Emise CO<sub>2</sub> u nových automobilů loni klesaly nejrychleji v historii

Emise CO2 u nových automobilů loni klesaly nejrychleji v historii

 

Vážený průměr emisí CO2 u nových aut klesl loni nejvíce v dosavadní historii. Hodnota za rok 2009 je 145,9 g/km, přičemž 65 % aut bylo pod hranicí 130 g/km.

Data o průměru emisí CO2 u nových aut zveřejňuje agentura JATO Dynamics od roku 2003. Od té doby je z výsledků patrná tendence snižování emisí tohoto skleníkového plynu, která se v loňském roce ještě urychlila. Za sledované období klesl vážený průměr o 20 gramů na loňských 145,9 g/km. Polovina aut navíc spadá pod hranici 140 g/km, zatímco v roce 2003 to bylo 23 %.

Tento vývoj je důsledkem tří hlavních faktorů. Tím nejsamozřejmějším je snižování emisí u aut jako takových – zaváděním nových technologií, nahrazováním motorů stejně výkonnými ale méně objemnými, přechodem od automatických převodovek k dvouspojkovým a CVT nebo používáním pneumatik s nízkým valivým odporem u úsporných verzí se snižuje kombinovaná spotřeba a s tím klesají i emise CO2. K dalšímu snižování udávaných emisí CO2 vedou alternativní paliva, především E85 se zvýhodněním při přepočtu spotřeby paliva na CO2.

Také daňová politika má svůj vliv na snižování emisí CO2: ať už se jedná o přímé ovlivňování (spotřební daně na paliva), nebo regulaci trhu pomocí prodejních daní a silniční daně se sazbou závislou na emisích CO2. V České republice je tento faktor okrajový – chování zákazníků-fyzických osob ovlivňuje pouze velmi nepřímo sazba povinného ručení odvozená od zdvihového objemu motoru.

Třetím faktorem je šrotovné. Jeho vliv není zanedbatelný, ačkoliv je obtížně kvantifikovatelný – i na trzích bez šrotovného došlo v loňském roce k přesunu zájmu zákazníků na menší a úspornější modely aut. V mnoha zemích však byla možnost čerpání šrotovného výslovně omezena na úspornější modely nebo alternativní paliva, což zásadním způsobem změnilo preference části trhu.

Aktuální vývoj ukazuje, že automobilový trh jako celek s nejvyšší pravděpodobností vyhoví směrnici EU z roku 2008, která zavádí postupné snižování emisí CO2. V roce 2012 má být pod hranicí 130 g/km 65 % nových aut, tento požadavek byl splněn již v roce 2009. V roce 2013 má být pod touto hranicí průměr 75 % a v roce 2013 80 % a i tyto cíle momentálně vypadají reálně. V roce 2015 by pak pod 130 g/km měl klesnout vážený průměr emisí CO2 u všech nových aut.

Situaci může automobilkám ztížit záměr Evropské komise změnit měřící cyklus pro emise CO2. Ten současný byl naposledy významně aktualizován v roce 1996 a v posledních letech je kritizován za to, že naměřené hodnoty jsou ve srovnání s reálným provozem příliš nízké. Případné zpřísnění měřící metodiky ale samozřejmě ztíží automobilkám splnění stanovených limitů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…