Fox News: Parkování elektromobilů popuzuje majitele ostatních aut
Jezdí tichými auty, prosmýknou se kolem vás na parkovišti a využívají zvláštní nabíjecí stanice umístěné jen pár kroků od hlavního vchodu do obchodu. Majitelé elektrických aut si užívají mnoha výhod a mezi vlastníky běžných automobilů roste frustrace z toho, že před velkými obchody, jako je třeba Ikea, se objevují nabíjecí stanice - zvlášť když vyhrazená místa pro elektromobily před nimi zůstávají prázdná, píše server Fox News.
"Vytváří to ve mně dojem, že řidiči elektromobilů musejí být tak trochu postižení," řekl jeden ze zákazníků obchodu Goodwill v minnesotském St. Paulu, který ale nechtěl být jmenován. "Obvykle to jsou zdraví lidé, tak nevím, co by jim udělalo, kdyby museli ujít půl míle k nabíjecí stanici," dodal.
Nabíjecí stanice jsou budovány u veřejných knihoven, sportovních stadionů či na letištích. V některých případech se objevují parkovací místa pro elektromobily dokonce blíž k hlavnímu vchodu než místa pro postižené. A dokonce i někteří zastánci zeleného životního stylu přiznávají, že nabíjecích stanic je zbytečně moc.
"Pokud obchody chtějí minimalizovat svou ekologickou stopu, měly by nabízet lepší přístup chodcům a cyklistům," řekl Ozzie Zehner z Kalifornské univerzity. Podle Zehnera nabíjecí stanice pro elektromobily jen posilují "ekologický fetišismus".
"Američtí daňoví poplatníci dávají vlastníkům elektromobilů daňové úlevy a pobídky pro nákup jejich vozidla, stejně jako přednostní parkovací místa a zvláštní jízdní pruhy. Přitom ale nejsou důkazy o tom, že by elektrická auta nějak prospívala životnímu prostředí. Ve skutečnosti je provoz elektromobilů vykoupen větší těžbou a šířením těžkých kovů, což je možná pro životní prostředí horší než běžná auta," řekl.
Hlavní důvod, proč některé firmy zavádějí nabíjecí stanice a přednostní parkovací místa pro elektromobily, má co dělat s tím, jak chtějí být vnímány veřejností. Tvrdí to Chelsea Sextonová, která se podílela na vývoji elektromobilu od General Motors EV-1. Podle ní někteří obchodníci chtějí, aby je lidé vnímali jako podniky, které se snaží o zelený přístup.
Podle Sextonové ale existují i technické důvody pro to, že nabíjecí stanice s parkovacími místy pro elektromobily vznikají blízko vstupu do obchodů. Obchodníci totiž musejí ze své provozovny natáhnout vedení, které nabíjecí stanici napájí.
Sextonová nicméně přiznává, že nabíjecí stanice jsou využívány jen zřídka. Na amerických silnicích podle ní nyní jezdí jen asi 20.000 elektrických a hybridních automobilů. Pokud ale bude aut přibývat, začnou se plnit i parkovací místa pro ně určená, míní Sextonová.
Ne všichni vlastníci elektromobilů ale podporují vytváření privilegovaných parkovacích míst. Angela Millerová ze San Diega například říká, že by ji nevadilo parkovat v zadní části parkoviště. Alespoň by se prý tak často nestávalo, že jí místo u nabíjecí stanice obsadí nějaké velké čadící benzinové auto.
"Řidiči elektromobilů si dobře uvědomují, že je řidiči benzinových aut nemají rádi - což se projevuje nejčastěji tím, že jim natruc obsazují parkovací místa u nabíjecích stanic," uvedla Sextonová. "Není to zrovna nejchytřejší způsob protestu, protože takové benzinové auto je možné podle zákona odtáhnout. A řidiči elektromobilů by i kvůli tomu raději parkovali tam, kde nebudou tolik popouzet," uzavřela.