. Testovací trasy obsahovaly tedy cestování ve Zlíně, Ostravě, Brně a Praze. Dále pak trasu z Brna na Vsetín, zvolena byla nejkratší trasa a omezení silnic mimo dálnice. Dálnice však také neunikly naší pozornosti, když byly zkoušeny vybrané dálniční křižovatky.

Navigace probíhá jak zobrazením křižovatky, tak hlasovým příkazem kam se má jet. (o práci programu nejlépe vypovídá naše video). Po nastavení cíle naší jízdy můžeme vyrazit. Na displeji vidíme aktuální mapu, kudy jedeme. Vlevo dole se vždy zobrazí šipka a schéma křižovatky, tak poznáme jak ji máme projet. Vše je doprovázeno zřetelným hlasovým pokynem.

Hlas, který nás provází patří herečce Iloně Svobodové (např. v seriálu Merloce Place, dabuje Amandu). Hlas je zvolen velmi dobře, je příjemný a zvučný. V praxi hlasové povely fungují tak, že postupně (až 3x) je vyslovena příslušná instrukce. Prvním je povel „připravte se na odbočení vlevo“, tento povel slouží například pro zařazení se do příslušného jízdního pruhu, apod. Druhý povel již označí příslušnou odbočku – „za 220 odpočte mírně vlevo“. V místě odbočky pak uslyšíme povel „nyní vlevo“. Pokud je potřeba dvě instrukce říci rychle za sebou, stane se tak v jedné větě např. „za 220 metrů odbočte mírně vlevo a poté pokračujte po hlavní silnici“.

Pro hlasovou navigaci nepředstavují problém ani dálniční nájezdy, sjezdy nebo kruhové objezdy. U kruhových objezdů je určováno pořadí odboček, takže se typickou hláškou může být například „Kruhový objezd před vámi, sjeďte druhým výjezdem“.

Hlasová navigace je něco co jsme ocenili nejvíce. Je možné říci, že pro samotného řidiče je nepostradatelná. Nabízí vysoký stupeň spolehlivosti, takže je možno se na ni bez obav spolehnout.

Během testovacích jízd jsme se snažili systém zmást a často jsme odbočovali z plánované trasy. Dynavix však trasu vždy velmi rychle přeplánoval. Je pravdou, že občas trval o chloupek déle na návratu na zvolenou trasu, avšak to dáváme za vinu matematickým algoritmům, které jsou mnohdy neúprosné. V případě, že jiná cesta do cíle není nebo je nová trasa výrazně delší, přijde na řadu požadavek na otočení. I v tomto případě se trasa přepočítá, takže cesta k cíly je stále známá.

Jaké údaje lze získat dále získat

Kromě údajů k navigaci je možné na stavových řádcích zobrazovat další informace. Patří sem například aktuální rychlost, počet zpracovávaných satelitů nebo souřadnice aktuální polohy. Zejména tento údaje je velmi důležitý. V případě jakéhokoliv problému (např. nehody), na který na silnici narazíme nám poskytnou neocenitelnou službu při přivolání pomoci. Zejména v oblastech, které neznáme je často problém popsat, kde přesně se nacházíme. Další údaje jako nadmořská výška, procenta klesání apod. jsou spíše pro zajímavost než pro praktické využití.

Zhodnocení

Dynavix Mobile 2005 přináší na český trh s navigačními programy pro kapesní počítače velmi výrazné oživení. Celkově je možné říci, že pracuje vysoce spolehlivě a nabízí pro českého řidiče zatím netušené možnosti. Dynavix Mobile 2005 je totiž v současné době jediný produkt na českém trhu, který nabízí propracovanou navigaci včetně hlasových pokynů v kombinaci s velmi podrobnými mapovými podklady celé České republiky. Cena programu s mapou České republiky a průjezdní mapou Evropy je Kč 7 950,-- včetně DPH. Zájemci mohou program zakoupit u svých prodejců výpočetní techniky nebo přímo u výrobce na www.dynavix.com.

Ukázka navigace včetně hlasového výstupu (flash)

Po návratu z frankfurtského autosalonu zveřejníme rozsáhlou přílohu čítající okolo 1500 fotografií, zajímavá videa, čtivý popis novinek či plakáty. Na výstavišti pro vás vyfotografujeme také krásné modelky a možná se dočkáte i nějakého překvapení. Nezapomeňte proto sledovat Auto.cz.

Zde se můžete podívat na předchozí autosalony:

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Dušana Kütnera: Marné boží mlýny Zápisník Dušana Kütnera: Marné boží mlýny

Před několika týdny v ústraní a téměř zapomnění zemřel…

Východ USA zasáhla první sněžná bouře sezóny. Místy byla nejsilnější za desítky let Východ USA zasáhla první sněžná bouře sezóny. Místy byla nejsilnější za desítky let

Téměř celé východní pobřeží USA zasáhla ve čtvrtek první…

Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše

Kdyby poslanci nynější vládě Andreje Babiše (ANO)…

 

Štítky Video Shell

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 





 
Mercedes-Benz G 500 – Pořád stejný, a to je dobře!

TEST: Mercedes-Benz G 500 – Pořád stejný, a to je dobře!

Dnes 08:00

Legendární géčko přijíždí v nové generaci. Změnilo se mnohé, celkový charakter robustního offroadu ale zůstal. A to je jen dobře!




Blesk.cz

Pacientka s rakovinou prsu v pokročilém stádiu: Pro úředníky jsme jen čísla! Léčbu si musím platit sama

Pacientka s rakovinou prsu v pokročilém stádiu: Pro…

Paní Zíková (54) se celý život pohybuje ve zdravotnictví, je totiž dětská lékařka. Letos v únoru náhle zjistila,…

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok do zimy. Na horách až -10°C

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok…

Třetí listopadový víkend udělá definitivní tečku za dny babího léta. V neděli k nám začne proudit studený vzduch…

 

iSport.cz

Brankářská sága u konce, Langhamer odchází z Komety do Chabarovsku

Brankářská sága u konce, Langhamer odchází z Komety…

Jeden dovnitř, druhý ven. Pouhé dva dny po příchodu brankáře Libora Kašíka do Komety opouští klub Marek…

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v bráně zářil Pavlenka

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v…

Úkol splněn! Česká reprezentace obstála i ve třetím utkání pod novým trenérem Jaroslavem Šilhavým a přípravný…

 

Reflex.cz

Toulky po Maroku, perle Maghrebu: Karavany táhnou dál

Toulky po Maroku, perle Maghrebu: Karavany táhnou dál

Směrová tabule Timbuktu 52 dní, která ještě před šedesáti lety ukazovala na křižovatce v pouštním městě Zagora…

Demisi, demisi! Na Václavském náměstí demonstrovaly tisíce lidí proti premiéru Babišovi

Demisi, demisi! Na Václavském náměstí demonstrovaly…

Na pražském Václavském náměstí se ve čtvrtek 15. listopadu večer sešly tisíce lidí, kteří požadovaly demisi…