Emise CO<sub>2</sub> u nových automobilů loni klesaly nejrychleji v historii

Emise CO2 u nových automobilů loni klesaly nejrychleji v historii

 

Vážený průměr emisí CO2 u nových aut klesl loni nejvíce v dosavadní historii. Hodnota za rok 2009 je 145,9 g/km, přičemž 65 % aut bylo pod hranicí 130 g/km.

Data o průměru emisí CO2 u nových aut zveřejňuje agentura JATO Dynamics od roku 2003. Od té doby je z výsledků patrná tendence snižování emisí tohoto skleníkového plynu, která se v loňském roce ještě urychlila. Za sledované období klesl vážený průměr o 20 gramů na loňských 145,9 g/km. Polovina aut navíc spadá pod hranici 140 g/km, zatímco v roce 2003 to bylo 23 %.

Tento vývoj je důsledkem tří hlavních faktorů. Tím nejsamozřejmějším je snižování emisí u aut jako takových – zaváděním nových technologií, nahrazováním motorů stejně výkonnými ale méně objemnými, přechodem od automatických převodovek k dvouspojkovým a CVT nebo používáním pneumatik s nízkým valivým odporem u úsporných verzí se snižuje kombinovaná spotřeba a s tím klesají i emise CO2. K dalšímu snižování udávaných emisí CO2 vedou alternativní paliva, především E85 se zvýhodněním při přepočtu spotřeby paliva na CO2.

Také daňová politika má svůj vliv na snižování emisí CO2: ať už se jedná o přímé ovlivňování (spotřební daně na paliva), nebo regulaci trhu pomocí prodejních daní a silniční daně se sazbou závislou na emisích CO2. V České republice je tento faktor okrajový – chování zákazníků-fyzických osob ovlivňuje pouze velmi nepřímo sazba povinného ručení odvozená od zdvihového objemu motoru.

Třetím faktorem je šrotovné. Jeho vliv není zanedbatelný, ačkoliv je obtížně kvantifikovatelný – i na trzích bez šrotovného došlo v loňském roce k přesunu zájmu zákazníků na menší a úspornější modely aut. V mnoha zemích však byla možnost čerpání šrotovného výslovně omezena na úspornější modely nebo alternativní paliva, což zásadním způsobem změnilo preference části trhu.

Aktuální vývoj ukazuje, že automobilový trh jako celek s nejvyšší pravděpodobností vyhoví směrnici EU z roku 2008, která zavádí postupné snižování emisí CO2. V roce 2012 má být pod hranicí 130 g/km 65 % nových aut, tento požadavek byl splněn již v roce 2009. V roce 2013 má být pod touto hranicí průměr 75 % a v roce 2013 80 % a i tyto cíle momentálně vypadají reálně. V roce 2015 by pak pod 130 g/km měl klesnout vážený průměr emisí CO2 u všech nových aut.

Situaci může automobilkám ztížit záměr Evropské komise změnit měřící cyklus pro emise CO2. Ten současný byl naposledy významně aktualizován v roce 1996 a v posledních letech je kritizován za to, že naměřené hodnoty jsou ve srovnání s reálným provozem příliš nízké. Případné zpřísnění měřící metodiky ale samozřejmě ztíží automobilkám splnění stanovených limitů.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…