Emise CO<sub>2</sub> u nových automobilů loni klesaly nejrychleji v historii

Emise CO2 u nových automobilů loni klesaly nejrychleji v historii

 

Vážený průměr emisí CO2 u nových aut klesl loni nejvíce v dosavadní historii. Hodnota za rok 2009 je 145,9 g/km, přičemž 65 % aut bylo pod hranicí 130 g/km.

Data o průměru emisí CO2 u nových aut zveřejňuje agentura JATO Dynamics od roku 2003. Od té doby je z výsledků patrná tendence snižování emisí tohoto skleníkového plynu, která se v loňském roce ještě urychlila. Za sledované období klesl vážený průměr o 20 gramů na loňských 145,9 g/km. Polovina aut navíc spadá pod hranici 140 g/km, zatímco v roce 2003 to bylo 23 %.

Tento vývoj je důsledkem tří hlavních faktorů. Tím nejsamozřejmějším je snižování emisí u aut jako takových – zaváděním nových technologií, nahrazováním motorů stejně výkonnými ale méně objemnými, přechodem od automatických převodovek k dvouspojkovým a CVT nebo používáním pneumatik s nízkým valivým odporem u úsporných verzí se snižuje kombinovaná spotřeba a s tím klesají i emise CO2. K dalšímu snižování udávaných emisí CO2 vedou alternativní paliva, především E85 se zvýhodněním při přepočtu spotřeby paliva na CO2.

Také daňová politika má svůj vliv na snižování emisí CO2: ať už se jedná o přímé ovlivňování (spotřební daně na paliva), nebo regulaci trhu pomocí prodejních daní a silniční daně se sazbou závislou na emisích CO2. V České republice je tento faktor okrajový – chování zákazníků-fyzických osob ovlivňuje pouze velmi nepřímo sazba povinného ručení odvozená od zdvihového objemu motoru.

Třetím faktorem je šrotovné. Jeho vliv není zanedbatelný, ačkoliv je obtížně kvantifikovatelný – i na trzích bez šrotovného došlo v loňském roce k přesunu zájmu zákazníků na menší a úspornější modely aut. V mnoha zemích však byla možnost čerpání šrotovného výslovně omezena na úspornější modely nebo alternativní paliva, což zásadním způsobem změnilo preference části trhu.

Aktuální vývoj ukazuje, že automobilový trh jako celek s nejvyšší pravděpodobností vyhoví směrnici EU z roku 2008, která zavádí postupné snižování emisí CO2. V roce 2012 má být pod hranicí 130 g/km 65 % nových aut, tento požadavek byl splněn již v roce 2009. V roce 2013 má být pod touto hranicí průměr 75 % a v roce 2013 80 % a i tyto cíle momentálně vypadají reálně. V roce 2015 by pak pod 130 g/km měl klesnout vážený průměr emisí CO2 u všech nových aut.

Situaci může automobilkám ztížit záměr Evropské komise změnit měřící cyklus pro emise CO2. Ten současný byl naposledy významně aktualizován v roce 1996 a v posledních letech je kritizován za to, že naměřené hodnoty jsou ve srovnání s reálným provozem příliš nízké. Případné zpřísnění měřící metodiky ale samozřejmě ztíží automobilkám splnění stanovených limitů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…