Elektromobil Tesla Model S je nejbezpečnějším autem v historii crash testů

Metodika NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) byla až dosud pětihvězdičková, stejně jako je tomu při testech Euro NCAP. Model S od Tesly tuto metu však překonal a stal se nejbezpečnějším kdy zkoušeným automobilem! Podle VSS (Vehicle Safety Score) získal celkové 5,4 hvězdičky, zde se dělí na desetiny. Také v každé sledované kategorii dosáhl minimálně pěti hvězd.
Oficiální video zachycuje čelní náraz do bariéry a boční setkání s pohyblivou, respektive pevnou překážkou právě podle předpisů Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu. Elegantní elektrický sedan s kratičkou zádí také exceloval v ochraně cestujících uvnitř, kde stanovil nový rekord. Pravděpodobnost zranění je zde nejnižší, přičemž se berou v úvahu nárazy jak zepředu, tak i zezadu a samotné převrácení vozu. Zrovna v poslední disciplíně je nejlepší konkurence o polovinu horší!
V přídi Modelu S chybí konvenční pohonná jednotka, která zabírá mnoho místa. Deformační zóny tak pohltí značnou porci energie i při vysoké rychlosti, což pochopitelně znamená menší újmy na zdraví pro posádku. Elektromotor je mimochodem v Modelu S umístěn u zadní nápravy. Boky pak skrývají pevné výztuhy z hliníkových trubek, které cestující ochrání i z tohoto úhlu a náraz jsou schopny absorbovat a dodatečnou energii přenést na zbytek vozu. Prostor pro přežití zde dosáhl hodnoty 63,5 % oproti třeba 7,8 % v případě Volva S60, které jinak také dosáhlo na pětihvězdičkové hodnocení.
Pod podlahou uložené lithium-iontové baterie zajišťují nízké těžiště a s tím spojenou ovladatelnost. Ale také nehoří, což je důležité. Při testech zatížení střechy selhala měřící technika. Výsledkem však bylo to, že by se mohly umístit na střechu ještě další čtyři stejná plně naložená auta, aniž by tuhý B-sloupek povolil a tato část karoserie se propadla.
Ano, Tesla Model S je bezpečná a „zelená“. Výrobce sice přiznal, že některé zkoušky dělá NHTSA opakovaně, než dosáhne špičkového hodnocení. Ale zároveň sám dodává, že neví o žádné smrtelné havárii s dosud vyrobenými vozy, tedy Roadsterem a Modelem S. O dopadech na životní prostředí si můžeme myslet svoje, elektrická energie zpravidla nevznikají příliš ekologickým způsobem a na cestě k zákazníkům je dopravují lodě s dieselovými motory. Ale benzin, nebo nafta se snad rodí v nekouřících rafinériích?