Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU chce vynutit dodržování rychlostních limitů systémem ISA

Jan Mička
Diskuze (58)
Britští řidiči by už v budoucnu nemuseli mít úplnou kontrolu nad svými vozy. Evropská unie chce totiž zavést automatické omezovače rychlosti.

S podobným návrhem se přitom nesetkáváme poprvé. Již v roce 2009 se totiž rozšířily zprávy o připravovaném systému na bázi GPS, který by hlídal všechna nová auta. V případě dlouhodobého překročení rychlosti by bez zásahu řidiče sám snížil rychlost na aktuální limit. Vláda si od systému slibuje zvýšení bezpečnosti silničního provozu, samotní řidiči by se navíc mohli vyhnout drahým pokutám. Nyní se nápadu chytla i Evropská unie.

Integrovaný systém sledování rychlosti (ISA) by měla mít všechna nová auta. Majitelé dříve vyrobených modelů budou zřejmě donuceni si zakoupit přenosné zařízení. Prozatím nevíme, do jaké míry je omezení rychlosti plánováno. V současné době se hovoří pouze o činnosti systému při jízdě na dálnici, kde by žádný automobil neměl překročit rychlost 70 mil v hodině (113 km/h).

Dosud nastíněné chování systému ISA má však své mouchy a v některých situacích může být dokonce nebezpečný. V případě, že ISA automaticky zasáhne do rychlosti vozidla třeba při předjíždění, vznikne větší riziko než za předpokladu, že by řidič stanovenou rychlost nepatrně překročil. Systém má ale před sebou ještě dlouhý vývoj. Do automobilů by se totiž neměl dostat dřív než za sedm let.

Proti návrhu se ostře ohradil britský ministr dopravy Patrick McLoughlin. Podle něj by žádný „Velký bratr“ neměl řidiči zasahovat do řízení. Uznáváme však, že by nějaké opatření proběhnout mělo. Každý rok totiž ve státech Evropské unie na silnicích umírá přes 30.000 osob a více jak 1,5 milionu je zraněno. Určitě ale existují i jiné způsoby, jakými neposlušné řidiče dostatečně umravnit.

Jan Mička
Diskuze (58)
7. 9. 2013 22:15
Re: 1984
Nee, pravdu měl spíš Huxley (Brave New World) - aneb jsme zahlceni informacemi a už neumíme vybrat skutečně relevantní věci. Total Denial jako předpovídal Orwell nefunguje :-)
7. 9. 2013 08:26
To je spíš problém britů...
, že si dělají peklo vzájemným sledováním kamerarami a pod. EU s tím nemá nic společného, ale chápu, že pro četnost čtení článku je jednodušší napsat EU chce zákázat to a to a hysterické reakce na sebe nenechají čekat. Podobně jako HOAXy že nám unie zakáže tvarůžky (naopak dostali chráněné označení), že zakáže guláš, slivovici a podobně..
Že nějaký chorý mozek něco navrhne neznamená že to projde do legislativy - a v tomto bych byl klidný. I evropští politici se zodpovídají a žádná norma na této (EU) úrovni nevznikne jen od stolu.
Avatar - jozephko
6. 9. 2013 08:22
Systém by bol ok, ak by bol vypínateľný a dobrovoľný
Všetkými desiatimi by som bral systém, ktorý by dokázal automaticky prispôsobovať rýchlosť auta povolenej rýchlosti. Často sa v dopravnej džungli nedá vyznať, aká rýchlosť je tam vlastne povolená. Napr. na diaľnici cez Bratislavu sa nachádza len veľmi málo značiek obmedzujúcich rýchlosť. Môžem tam ísť 130, 90, 80? Ani srnka netuší. Možno by som to mal vedieť z predpisov, ale čo zahraniční vodiči?
Ale systém by mal byť dobrovoľný a za rýchlosť by aj naďalej mal zodpovedať vodič. Plne automatický by samozrejme bol v prípade riadenia auta pomocou automatického pilota.
Hrozí však nebezpečenstvo, že sa to celé zvrhne a pomocou E-call systému (povinný už o 2 roky) bude tento systém "bonzovať" všetky prekročenia rýchlostí a dopravných predpisov do policajnej centrály. Aj s fotkami z kamery na palube vozidla. >:D
6. 9. 2013 06:09
Re: plno anti-obmedzovac fiiem ako u DPF
Tohle není fašismus, ani komunismus... tohle je ta pravá demokracie :-) Jenom naivka věří, že demokracie = svoboda :-!
6. 9. 2013 01:00
3U
Pokracujuca totalita v znameni blazinca EU by uz mala dostat na frak. Ak sa o to nepostaraju o(v)bcania, tak uz nikto.