Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Emisní zóny v Praze: Od ledna 2016 vjezd povolen jen se známkou za 80 Kč

redakce AUTO.CZ
Diskuze (48)
Motoristé, kteří budou chtít v Praze vjet do zamýšlené nízkoemisní zóny, budou muset mít na autě speciální plaketu. Z ní bude jasné, jaké emisní limity jejich vůz splňuje.

Plaketu získají na obecním úřadě s rozšířenou působností, v případě Pražanů tedy na magistrátu. Nízkoemisní zóna má v Praze začít platit od 1. ledna 2016, samotnou vyhlášku, která zónu zřídí, musí magistrát ještě vypracovat a budou ji schvalovat pražští radní a zastupitelé.

"Žadatel o emisní plaketu má několik možností, jak ji získat. Může si ji osobně zakoupit za 80 korun na dopravním odboru obce s rozšířenou působností, nebo si o ni zažádá písemně či elektronicky u subjektů, které tento způsob distribuce budou nabízet," uvedla mluvčí ministerstva životního prostředí Jana Taušová.

Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy budou plakety v Praze vydávat vedle magistrátu zřejmě i městské části. Ty budou pravděpodobně vyřizovat také přestupky. "Ještě je moc brzy říct, jak to konkrétně bude, zóna začne platit až za dva roky. Nicméně, pravděpodobně budou přestupky řešit radnice a odvolacím orgánem bude magistrát, aby se to sladilo s novým systémem zón placeného stání, v němž to tak bude fungovat," řekl Nouza.

Jisté nyní je, že žadatel bude muset pro získání plakety předložit takzvaný velký technický průkaz. Na technickou kontrolu nebo měření emisí nebude muset jezdit, úředníkům budou stačit platné dokumenty. Emisní plaketa pak bude platit po dobu životnosti automobilu.

Hlavní město stanovilo, že v první fázi do zóny budou moci vjet vozy splňující normu Euro 3, která je závazná pro dieselová auta vyrobená po roce 2001 a pro benzinová po roce 1993. Jak budou zajištěny kontroly v tuto chvíli není jasné. "Oprávnění na to mají policisté a strážníci, konkrétně jsme s nimi ale ještě nejednali," řekl Nouza.

Hranice zóny nebude "neprolomitelná", výjimku dostanou například rezidenti nebo záchranáři. V případě mimořádných událostí na silnicích, které tvoří hranici zóny, bude doprava dočasně vedena objížďkami bez ohledu na zónu. "Každá situace se bude řešit ad hoc. Nicméně zóna musí mít ze zákona objízdné trasy a ty má," řekl Nouza.

Plocha zóny bude zabírat zhruba deset až 12 procent území Prahy a pokrývat území uvnitř městského okruhu. Sahat tak bude zhruba od Holešovic na severu po Braník na jihu a od Malé Strany a Smíchova na západě do Strašnic. Náklady na zřízení zóny budou podle odhadu magistrátu mezi 642.000 korun a 1,1 milionu korun.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (48)
14. 10. 2015 07:52
Veteran
A jak se dostanu domů s veteranem?
8. 7. 2015 21:46
eko
to je nejvetsi pikovina,jaka muze byt,nikomu nebude vadit ze se v zone bude prohanet Ferrari 599 kde namera spotreba byla 150l/100km ale treba VW Polo se spotrebou 6l/100km a ze v realnym provozu maji starsi auta lepsi emise nez ty novy prej eko auta kazdy at jsi udela obrazek sam jak je to doopravdy :-) :-)
21. 7. 2014 15:16
Re: Tak správně auto na benzin
:yes: :yes: přesně tak :yes: :yes:

PS:- Áda :no:
21. 7. 2014 15:10
Re: Tak správně auto na benzin
Jsi Áda prohrál, [odkaz] :-!
Avatar - Barrichello
21. 7. 2014 15:03
Re: Ovce
Což nebudou >:D Jinak psalo se původně o EURO 4 , to už to zas změnili?

Spousta dehtáků plnila EURO 4 někdy od roku 05-06.